למחוק מהסידורים דברים שהם לא כהוראת הגר"ע יוסף

  • יוזם האשכול יוזם האשכול יעקבי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לא היה את המציאות שאנו מכירים ש'אני הולך כפלוני' וזה מרוקאי וכו', אלא דעת הרב אז היתה מאוד מקובלת מלבד הבבלים, ביניהם אביו של הרב. אז הכלל הלכתא כבתראי היה בתוקף כפשוטו.
לא נ''ל, שזו היייתה המציאות, מה אתה מתכוין שהפרסים קיבלו דעתו?

עד לפני עשרים שנה כמעט כל אחד נהג כמנהג אבותיו ורבותיו, אט אט הורחבו גבולות ההשפעה של הגרע''י, בנושאים שונים.

זה היה בשלב שהרבה נהגו לא כן.

ומ''מ לגבי דידי הכוונה פשוטה בהסכמה, של אותם מקומות שנוהגים כמוהו, ושם יתקן. כך נלענ''ד.
 
אם היית מכיר את המציאות דאז היית מבין, שחוץ מהבבלים לא היה מי שנצמד בדווקנות לדעת הבא"ח. ממילא לא היה אכפת לציבור שישנו להם בסידורים דבר שלדעת פוסקי אותו הדור נחשב ברכות לבטלה.
מרן הגרע"י זצ"ל שלח את בניו לביהכ"נ מוסאיוף, וכפי שהעיד הרב
כך היתה הוראת מרן הגרע"י זיע"א, וכמו שסיפר בנו הראש"ל בא' ההזדמנויות, ששלחו למוסאיוף למחוק מהסידורים את ה"לא" יחזור, למי שטעה בהמלך המשפט.
וגם הציטוט לעיל מהרב עובדיה
תאמינו או לא תאמינו, כך כתב מרן הגרע"י זיע"א בכתב ידו.
הצג קובץ מצורף 6649
משמע שמדובר על כל מקום.
ומסתבר שזה גם במקומות בהם הגבאים מקפידים על כך.

ומ"מ לענ"ד אין בזה מן התימה, כי לדעת מרן הגרע"י זצ"ל יש בזה להציל את הציבור מברכות לבטלה, ועד כמה שהוא אוחז שכך הדין, ודאי שהוא צריך לאפרושי מאיסורא.
ולכן הטענה של 'שתלטנות הלכתית' איננה עליו, וכמו שתשאל מדוע הוא הפיץ את דעתו בכל מקום על איסור הפאה, על חלק, על רוב יין וכד', כי כך הוא אחז ולכן חובתו להציל את עמ"י מטעות.
ולדעתי גם הרב יצחק שליט"א רואה את הדברים כך, ואין לו בעיה שיקראו לזה 'שתלטנות', כי הוא אוחז שבאמת כך צריך להיות, שצריך להשליט את דעת מרן השו"ע כפי שבא לידי ביטוי ע"י מרן הגרע"י זצ"ל.
לדעת הרב יצחק עיקר הבעיה היא שרואים בשתלטנות הזו דבר גרוע, כי לדעתו זה מה שאמור להיות, וכפי ששיבח את אביו ש"לא נכנע עד שהשליט את דעת מרן".
הרב יצחק הגדיר את זה ככה.
הצג קובץ מצורף 6667
אלא שהחולקים שכן רואים בזה דבר פסול, כי הם סוברים אחרת להלכה בדברים שונים, ועל כן חורה אפם שמשליטים דעה שהם לא סוברים כמותה על כלל הציבור.
לאף אחד אין בעיה שיביעו את דעת מרן הגרע"י ברמה, הבעיה היא שמחייבים את כולם לנהוג כמותה, וכל מי שחולק עליה בהכרח הוא לומד בלא עיון, ומשמיט את הדעות כפי שנח לו, ומסלף דברי האחרונים, ולומד שלא לשם שמים, והסיטרא אחרא יונקת מתורתו וכו' וכו'.
ולכן יש כאלו שרואים בזה שתלטנות פסולה.
 
לא היה את המציאות שאנו מכירים ש'אני הולך כפלוני' וזה מרוקאי וכו', אלא דעת הרב אז היתה מאוד מקובלת מלבד הבבלים, ביניהם אביו של הרב. אז הכלל הלכתא כבתראי היה בתוקף כפשוטו.

הרב לא שאל את גבאי מוסיוף, אלא אמד את דעתם שניחא להם בזה אחר שדעתו היתה מקובלת שם.

