ספר דברות יעקב

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בנציון
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

בנציון

חבר חדש
הצטרף
20/8/25
הודעות
183
ראיתי את הספר בבית כנסת והשתוממתי מהגאונות נכון שיש לו מוח מקורי אך ללומד'ס זה מגניב
 
שאלתי משהו והוא אמר לי שהוא אברך גאון לא רגיל שיושב כול היום ורק לומד ואינו חפץ בשום משרה
הוא הפנה אותי לדברות יעקב גיטין שכתב בבחרותו ושם נבהלתי בחור ישיבה וכזה עוצמה
לפי השערתי הוא בן 50
 
בררתי עליו עוד קצת ואמר לי אברך חשוב שהוא כמו תלמיד שלו ואמר לי שיש כמהו תלמידים עוד למעלה מ50 חברה וסיפר לי שהוא סוג של ראש כולל בביה"כ של הגר"ש בן שמעון[כך יחס האברכים אליו אפי' שא"ז רשמי] והגר"ש בן שמעון עמד לכבודו [לפני כ17 שנה]
 
ונצין שזה בגיל 25 30 יע"ע ההסכמות לגיטין ויבמות גם זה בצעירות
 
[ציטוט מהאישי מה שכתב אחד הרבנים]
מכיר אנשים המכירים אותו היטב, ידידים ותלמידים, וגם את ספריו.
הוא ת''ח גדול בעל שיעור קומה אך מקורי מאד ומחדש גדול.
חבל שהוא לא רה"י הוא משהו כזה שם אין בעיה להיות מחדש ויש לו מוח גאון
לדעתי הוא היה מגדולי רה"י
למרות שתחל'ס היציאות שלו בהלכה מאוד מבוססות [לא קל לדחותו]
 
נערך לאחרונה:
המקוריות שלו איננה סוג של עוף מוזר או של משהו שאף אחד לא יכול לחשוב עליו, אלא היא אדרבא נובעת מחמת היותו גאון אמיתי שעומל בסוגיות הש"ס וממשיך הלאה לדברי הפוסקים, באופן שאינו מדקלם כמו כולם ומוסיף דובדבן משלו, אלא הוא בעצמו מנתח את כל הצדדים וצידי הצדדים. ולכן לא קל לדחותו. קשה מאוד לעמוד מול ההיקף שלו, השליטה שלו בשורשי הדברים, והמוח החריף והחד שלו. ולכן כל מיני כאלה שקשה להם להתמודד מולו, מוציאים לעז שכביכול הוא מחפש לחלוק על כולם וכדומה.
גם אין לעשותו כביכול עצמאי שמחפש שיטה משלו בלא להתכופף לגדולי ישראל לדורותם, וההיפך הוא הנכון, ולדוגמא פעם נסעתי איתו באוטובוס (...) מבני-ברק ירושלים, ונזרקה איזו שאלה, וכמעט כל הנסיעה הוכיח וביאר (דרך אותו נידון והמסתעף) מהי שיטת הפסיקה של רבינו בעל המשנה ברורה.
אכן גם השאיפה שלו להיות ראש ישיבה, אבל מי שחושב שזה משום ששם הדברים פחות מחייבים למעשה מאשר רב ופוסק, טועה ובגדול, אדרבא כל דבריו (בשמעתתא שאינה אגדה) מנותבים להלכה למעשה, ומי שאין לו כח החידוש, בהרבה מקומות לא יוכל לפסוק ההלכה כלל, מחמת שבהם נצרך לחדש כדי להגיע לאמת המקורית של הענין.
כל זה כתבתי בנחיצה כחותה על גבי גחלים, לכבוד אחד מגאוני הדור שליט"א אשר מבקש את האמת, ובתקוה שהציבור הספרדי ידע להעריך את גדוליו.
 
