עסקת חטופים בהלכה

מצד אחד יש את הענין של כפיפות לדעת תורה, ואריכות בו למותר.
מצד שני היום לא ברור מה זה בכלל דעת תורה, יש אברכים פשוטים ששמים בכיס הקטן כל מיני "מרנ'ים" מיוח"צנים, וסתם איכא רעה חולה שהתריעו עליה הרבה מביני דעת, שאחד יש לו ספק ועושה סבב בחירות, אין לי זמן ומקום להביא דוגמאות, אבל למשל יש איזה מדור באליבא דהלכתא שעל כל נידון הלך הכותב ושאל עשר רבנים וקיבל שלל תגובות משחור עד לבן, והרבה פעמים הרבנים עצמם יום אחד ענו כך ויום שני ענו אחרת, ומי שנמצא בתוך הסוגיא אפילו שהוא "אברך פשוט ולא מפורסם" אוחז את הענין לעומקו ולרוחבו, והאנשים הטיפשים חושבים שלא כדאי לשאול אותו אלא את הצדיק מנדבוריקה דדרבוקא וכדו'. ולי אמר הרב שלי (אשכנזי...) בישיבה, אתה לא תהיה הרב אלישיב בכל התורה, אבל צריך שהסוגיא שתלמד היא תהיה ברמה שתוכל לבוא ולהתווכח איתו... וכמעט מחקתי את כל זה, כי כתבתי במרוצה כחותה על גבי גחלים אשר ינח'ץ איש אשר כמוני, ולא יבינו אותי, וצריך להרחיב הרבה את היריעה כדי שיובן גם למי שלא כ"כ התנסה בכגון דא. אבל אני יכול להגיד לך בבטחה, שאצלנו בכולל יש כאלה שאני סומך על מסקנתם הרבה יותר מאשר "פוסק הדור" פלוני ואלמוני, ואי"ז הרגשות הלב, אלא דברים פשוטים וברורים המוכחים בשטח. וכל מי שיפקח עיניו ויזכה לראות, יבין הנאמר.
 
יש שמועה שמרן הרב עובדיה הסכים לשחורו של שליט בגלל שזה היה בתמורה לתקיפה באירן
 
אולי התבלל לכת"ר והתחלף לו בין אילן לאירן, יעוין במנהגי הראש"ל שצירפו לעיל.
עכ"פ שם מבואר שזה היה כולל דרישה לחוקק חוק מוות למחבלים, עיי"ש.
 
אני לא מבין מה כל הדיון כאן.
כבר הורו כל גדולי הדור בעד העסקה, ומה לנו אזובי הקיר לדון ולפלפל בה.
ומדוע אתה לומד תלמוד משנה תורה טור רמב"ם ומפלפל בדבריהם?


יש מגדולי גדולי ישראל שהתנגדו לעסקה אלא שאמרו שלא על כל איסור שעוברים הקאליצי"ע יש לנו לפרוש דאם ננהג כך לא נוכל להציל יבנה וחכמיה שזה עיקר כניסתנו למקום הטינוף הנ"ל ולכך אף שהעסקה אסורה בתכלית האיסור מ"מ כיוון שאין לנו הצבעה בפועל על העסקה אין מניעה מלהישאר בקואליציה וגם אין עניין לפרסם דעתינו בשער בת רבים ובפרט לעת הזאת (ומה שח"כ אחד הבין מדעתו שיכול לדרוש שהעסקה היא טוב הוא נגע רע אך כבר התמיד בדרך לא טובה זו ואכמ"ל).

יש מגדו"י וביניהם הגר"י יוסף שתמכו בעיסקא ודנים כדרכה של תורה מי מהם צדק.
 
ראשי תחתית