למה הספרדים הם רק נישה?

עי' ברכ"י (חו"מ סי' ח' ס"ק ג') -
הצג קובץ מצורף 4813
כוונת הדברים שצורת ההוראה לכתחילה היא שאחר שעיין בגמרא ובכל הסוגיות השייכות רואה גם דברי הגאונים, וכהיום גם ראשונים וגדולי הפוסקים, שלא יטעה שמא יש חילוק דק ונסתר.
וכמו שדרך כל גדולי הפוסקים, גם הר''י מיגאש והרמב''ם ובית מדרשם בכל ספריהם.

אלא שבמקרה שאדם פוסק מהגמרא מסברא בעלמא, בלי לראות הגאונים בזמנו, ובזמננו הראשונים והאחרונים הקדמונים, ייתכן מאד שטועה בדינו, מפני שיש חילוק דק ונסתר שלא הרגיש בו. ועדיף לסמוך על פסק של הגאונים שנאמר ספיציפית על זה, מאשר שלא לבדוק. אבל גם כאן חייב כושר דימוי מילתא למילתא שזה הציור שדיברו עליו הגאונים.
אבל ודאי שהגדרת ת''ח הוא כמוש''כ כל הפוסקים וכדרך כל הפוסקים, שצריך לדעת רוב התלמוד וכו'. וכמו שכתבתי.
 
וככלל כהיום הזה ובמצב הזה, שב''ה מרבים להסתכל בדברי הפוסקים וזה דבר שא''צ לפנים.
יש להדגיש חלק זה בתשובה:
1747250199263.png
 
וכבר כתבו בזה הענין בהרחבה בהקדמה לשו''ת להורות נתן והביא דברי ר''י מיגאש על כוונתם המדויקת.
1747250436999.png
 
כוונת הדברים שצורת ההוראה לכתחילה היא שאחר שעיין בגמרא ובכל הסוגיות השייכות רואה גם דברי הגאונים, וכהיום גם ראשונים וגדולי הפוסקים, שלא יטעה שמא יש חילוק דק ונסתר.
וכמו שגם העמיד הדברים בצורה נכונה הציץ אליעזר בשם גדולי הפוסקים למה הביאו דברי מהר''י מיגאש
1747250890385.png
 
יתכן והספרדים היו עד היום נישה, קבוצה חלשה ונגררת חסרי עמודי שידרה (לכה"פ בעולם הישיבות..)
אבל אני חושב שמה שקורה בשנים האחרונות ע"י רבותינו גדולי ומנהיגי הדור שליט"א ובייחוד ע"י רבינו הגדול מרן הגר"א סלים שליט"א רבינו מרן הגר"ש בצלאל שליט"א, ומו"ר הגר"ש זעפרני שליט"א וכל מיני פעילים נמרצים (הרב שלמה טוויל ועוד) בהקמת מוסדות עילית, איכותיים, וקהילות בוגרי ישיבות, סמינרים איכותיים, אחרי כל הדחייה וההשפלה שחווינו כל השנים, זה דבר שלא יתואר.
זאת מהפיכה היסטורית שייכתב עליה עוד רבות שממש לא ישאירו אותנו 'נישה' בלבד.... (אחרי מה שמרן הגרע"י זי"ע התחיל ויסד..).
 
כשיהיה לך חכם בסדר גודל של רב דוב לנדו או קהילה של תלמידי חכמים בסדר גודל כמו הקהילה של תלמידי חזו''א כולם ירוצו אחריך
מה לעשות שבנתיים אין
יש לנו בהחלט גדולים וחכמים עצומים ביותר לא פחות מרב דוב לנדו
הפרסום והערצה אינם כמו של האשכנזים א. האופי הספרדי מצטנע יותר ב. אנו לא יודעים ליחצן כמוהם, לא בטוחים בעוצמה שלנו ג. לא מצליחים להתגבש ולבנות קהילות כמו שלהם (כולם רצים אחריהם להיות זנב ל...)
 