המקוריות שלו איננה סוג של עוף מוזר או של משהו שאף אחד לא יכול לחשוב עליו, אלא היא אדרבא נובעת מחמת היותו גאון אמיתי שעומל בסוגיות הש"ס וממשיך הלאה לדברי הפוסקים, באופן שאינו מדקלם כמו כולם ומוסיף דובדבן משלו, אלא הוא בעצמו מנתח את כל הצדדים וצידי הצדדים. ולכן לא קל לדחותו. קשה מאוד לעמוד מול ההיקף שלו, השליטה שלו בשורשי הדברים, והמוח החריף והחד שלו. ולכן כל מיני כאלה שקשה להם להתמודד מולו, מוציאים לעז שכביכול הוא מחפש לחלוק על כולם וכדומה.
גם אין לעשותו כביכול עצמאי שמחפש שיטה משלו בלא להתכופף לגדולי ישראל לדורותם, וההיפך הוא הנכון, ולדוגמא פעם נסעתי איתו באוטובוס (...) מבני-ברק ירושלים, ונזרקה איזו שאלה, וכמעט כל הנסיעה הוכיח וביאר (דרך אותו נידון והמסתעף) מהי שיטת הפסיקה של רבינו בעל המשנה ברורה.
אכן גם השאיפה שלו להיות ראש ישיבה, אבל מי שחושב שזה משום ששם הדברים פחות מחייבים למעשה מאשר רב ופוסק, טועה ובגדול, אדרבא כל דבריו (בשמעתתא שאינה אגדה) מנותבים להלכה למעשה, ומי שאין לו כח החידוש, בהרבה מקומות לא יוכל לפסוק ההלכה כלל, מחמת שבהם נצרך לחדש כדי להגיע לאמת המקורית של הענין.
כל זה כתבתי בנחיצה כחותה על גבי גחלים, לכבוד אחד מגאוני הדור שליט"א אשר מבקש את האמת, ובתקוה שהציבור הספרדי ידע להעריך את גדוליו.
תודה רבה על דבריך המעשירים.
ידוע לך האם הוא למד את דרכו ממישהו? או שחצב אותה בעצמו?
 
תגידו לי ראיתי את הפלפולים בהגדה בתחילת ספריו יש רב בדור אם כזה כוח
במיוחד שתלמידו סיפר לי שיש לו על הרבה יותר דברים רק כול ספר נותן אחד [בדר"כ שקשור לספר]
"אשרי הדור שככה לו"
 
תגידו לי ראיתי את הפלפולים בהגדה בתחילת ספריו יש רב בדור אם כזה כוח
במיוחד שתלמידו סיפר לי שיש לו על הרבה יותר דברים רק כול ספר נותן אחד [בדר"כ שקשור לספר]
"אשרי הדור שככה לו"
זוכרני שפעם בא ביום שישי למסור שיעור בהלכה, אך בעשר דקות הראשונות (אולי האחרונות, איני זוכר במדויק) אמר שידבר משהו במילי דאגדתא, פתח פיו בחכמה, והציב כחמשה עשר קושיות בענין דוד מלכא משיחא, ואח"כ אמר מהלך אחד שמיישב את כולן.
אגב, בשיעור עצמו אני זוכר, בא אחד והקשה לו מאיזה ר"ן, הוא נזעק מולו ואמר מה פתאום, הר"ן אומר כך וכך וציטט לו את כל לשון הר"ן כלה כמות שהוא.
אני נזכר גם בשיעור שהביא מחלוקת רש"י ותוס' (כמדומה לגבי מוקצה) לשיטתם בשמונה עשר מקומות.
יש הרבה שיודעים לכתוב, אבל הוא לא רק שהכתיבה שלו מיוחדת במינה, אלא כל מה שהוא כותב הוא גם יכול לומר בעל פה. דבר נדיר ביותר, בפרט אצל אחינו הספרדים, ודוק"ה.
 
תודה רבה על דבריך המעשירים.
ידוע לך האם הוא למד את דרכו ממישהו? או שחצב אותה בעצמו?
למד בבית שמעיה, וכמדומה היה איזו תקופה בחזון עובדיה (או שרק היה בא לדבר בלימוד), ואכן בצעירותו הגה רבות בספרי מרן הגרע"י זצ"ל, אח"כ גדל ונעשה מעט בר פלוגתא, אבל תמיד נזהר בכבודו ביותר.
מסתמא יש לו איזה רבנים שלמד מהם אישית, עכ"פ כבר כתבתי פעם על יחסו למשנה ברורה, שהוא הרבה פעמים בין השיחי'ם אומר הנה רבינו המשנה ברורה לימד אותנו כלל כזה וכזה, היינו שאב ממנו הרבה, לא רק את עצם הדברים (בתחילה חשבתי שבקי רב בהלכות שבת, אבל פעם לפני פסח בא לדבר בענייני הברכות שבליל הסדר, ובלא משים גלגל את כל המשנה ברורה על הס"קים שלו בכל הלכות ברכות) אלא גם את רוח הדברים.
בביתו יש תמונות ענקיות של רבינו החפץ חיים רבינו יוסף חיים ורבינו החזון איש זיע"א.
 
