כוונת שומע ומשמיע בברכות - והערת הרב יצחק על אחיו הרב דוד

  • יוזם האשכול יוזם האשכול כאחד העם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

כאחד העם

חבר קבוע
הצטרף
20/4/25
הודעות
541
[מפוצל מאשכול אחר]

מצורף מכתב נוסף של הראשל"צ שליט"א בנושא האם ניתן לחלוק על מרן הגרע"י זצ"ל.
שהוא רואה שמונעים אנשים לעיין היטב
זה אינו נכון

בואו תראו הערה בגלל חוסר הבנה.

באות ד' [שבמכתב הנ"ל] הביא משם ההלכה ברורה שאם אדם שמע ברכה בסתם, מספק אומרים שלא יברך ויצא.

ואז דחה שזה "בלי עיון" ו "בשטחיות"

א.JPG
וכן בשיעור השבועי ג"כ העיר עם לשונות קשים ומרים

ב.JPG

אך האמת שכל דבריו בהשגה- זה לכאו' מחוסר הבנה.

דהא המעיין שם בהלכה ברורה יראה להדיא שכל מה שדיבר זה רק גבי "ברכת המצוות" ולא גבי ברכות הנהנין

ולא זו בלבד- אלא שגבי "ברכת הנהנין" כתב "איפכא" מאיך שהציגו ר' יצחק.

ועתה נביא את דברי ההלכה ברורה ונפרקם אחת לאחת, כדי שיבינו [המעיינים בלבד] שיש כאן הערות בגלל "חוסר בהנת הנקרא".

א. גבי ברכת הנהנין כותב להדיא "ובלבד שיכוין המברך, ויכוונו השומעים לצאת ידי חובה".

ועוד כתב שם- שבדיעבד אם האחד בירך "ונתכוין להוציא את השומעים ידי חובה ואף השומעים התכוונו לצאת ידי חובה אפי' אם לא ישבו כולם ביחד יצאו ידי חובה.
ג.JPG

הראת לדעת- דהדגיש פעמיים שגבי ברכות הנהנין צריך שיהיה "דעת שומע"

ולא זו בלבד- אלא גם כלפי דיעבד הדגיש שרק בתנאי שהתכוין לצאת אז מועיל בדיעבד אם לא ישבו כולם ביחד.

כאן זה הרבה יותר מודגש- שאף בדיעבד צריך "כוונת שומע", ואז זה יעזור בדיעבד רק לעניין שלא ישבו ביחד.



ב. ואז לאחמ"כ עובר ל "ברכת המצוות".

ד.JPG

ג. ולאחמ"כ ממשיך על "ברכת המצוות"

מצורף קובץ
ה.JPG

ולכאורה במבט שטחי- היה נראה שכוונתו לכל הברכות,

[וכנראה זה מה שראה הר' יצחק ולזה התכוין]

אולם כל הנ"ל אזיל ואיירי אברכת המצוות, מכמה סבות, א.- כי כבר לעיל הדגיש על ברכת הנהנין מה הדין, ולאחמ"כ עבר לנושא של ברכת המצוות והמשיך עם זה.

ב.- אך בעיקר העיקרים הוא דעל ההלכה הנ"ל יש הע' י', ושם כל מי שיראה את ההערה [בעיון ולא בשטחיות] יווכח להדיא שכל הנושא שם הוא ברכת המצוות כפי שציין להדיא שם בהע'.

ונביא כמה לשונות מההערה שם, שכל מעיין וכל בר שכל יראה שכל מה שכתב הוא רק גבי "ברכת המצוות"

"מצוות התלויות באמירה"
[וכגון ספירת העומר], "ברכות דרבנן וכו' ושכן משמע בשלחן ערוך רי"ט" [ושם ב רי"ט זה נושא של ברכת "הגומל"], "לעניין ברכה על מצוה שנעשית בלא כוונה" "שיש לחוש לאומרים שמצוות צריכות כוונה" "בעינן כוונה אף במצוות דרבנן וגרע משאר עשיית מצוה שעושה בעצמו בלא כוונה" "דעיקר המצווה היא שמיעת קול השופר".

