משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 5,006
ואם זה היה כל כך פשוט בספרי הגר"ע שהוא מביא שו"ע ורמ"א כשתי דעות בעילום שם, היית מוצא מזמן דוגמא מתאימה, ולא מתווכח לאורך 5 עמודים על דוגמא לא מתאימה.
למה?ובכל זאת אם הביאו להלכה, משמע שדעתו כך.
אז?וב"י זה עדיין לא שו"ע.
אתה מוזמן לחפש עוד דוגמאות לצד השני...אם זה היה כל כך פשוט בספרי הגר"ע שהוא מביא שו"ע ורמ"א כשתי דעות בעילום שם, היית מוצא מזמן דוגמא מתאימה, ולא מתווכח לאורך 5 עמודים על דוגמא לא מתאימה.
אני לא בקיא בעל פה בכל ספריו.ואם זה היה כל כך פשוט בספרי הגר"ע שהוא מביא שו"ע ורמ"א כשתי דעות בעילום שם, היית מוצא מזמן דוגמא מתאימה,
הוא הביא סתם ויש, והסביר שה"יש אומרים" מקילים רק לא בפני ע"ה
יאמר לי כבודו באיזה עדה מעדות המזרח נהגו לפי שיטת פסיקה זו ? בבבל ? במרוקו? בטוניסיה ? בחלב ? בירושלים ? בטורכיה? לא ידוע לימחילה מכת"ר אבל דיבורים כעין אלה זה שטויות והבלים.
בא תגדיר בדיוק מהי ה"שיטת פסיקה שלו המשונה"???לפי שיטת פסיקה זו
כבר נטחן נושא זה.בא תגדיר בדיוק מהי ה"שיטת פסיקה שלו המשונה"???
באמת נטחן.כבר נטחן נושא זה.
אולי יותר משאר אחרונים, אבל לא נגד ראשונים. (כגון מכניע זדים, לברך אחרי ההדלקה ועוד)ואח"כ מצחיק לראות בעין יצחק שקבלנו הוראות החיד"א
גם לך!טוב, בכל מקרה אני מאחל לך שנה טובה, כתיבה וחתימה טובה
כל הוגה בספרי הפוסקים הספרדיים העיקריים רואה שמרן הגרע"י זצ"ל שינה ממסורות הפסיקה וייסד שיטה משלו.מחילה מכת"ר אבל דיבורים כעין אלה זה שטויות והבלים.
שטויותאגב, כל אחד מבין שזוהי ביקורת של איכרים עיראקיים
חידה: מי כתבו את השורות האלו?ההליכה אחרי השו"ע גם נגד המנהג,
א. "מה שנהגו הנשים לברך על הלולב הוא מנהג בטעות, ובפרט באתרא דידן פעה"ק ירושלים שקבלו הוראת מרן, וכל המחזיק לבטל מנהג זה תע"ב, שהדין פשוט דספק ברכות להקל"
א. מהר"י נבון רבו של הגחיד"א, שו"ת נחפה בכסף ח"א דף קפ"א ע"ג
לא נכון להציג את מנהג מרוקו כדבר יוצא דופן. זה היה מנהג כל הספרדים כולם בכל מקומות מושבותיהם. הראשון שביטל את מנהגם והנהיג את דעת מור״ם היה הבא״ח, והחרה החזיק אחריו הגרע״י. ניתן עדיין למצוא בתי כנסת ששומרים על המנהג המקורי, בפרט בעדות שלא הושפעו מתעמולת כור ההיתוך הציוני, בעיקר אצל התימנים (שם ב100% מבתי הכנסת שמרו על המנהג המקורי והכהנים מתחילים יברכך, וכדעת מרן גם כשיש רק כהן אחד, ודלא כמנהג עדות אחרות שבטעות ראו במג״א ש"לכו״ע" כשיש כהן אחד החזן מתחיל, ולא הבינו שזו דעת מהר״י מינץ והיא מנוגדת לדעת מרן), אבל גם אצל תוניסאים, גרוזינים, אלג'יראים, ועדות נוספות, ולצערי המצב היום של שמירת המנהגים אצל המרוקאים לא בכי טוב.הילקוט יוסף פשוט העלים מהקורא בגוף ההלכה שמדובר במחלוקת שו"ע ורמ"א, וכך חשב להסתיר את העובדה שהוא פוסק כרמ"א נגד השו"ע, כאשר מנהג מרוקו הוא כשו"ע. והעיקר ש"קיבלנו הוראות מרן"...
