ראיתי לבאר כאן נקודה שמדוברת לאחרונה בביהמ"ד, והיא היחס של הבא"ח לפסקי מרן.
מחד, הבא"ח חוזר ע"ז כמה פעמים שקיבלנו הוראות מרן ואפי' אלף פוסקים.
מאידך, הבא"ח חולק על מרן פעמים רבות ממש. ויש שליקטו כמאה פעמים.
אחר ההתבונות שנים רבות, עם יגיעה גדולה, נלע"ד שהביאור פשוט בדעתו.
א, ברור שקיבלנו הוראות מרן, ואין נפק"מ א"י או בבל, וכל החולק על מרן וכו'. ואך למותר להאריך.
ב, ברור שקיבלנו הוראות הארי"זל נגד מרן [כאשר יוכיח הסידור שכולו נגד מרן וכהאר"י] וכן סוברים כל חכמי ספרד זולת רבנו מרן הגרע"י. [אבקש לא להיגרר לזה כאן והמעונין אשמח להאריך באשכול נפרד].
ג, אבל "להחמיר" מותר נגד מרן במקום שכן כתבו הרבה אחרונים, ויש להם ראיות. אבל אסור באיסור חמור "להקל" נגד מרן. או להוציא ממון וכיוצא,
חיפשתי בכל כוחי מקום שהבא"ח "היקל" נגד מרן וכמעט שלא מצאתי. [וברור שיש יוצא מן הכלל כמו שמצאנו לרבנו מרן הגרע"י שיש מעט מקומות שנוטה ממרן].
ועתה בא וראה שמרן הגרע"י כבר רימז לכל זה בספריו העצומים, וכ' בהקדמת הליכו"ע ועוד כמה מקומות שמה שהבא"ח נטה מפסקי מרן "אם מפני שחסדאין מיליה, ואם מפני שכן הסכימה דעתו הרחבה".
חסדאין מיליה, פירוש: להחמיר.
ודו"ק בעומק הענין.
וכן שמעתי אחר הבירור שכו הבינו הרבה מגדולי חכמי בבל, כמו ח"ר ניסים כצ'ורי זיע"א, ח"ר לסמן חוגי עבודי זיע"א, ח"ר יעקב מוצאפי זיע"א, ח"ר יהודה צדקה זיע"א ראש הישבה ויבלחט"א כן הבינו גם יבלחט"א ח"ר יעקב הלל שליט"א וכן אמר בשיעור הגאון הנאמ"ן נר"ו.
אשמח לתגובות החכמים, ובפרט לדוגמאות וראיות מתורתו.
[נא לשמור על שיח ראוי ולא להיגרר למחוזות שהחפץ חיים לא היה נכנס אליהם].
מחד, הבא"ח חוזר ע"ז כמה פעמים שקיבלנו הוראות מרן ואפי' אלף פוסקים.
מאידך, הבא"ח חולק על מרן פעמים רבות ממש. ויש שליקטו כמאה פעמים.
אחר ההתבונות שנים רבות, עם יגיעה גדולה, נלע"ד שהביאור פשוט בדעתו.
א, ברור שקיבלנו הוראות מרן, ואין נפק"מ א"י או בבל, וכל החולק על מרן וכו'. ואך למותר להאריך.
ב, ברור שקיבלנו הוראות הארי"זל נגד מרן [כאשר יוכיח הסידור שכולו נגד מרן וכהאר"י] וכן סוברים כל חכמי ספרד זולת רבנו מרן הגרע"י. [אבקש לא להיגרר לזה כאן והמעונין אשמח להאריך באשכול נפרד].
ג, אבל "להחמיר" מותר נגד מרן במקום שכן כתבו הרבה אחרונים, ויש להם ראיות. אבל אסור באיסור חמור "להקל" נגד מרן. או להוציא ממון וכיוצא,
חיפשתי בכל כוחי מקום שהבא"ח "היקל" נגד מרן וכמעט שלא מצאתי. [וברור שיש יוצא מן הכלל כמו שמצאנו לרבנו מרן הגרע"י שיש מעט מקומות שנוטה ממרן].
ועתה בא וראה שמרן הגרע"י כבר רימז לכל זה בספריו העצומים, וכ' בהקדמת הליכו"ע ועוד כמה מקומות שמה שהבא"ח נטה מפסקי מרן "אם מפני שחסדאין מיליה, ואם מפני שכן הסכימה דעתו הרחבה".
חסדאין מיליה, פירוש: להחמיר.
ודו"ק בעומק הענין.
וכן שמעתי אחר הבירור שכו הבינו הרבה מגדולי חכמי בבל, כמו ח"ר ניסים כצ'ורי זיע"א, ח"ר לסמן חוגי עבודי זיע"א, ח"ר יעקב מוצאפי זיע"א, ח"ר יהודה צדקה זיע"א ראש הישבה ויבלחט"א כן הבינו גם יבלחט"א ח"ר יעקב הלל שליט"א וכן אמר בשיעור הגאון הנאמ"ן נר"ו.
אשמח לתגובות החכמים, ובפרט לדוגמאות וראיות מתורתו.
[נא לשמור על שיח ראוי ולא להיגרר למחוזות שהחפץ חיים לא היה נכנס אליהם].