רבי מאיר מאזוז זצ"ל

עוד בענין אביו הגאון ר' מצליח מאזוז
סיפר לי תלמיד שלמד בישיבתו בחו''ל
שהיו לומדים מסכת שבועות. והיו מכינים את השיעור, ואחד מהמפרשים שהיו עוסקים בהם היה "אלפי יהודה" לר' יהודה נג'אר.
מצרף שני דיבורים ראשונים לדוגמא, ואת הכל המראי מקומות פתחו בפנים. תוס' רא''ש, תי' ע''פ תוס' בכתובות. רדב''ז, וכו'. כל עיין הוא קושיא ועיין אחר תירוץ.
להבנת הענין בעמוד הראשון יש עוד כמה וכמה דיבורים הרבה יותר ארוכים ומורכבים.
1745242139021.png
 
לאחר ההכנה היה שיעור מהגאון ר' מצליח שנמשך כמה שעות.
פעם בחדש היה מגיע הרב ואב''ד הגאון ר' מרדכי (המייס - החריף) הכהן בעל גדולת מרדכי והיה עושה להם מבחן כשלוש שעות אם הם שולטים בחומר בעיון רב.
 
העולם הפסיד את רבי מצליח
שהיה מהגדולים שבכל הדורות
מבהיל ביותר תוקף גאונותו בתורה!
אכן תשובותיו הגאוניות אין להם אח וריע. הבנה מעמיקה.
ומקיף כל דברי הראשונים והאחרונים וההסתעפויות. ולא בציון מ''מ בעלמא, אלא ביגיעה שבדברים יהיו בהירים ונהירים וצהירים.
 
אכן תשובותיו הגאוניות אין להם אח וריע. הבנה מעמיקה.
ומקיף כל דברי הראשונים והאחרונים וההסתעפויות. ולא בציון מ''מ בעלמא, אלא ביגיעה שבדברים יהיו בהירים ונהירים וצהירים.
לעבור על תשובתו על הנץ החמה לקח לי כמה שבועות.
זה פשוט פלא.
איך פינה וזוית לא שביק.

ואגב אנשים לא מודעים כך היו גאוני תוניס חריפים ובקיאים בכל התלמוד, אלא שהיו צמודים לפשט.
וקח כדוגמא את ספר גדולת מרדכי של האב''ד הנזכר לעיל
1745244710733.png
1745244764308.png
 
תורף דבריו של הגר"ד שליט"א בעניין מיהו חריף, דו"ק בדבר והוא פשוט שיותר קשה לחבר בין שני דברים (במכוון אל האמת) מאשר להפריד ביניהם , וידוע כעי"ז משם הגר"ח ואינו תח"י.
 
אכן תשובותיו הגאוניות אין להם אח וריע. הבנה מעמיקה.
ומקיף כל דברי הראשונים והאחרונים וההסתעפויות. ולא בציון מ''מ בעלמא, אלא ביגיעה שבדברים יהיו בהירים ונהירים וצהירים.
ולכן קשה ללמוד אותם.
בספר האיש משה מסופר שאברך רצה ללמוד דרך פסיקה וסיפר לגרח"ד הלוי שלצורך כך הוא לומד שו"ת איש מצליח, והגרח"ד ענה שזה ספר קשה מדי ועדיף לו ללמוד שו"ת תפלה למשה
 
ולכן קשה ללמוד אותם.
אחרי ששוחים בסוגיא והראשונים וגדולי האחרונים היטב בעיון. זה לא קשה.
רק לוקח זמן.
ואפשר לקחת דף ועט.
ולציין בקצרה את מהלך הדברים, כדי שלא יתפספסו שלבים בחשיבה, כי זה כמו בנין.
 
ואגב אנשים לא מודעים כך היו גאוני תוניס חריפים ובקיאים בכל התלמוד, אלא שהיו צמודים לפשט.
וקח כדוגמא את ספר גדולת מרדכי של האב''ד הנזכר לעיל
תורתם צריכה פרסום...
ראו איך שרבי מאיר פרסם את אביו ואין חרדי שלא יודע מיהו
מצאתי הרבה ספרים של גד"ת תוניסאים שהיו נראים פשוטים ביותר ויש בהם חריפות גדולה בלימוד, כמו רבי חויתו חורי בע"ס חח ונזם, שווה ללמוד.
אין שם סתם מ"מ אלא הבנות וחשבון מעמיק בדברי התוס' והאחרונים.
 
תורתם צריכה פרסום...
נכון.
ראו איך שרבי מאיר פרסם את אביו ואין חרדי שלא יודע מיהו
מצאתי הרבה ספרים של גד"ת תוניסאים שהיו נראים פשוטים ביותר ויש בהם חריפות גדולה בלימוד, כמו רבי חויתו חורי בע"ס חח ונזם, שווה ללמוד.
אין שם סתם מ"מ אלא הבנות וחשבון מעמיק בדברי התוס' והאחרונים.
צודק.
אגב היה גם סגנונות שונים בלימוד.
אינו דומה הגאון ר' משה כלפון הכהן ראב''ד ג'רבא ובעל שו''ת שואל ונשאל ט' חלקים הנודע כבעל סברא והגיון ישר. כבן דודו הגאון ר' מרדכי הנ''ל הנודע בחריפות של אמת. ואינו זה וזה כהרי הגאון ר' רחמים ח"ח הכהן זצ''ל הנודע ברוב בקיאותו בשותי''ם שונים ומשונים. פינה וזוית לא שביק.
הגאון הרב מצליח היה בקשר עם שלושתם, והם השפיעו על דרך לימודו. למרות שרשמית היה תלמידו של ר' רחמים. אבל היה בקשר רציף עם שלושתם, וינק מהם.
 
מעניין האם כבר בתוניס היה להם את ספרי מרן הגרע"י, או שרק שמעו הגיע לשם.
כי מדברי מרן הגר"מ היה נראה לי שהכירו רק לאחר עלייתו ארצה.
 
ראשי תחתית