לא כן?
אתה מדבר על השנים שהפוסקים כהבא"ח היו רוב בירושלים. קודם העליה הגדולה של יהדות צפון אפריקה. ורבים מבני עדות המזרח היו תלמידיהם של רבנים הפוסקים כשיטת הבא"ח.

ובכלל יש לדון אם הלכתא כבתראי נאמר על תקופתנו.
 
לא היה את המציאות שאנו מכירים ש'אני הולך כפלוני' וזה מרוקאי וכו', אלא דעת הרב אז היתה מאוד מקובלת מלבד הבבלים, ביניהם אביו של הרב. אז הכלל הלכתא כבתראי היה בתוקף כפשוטו.

הרב לא שאל את גבאי מוסיוף, אלא אמד את דעתם שניחא להם בזה אחר שדעתו היתה מקובלת שם.

לא כן?

התירוצים שלך מביכים מאוד. רוב הסידורים שהיו בשוק לא היו כדעת הגר"ע יוסף, והוא שלח את בניו להגיה בסידורים בבית הכנסת כשיטתו. ומעשה אבות סימן לבנים וגם לתלמידי חזון עובדיה.

גם אם לשיטתו מדובר בברכות לבטלה (וכמובן שזה לא אמור לגבי רוב התיקונים וההגהות), לשיטת אחרים אין שום חשש ברכה לבטלה, והדבר דומה להנכנס לבית חברו ומשחית לו את כל הפירות והירקות כדי להצילו מאיסור היתר מכירה.

אין כאן שום מקום לחלק חילוק כלשהו, כנ"ל לגבי החילוק המשעשע בין השלטה לשתלטנות.

ומפני שמדובר בגדול בישראל, נשאיר הדבר בצ"ע לגבי איסור גזל של התורמים, שחלקם גם השאירו הסידור בהשאלה בבית הכנסת, ובוודאי לא היה רצונם שיבוא מאן דהו ויקשקש על הסידור.

ואגב, ככל הנראה הציבור שמע והפנים את הדברים הנ"ל, ועד היום מקשקשים בסידורים, מוחקים תיבות ומוסיפים תיבות, בסידורים המרוקאים הנפוצים.
 
לא נ''ל, שזו היייתה המציאות, מה אתה מתכוין שהפרסים קיבלו דעתו?

עד לפני עשרים שנה כמעט כל אחד נהג כמנהג אבותיו ורבותיו, אט אט הורחבו גבולות ההשפעה של הגרע''י, בנושאים שונים.
זה פשוט לא נכון. בירושלים של אז דעתו היתה מקובלת על החלאבים, פרסים, מערבים (מרוקאים ארצישראלים כדוג' בן שמעון ואבורביע), בוכרים ושאר מקובצים. לבני ברק והדרום הוא הגיע בעשרות השנים האחרונות.
 
דעתו היתה מקובלת על החלאבים, פרסים, מערבים (מרוקאים ארצישראלים כדוג' בן שמעון ואבורביע), בוכרים ושאר מקובצים.
הם הסכימו שהוא רב ת"ח גדול,
אבל לא שינו מכוחו את מנהגיהם והלכותיהם.
 
זה פשוט לא נכון. בירושלים של אז דעתו היתה מקובלת על החלאבים, פרסים, מערבים (מרוקאים ארצישראלים כדוג' בן שמעון ואבורביע), בוכרים ושאר מקובצים. לבני ברק והדרום הוא הגיע בעשרות השנים האחרונות.
אינני חושב שגישת חכם ב''צ פחות הייתה מקובלת בי-ם אז. אבל אין כח לויכוח היסטורי. ומ''מ ודאי דהיה דעת הבא''ח ברמה. וראה במבוא אחד, שכתב הגרע''י שהבא''ח היה נפוץ בזמנו בירושלים יותר מהשולחן ערוך... ואף אחד לא יכל להתחרות עמו.
אני מחפש נוסח זה הרבה זמן שראיתיו לפני כמה שנים ואשמח אם אחד מהחברים ימצאהו.
 
ולדעתי גם הרב יצחק שליט"א רואה את הדברים כך, ואין לו בעיה שיקראו לזה 'שתלטנות',

לא שהוא רואה את הדברים אחרת, אלא הוא פשוט ממשיך את הדרך - לחזק את פסקי אביו ע"י דריסת כל המתנגדים והכתרתם בכינויי גנאי למיניהם (ע"ש). ואין הבדל בין זה לבין להגיה בסידורים, למעט חשש גזל (כאן יש חששות אחרות של המכנה שם לחברו, המלבין פניו ברבים, המוציא שם רע ועוד).
 
