שיטת מרן הבן איש חי בקבלת פסקי מרן השו"ע.

יש ליישב כל הקושיות בפשיטות, שכל השינויים מדעת מרן הם מחמת שבגדד היתה תחת השפעת גאון אשכנזי קדמון ששינה מנהגיהם.
יש כאן ריח זלזול או אפילו זלזול חמור בחכמי בבל, אז מה עם הייתה השפעה שלו [אפילו שלדעתי זו המצאה אחת גדולה, כמו הטענה שהספר בן איש חי היה בהתחלה קונטרסים וכו׳....] הם לא ידעו שקיבלנו הוראות מרן? בכל זאת הוא פסק כן.
 
יש כאן ריח זלזול או אפילו זלזול חמור בחכמי בבל, אז מה עם הייתה השפעה שלו [אפילו שלדעתי זו המצאה אחת גדולה, כמו הטענה שהספר בן איש חי היה בהתחלה קונטרסים וכו׳....] הם לא ידעו שקיבלנו הוראות מרן? בכל זאת הוא פסק כן.
חס ושלום. זה לימוד זכות על העירקים
 
נערך לאחרונה:
מה ההוכחה?
תראה בהקדמה לילקוט טהרה.
וגם אם כן, אני לא מסכים עם הדברים. אבל אני לא מסכים שמרן הראש״ל ככה אמר על הבן איש חי!
נראה לך אני ממציא? תראה בהקדמה ותקשיב לדרשות.
כואב כשמזלזלים.
לימוד זכות זה זלזול?
 
נכון

מה הבעיה?
הקשב היטב @ידידיה! מתחילה חשבתי שכוונתך לקנטר לכן עניתי איך שעניתי, אבל אני רואה שכוונתך טובה אז אסביר:
הבן איש חי הוא פוסק מופלג ענק שבענקים. לבוא ולומר שהוא הושפע מרב אשכנזי קדום זה זלזול בו. שיהיה ברור.
לבוא ולומר שאתה מלמד זכות על הבן איש חי [בנושא הזה] זה גם כן זלזול. הבן איש חי לא צריך שילמדו עליו זכות. מותר לך לחלוק עליו, כן! מותר לחלוק! אחרי שלמדת היטב את הסוגיה, אבל אדם קטן שבקטנים מגיע ומלמד זכות על הבן איש חי?! מה זה השיח הזה?
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לפוסקים קדומים כאילו אתה בשורה יחד איתם, מותר לחלוק! שלא תהיה טעות! אבל לדעת בפני מי אתה עומד!
קח לדוגמה פסק של הגר״ע יוסף ותקשה עליו קושיה ואז תאמר ״אני ילמד זכות על הגר״ע יוסף שכך וכך״ הלא לזלזול ייחשב?!
 
הקשב היטב @ידידיה! מתחילה חשבתי שכוונתך לקנטר לכן עניתי איך שעניתי, אבל אני רואה שכוונתך טובה אז אסביר:
הבן איש חי הוא פוסק מופלג ענק שבענקים. לבוא ולומר שהוא הושפע מרב אשכנזי קדום זה זלזול בו. שיהיה ברור.
לבוא ולומר שאתה מלמד זכות על הבן איש חי [בנושא הזה] זה גם כן זלזול. הבן איש חי לא צריך שילמדו עליו זכות. מותר לך לחלוק עליו, כן! מותר לחלוק! אחרי שלמדת היטב את הסוגיה, אבל אדם קטן שבקטנים מגיע ומלמד זכות על הבן איש חי?! מה זה השיח הזה?
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לפוסקים קדומים כאילו אתה בשורה יחד איתם, מותר לחלוק! שלא תהיה טעות! אבל לדעת בפני מי אתה עומד!
קח לדוגמה פסק של הגר״ע יוסף ותקשה עליו קושיה ואז תאמר ״אני ילמד זכות על הגר״ע יוסף שכך וכך״ הלא לזלזול ייחשב?!
סליחה לא אמרתי שהבן איש חי הושפע מרב אשכנזי אמרתי שהעירקים הושפעו והכוונה שהרבה שנים לפני הבן איש חי כבר היתה השפעה אשכנזית על העירקים.
הרב יצחק כתב את זה בילקוט טהרה ואומר את זה בדרשות ובזה הוא מסביר למה הבן איש חי כותב שקיבלנו הוראות מרן בין להחמיר ובין להקל ואפילו הכי חולק עליו בהרבה מקומות.
זה לא לימוד זכות?
 
הקשב היטב @ידידיה! מתחילה חשבתי שכוונתך לקנטר לכן עניתי איך שעניתי, אבל אני רואה שכוונתך טובה אז אסביר:
הבן איש חי הוא פוסק מופלג ענק שבענקים. לבוא ולומר שהוא הושפע מרב אשכנזי קדום זה זלזול בו. שיהיה ברור.
לבוא ולומר שאתה מלמד זכות על הבן איש חי [בנושא הזה] זה גם כן זלזול. הבן איש חי לא צריך שילמדו עליו זכות. מותר לך לחלוק עליו, כן! מותר לחלוק! אחרי שלמדת היטב את הסוגיה, אבל אדם קטן שבקטנים מגיע ומלמד זכות על הבן איש חי?! מה זה השיח הזה?
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לפוסקים קדומים כאילו אתה בשורה יחד איתם, מותר לחלוק! שלא תהיה טעות! אבל לדעת בפני מי אתה עומד!
קח לדוגמה פסק של הגר״ע יוסף ותקשה עליו קושיה ואז תאמר ״אני ילמד זכות על הגר״ע יוסף שכך וכך״ הלא לזלזול ייחשב?!
הרב יצחק אפילו הביא הוכחה ממה שהבן איש חי כתב ברב פעלים ואף על פי שהיה הדבר הזה קשה מאד אצל נשיאי העיר ויחידי הקהל וגם אצל קצת מחכמים שבעיר באמרם כי חרפה היא לנו לומר שלא היו אנשי עיר הגדולה בגדאד יע"א מניחין תפילין כשרים מכמה שנים עד שבא האשכנזי הזה ועשה לנו תפילין כשרים
 

בין הסדרים:

ראשי תחתית