אם תעיין בבא"ח תראה שכותב להדיא שיש עניין ע"פ הסוד להקריא גם יברכך , ולא זו בלבד אלא שגם הוסיף - שכן הוא מנהג החסידים בבית אל .ועוד, אין שום עניין קבלי בדבר הזה. וכי עד הבא״ח אף אחד מרבותינו הספרדים לא למד קבלה?!
עיין בספר של הרב היח"ס - זכרון משה [מועדי יעקב] ח"ב סי' יא , דשדי ביה נרגא על דברי ר' יונה נבון הללו, משני מקומות שלו עצמו של ר' יונה נבון במקומות אחרים שהעמיד שני מנהגים שהם נגד שו"ע ואף נגד דינא דגמ' הן גבי בדיקת הסכין והן גבי מלאכה בע"פ, ושם זה אף בדבר שנוגע לאיסור תורה וכגון בבדיקת הסכין , ע"ש בהרחבה
א. מ"ש לבטל את המנהג היינו היכא ד"נהגו הנשים" [משמע מעצמן נהגו, עי' מג"א סי' ת"צ ס"ק ט'],
זה הפוך.
בשנים האחרונות הצבור התרגל שכל מי שנוטה מהקו של היביע אומר ראוי להשמצות, לא יודע לפסוק, עירקי עקשן, משתכנז, לא עיין, לכן צריך להודיע בשער בת רבים שיש גדולים שסברו אחרת, ופסקי הגרע''י הם לא הלכה למשה מסיני.
כבר נהיה מצב, שכביכול כל הספרדים חייבים ללכת לפי הרב עובדיה, וכל מיני הזיות והמצאות, אבל המציאות לא תשתנה, שיטת היביע אומר בפסקיו מחודשת מאוד, וסותרת באופן חלקי את מסורת פסיקת עדות המזרח.
1. ההליכה אחרי השו"ע גם נגד המנהג. 2. גם נגד האר"י. 3. לא לחוש כ''כ למחמירים. 4. לא לחוש לרמ"א. 5. לבטל המנהגים.
שטויות
זה שטויות כי הביקורת היה מגדולי הרבנים העיראקיים, והם לא היו "איכרים" ח"ומדוע זה שטויות?
כן, וזה דבר פשוט אפילו לתינוקות, וכמ"ש הק' הג"ר אלחנן וסרמן זצ"ל -האם יש איזה שהוא צד בעולם שהיה אסור לגרע"י לחלוק על הבן איש חי?
ויעויין לדוגמא דברי רב שרירא גאון (שערי תשובה סי' קפ"ז, וכ"ה בהקדמת תשוה"ג שערי צדק) -
וששאלתם דאית ביניכו תלמידים והם שועלים קטנים, ולית בהו ממשא, וחולקים ואומרים על גאונים עמודי עולם "מנין להם דבר זה?" ומוציאים ספריהם, [1] והם לא יבינו פועל ה' ומעשה ידיו ולא השיגו אפילו דבר קטון ממה שהשיג תלמיד תלמידיהם של קטון שבגאונים, כדאשכחן לחד מן הגאונים, בתר דנח נפשיה אשכחן ביה - זכור גברא ההוא לטב - כל הויי דרבנן קדמאי דא עם דא, ושית [מאה][2] סדרי משנה, דאתגניז מיומי הלל ושמאי, וכמה ענינים דלית להון שיעורא, דאפי' במתיבתא דרקיעא יסדרון הלכה כמותו, ואיך באים שועלים אשר לא ראו מאורות וחושבים לאמר סרה על ה' ועל נחלתו - מי שהניף בתליסר נפי כל התלמוד, ועמד על כל מה דהוה מימות יהושע בן נון איש מפי איש הלכה למשה מסיני - ואומר תועה על תלמיד קטן שבקטני הגאונים, כי כולם דברי אלקים חיים, ואפי' בבית מדרשו של משה רבן הנביאים לא ידחו אותם ממקומותם, [3] וחכמתם ופלפוליהם הוא הדבר אשר צוה ה' אל משה. ואעפ"י שאומרים הכי הוא ואין מביאין ראיה באיזה מקום הוא אין לחוש על דבר קטון או גדול, וכל החולק על שום דבר מכל דבריהם כחולק על ה' ועל תורתו.
