כמה אחוזים מהציבור הספרדי הולכים אחרי פסיקותיו של הגר"ע יוסף?

כשאני אומר אדמור כל שהוא לא היית כוונתי לדווקא חסיד ולא ליטאי, אלא לכל הגדולים שאינם ספרדים ולא פוסקים לספרדים. (ועכשיו תתווכח אם הפסיקות שלהם הם גם לספרדים, היה על זה כבר דיון)

לא אמרתי שלא

אז ביותר ביאור: תסתכל במה שכתבתי אחרי המשפט הראשון שציטטתי אותך

חח
הבאת את כולם, אבל מאמצע האשכול.. אחרי שעניתי פעם אחת אז כל מי שמעלה שאלה שכבר עניתי אני מפנה אותו לעיין לעיל. פה ובשאר האשכולות.
אולי אתה יש לך זמן מיותר לחזור על שאלות פעם אחר פעם ולקבל תשובה ברורה ושוב פעם לחזור על אותה השאלה.
לגבי השויין זה אני עונה כאשר בן אדם בא עם שאלה או טענה שלא רלוונטית לא מוסיפה ולא מעלה.
שויין
 
1. כוונתי היתה בעיקר לפסקים בהם הוא כמעט דעת יחיד או עכ"פ דעת מיעוט ביחס לרוב גדולי הדור שעבר שחלקו עליו.

בדר"כ רוב הרבנים של בני התורה הקלאסיים [שגם על זה יש לדון עוד הרבה מה ההגדרה שלהם] פוסקים כשיטת רוב הפוסקים, ובמידה מסוימת גם נוטים לשמרנות לגבי המנהגים הקדומים של לפני 70-80 שנה ומעלה.

אין ספק שמרן הגר"ע זכה להנחיל את חשיבות ההקפדה על ההלכה, ואף חידש כמה הלכות שנשכחו מרוב ההמון [כמו חלק והיין וכד'], ומאוד הנגיש את ההלכה הן לציבור הרחב והן את הרחבת המקורות ההלכתיים לציבור הת"ח, אבל עדיין הרבה מחידושיו לא התקבלו בקרב רוב הרבנים הבלתי תלויים.

2. בקיצור - מי שלומד את פסקי כל גדולי הדור, ולא רק את ספרי ההלכה הנוחים הנמצאים בזמינות אליו, על פי רוב לדעתי אינו פוסק כמרן הגר"ע.
1. נראה שגם הרמב"ם וגם מרן הב"י לא זכו בהכרח לכך שכשהם דעת יחיד ממש - שכולם ילכו לאורם, אז הרב עובדיה בחברה טובה.
2. לא כל כך מבין כיצד קיצרת את הדברים באופן הזה. וכי הרב עובדיה ע"פ רוב הוא דעת יחיד?
 
1. נראה שגם הרמב"ם וגם מרן הב"י לא זכו בהכרח לכך שכשהם דעת יחיד ממש - שכולם ילכו לאורם, אז הרב עובדיה בחברה טובה.
2. לא כל כך מבין כיצד קיצרת את הדברים באופן הזה. וכי הרב עובדיה ע"פ רוב הוא דעת יחיד?
הוא אומר ככה. אם זה דבר שהרב עובדיה לא דעת יחיד, אז אותם אברכים בני תיירה - מסתמא מכוונים בעשיית המצווה שהם עושים אותה בצורה כזאת כי כך פסק רב אחר ולא הרב עובדיה. ואם זה דבר שהרב עובדיה דעת יחיד אזי פשוט וברור וכו.
 
על פי רוב לדעתי אינו פוסק כמרן הגר"ע.
אולי אם נשב ונספור אתה צודק,
אבל, לא זה הנושא (לענ"ד),
ישנה שאלה - מה עושים במצב ש....?
קם הת"ח מעיין ומחדש הלכה למעשה על פי הנתונים שבידו,
במידה והרב פלוני גם סבור כך, לחיי, רב אלמוני גם הוא סבור כך, עוד יותר טוב ..
ואם במקרה יצא לו שהוא יחיד ממש, שיעיין שוב כי הוא לא יוצא דופן,
זה לא קשור לשום רב ולשום שיטה,
מי שיודע ללמוד ולהוציא הלכה, שיעשה זאת ...
 
אף אם הוא דעת יחיד מ"מ בפועל היו אפי' החולקים עליו מושפעים מתורתו ומשיטתו
אין חובה להיות חסיד שוטה תמיד צריך לפתוח ולעיין
וגם בספרי מרן הגרע"י עצמו יש מה לדקדק כי לא תמיד מה שנראה מלמעלה זאת כוונתו
 
אף אם הוא דעת יחיד מ"מ בפועל היו אפי' החולקים עליו מושפעים מתורתו ומשיטתו
אין חובה להיות חסיד שוטה תמיד צריך לפתוח ולעיין
וגם בספרי מרן הגרע"י עצמו יש מה לדקדק כי לא תמיד מה שנראה מלמעלה זאת כוונתו
החמור ביותר זה לקחת צירופים שהביא ביבי"א [שכן דרך כל הפוסקים לצרך שיטות שאינם להלכה, בדרך צירוף]
ולפסוק אותם להלכה
חמור מאוד, ונפוץ מאוד.
 