רוב הסידורים שהיו בשוק לא היו כדעת הגר"ע יוסף
לפני שאתה נבוך, כדאי שתכיר את המציאות. היה אז רק תפלת ישרים. לא כי נהגו כמוהו אלא כי רק הוא הדפיס.

גם אם לשיטתו מדובר בברכות לבטלה (וכמובן שזה לא אמור לגבי רוב התיקונים וההגהות), לשיטת אחרים אין שום חשש ברכה לבטלה
המציאות היתה שדעת הרב התקבלה אצל רוב הציבור. תתווכח.
 
ולכן הטענה של 'שתלטנות הלכתית' איננה עליו, וכמו שתשאל מדוע הוא הפיץ את דעתו בכל מקום על איסור הפאה, על חלק, על רוב יין וכד', כי כך הוא אחז ולכן חובתו להציל את עמ"י מטעות.
הוא שלח אנשים לשרוף סלוני פאות?

כאשר הדבר נתון במחלוקת הפוסקים, גם אם צד אחד רואה זאת כטעות, וכאיסור, עדיין הוא צריך להפנים שיש חולקים וכבודם במקומם מונח.

ואם דורש על זה ברבים שוב ושוב ושוב ומבטל כחרס הנשבר את כל החולקים עליו, בפרט בדבר שנוהגות בו רוב הנשים הכשרות, והדברים שהוא אומר תופסים כותרות בתקשורת (החובשת פאה היא כמו... כאשר יכל לצטט את השו"ע על החובשת מטפחת, שם הדבר מפורש בשו"ע), בוודאי שיש בזה השלטת דעתו.

וכפי שכתב גאון עוזינו הרב חיד"א בספרו "שם הגדולים", מערכת ספרים ערך "בית יוסף" אות נ"ט, שם כתב שגדולתו וקדושתו העיקרית של מרן הרב יוסף קארו היא שהיה מכבד אחרים, ועוד מוסיף הרב שבאותו הדור היו שלושה חכמים שהיו ראויים לחיבור השולחן ערוך, אך:

"הסכימו מן השמים ותינתן דת ע"י מרן הקדוש מפני ענוותנותו היתרה, וכאשר נראה מספריו הקדושים... וכמו שכתבנו בחלק א' (בערך מורינו הרב יוסף קארו) דאין דרך מרן לספר בגנות מי שפוסק דלא כוותיה, ומשנתו היתה משנת חסידים..."

דהיינו אע"פ שמדובר ב"טעות" לשיטתו וצריך "להציל את עם ישראל", הרי מאידך גיסא יש גדולים הסבורים אחרת, וזו בדיוק ההגדרה להשלטת דעה.
 
המציאות היתה שדעת הרב התקבלה אצל רוב הציבור. תתווכח.

כיום, לאחר הקמת ש"ס ותקציבים להדפסת סידורים וספרים בכמויות עתק.

בתקופה ההיא רגמו אותו בעגבניות (לפי עדות הרב יצחק יוסף), נלחמו בו שלא יהיה רב ראשי לישראל, מנעו ממנו מלמסור שיעורים. היו אף קטטות פיזיות.
 
כדי להבין את פשר המעשה צריך להבין 2 דברים: 1. את מרן זצ"ל מעולם לא עניין שדעתו תתקבל מפני שהיא דעתו, אלא מפני שהיא האמת. הוא מעולם לא נכנס למחלוקת שאינה לש"ש, ואחת הראיות החזקות לכך היא שתיקתו המוחלטת מול מסע הדה-לגיטימציה שנערך נגדו בשנות הנ', ולא כי לא היה לו מה ואיך להגיב. ממילא, כשסידור לדעתו מכשיל אנשים בעשרות ברכות לבטלה - חובתו היא לתקן. 2. בתקופתו לא היה בירושלים את ריבוי השיטות בהלכה שיש היום, ולא היה חשש שהדבר יזיק יותר מאשר יועיל, משא"כ היום, שמסתבר שלא היה מורה כן גם מחשש גזל.

וכשספר חזו"ע מכשיל את הרבים לדעת חכם שלום בהלכות שבת (כמו פתיחת בקבוקים), גם חובתו לתקן ?
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית