שיטת מרן הבן איש חי בקבלת פסקי מרן השו"ע

הקשב היטב @ידידיה! מתחילה חשבתי שכוונתך לקנטר לכן עניתי איך שעניתי, אבל אני רואה שכוונתך טובה אז אסביר:
הבן איש חי הוא פוסק מופלג ענק שבענקים. לבוא ולומר שהוא הושפע מרב אשכנזי קדום זה זלזול בו. שיהיה ברור.
לבוא ולומר שאתה מלמד זכות על הבן איש חי [בנושא הזה] זה גם כן זלזול. הבן איש חי לא צריך שילמדו עליו זכות. מותר לך לחלוק עליו, כן! מותר לחלוק! אחרי שלמדת היטב את הסוגיה, אבל אדם קטן שבקטנים מגיע ומלמד זכות על הבן איש חי?! מה זה השיח הזה?
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לפוסקים קדומים כאילו אתה בשורה יחד איתם, מותר לחלוק! שלא תהיה טעות! אבל לדעת בפני מי אתה עומד!
קח לדוגמה פסק של הגר״ע יוסף ותקשה עליו קושיה ואז תאמר ״אני ילמד זכות על הגר״ע יוסף שכך וכך״ הלא לזלזול ייחשב?!
סליחה לא אמרתי שהבן איש חי הושפע מרב אשכנזי אמרתי שהעירקים הושפעו והכוונה שהרבה שנים לפני הבן איש חי כבר היתה השפעה אשכנזית על העירקים.
הרב יצחק כתב את זה בילקוט טהרה ואומר את זה בדרשות ובזה הוא מסביר למה הבן איש חי כותב שקיבלנו הוראות מרן בין להחמיר ובין להקל ואפילו הכי חולק עליו בהרבה מקומות.
זה לא לימוד זכות?
 
הקשב היטב @ידידיה! מתחילה חשבתי שכוונתך לקנטר לכן עניתי איך שעניתי, אבל אני רואה שכוונתך טובה אז אסביר:
הבן איש חי הוא פוסק מופלג ענק שבענקים. לבוא ולומר שהוא הושפע מרב אשכנזי קדום זה זלזול בו. שיהיה ברור.
לבוא ולומר שאתה מלמד זכות על הבן איש חי [בנושא הזה] זה גם כן זלזול. הבן איש חי לא צריך שילמדו עליו זכות. מותר לך לחלוק עליו, כן! מותר לחלוק! אחרי שלמדת היטב את הסוגיה, אבל אדם קטן שבקטנים מגיע ומלמד זכות על הבן איש חי?! מה זה השיח הזה?
הבעיה מתחילה כשמתייחסים לפוסקים קדומים כאילו אתה בשורה יחד איתם, מותר לחלוק! שלא תהיה טעות! אבל לדעת בפני מי אתה עומד!
קח לדוגמה פסק של הגר״ע יוסף ותקשה עליו קושיה ואז תאמר ״אני ילמד זכות על הגר״ע יוסף שכך וכך״ הלא לזלזול ייחשב?!
הרב יצחק אפילו הביא הוכחה ממה שהבן איש חי כתב ברב פעלים ואף על פי שהיה הדבר הזה קשה מאד אצל נשיאי העיר ויחידי הקהל וגם אצל קצת מחכמים שבעיר באמרם כי חרפה היא לנו לומר שלא היו אנשי עיר הגדולה בגדאד יע"א מניחין תפילין כשרים מכמה שנים עד שבא האשכנזי הזה ועשה לנו תפילין כשרים
 
רק לציין: שיש והבא"ח עצמו הוא או אביו שינו המנהג שהיה נהוג בבגדא"ד כמרן, והורו לעשות כהרמ"א (או כשיטה אחרת).

למשל: "והנה פה עירנו בגדאד יע"א היה המנהג מזמן קדמון כמ"ש מרן ז"ל (קכח יג) דאין החזן מקרא תיבת 'יברכך', אך קודם כמה שנים תהלות לאל שעזרני לעשות המנהג בכל בתי כנסיות שבעירנו שיהיה החזן מקרא תיבת יברכך ג"כ, וכן ראוי להורות בכל אתר ואתר".

"וכן על קרנפל (=צפרן) הבא ממדינת הים יברכו עצי בשמים, דכן המנהג פשוט פה עירנו יע"א מזמן עט"ר הרב מו"ר זקני רבנו משה חיים". (ודלא כשו"ע רטז ב).

וכן לענין ברכת מעין שבע בבית אבלים וחתנים שפסק מרן (רסח י) שלא יברכו, כתב הוא (וירא י ש"ב) "ברכה מעין שבע אין עיקר טעם שלה הוא מה שכתבו רז"ל שנתקנה בשביל המתאחרים... לכן גם אם מתפללין צבור בבית חתנים ואבלים וכיוצא שאין שם ס"ת חייבין לומר ברכה מעין שבע וכן פשט המנהג בעיה"ק ירושלים... וזה המנהג נתפשט מזמן רבנו הרש"ש ז"ל... וכן הנהגתי פה עירנו יע"א בעזה"י" (וע"ע ר"פ ח"ב או"ח סי' יב).