החמור ביותר זה לקחת צירופים שהביא ביבי"א [שכן דרך כל הפוסקים לצרך שיטות שאינם להלכה, בדרך צירוף]
ולפסוק אותם להלכה
חמור מאוד, ונפוץ מאוד.
ויותר מזה שלקחו קולות מסויימות של מרן הגרע"י שכמובן נאמרו לצורך ועם יסודות חזקים כמו שרק הוא יודע לבסס
ומזה מתחילים את התורה מחדש
דהיינו אם נזכור שאסור באופן מוחלט ונדע שיש מי שהיקל באופן מסויים, מצויין
אבל לזכור רק את ההיתר כאילו זה היסוד שיש מקום דין שמותר באופן זה ומכאן מתחילים למשוך תירוצים שזה עיקר הדין
 
ויותר מזה שלקחו קולות מסויימות של מרן הגרע"י שכמובן נאמרו לצורך ועם יסודות חזקים כמו שרק הוא יודע לבסס
ומזה מתחילים את התורה מחדש
דהיינו אם נזכור שאסור באופן מוחלט ונדע שיש מי שהיקל באופן מסויים, מצויין
אבל לזכור רק את ההיתר כאילו זה היסוד שיש מקום דין שמותר באופן זה ומכאן מתחילים למשוך תירוצים שזה עיקר הדין
ולכן לימדונו רבותינו שאסור להורות קולות בציבור בפהרסיא
 
מי הם רבותיך?
מה בדיוק הם לימדו?
מה הן "קולות"? פסיקה כש"ע?
אין לי צל של ספק שהוא היה גאון עולם, וכולנו זכינו להתבשם מאורו, ועשה המון טוב לכל עם ישראל, והשפעתו בזה ניכרת וגוברת עד עצם היום הזה, ועד בכלל.

לגופו של ענין, שיטתו בפסקיו אינה עולה בקנה אחד עם שיטת שאר הפוסקים שהתקבלו הוראותיהם בציבור שלנו. (לא איזה שות''ים ממצרים ודברים כאלה) כגון: חיד''א, ר' חיים פלאג'י, כף החיים, בן איש חי, אור לציון, ורוב ככל חכמי הדור נהגו כשיטת הבן איש חי, כמו חכם בן ציון, חכם יהודה צדקה, חכם שלום כהן ועוד, למפורסמות אין צריך ראיה, ולא קבלו את פסקי הרב עובדיה זצ''ל.
עם כל הצער שיש לכם מזה, אבל מה שמנסים לומר שהרב עובדיה זצ''ל החזיר עטרה ליושנה - בשיטת פסיקת ההלכה, זה לא נכון עובדתית, זה אחיזת עיניים.
הרב עובדיה היה ענק בתורה ללא ספק, וזכותו המלאה לחדש דרך בפסיקה, ובפרט שיש לו מקורות מגדולים ועצומים ושותי''ם וכו'.
אבל הוא לא החזיר עטרה ליושנה, בתחום שיטת הפסיקה, כאילו לפני שבא הבן איש חי כולם נהגו כמו שיטת הרב עובדיה, אח''כ בא הבן איש חי ושינה הכל, ובא הרב עובדיה והחזיר הכל... עטרה ליושנה... מציאותית, זה לא נכון. עם כל הכבוד לתלמידיו. מחילה.
כידוע, הרב עובדיה היה פוסק מהפכני, הוא פסק הרבה דברים שאף אחד לפניו לא פסק, כגון לדוגמא לשנות לברך אחרי ההדלקה, גם מי שלא נהג כך, וזו רק דוג' אחת מתוך עשרות...
הבן איש חי וכף החיים, היו הרבה יותר שמרניים, הם נשארו באותה שיטת פסיקה דור אחר דור, מזמן החיד''א ולפני כן, וכשמסתכלים על כל התמונה, לא רק על ציטוטים וציטוטי ציטוטים, רואים בבירור שזה לא דרכו של הרב עובדיה בפסיקה.

נביא 3 דברים מרכזיים, שהרב עובדיה חידש בכללי הפסיקה (הוא נסמך על אילנות גדולים כמובן, לא המציא מעצמו, אך מה לעשות שיש פוסקים שהתקבלו דבריהם ונהגו כמותם כהחיד''א ור' חיים פלאג'י, ואילו כל מיני שות''ים וכו' אף על שהיו ענקים בתורה, לא התפרסמו פסקיהם בעולם, ולא נהגו כמותם)

א) לבטל מנהגים נגד מרן השו''ע (שהתחדשו אחרי מרן, אמנם יש כמה סתירות בזה בפסקיו, אבל לא משנה, לא נאריך בזה)
ב) לפסוק כמרן נגד האר''י ז''ל
ג) סתם ויש, הלכה כסתם לגמרי, (וביש ויש - כיש בתרא) ואין לחשוש לרמ''א ועוד פוסקים שחולקים על מרן

יש לציין שבסעיפים ב' וג', דעתו קרובה לדעת רוב חכמי מרוקו ועוד כמה מקומות (אולי חלאב וכאלה, אני לא בקי)
 
נערך לאחרונה:
יש לציין שבסעיפים ב' וג', דעתו קרובה לדעת רוב חכמי מרוקו

וממילא לא "חידש" הרבה.