תא חזי ותא שמע- דכל הנושא שם וכל הדוגמאות שכתב בהערה הוא גבי ברכות המצוות, ולא קשור כי הוא זה לברכות הנהנין.

ותו- שסיים שם בהערה "ועיין עוד בחזון עובדיה על הלכות ברכות עמ' שנג-שנד".

ומי שיראה לחזו"ע שציין- יראה להדיא שהנושא שם על ברכות המצוות וברכת השבח כהגומל, וכלל לא קשור לנידון של ברכות הנהנין.

דהנה להדיא- כל מה שסתם בהלכה הנ"ל הוא רק כלפי ברכת המצוות.

מצורף הקבצים של ההערה הנ"ל בתגובה הבאה
 
נערך לאחרונה על ידי מנהל:
בואו תראו הערה בגלל "חוסר הבנה בסיסי", ופשוט בלא הבנת הנקרא.

באות ד' [שבמכתב הנ"ל] הביא משם ההלכה ברורה שאם אדם שמע ברכה בסתם, מספק אומרים שלא יברך ויצא.

ואז דחה שזה "בלי עיון" ו "בשטחיות"

הצג קובץ מצורף 6544
וכן בשיעור השבועי ג"כ העיר עם לשונות קשים ומרים

הצג קובץ מצורף 6545

אך האמת שכל דבריו בהשגה- זה בגלל "חוסר הבנה"

דהא המעיין שם בהלכה ברורה יראה להדיא שכל מה שדיבר זה רק גבי "ברכת המצוות" ולא גבי ברכות הנהנין

ולא זו בלבד- אלא שגבי "ברכת הנהנין" כתב "איפכא" מאיך שהציגו ר' יצחק.

ועתה נביא את דברי ההלכה ברורה ונפרקם אחת לאחת, כדי שיבינו [המעיינים בלבד] שיש כאן הערות בגלל "חוסר בהנת הנקרא".

א. גבי ברכת הנהנין כותב להדיא "ובלבד שיכוין המברך, ויכוונו השומעים לצאת ידי חובה".

ועוד כתב שם- שבדיעבד אם האחד בירך "ונתכוין להוציא את השומעים ידי חובה ואף השומעים התכוונו לצאת ידי חובה אפי' אם לא ישבו כולם ביחד יצאו ידי חובה.
הצג קובץ מצורף 6546

הראת לדעת- דהדגיש פעמיים שגבי ברכות הנהנין צריך שיהיה "דעת שומע"

ולא זו בלבד- אלא גם כלפי דיעבד הדגיש שרק בתנאי שהתכוין לצאת אז מועיל בדיעבד אם לא ישבו כולם ביחד.

כאן זה הרבה יותר מודגש- שאף בדיעבד צריך "כוונת שומע", ואז זה יעזור בדיעבד רק לעניין שלא ישבו ביחד.



ב. ואז לאחמ"כ עובר ל "ברכת המצוות".

הצג קובץ מצורף 6547

ג. ולאחמ"כ ממשיך על "ברכת המצוות"

מצורף קובץ
הצג קובץ מצורף 6548

ולכאורה במבט שטחי- היה נראה שכוונתו לכל הברכות,

[וכנראה זה מה שראה הר' יצחק ולזה התכוין]

אולם כל הנ"ל אזיל ואיירי אברכת המצוות, מכמה סבות, א.- כי כבר לעיל הדגיש על ברכת הנהנין מה הדין, ולאחמ"כ עבר לנושא של ברכת המצוות והמשיך עם זה.

ב.- אך בעיקר העיקרים הוא דעל ההלכה הנ"ל יש הע' י', ושם כל מי שיראה את ההערה [בעיון ולא בשטחיות] יווכח להדיא שכל הנושא שם הוא ברכת המצוות כפי שציין להדיא שם בהע'.

