לחצו כאן – תרומה לשמואל

מחלוקות הבא"ח וכפה"ח

רי"ח בני

חבר חדש
הצטרף
10/7/25
הודעות
11
כידוע שדרכו של כף החיים שבהרבה מקומות שבהם חולק על רבו מרן הבן איש חי אינו מזכיר את דעתו מפני הכבוד.
הנאמ"ן זצ"ל הביא כ40 מקומות כאלו, ועוד הוסיפו בספר נעם אמרי ושבט מיהודה עוד מ"מ.
א. אם יש למישהו עוד מ"מ שבו הכפה"ח חולק על הבא"ח מבלי להזכירו, אשמח אם יעלה זאת.
ב. בהרבה מקומות הכפה"ח כתב לחלוק להדיא על הבא"ח, והשאלה היא מדוע פעמים שכתב זאת ופעמים שלא ומפני הכבוד?.
 
כידוע שדרכו של כף החיים שבהרבה מקומות שבהם חולק על רבו מרן הבן איש חי אינו מזכיר את דעתו מפני הכבוד.
הנאמ"ן זצ"ל הביא כ40 מקומות כאלו, ועוד הוסיפו בספר נעם אמרי ושבט מיהודה עוד מ"מ.
א. אם יש למישהו עוד מ"מ שבו הכפה"ח חולק על הבא"ח מבלי להזכירו, אשמח אם יעלה זאת.
ב. בהרבה מקומות הכפה"ח כתב לחלוק להדיא על הבא"ח, והשאלה היא מדוע פעמים שכתב זאת ופעמים שלא ומפני הכבוד?.

א. מנין שהיה רבו ?
ב. מנ"ל שעשה זה מפני הכבוד ?
ג. לעצם השאלה איני יודע מה כתב הנאמ"ן, אבל בזכרוני אם שכח רצה והחליצנו בסעודה שלישית, לדעת הבא"ח חוזר ולדעת כה"ח אינו חוזר.
 
א. מנין שהיה רבו ?
במאמר מרדכי שיעורי יג' באלול בחיו"ד סי' ח' עמ' שנט
ב. מנ"ל שעשה זה מפני הכבוד ?
וכתב בספר ברית יעקב (סי' מא הערה ה עמוד שיד, וכן הוא בספרו דברי יעקב חיים ח"א סי' א דף יח), כי כן דרכו הטובה של הכף החיים זצ"ל, שכאשר בא לחלוק או להוציא מדברי רבותינו האחרונים דלא סבירא ליה כוותיהו, אינו נוקב בשמם המפורש, אלא כותב בסתם והמבין יבין, ושכיח דעביד כן כשבא לחלוק על מוה"ר רשכבה"ג הגרי"ח ז"ל בעל הבן איש חי, והדברים ידועים להוגים והרגילים בספר הקדוש כף החיים. ואכמ"ל להאריך במה שקבלתי מהזקנים בזה. עכ"ד.
 
הכוונה היא על מקומות שלא הזכיר את הבא"ח
ובהרבה נידונים כשפוסקי זמנינו דנו בנושאים אלו הם לא ציינו את דבריו וכנראה מכך שלא כתב זאת להדיא
 
הובאו גם בהערותיו על שו"ת איש מצליח ח"א (סי' יא ס"ק סט הערה 68) ובמבוא למשנה ברורה ח"ג (הוצאת איש מצליח עמוד 12 ובמהדו"ח עמוד 4) ובקובץ אור תורה שנת תשנ"א (שבט סי' סז עמוד שט) ובספרו אסף המזכיר (עמוד רנ ערך כף החיים)
אך אנו מצאנו עוד כ40 מקומות (גם מהספרים הנ"ל בפתיחה) ונשמח לשמוע על עוד מ"מ שלא התפרסמו שם
 
א. מנין שהיה רבו ?
עי' כה"ח (סי' ד' ס"ק ע"ב) שכתב "וכן שמענו מפי ידידינו הרה"ג רי"ח טוב נר"ו שאמר דמדינא אין צריך ליזהר בנגיעת בתי רגלים שקורין בערבי ג'וראב" (וע"ע שם ס"ק נ"ב)
וע"ע -
1752423954806.png
ועל התואר "ידידינו", ע"ע -
1752423769933.png
 
עי' כה"ח (סי' ד' ס"ק ע"ב) שכתב "וכן שמענו מפי ידידינו הרה"ג רי"ח טוב נר"ו שאמר דמדינא אין צריך ליזהר בנגיעת בתי רגלים שקורין בערבי ג'וראב" (וע"ע שם ס"ק נ"ב)
וע"ע -
הצג קובץ מצורף 7922
זה ברור שלא היה תלמידים צמודים, אך רוב החכמים היו מתייעצים איתו, ושומעים דרשותיו, והושפעו מחכמתו, ומדרכו ההלכתית במאד מאד. במקום מגוריו. וד''ב.
 
ראשי תחתית