[1] פי' שמוציאים ספרי הגאונים מחזקתם ואינם מחשיבים אותם בכלל ספרי הדת שעליהם ראוי להשען, וכן שגור בפי חז"ל בתלמוד "אפיק זה ועייל זה" (הג"ר אליהו חזן בעל שו"ת תעלומות לב בהגהתו לספר איי הים שם).
[2] כך תיקן בהגהות הרד"ל, שכך מפורש בתשו' הגאונים שערי תשובה (סי' כ') "דע מימות משה רבינו עד הלל הזקן היו שש מאות סדרי משנה כמו שנתנה הקב"ה למשה בסיני, ומן הלל ואילך נתמעט ונתמסכן העולם וכו'", ומקורו בחגיגה י"ד ע"א "משענה אלו בעלי משנה וכו' שש מאות סדרי משנה [היו בימיהם. רש"י]". וע"ע הקדמת הגר"ח מוולוז'ין לספרא דצניעותא שדורות הראשונים היתה משנתם סדורה להם תת"ק סדרי משנה (ומקורו בילקו"ש בראשית רמז מ"ב דמתושלח היה שונה ט' מאות סדרי משנה) ורבי הקדוש כלל כל התת"ק סדרים בששה סדרי משנה דרך קצרה יעו"ש. (אמנם החיד"א בשם הגדולים ערך גאונים העתיק כלפנינו).
[3] מכאן עד הסוף הועתק בשו"ת מהר"ם אלשקר (סי' נ"ד, וסי' ס"ח).
וכיו"ב מצאנו בדברי המהרי"ק (שרש קס"ט) -
![]()
וכן ידוע בשם הגר"א שהורה לתלמידו הגר"ח מוולאז'ין שלא לחלוק על הרא"ש אפילו אם יש לו ראיות, וכמו שהבאתי כאן
ואין כאן מקום להאריך יותר
אחר המחילה, דברי הגר"א וסרמן צריכים עיון מה כוונתו, לכאורה. כל פוסק שפוסק הלכה בוודאי שיש גדול מענקי הדור שלפניו שפסק אחרת והוא חולק עליו. (מעבר לזה שזה חידוש שנאמרו דברים דומים לזה רק על בית דין ולא על פוסק יחידי)זה שטויות כי הביקורת היה מגדולי הרבנים העיראקיים, והם לא היו "איכרים" ח"ו
כן, וזה דבר פשוט אפילו לתינוקות, וכמ"ש הק' הג"ר אלחנן וסרמן זצ"ל -
הצג קובץ מצורף 10929
למה חשבת שכך דעתי??אגב, לרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י לדעתך מרן הגרע"י נחשב "קטן שבקטנים"?
על כיו"ב השיב הגר"ח קניבסקי -או שמא תספר לנו היכן רכשת את המשקל למדידת מרן הגרע"י ומרן הבא"ח לבדוק את המרחק בניהים שלא יהיה "יותר מדאי באופן מופלג"?
זה שטויות כי הביקורת היה מגדולי הרבנים העיראקיים, והם לא היו 'איכרים' ח"ו
כי זה מה שהבאת
כמדומה שלא שמתם לב למה שכתבתי מקודם -אין ספק שגדולי הרבנים העיראקיים אינם איכרים, אבל אחר המחילה, ברור הביקורת כשלעצמה היא ביקורת של איכרים, אין שום בסיס למתוח ביקורת על רב מסוים בטענה שהוא חולק על רב אחר גדול ממנו, כך היה בעם ישראל מאז ומעולם, ותלמיד חכם עצום כמו הגרע"י ודאי רשאי לכתחילה להביע את עמדתו בכל סוגיה לגופה.
בעניין דברי הגרא"ו שאסור לפוסק לחלוק על הגדול ממנו - תרתי יש לומר בזה, א) מנ"ל שהגרע"י לא הגיע למעלת הבא"ח? האם בספריו של הבא"ח רואים משהו מיוחד שלא רואים בספריו של הגרע"י?