רק יש לדעת שהוא לא היה שיטתי - יש מנהגים שביטל מפני השו"ע ויש מנהגים שביטל את השו"ע מפניהם (הנחת תפילין בשחרית ת"ב, ועוד דוגמאות רבות), יש שעשה ס"ס ויש שלא (ראה לדוגמא ס"ס שעשה חכם שלום כהן זצ"ל בשפיכת מים רותחים מהמיחם לחמין בשבת), לפעמים היקל מאוד באיסורי דאורייתא (מים שהוחמו ע"י בוילר בשבת) ולפעמים החמיר באיסורי דרבנן (פאה נכרית). ובסופו של דבר פסק כשיקול דעתו.
 
וממילא לא "חידש" הרבה.
הרבה מההציבור ששמע לפסקיו, לא היו מרוקאים, ולא נהגו מעולם לפסוק כהדעות הנ''ל, אלא כשיטת החיד''א והבא''ח והמקובלים - ולמעשה, 3 הדברים ביחד זה החידוש בפסיקה שלו. ולא מצינו את זה אצל מי מחכמי ישראל המוכרים שהתקבלו פסקיהם - שעמדו בשיטה זו לפניו. אחריו נמשך הרב משה לוי זצ''ל (בכללי הפסיקה) ואולי עוד כמה רבנים...
 
פוסק שיש לו דרך מחודשת בהלכה, ולא מפחד לחדש חידושים להקל, ראוי לכל הערכה. מה שאין כן מי שמפחד לחדש, ולא זז מהמנהג ימין ושמאל, גם מנהג של טעות שאין לו מקור בהלכה (אף להחמיר, כמו דגים בחלב), ובכל דבר נוטה להחמיר כי הכי קל זה להחמיר.
 
פוסק שיש לו דרך מחודשת בהלכה, ולא מפחד לחדש חידושים להקל, ראוי לכל הערכה. מה שאין כן מי שמפחד לחדש, ולא זז מהמנהג ימין ושמאל, גם מנהג של טעות שאין לו מקור בהלכה (אף להחמיר, כמו דגים בחלב), ובכל דבר נוטה להחמיר כי הכי קל זה להחמיר.
אין הכי נמי, אבל בפועל שיטת חכמי המערב ברורה, כולם בסגנון אחד, יש חילוקים ברור, אבל הדרך סלולה
שיטת חכמי בבל וירושלים כנ''ל
אבל הרב עובדיה הוא דרך חדשה, לא לכאן ולא לכאן, ועל זה כתבתי שהוא דעה יחידאה, חוץ מהעניין שהוא מקיל הרבה, וגם לא לשכוח שיש גם את כל פוסקי אשכנז, כך שנגד כל חכמי אשכנז וספרד הוא נחשב כמו שיטה יחידאה
כמובן, לא מוריד מערכו. אבל אי אפשר להמציא כאילו כולם הלכו בדרכו, הלכה למשה מסיני, מאז ומעולם, ורק לפני 100 שנה התחילו להתבלבל... עד שבא והחזיר עטרה ליושנה... זה פשוט להיות מנותק מהמציאות...
 
דרך אגב, שכחתי לציין שהמרוקאים (וגם הטונסאים והבבלים ועוד) פוסקים כמו הרמ''א, היכן שאין 'מרן'
(תקן אותי אם אני טועה, אבל כמדומה שזה נכון)
הרב עובדיה לא אחז מכל זה. כך שלמעשה, סעיף 3 שכתבתי למעלה, הוא רק באופן חלקי די דומה לשיטת חכמי מרוקו
 
מהי שיטתו המשתקפת ברוב פסקיו?
ובמה היא דעת יחיד?
כבר ביארתי למטה, יעויין שם.
אתה באמת עומד אחרי הסיסמאות שאתה מפריח כאן על האי גאון?
לא סיסמאות. עובדה שכל גדולי ישראל שהכירו אותו ואת פסקיו יותר ממני וממך ומשנינו ביחד - לא קיבלו את שיטתו ההלכתית (חוץ מהרב משה והרב עמר ואולי עוד 1-2 רבנים, ובניו כמובן)
הרב יהודה צדקה, הרב בן ציון אבא שאול, בנו הרב יעקב יוסף, הרב מרדכי אליהו, הרב שלום כהן, הרב משה צדקה, הרב עזרא עטייה ועוד ועוד, הרשימה עוד ארוכה
והם בכל זאת לא ראו צורך לשנות דרכם לדרכו ההלכתית...
 
ראשי תחתית