ונביא כמה לשונות מההערה שם, שכל מעיין וכל בר שכל יראה שכל מה שכתב הוא רק גבי "ברכת המצוות"

"מצוות התלויות באמירה"
[וכגון ספירת העומר], "ברכות דרבנן וכו' ושכן משמע בשלחן ערוך רי"ט" [ושם ב רי"ט זה נושא של ברכת "הגומל"], "לעניין ברכה על מצוה שנעשית בלא כוונה" "שיש לחוש לאומרים שמצוות צריכות כוונה" "בעינן כוונה אף במצוות דרבנן וגרע משאר עשיית מצוה שעושה בעצמו בלא כוונה" "דעיקר המצווה היא שמיעת קול השופר".

תא חזי ותא שמע- דכל הנושא שם וכל הדוגמאות שכתב בהערה הוא גבי ברכות המצוות, ולא קשור כי הוא זה לברכות הנהנין.



ותו- שסיים שם בהערה "ועיין עוד בחזון עובדיה על הלכות ברכות עמ' שנג-שנד".

ומי שיראה לחזו"ע שציין- יראה להדיא שהנושא שם על ברכות המצוות וברכת השבח כהגומל, וכלל לא קשור לנידון של ברכות הנהנין.

דהנה להדיא- כל מה שסתם בהלכה הנ"ל הוא רק כלפי ברכת המצוות


מצורף הקבצים של ההערה הנ"ל בתגובה הבאה
חוסר הבנה משווע לומר שההלכה ברורה מדבר רק לגבי "ברכת המצוות"...
ופשוט שדיבר גם על ברכות הנהנין.

- ואולי העתקת מהשרשור שהיה בפורום מורשת מרן... ועניתי על זה שם.
 
ממש לא העתקתי
אלא פשוט זה אני שכתבתי שם בשם "ממרן עד מרן"
אלא מאי שם א"א להגיב כמו שצריך כי יחסמו אותי
אבל כאן לא אתן לך להתחמק כי הוא זה

לכן הדגשתי שכל הערתי זה רק לבעלי "מחשבה ומעיינים" בלבד

וכעת ניגש למה שענית שם בחוסר הבנה משווע- מה שהעתקת שם את מה שהעלתי בקובץ ג'
ע"ז אני מביא פה "למעיינים" שדיבר על ברכת המצוות מכיון שיש שם הערה י

ועל מה שכתב בהלכה למעלה הביא במקורות באות י' שכל הנושא הוא ברכת המצוות כפי שהדגשתי כאן הלוך ושוב

הבעיה אצלך- שאצלך הכל זה העתקות גרידא בלי הבנה והבחנה, מעתיק קטע מבלי לעיין במקורות שהביא שם באות י' רק קטע "ריק מתוכן"
ולכן הדגשתי- שהקטע הנ"ל הוא זה שגרם לר' יצחק את הערה "מבלי לעיין" ואתה ממשיך דרכו ממשיך את האי הבנה ואת הדקלומים

שיערב לך.

אבל עיקר דברי- זה למבינים שבפורום כאן בלבד, שא"א ללמוד הלכה במלי מקורותיה
וההלכה שכתב בהלכה ברורה, בכל המקורות שלמטה דובר אך ורק על ברכת המצוות
וכן הדגשתי- שבברכות הנהנין הר' דוד "הדגיש" שצריך דעת מכוין

אבל כיון- שתקף אותך "בולמוס" להעיר על רבנים ות"ח, זה מה שגורם לך כמעט בכל נושא "לא לכוין לאמיתה של תורה"
תמשיך לדבר במילים מזלזלות.
כל מי שראה את דברי הרב דוד יוסף שליט"א בהלכה ברורה מבין שהולך על כל ברכות הנהנין (כמו שהביא שם את דברי הגר"ז) וזה פשוט לכל בר דעת.
 
תמשיך לדבר במילים מזלזלות.
המילים המזלזלות
נמצאות לצערינו אצל הצד השני
שלוקח ספר חשוב כ "הלכה ברורה" שכותב בד"א כלפי כל השיטות ובמאור פנים, ומקיף כל זוית וכל פינה בתורה, ולא כותב בלשון מזלזלת על אף אדם.