אני נזכר כעת שאמנם הרבה זמן לא פגשתיו, אבל לאחרונה פגשתיו בדרך מציאה בקרן זווית בלדרמן (אולי מחמיר בשבת לא להשתמש בחשמל... או עכ"פ בחברת החשמל) דיברנו ובין הדברים הסתפקנו באיזה 'כלל' מסוים אם אומרים ועד כמה, והחל לגלגל עמי את כל הש"ס בראיות להכא והתם, לצערי כעת אין לי מוחין להיזכר בדיוק מה היה הנידון.
 
אני נזכר כעת שאמנם הרבה זמן לא פגשתיו, אבל לאחרונה פגשתיו בדרך מציאה בקרן זווית בלדרמן (אולי מחמיר בשבת לא להשתמש בחשמל... או עכ"פ בחברת החשמל) דיברנו ובין הדברים הסתפקנו באיזה 'כלל' מסוים אם אומרים ועד כמה, והחל לגלגל עמי את כל הש"ס בראיות להכא והתם, לצערי כעת אין לי מוחין להיזכר בדיוק מה היה הנידון.
עם כל מה שכתבת לעיל חוששני לאבק לשון הרע עיין חפץ חיים כלל ט סעיף ב
ואם טעיתי תקן אותי.
 
וכמדומה היה איזו תקופה בחזון עובדיה (או שרק היה בא לדבר בלימוד), ואכן בצעירותו הגה רבות בספרי מרן הגרע"י זצ"ל, אח"כ גדל ונעשה מעט בר פלוגתא, אבל תמיד נזהר בכבודו ביותר.
לא היה ולא נברא למד בבית שמעיה ואחר שהיתלע על רבותיו המליצו לו לעבור לקול תורה [בשיא תפארתה]
היה שבוע שהיה בפורת יוסף קטמון בשיעורי חכם שלום
ביש"ק למד בפורת יוסף
 
נערך לאחרונה:
וכמדומה היה איזו תקופה בחזון עובדיה (או שרק היה בא לדבר בלימוד)
לא היה ולא נברא למד בבית שמעיה ואחר שהתלע על רבותיו המליצו לו לעבור לקול תורה [בשיא תפארתה]

מה "לא היה ולא נברא", האם ה"כמדומה"? הרי זה היה, כך היה מדומה בדרך 'אפשר' לבעל מחשבות טובות, ובפרט שנוסף במוסגר שיתכן שהיה בא רק לדבר בלימוד, כך זכור לי ששמעתי, האם גם את זה אתה מכחיש (וכאמור גם בזה לא תקעתי מסמרות אלא רק רשמתי מה שצרוב בקלילות במוחי הקט). עכ"פ לשון של לא היה ולא נברא, לא שייך הכא כלל, כמובן לכל מבין.
חשוב לשמור על לשון מדויקת ומכובדת, וכבר העירו לכבודו על לשון "ללומדס' מגניב", חושבני יתירה מזה שאי"ז מתאים למי שתמונת מרן הגרב"צ זי"ע מתנוסס על ניקו.
אני בטוח שבעז"ה עם רצון טוב ועם הזמן, אתה תהיה אחד מהכותבים הטובים כאן. בהצלחה רבה.
 
עם כל מה שכתבת לעיל חוששני לאבק לשון הרע עיין חפץ חיים כלל ט סעיף ב
ואם טעיתי תקן אותי.
בדור של השמצות (דמתקרי פייקים) כדורנו, כמדומה שצריך להתפלל להיכשל באבק לשון הרע ולא ביותר מזה.
עכ"פ היום כל אחד דואג שיכתבו עליו כאלה דברים, וא"כ אדרבא וכו' ודו"ק. ואמנם איהו איפכא, אבל הרי כבר שיבחוהו כאן מקודם, וא"כ ליכא אלא ריבוי בשיעורים דאבק לשון הרע. וראה מה שהארכנו בפרשת קרח בענין אמירת שמועה זו נאה ודוק"ה.
 
צודק דיברתי אם אחיו ואמר לי שהוא למד בקול תורה ולבקשת הגר"ע יוסף הגיע אם קבוצת בחורים מקול תורה לחזק את סדר ג'
 
צודק דיברתי אם אחיו ואמר לי שהוא למד בקול תורה ולבקשת הגר"ע יוסף הגיע אם קבוצת בחורים מקול תורה לחזק את סדר ג'
תסלח לי שאני מתערב.
אז איך אתה כותב בצורה כזו
לא היה ולא נברא
לפני שאתה מברר???
ובפרט שהרה"ג בעל @מחשבות טובות הוא תלמיד חכם מופלג ישר ומעיין נעים הליכות בעל מידות טובות, ואתה כביכול מטיח בו שהוא משקר.
ואני שב ומבקש את סליחתך.
 