כשאנחנו הספרדים נתחיל לייקר ולרומם את ראשי הישיבות שלנו ואת הדעת תורה שיש להם ולא להתעסק כל הזמן האם פסק זה אמת או לא וללמוד את רמת ההבנה של התלמיד חכם מפסקים שפסק או אז הספרדים יפסיקו להיות נישה [כשהכל נמדד בפסקים אנחנו באמת נישה]

מישהוא יודע מפסקים שפסק
ר דוב לנדא?
ר משה הלל הירש?
ר בערל פוברסקי?
ר מאיר צבי ברגמן?
ר דוד כהן?
ר אביעזר פילץ?
ועוד ועוד ועוד

ההערכה העצומה אליהם זה לרוב יגיעתם ועמלם להבין את "דעת נותן התורה" והתדבקותם בתורה באופן של קודשא בריך הוא ואוריתא חד כך שמוחם נהפך למציאות של תורה "לא רק ידע" אלא עצם מעצמה של התורה ולכן כשהם מייעצים עיצה זה דעת תורה "ממוח שנחצב מהתורה"

בציבור הספרדי יש עשרות ראשי ישיבות שהתיעגו שנים רבות בתורה בעומק העיון ודעתם דעת תורה אמיתית רק מה לעשות הם לא פוסקי הלכות וממילא הם לא מקבלים את ההערכה ואת קדמת הבמה ולכן אנחנו מתפעלים מהאשכנזים ונשארים נישה במקום לפתוח את העינים ולשנות את התפיסה ולגלות שאנחנו מליאים מזן אל זן והרבה מגדולי ראשי הישיבות הם מהציבור שלנו

לסיכום כן נישה לא נישה תלוי מה התפיסה שלנו לגבי עצמינו
 
הספרדים הם נישה כי הרבה מהם שטחיים מאוד. אני רואה את זה בשטח
חבל לכתוב כן, דבר שיש בו לשוה"ר על רבים! בכל עדה ומגזר יש כאלה וכאלה וכל אחד נחשף לפן מסויים מי פחות ומי יותר וחבל להכליל.
באופן כללי אני לא מסכים שהספרדים הם רק נישה.
 
כשאנחנו הספרדים נתחיל לייקר ולרומם את ראשי הישיבות שלנו ואת הדעת תורה שיש להם ולא להתעסק כל הזמן האם פסק זה אמת או לא וללמוד את רמת ההבנה של התלמיד חכם מפסקים שפסק או אז הספרדים יפסיקו להיות נישה [כשהכל נמדד בפסקים אנחנו באמת נישה]

מישהוא יודע מפסקים שפסק
ר דוב לנדא?
ר משה הלל הירש?
ר בערל פוברסקי?
ר מאיר צבי ברגמן?
ר דוד כהן?
ר אביעזר פילץ?
ועוד ועוד ועוד

ההערכה העצומה אליהם זה לרוב יגיעתם ועמלם להבין את "דעת נותן התורה" והתדבקותם בתורה באופן של קודשא בריך הוא ואוריתא חד כך שמוחם נהפך למציאות של תורה "לא רק ידע" אלא עצם מעצמה של התורה ולכן כשהם מייעצים עיצה זה דעת תורה "ממוח שנחצב מהתורה"

בציבור הספרדי יש עשרות ראשי ישיבות שהתיעגו שנים רבות בתורה בעומק העיון ודעתם דעת תורה אמיתית רק מה לעשות הם לא פוסקי הלכות וממילא הם לא מקבלים את ההערכה ואת קדמת הבמה ולכן אנחנו מתפעלים מהאשכנזים ונשארים נישה במקום לפתוח את העינים ולשנות את התפיסה ולגלות שאנחנו מליאים מזן אל זן והרבה מגדולי ראשי הישיבות הם מהציבור שלנו

לסיכום כן נישה לא נישה תלוי מה התפיסה שלנו לגבי עצמינו
באמת, חייב לומר, זה תגובה של בחור שהבין מה הוא עושה 5 שנים בישיבה גדולה בחור איכותי כזה ראה וקדש.
 
