אם היית מכיר את המציאות דאז היית מבין, שחוץ מהבבלים לא היה מי שנצמד בדווקנות לדעת הבא"ח. ממילא לא היה אכפת לציבור שישנו להם בסידורים דבר שלדעת פוסקי אותו הדור נחשב ברכות לבטלה.
מרן הגרע"י זצ"ל שלח את בניו לביהכ"נ מוסאיוף, וכפי שהעיד הרב
כך היתה הוראת מרן הגרע"י זיע"א, וכמו שסיפר בנו הראש"ל בא' ההזדמנויות, ששלחו למוסאיוף למחוק מהסידורים את ה"לא" יחזור, למי שטעה בהמלך המשפט.
וגם הציטוט לעיל מהרב עובדיה
תאמינו או לא תאמינו, כך כתב מרן הגרע"י זיע"א בכתב ידו.
הצג קובץ מצורף 6649
משמע שמדובר על כל מקום.
ומסתבר שזה גם במקומות בהם הגבאים מקפידים על כך.
ומ"מ לענ"ד אין בזה מן התימה, כי לדעת מרן הגרע"י זצ"ל יש בזה להציל את הציבור מברכות לבטלה, ועד כמה שהוא אוחז שכך הדין, ודאי שהוא צריך לאפרושי מאיסורא.
ולכן הטענה של 'שתלטנות הלכתית' איננה עליו, וכמו שתשאל מדוע הוא הפיץ את דעתו בכל מקום על איסור הפאה, על חלק, על רוב יין וכד', כי כך הוא אחז ולכן חובתו להציל את עמ"י מטעות.
ולדעתי גם הרב יצחק שליט"א רואה את הדברים כך, ו
אין לו בעיה שיקראו לזה 'שתלטנות', כי הוא אוחז שבאמת כך צריך להיות, שצריך להשליט את דעת מרן השו"ע כפי שבא לידי ביטוי ע"י מרן הגרע"י זצ"ל.
לדעת הרב יצחק
עיקר הבעיה היא שרואים בשתלטנות הזו דבר גרוע, כי לדעתו זה מה שאמור להיות, וכפי ששיבח את אביו ש"לא נכנע עד שהשליט את דעת מרן".
הרב יצחק הגדיר את זה ככה.
הצג קובץ מצורף 6667
אלא שהחולקים שכן רואים בזה דבר פסול, כי הם סוברים אחרת להלכה בדברים שונים, ועל כן חורה אפם שמשליטים דעה שהם לא סוברים כמותה על כלל הציבור.
לאף אחד אין בעיה שיביעו את דעת מרן הגרע"י ברמה, הבעיה היא שמחייבים את כולם לנהוג כמותה, וכל מי שחולק עליה בהכרח הוא לומד בלא עיון, ומשמיט את הדעות כפי שנח לו, ומסלף דברי האחרונים, ולומד שלא לשם שמים, והסיטרא אחרא יונקת מתורתו וכו' וכו'.
ולכן יש כאלו שרואים בזה שתלטנות פסולה.