אם זכרוני אינו מטעה בי
ראיתיו לפני שנים רבות מברך על קפה שחור "בורא פרי העץ"
כמדומה האריך בזה בדברות יעקב, וכידוע זו פשטות הסוגיא, ופוסקי הדור האחרון נדחקו להסביר מנהג העולם, שבעצם לא היה כזה מנהג קדום.
 
זה שו"ע, רק להלכה נוקטים סב"ל.
אולי לו יש גישה אחרת לנושא זה (סב"ל).
 
זה שו"ע, רק להלכה נוקטים סב"ל.
אולי לו יש גישה אחרת לנושא זה (סב"ל).
מעניין.
שו"ע זה נשמט מכל האחרונים והיבי"א מכללם?

שו"ת יביע אומר (חלק ח אורח חיים סימן כו אות ד) ותבט עיני להגאון ר' אברהם הכהן מסאלוניקי בספר טהרת המים (בשיורי טהרה מע' ב אות ל), שהביא מ"ש הבאר היטב (סי' רב ס"ק יט), שיש מחלוקת בשתיית הקפה, לדברי הרב פרח מטה אהרן (סי' מ) והשבות יעקב ח"ב (סי' ה) ברכתה שהכל, ולדברי הלק"ט ח"א (סי' ט) והפנים מאירות (סי' צה) יש לברך עליה מן הדין בורא פרי האדמה, כדקי"ל מיא דסילקא כסילקא (ברכות לט א). וכתב ע"ז, שלפי דבריהם שסוברים שמימי הקפה כמו הקפה, היה להם לומר שברכת הקפה בורא פרי העץ, שהקפה מין אילן הוא, וכמ"ש מרן החיד"א בשיורי ברכה (סי' תנג) והעד העיד בנו שהקפה מין אילן הוא. [וכן העיר הגאון יעב"ץ במור וקציעה על הלק"ט שלדבריו היה לו לומר שברכתה בפה"ע שהרי הקפה מין אילן הוא. וע"ש]. ומכל מקום אנו מברכים על הקפה שהכל, מחמת הספק, וכ"כ בברכי יוסף (סי' רב סק"ט) שפשט המנהג לברך על הקפה שהכל.
 
כמדומה האריך בזה בדברות יעקב, וכידוע זו פשטות הסוגיא, ופוסקי הדור האחרון נדחקו להסביר מנהג העולם, שבעצם לא היה כזה מנהג קדום.
מה שכתבתי שלא היה כזה מנהג קדום, מדברות החיד"א שהבאתי לעיל מבואר שכך היה המנהג כבר בזמנו, א"כ לכאורה יקרא שמו מנהג קדום.
 
מעניין.
שו"ע זה נשמט מכל האחרונים והיבי"א מכללם?

שו"ת יביע אומר (חלק ח אורח חיים סימן כו אות ד) ותבט עיני להגאון ר' אברהם הכהן מסאלוניקי בספר טהרת המים (בשיורי טהרה מע' ב אות ל), שהביא מ"ש הבאר היטב (סי' רב ס"ק יט), שיש מחלוקת בשתיית הקפה, לדברי הרב פרח מטה אהרן (סי' מ) והשבות יעקב ח"ב (סי' ה) ברכתה שהכל, ולדברי הלק"ט ח"א (סי' ט) והפנים מאירות (סי' צה) יש לברך עליה מן הדין בורא פרי האדמה, כדקי"ל מיא דסילקא כסילקא (ברכות לט א). וכתב ע"ז, שלפי דבריהם שסוברים שמימי הקפה כמו הקפה, היה להם לומר שברכת הקפה בורא פרי העץ, שהקפה מין אילן הוא, וכמ"ש מרן החיד"א בשיורי ברכה (סי' תנג) והעד העיד בנו שהקפה מין אילן הוא. [וכן העיר הגאון יעב"ץ במור וקציעה על הלק"ט שלדבריו היה לו לומר שברכתה בפה"ע שהרי הקפה מין אילן הוא. וע"ש]. ומכל מקום אנו מברכים על הקפה שהכל, מחמת הספק, וכ"כ בברכי יוסף (סי' רב סק"ט) שפשט המנהג לברך על הקפה שהכל.

השו"ע לא דיבר על קפה, אלא על מי שלקות או פירות שברכת המים כברת הפרי (לא זוכר בדיוק) ומזה התפתח הדיון על הקפה.
 
ראשי תחתית