הספרדים הם נישה כי הרבה מהם שטחיים מאוד. אני רואה את זה בשטח
חושב ההפך לגמרי, יש הרבה יותר עומק, וחיבור עצמי לעצמם, לערכים, לשורשים,
אין פס יצור אחד (יותר קשה למצוא משפחה ששולחת את כל הילדים שלה לאותה ישיבה אלא כ"א לפי סגנונו..., הקוד לבוש יותר מסוגנן ורחב ולא מקובע לז'אנר אחד, הסגנונות הרבים, החצרות מאדמורי"ם ומקובלים ועד ראשי ישיבות ופוסקים.. כ"א לפי סגנונו ולפי מה שמתאים לו..).
אפי' הסבתות עם האמונה הפשוטה והתמימה 'בעומק' אין עומק גדול מזה...
 
יש לנו בהחלט גדולים וחכמים עצומים ביותר לא פחות מרב דוב לנדו
הפרסום והערצה אינם כמו של האשכנזים א. האופי הספרדי מצטנע יותר ב. אנו לא יודעים ליחצן כמוהם, לא בטוחים בעוצמה שלנו ג. לא מצליחים להתגבש ולבנות קהילות כמו שלהם (כולם רצים אחריהם להיות זנב ל...)
כן תספר לי מי בדיוק בציבור האשכנזי משתווה לר' דוב אתה מדבר איתי על הציבור הספרדי הכרה במציאות זה לא נחיתות והכחשה זה לא גאוה.
 
כן תספר לי מי בדיוק בציבור (האשכנזי) [הספרדי, כצ"ל] משתווה לר' דוב אתה מדבר איתי על הציבור הספרדי הכרה במציאות זה לא נחיתות והכחשה זה לא גאוה.
אינני חושב שכל עניין ההשוואות הזה ראוי. ובכלל מי שחושב שהת"ח הגדולים נמצאים רק מעדה או מגזר מסוימים כנראה לא מכיר מספיק ת"ח אחרים. או לא מכיר מספיק טוב. ובכלל איך כבודו מתכווין לבדוק את זה? האם תעשה לת"ח מבחן איי קיו? או אולי תעשה להם מבחן סיכה או תתן להם לפצח חידות הגיון אתמהה? נראה לי שהאשכול הזה גולש למחוזות לא ראויים במחילה מהכותבים הנכבדים.
 
כן תספר לי מי בדיוק בציבור האשכנזי משתווה לר' דוב אתה מדבר איתי על הציבור הספרדי הכרה במציאות זה לא נחיתות והכחשה זה לא גאוה.
א- מי אמר לך שנניח שמרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א לא יותר גדול, שנינו לא יכולים לדעת, ואסור לנו להשוות, ולכן א"א להכריח ולקבוע מסמרות.
ב- דבר עדין ודק שאני מקווה שלא יטעו, במיוחד שמדובר בכבודו של מרן ר' דב שליט"א, "זה שיש גדול דור שהוא מנהיג דור ולכך הוא מוכר ומפורסם ביותר זה לא בהכרח שאין גדולים ברמתו או יותר ממנו".
ולהסבר דבריי ישנה איזו נקודת הנחה, שמי שמפורסם ביותר בע"כ הוא הגדול ביותר, וזה לא מוכרח בכלל, כי מה מגדיר גדול דור?! מי שעשה את מרבית העבודה והמאמץ לקרבת ה' בזיכוך עצום ע"י עמל התורה, בתיקון המידות, ביראת ה', וודאי שהדיון כלפי כ"א לפי הנקודת התחלה שלו, ככל שאדם התאמץ יותר ועמל יותר הוא הגדול יותר, ואם גדול מסוים נולד עם כישורים מסוימים וגדול אחר גדל עם כישורים פחותים ולכן הוא הגיע פחות לנקודה שבה אוחז גדול א', יתכן שהשני יותר נחשב וגדול...
 
