ואם ננסח זאת בסגנון
האקטואלי של אשכול זה נאמר...
לא כל מי שמהדהד – מהדהד דברי אמת.
בעידן שבו הפופולריות שווה ערך בעיני ההמון ל"פסיקה",
ובו מדד נמדד בצפיות, הפצות, או כריזמה –
יש צורך לומר בקול צלול:
מי שקובע מי הוא פוסק הדור – אינו ציבורי הרחב, אלא תלמידי החכמים.
וכדברי הגר"ח גריינמן זצ"ל, כששאלו אותו:
"מי רופא טוב?"
ענה:
"זה שכולם הולכים אליו? - לא בהכרח.
אלא זה שכל הרופאים האלה - שולחים אליו."
כך בהוראת הלכה. כך במנהיגות.
משהו שציבור גדול הולך אחרי אדם מסוים – אין הוכחה.
יכול להיות שהוא
"הכי זול", הכי נגיש, הכי רגשי, או פשוט...
הכי תקשורתי.
ומהי קבלת פסיקה אמיתית?
כפי שניסח רש"י בדקדוק חריף –
"נתקבלו דבריו בין חבריו"
אין הכוונה שנתקבלה אצל "המון מעריצים", או בישיבה שכולם אהבו את סגנונו,
אלא שהתקבלו
בקרב שאר תלמידי חכמים.
רבנים, מורי הוראה, פוסקים – אלו הם "חבריו".
הבית יוסף לא התקבל בזכות "לשונו הברורה",
אלא משום שנתקבל כפוסק על ידי
המהר"י בירב, הרדב"ז, האר"י, המבי"ט ורבים כמותם.
צפת – באותה תקופה – הייתה גדולה לא בגודל הפיזי, אלא בצפיפות
הקדושה והחכמה שבתוכה.
וכשפסק שם אחד מגדולי הדור – הדבר נחשב
כהתקבלות בין חברים .
לא רגש. לא חיבה. לא נגישות.
פסיקה.
ובימינו?
הפאר גדל.
ההמון רץ אחר דמויות – לפעמים בעלות ניחוח כריזמטי, לפעמים שופעי תוכן חווייתי.
אבל מי ששומע לאוזניו של הדור – לא תמיד שומע את לבו.
תלמיד חכם אמיתי, קיבל הוראה, מקובל על תלמידי חכמים שבדורו,
ואינו נמדד על פי גובה הלהט או מספר לקוח –
אלא על פי תגובות
הקול התורני שבו מכירים רֵעָיו .
סכנת התקופה
אנו חיים בדור קהל מעצב דעת תורה – במקום לשמוע אותה.
דור שבו לחפש אחרי "רב נגיש" גובר על "פוסק מוכר בין חבריו".
ולפעמים, מִרוב נגישות, התורה – מאבדת את גובהה.
נחייך ונזכור:
אין בחירה דמוקרטית בפסיקת הלכה.
אין "רב פופולרי" שהוא רב מוסמך – אם תלמידי חכמים לא רואים בו כזה.
אמת – נמדדת יודעי אמת.
וכשאתה שואל מיהו מנהיג, שאלה אחת תספיק:
"אל מי הפוסקים פונים – בשעה שצריך להכריע?"
שם – התשובה.
שם – ההכרה.
ושם – התורה.