כהנא דמסייע
חבר בכיר
- הצטרף
- 27/3/25
- הודעות
- 1,072
כוונת הדברים שצורת ההוראה לכתחילה היא שאחר שעיין בגמרא ובכל הסוגיות השייכות רואה גם דברי הגאונים, וכהיום גם ראשונים וגדולי הפוסקים, שלא יטעה שמא יש חילוק דק ונסתר.עי' ברכ"י (חו"מ סי' ח' ס"ק ג') -
הצג קובץ מצורף 4813
וכמו שדרך כל גדולי הפוסקים, גם הר''י מיגאש והרמב''ם ובית מדרשם בכל ספריהם.
אלא שבמקרה שאדם פוסק מהגמרא מסברא בעלמא, בלי לראות הגאונים בזמנו, ובזמננו הראשונים והאחרונים הקדמונים, ייתכן מאד שטועה בדינו, מפני שיש חילוק דק ונסתר שלא הרגיש בו. ועדיף לסמוך על פסק של הגאונים שנאמר ספיציפית על זה, מאשר שלא לבדוק. אבל גם כאן חייב כושר דימוי מילתא למילתא שזה הציור שדיברו עליו הגאונים.
אבל ודאי שהגדרת ת''ח הוא כמוש''כ כל הפוסקים וכדרך כל הפוסקים, שצריך לדעת רוב התלמוד וכו'. וכמו שכתבתי.