אינני חושב שכל עניין ההשוואות הזה ראוי. ובכלל מי שחושב שהת"ח הגדולים נמצאים רק מעדה או מגזר מסוימים כנראה לא מכיר מספיק ת"ח אחרים. או לא מכיר מספיק טוב. ובכלל איך כבודו מתכווין לבדוק את זה? האם תעשה לת"ח מבחן איי קיו? או אולי תעשה להם מבחן סיכה או תתן להם לפצח חידות הגיון אתמהה? נראה לי שהאשכול הזה גולש למחוזות לא ראויים במחילה מהכותבים הנכבדים.
יש דברים שהם מוסכמות עוד לפני שמתחילה ההשואה בין ת"ח והדברים פשוטים וד"ל. ואני כתבתי מי משתוה לר' דוב בציבור האשכנזי עד שמדברים שלספרדים יש כאלה ת"ח ואין כאן ט"ס. ורבי דוב בלי שום קשר תמיד תמיד היה תלמיד חכם בקנה מידה שאין לו שיעור ומידה. נקודה.
 
יש דברים שהם מוסכמות עוד לפני שמתחילה ההשואה בין ת"ח והדברים פשוטים וד"ל. ואני כתבתי מי משתוה לר' דוב בציבור האשכנזי עד שמדברים שלספרדים יש כאלה ת"ח ואין כאן ט"ס. ורבי דוב בלי שום קשר תמיד תמיד היה תלמיד חכם בקנה מידה שאין לו שיעור ומידה. נקודה.
אם התכוונת על הציבור האשכנזי אז הערתי נכונה גם לזה. אינני יודע מוסכמות אלו מה כוחם לבטל ת"ח שאינך מכיר, גם שלא במתכוון וחכמים הזהרו בדבריכם.
 
א-מי אמר לך שנניח שמרן הגר"מ שטרנבוך שליט"א לא יותר גדול שנינו לא יכולים לדעת ואסור לנו להשוות ולכן א"א להכריח ולקבוע מסמרות.
ב-זה דבר עדין ודק ואני מקווה שלא יטעו במיוחד שמדובר בכבודו של מרן ר' דב שליט"א, "זה שיש גדול דור שהוא מנהיג דור ולכך הוא מוכר ומפורסם ביותר זה לא בהכרח שאין גדולים ברמתו או יותר ממנו"
ולהסבר דבריי ישנה איזו נקודת הנחה שמי שמפורסם ביותר בע"כ הוא הגדול ביותר וזה לא מוכרח בכלל, כי מה מגדיר גדול דור?! מי שעשה את מרבית העבודה והמאמץ לקירבת ה' בזיכוך עצום ע"י עמל התורה, בתיקון המידות, ביראת ה', וודאי שהדיון כלפי כ"א לפי הנקודת התחלה שלו, ככל שאדם התאמץ יותר ועמל יותר הוא הגדול יותר ואם גדול מסוים נולד עם כישורים מסוימים וגדול אחר גדל עם כישורים פחותים ולכן הוא הגיע פחות לנקודה שבה אוחז גדול א' יתכן שהשני יותר נחשב וגדול...
לספרדים אין לא את רבי דוב ולא את רבי משה שטרנבוך
 
לספרדים אין לא את רבי דוב ולא את רבי משה שטרנבוך
אבל יש להם ת"ח אחרים. [ואינני חושב שזה ראוי לציין שמות כי הם לא זקוקים לציונים שלנו ולא ראוי לעשות השוואות כאלה בוודאי לא בפומבי] ויותר נכון לעם ישראל ככלל יש הרבה ת"ח.
 
ראשי תחתית