וישנם כאלו- שבמקום "וראך ושמח בלבו", ובמקום "קנאת סופרים תרבה חכמה", מתקנאים ומחפשים להעיר בלשונות של זלזול כגון "שטחיות" "ובלי לעיין" וכן ע"ז הדרך

בוא בזמן שאיפכא על איפכא- והוכחנו "באותות ומפותים" בשני הפורומים שדיבר אך ורק על ברכת המצוות, והעלתי את תוכן דבריו עם "הדגשים", כדי שישימו לב המעיינים דברי מי צודקים.

ואם אתה עדיין אוחז שהוא דיבר על ברכת הנהנין אזאי אתה מכחיש את אור השמש, ואין לי איך לעזור לך [כי אתה לא עוזר לעצמך]

אבל לשאר המעיינים החשובים שבפורום, המבינים בעם, אליהם הגבתי ואליהם העלתי את הקבצים שיראו וישפטו.
 
בוא בזמן שאיפכא על איפכא- והוכחנו "באותות ומפותים" בשני הפורומים שדיבר אך ורק על ברכת המצוות, והעלתי את תוכן דבריו עם "הדגשים", כדי שישימו לב המעיינים דברי מי צודקים.

ואם אתה עדיין אוחז שהוא דיבר על ברכת הנהנין אזאי אתה מכחיש את אור השמש, ואין לי איך לעזור לך [כי אתה לא עוזר לעצמך]

אבל לשאר המעיינים החשובים שבפורום, המבינים בעם, אליהם הגבתי ואליהם העלתי את הקבצים שיראו וישפטו.
אתה מעמיד העמדות שאינם נגד מדברים מפורשים שכל בר דעת מבין שהרב דוד שליט"א דיבר על כל הברכות.

- מה הקשר שבגלל שבסעיף ח' דיבר על "ברכת המצוות" גם בסעיף טו' לומר כן!? (איפה כל הסעיפים באמצע שדיבר על כל הברכות??)
תפסיק לעוות דברים מהקשרם שרואים בפשטות לא כך.

1750185938575.png
 
אתה מעמיד העמדות שאינם נגד מדברים מפורשים של בר דעת מבין שהרב דוד שליט"א דיבר על כל הברכות.

- מה הקשר שבגלל שבסעיף ח' דיבר על "ברכת המצוות" גם בסעיף טו' לומר כן!? (איפה כל הסעיפים באמצע שדיבר על כל הברכות??)
תפסיק לעוות דברים מהקשרם שרואים בפשטות לא כך.

הצג קובץ מצורף 6578
הגזמת
הרב @אור יעקב
לא ניתן לכפות על האמת פסכתר.
וידוע כל באי שער עמי כי דברי הרב דוד בענין זה נקיים וברורים.
זה הורס את כל הרמה בפורום ההתעקשות המוזרה הלזו.
במחילה.
 
- מה הקשר שבגלל שבסעיף ח' דיבר על "ברכת המצוות" גם בסעיף טו' לומר כן!? (איפה כל הסעיפים באמצע שדיבר על כל הברכות??)
תגיד לי אתה קורא רק את בין השורות?
אתה כלל לא קורא את התוכן, צר לי.

אחזור שוב- בסעיף טו יש "מקורות"
א"א לקרוא סעיף בלי המקורות והביאורים
ובביאורים כותב הלוך ושוב על "מצוות" כפי שהדגשתי את הלשונות שעל סעיף טו

אתה כל פעם קורא איזה קטע אחד או שתי שורות ואז מגיב.

אם תקרא כל מה שהעלתי וכל מה שהוכחתי אזאי תראה שאין שום מקום למה שכתבת
 
תגיד לי אתה קורא רק את בין השורות?
אתה כלל לא קורא את התוכן, צר לי.

אחזור שוב- בסעיף טו יש "מקורות"
א"א לקרוא סעיף בלי המקורות והביאורים
ובביאורים כותב הלוך ושוב על "מצוות" כפי שהדגשתי את הלשונות שעל סעיף טו

אתה כל פעם קורא איזה קטע אחד או שתי שורות ואז מגיב.

אם תקרא כל מה שהעלתי וכל מה שהוכחתי אזאי תראה שאין שום מקום למה שכתבת
וב"מקורות"...
הוא מביא את דברי הגר"ז שמסייע לו והגר"ז דיבר בכל הברכות כולם.

1750186711518.png
 
. גבי ברכת הנהנין כותב להדיא "ובלבד שיכוין המברך, ויכוונו השומעים לצאת ידי חובה".
לכתחילה ברור.
ועוד כתב שם- שבדיעבד אם האחד בירך "ונתכוין להוציא את השומעים ידי חובה ואף השומעים התכוונו לצאת ידי חובה אפי' אם לא ישבו כולם ביחד יצאו ידי חובה.
הרב דוד שם לא נחית לדין של כוונה, הוא דיבר שם על זה "שלא ישבו כולם ביחד" שבדיעבד יצא. (דהיינו ה"בדיעבד" הולך על הדין הראשון ולא על הכוונה)
- אבל בהמשך בעמ' יז דיבר להדיא על ברכה שלא התכוון לצאת יד"ח שלא יחזור לברך מחמת סב"ל.
ג. ולאחמ"כ ממשיך על "ברכת המצוות"
זה אתה "חידשת" שאחרי 8 סעיפים "חוזר" (לא "ממשיך") לברכת המצוות.
אולם כל הנ"ל אזיל ואיירי אברכת המצוות, מכמה סבות, א.- כי כבר לעיל הדגיש על ברכת הנהנין מה הדין, ולאחמ"כ עבר לנושא של ברכת המצוות והמשיך עם זה.
נתבאר לעיל שטעות יסודה.
ב.- אך בעיקר העיקרים הוא דעל ההלכה הנ"ל יש הע' י', ושם כל מי שיראה את ההערה [בעיון ולא בשטחיות] יווכח להדיא שכל הנושא שם הוא ברכת המצוות כפי שציין להדיא שם בהע'.

ונביא כמה לשונות מההערה שם, שכל מעיין וכל בר שכל יראה שכל מה שכתב הוא רק גבי "ברכת המצוות"

"מצוות התלויות באמירה"
[וכגון ספירת העומר], "ברכות דרבנן וכו' ושכן משמע בשלחן ערוך רי"ט" [ושם ב רי"ט זה נושא של ברכת "הגומל"], "לעניין ברכה על מצוה שנעשית בלא כוונה" "שיש לחוש לאומרים שמצוות צריכות כוונה" "בעינן כוונה אף במצוות דרבנן וגרע משאר עשיית מצוה שעושה בעצמו בלא כוונה" "דעיקר המצווה היא שמיעת קול השופר".

תא חזי ותא שמע- דכל הנושא שם וכל הדוגמאות שכתב בהערה הוא גבי ברכות המצוות, ולא קשור כי הוא זה לברכות הנהנין.



ותו- שסיים שם בהערה "ועיין עוד בחזון עובדיה על הלכות ברכות עמ' שנג-שנד".

ומי שיראה לחזו"ע שציין- יראה להדיא שהנושא שם על ברכות המצוות וברכת השבח כהגומל, וכלל לא קשור לנידון של ברכות הנהנין.

דהנה להדיא- כל מה שסתם בהלכה הנ"ל הוא רק כלפי ברכת המצוות


מצורף הקבצים של ההערה הנ"ל בתגובה הבאה
אין קשר לכך שנכנס לברכת המצוות, ודעתו בכל הברכות כולם כמו שהביא את דברי הגר"ז, ופשוט.
 
הגזמת
הרב @אור יעקב
לא ניתן לכפות על האמת פסכתר.
וידוע כל באי שער עמי כי דברי הרב דוד בענין זה נקיים וברורים.
זה הורס את כל הרמה בפורום ההתעקשות המוזרה הלזו.
במחילה.
תאמין לי שאין לי ענין לכפות דברים על אף אחד.
אבל צר לי שמעוותים את דברי הרב דוד יוסף שליט"א ודוחקים ומבלבלים בדבריו דברים שגויים...
 