ועל הדלקת הנר בשבת העיד יין הטוב (או"ח סי' ט) "ובעיר מולדתי בגדאד לא נהגו כל הנשים בזה מנהג אחד וכו', ורבו המדליקין ואח"כ מברכין משום שכך היה דורש רבנו מהרי"ח כמו שכתב בספרו בא"ח".

ושום גאון אשכנזי.
 
וע"ע באשכול זה ובמאמר המצורף שם בביאור שיטת הבא"ח
 
ש ליישב כל הקושיות בפשיטות, שכל השינויים מדעת מרן הם מחמת שבגדד היתה תחת השפעת גאון אשכנזי קדמון ששינה מנהגיהם.
והכל א"ש בפשיטות.
קודם כל וראשית כל

מבחינה מציאותית וטכנית אין הרב נתיבי עם יכול להעיד זאת כי נולד רק בשנת תרנ"ב, ואילו המעשה בבגדד הידוע שהיתה מגיפה וכו' היתה בשנת תק"ג, 150 שנה עוד לפני שנולד, ובכלל האיזור שהיה הרב נתיבי עם, זה היה כלל מרוקו וארץ ישראל וכלל לא קשור לבגדד
אלא כתב זאת מהשערה ולא מעדות, כי אינו יכול להעיד על דבר שקרה 150 שנה לפני לידתו ובמדינה אחרת.

דבר שני ועיקרי

דבמקורות שהובא הסיפור הנ"ל ובעדויות לדבר זה, נכתב להדיא, ששלחו הבבלים לחלב לרב שלמה לניאדו שישלח להם רב ודיין ושלח להם את הרב צדקה חוצין שהיה אז בן 44 שנה והוא החזיר עטרה ליושנה בבגדד.

יעויין בשו"ת צדקה ומשפט בהקדמה שם של הרב ראובן דנגור, וכן יעויין בספר וזאת ליהודה על הרב צדקה ז"ל עמ' 4 או בעמ' 36 תלוי במהדורות.

א"כ הראת לדעת שאיפכא החכם שהחזיר עטרה ליושנה בבגדד אחרי מקרה ההוא, זה היה הגאון צדקה חוצין, כפי שכתוב בעדויות הנ"ל שהם היו מהמחוז שם, ולא כפי השערת החכם ממרוקו שכלל לא היה בדור ההוא
 
קודם כל וראשית כל

מבחינה מציאותית וטכנית אין הרב נתיבי עם יכול להעיד זאת כי נולד רק בשנת תרנ"ב, ואילו המעשה בבגדד הידוע שהיתה מגיפה וכו' היתה בשנת תק"ג, 150 שנה עוד לפני שנולד, ובכלל האיזור שהיה הרב נתיבי עם, זה היה כלל מרוקו וארץ ישראל וכלל לא קשור לבגדד
אלא כתב זאת מהשערה ולא מעדות, כי אינו יכול להעיד על דבר שקרה 150 שנה לפני לידתו ובמדינה אחרת.

דבר שני ועיקרי

דבמקורות שהובא הסיפור הנ"ל ובעדויות לדבר זה, נכתב להדיא, ששלחו הבבלים לחלב לרב שלמה לניאדו שישלח להם רב ודיין ושלח להם את הרב צדקה חוצין שהיה אז בן 44 שנה והוא החזיר עטרה ליושנה בבגדד.

יעויין בשו"ת צדקה ומשפט בהקדמה שם של הרב ראובן דנגור, וכן יעויין בספר וזאת ליהודה על הרב צדקה ז"ל עמ' 4 או בעמ' 36 תלוי במהדורות.

א"כ הראת לדעת שאיפכא החכם שהחזיר עטרה ליושנה בבגדד אחרי מקרה ההוא, זה היה הגאון צדקה חוצין, כפי שכתוב בעדויות הנ"ל שהם היו מהמחוז שם, ולא כפי השערת החכם ממרוקו שכלל לא היה בדור ההוא
אז מוכרח לומר שהגאון צדקה חוצין היה אשכנזי.
 
לא מבין אותך
עדויות הנתיבי עם והילקוט יוסף לא מספיקות לך???
מה הם סתם ממציאים????
מה עדות ואיך עדות
אמרתי לך הנתיבי עם נולד 150 שנה אחרי זה והילקוט יוסף 200 שנה אחרי
איך אפשר להעיד על דבר שהוא כ- 200 שנה לפני שנולדת

ועוד אותי אתה לא מבין???
 
מה עדות ואיך עדות
אמרתי לך הנתיבי עם נולד 150 שנה אחרי זה והילקוט יוסף 200 שנה אחרי
איך אפשר להעיד על דבר שהוא כ- 200 שנה לפני שנולדת

ועוד אותי אתה לא מבין???
כך הם קיבלו במסורת.
ואם לא כך, אז תסביר למה הבן איש חי חלק כ"כ הרבה על מרן???
 
מרן הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א אמר בפירוש כי מרן האבא מאוד שמח על הראיה שהביא לו מהנתיבי עם אבורביע שהיה חכם אשכנזי,
וחבל לאותם המתלוצצים, מי אתם שתתלוצצו על גאון עוזנו רבינו עובדיה ואחריו בקודש בנו אחריו שליט"א.
 