ביקורת זו נאמרה ע"י אלו שלא הכירו את הגרע"י
אחר המחילה, דברי הגר"א וסרמן צריכים עיון מה כוונתו, לכאורה. כל פוסק שפוסק הלכה בוודאי שיש גדול מענקי הדור שלפניו שפסק אחרת והוא חולק עליו.
לא ידענא מה קשה לכם, הגרא"ו התייחס לזה בדבריו -ב) עצם דברי הגרא"ו מופרכים מעיקרם, פשוט ככותחא שאין שום בעיה לחלוק על הגדול ממנו בראיות, וכל מסורת הפסיקה לאורך הדורות תוכיח, וכי כל הראשונים היו במעלתו של הרמב"ם? וכי כל האחרונים היו במעלתו של המהרש"ל? והרי מצינו גם אחרונים חולקים על ראשונים וכיו"ב, ופשיטא דכי ניים ושכיב אמר לה להאי שמעתתא.
פשוט, כי רק לגבי ב"ד יש דין כזה, משא"כ בנדו"ד אינו "דין" אלא סברא פשוטה, "כי איך נעשה על דעתנו אם ידענו שדעתנו קצרה והאמת אין אתנו" (כלשון החזו"א שם)(מעבר לזה שזה חידוש שנאמרו דברים דומים לזה רק על בית דין ולא על פוסק יחידי)
גם הפוסקים העצמאיים מודים שאין קטן שבקטנים יכול לחלוק על גדול שבגדולים, אלא שברוחב ליבם החזיקו את עצמם כראויים לחלוק אפילו על רבותינו הראשונים, וכבר הבאתי שהגר"א הורה לתלמידו המובהק הגר"ח מוולאזין שלא לחלוק על הרא"ש אפילו עם ראיות ברורות לדעתו (וע"ע שו"ת שאלת יעבץ ח"א סוס"י ה')באופן כללי, לאורך הדורות היו שתי סוגים של פוסקים, הפוסקים השמרניים כמו השו"ע והרמ"א, שמלקטים דברי הקודמים להם בהכנעה וכמעט ולא חולקים עליהם, והפוסקים העצמאיים כמו הפר"ח והגר"א והחזו"א, שמנסים לגבש את עמדתם בכל סוגייה מהשורש ומהיסוד, וכן היו גם גדולי האחרונים האשכנזים, כמו המהרש"ל והמהר"ל, ובס' נתיבות עולם (נתיב התורה פט"ו) כותב המהר"ל בחריפות כנגד אלו שפוסקים הלכה מתוך השו"ע ולא מגבשים עמדה בעצמם, וכותב שהרי"ז כפוסק הלכה מהמשנה שהוא כאמגושי, כך שגם אם אין הלכה כן אין ספק שישנה דע כזאת, ופשיטא שביקורת על פוסק שאינו מתבטל לפוסק אחר היא הזויה לחלוטין.
לא ידענא מה קשה לכם, הגרא"ו התייחס לזה בדבריו
גם הפוסקים העצמאיים מודים שאין קטן שבקטנים יכול לחלוק על גדול שבגדולים, אלא שברוחב ליבם החזיקו את עצמם כראויים לחלוק אפילו על רבותינו הראשונים, וכבר הבאתי שהגר"א הורה לתלמידו המובהק הגר"ח מוולאזין שלא לחלוק על הרא"ש אפילו עם ראיות ברורות לדעתו
לא שמת לב שכתבתי לבאר את דעת גדולי רבני בבל שבצעירותו של הגרע"י סברו שהפער שביניהם אכן גדול כזה, וגם הוספתי שהם לא הכירו את הגרע"י ואלו שהכירו אותו לא סברו כןהעובדה שהוא התייחס לזה בדבריו לא אומרת שתירוצו נכון, כי לפי הנראה תירוצו תמוה טובא, מה זאת אומרת ש'לא יעלה על הדעת שקטן שבקטנים יוכל לחלוק על גדול שבגדולים'? - ברור שילד בכיתה ג' לא יכול לחלוק על הרמב"ם, אך בהחלט יש מקום לדיון לגבי גודל ועומק הפערים, ועכ"פ - פשיטא שהגרע"י אינו רחוק כ"כ מהבא"ח עד שאינו יכול לחלוק עליו.
נ. ב. נראה דפשיט"ל למר שבכלל יש פער ביניהם, דבר שגם בו אינו בטוח.