וב"מקורות"...
הוא מביא את דברי הגר"ז שמסייע לו והגר"ז דיבר בכל הברכות כולם.
ר' זלמן שם מדבר גם על ברכת הנהנין וגם על ברכת המצוות
ומה שהביא ההל"ב את דבריו זה רק כלפי המצוות כמו שגילה דעתו בכמה מקומות, הן לפנ"כ שכתב להדיא דבברכת הנהנין צריך דעת מכוונת, ואפי' על דיעבד כתב להדיא דצריך דעת שומע, וכפי שהעלתי בצילום הראשון מדברי ההלכה ברורה, ובן בשאר המקורות שבכל ההערה שם הן לפני ר' זלמן והן אחרי כל הנושא שדיבר ודובר אך ורק מצוות

וזה דברי הר' זלמן
ר' זלמן.JPG

וכל מה שההלכה ברורה הביא ממנו הוא אך ורק על נושא של ברכת המצוות, ולכן הדגיש זאת בתחילת סעיף א' שבברכות הנהנין לא יעזור שום דבר צריך דעת שומע אף לעניין דיעבד
 
הרב דוד שם לא נחית לדין של כוונה, הוא דיבר שם על זה "שלא ישבו כולם ביחד" שבדיעבד יצא. (דהיינו ה"בדיעבד" הולך על הדין הראשון ולא על הכוונה)
- אבל בהמשך בעמ' יז דיבר להדיא על ברכה שלא התכוון לצאת יד"ח שלא יחזור לברך מחמת סב"ל.
לא נחית לדין של כוונה??
כתב זאת מפורש פעמיים וכפי שהדגשתי שם
וע"ז אמרתי שזה כמו להכחיש את אור השמש

והמעיינים יראו וישפטו
זה אתה "חידשת" שאחרי 8 סעיפים "חוזר" (לא "ממשיך") לברכת המצוות.
לא אני חידשתי אלא "המקורות והביאורים" שהביא שם הם אלו שחידשו לי את זה
ודעתו בכל הברכות כולם כמו שהביא את דברי הגר"ז
הגר"ז אזיל גם כלפי ברכת המצוות, ועל זה קאי ההלכה ברורה
אם יש דבר יחיד שאני מסכים איתך זה המילה הזו שכתבת "ופשוט"

הדברים הכי פשוטים לכל מעיין
אלא מאי- אתה לא שם בכלל, זה הכל.
 
ר' זלמן שם מדבר גם על ברכת הנהנין וגם על ברכת המצוות
ומה שהביא ההל"ב את דבריו זה רק כלפי המצוות
ולכן חלק עליו בלי להזכיר זאת...
לא נחית לדין של כוונה??
כתב זאת מפורש פעמיים וכפי שהדגשתי שם
וע"ז אמרתי שזה כמו להכחיש את אור השמש

והמעיינים יראו וישפטו
אני רואה שאתה באמת מתכחש למציאות לצערי הרב.
 
ולכן חלק עליו בלי להזכיר זאת...
הזכיר זאת בסעיף א' בהלוך ודגש שבברכת הנהנין חייב דעת שומע
אני רואה שאתה באמת מתכחש למציאות לצערי הרב.
מצויין- בשביל זה יש פה מעיינים והם יחליטו מי צודק ומי חותר לאמת
ומי בכל נושא כמעט שמגיב מחטיא את המטרה
 
א. גבי ברכת הנהנין כותב להדיא "ובלבד שיכוין המברך, ויכוונו השומעים לצאת ידי חובה".
ברור שפה דיבר לכתחילה שצריך כוונת שומע ומשמיע, ואין מפה שום ראיה.
ועוד כתב שם- שבדיעבד אם האחד בירך "ונתכוין להוציא את השומעים ידי חובה ואף השומעים התכוונו לצאת ידי חובה אפי' אם לא ישבו כולם ביחד יצאו ידי חובה.
דיבר לעניין זה שלא ישבו כולם יחד כמש"כ לעיל.
 
אני חושב שיש כאן "השגה גדולה" על הראשון לציון בעל ההלכה ברורה שליט"א.
יען הוא יודע שספרו אמור להגיע גם לפשוטי עם, ואם כן היה לו להדגיש שדבריו בהמשך איירו בברכת המצוות, שלא יטעו בו.
 
ראשי תחתית