כך הם קיבלו במסורת.
ואם לא כך, אז תסביר למה הבן איש חי חלק כ"כ הרבה על מרן???
אווו עכשיו התחלת לדבר לעניין

האם חדש לך מכל אלה שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ חלקו על מרן כסדר?

קח לדוגמא את החיד"א, כתב כמה פעמים שקיבלנו הוראות מרן וכו' וכו'
ואעפ"כ בהרבה מקומות כתב איפכא, אם זה בדיני "איסור והיתר", וכן אם זה גבי "ברכת נשים במצוות עשה שהז"ג", וכן אם זה גבי הדלקת נר שבת "שמדליקות ואח"כ מברכות", וכן גבי ברכת הטבילה "שיטבלו ואח"כ תברכנה", ועוד רבות רבות.

ולא רק החיד"א, אלא גם כנה"ג כתב שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ בהרבה מקומות חלק על מרן, וכן ר' חיים פלאג'י וחסד לאלפים וכף החיים, כל אלה כתבו שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ חלקו בהרבה מקומות.

התשובה לכך היא​

דמדברי החזו"א על דברי קבלת הוראות מרן- נוכל להבין את הפתרון.​


וניווכח לדעת- שכמו יסודו סברו כל פוסקי וגאוני ספרד שכתבו שקיבלנו הוראות מרן, ואעפ"כ חלקו בהרבה מקומות, ולא רק במנהגים או בסב"ל.

וז"ל החזו"א (חו"מ ליקוטים סי' א'):

"ואף שאנו נוהגים ע"פ השו"ע מ"מ אנו רגילין לנטות מהשו"ע מחמת שנטו אחרונים ז"ל בראיות נכונות לדעת חכמי דור ודור, ובכל הלכה אנו מוכרחים לעיין בכהרעת אחרונים, כי החכמה היא מכריעה בכל,

אלא כשהדבר שקול אנו נוטים אחרי מי שגדול, ובזה קבלנו הכרעת ב"י והרמ"א".


וביאור הדבר- שמושג קבלת הוראות מרן הוא לדברים שקולים, והיינו שיש מח' שקולה בראשונים וכד', דאז מה שפסק השו"ע אזלינן כוותיה וזה הקבלת הוראות

אך- על דברים שהמח' אינה שקולה אלא דיש עוד פוסקים ועוד ראשונים בהאי גוונא לא קיבלו עליהם הוראות השו"ע.

ובאמת- לפי יסודו כפו"פ, דכך למדו הרבה מגאוני ספרד שקיבלו הוראות מרן ואעפ"כ בהרבה פעמים החמירו כהרמ"א נגדו וכד', מפני זה- שכשהמח' אינה שקולה אלא יש הרבה שיטות אחרות בזה לא קיבלו הוראותיו.

ועתה נביא גם מלשון החיד"א ונראה דדבריו עולים כפו"פ עם החזו"א​


יעויין בחיד"א שו"ת חיים שאל (סי' ט"ו) דכתב בזה"ל:

"ולא מבעיא לדידן בני ארעא קדישא דנקטינן כמרן וקיבלנו הוראותיו אלא דבאיסור והיתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם". [היינו הרמ"א]

למדת מלשונו- דתוך כדי דיבור שכותב שקיבלנו הוראות מרן, מיד מוסיף באותו נשימה דבאיסור והיתר חוששים לרמ"א.

דעל כרחך- שמושג קבלת הוראות מרן זה לא תורת ודאי, ולכן הוא חושש על הרוב באיסור והיתר לדברי הרמ"א.

ובעצם- אם נקביל את דברי החיד"א למה שכתבנו לעיל [עיין בשרשור למעלה] בשם החזו"א זה יראה אותו יסוד, אלא שכל אחד ניסח את זה כלשונו וכל אחד הגדיר זאת בצורה אחרת, אך עם אותה כוונה.

שקבלת הוראות מרן זה לא קבלה החלטית

והנה כדברי מצאתי להדיא ביביע אומר​


ואצטט את לשון היביע אומר (ח"ט סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה]):

"והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן הש"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו כנגד פסק מרן".

להדיא- דהקבלה היא מתורת ספק.

אלא שהרב יצחק יוסף כתב בדעת אביו שכל מה שכתב שזה קבלת ספק הוא רק לענין ספק ספיקא.

אך מדברי כל האחרונים- נראה שנקטו שקבלת מרן היא מתורת ספק ולכן חלקו הרבה פעמים על השו"ע אפי' שזה דבר שאינו ספק ספיקא
 
אווו עכשיו התחלת לדבר לעניין

האם חדש לך מכל אלה שכתבו שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ חלקו על מרן כסדר?

קח לדוגמא את החיד"א, כתב כמה פעמים שקיבלנו הוראות מרן וכו' וכו'
ואעפ"כ בהרבה מקומות כתב איפכא, אם זה בדיני "איסור והיתר", וכן אם זה גבי "ברכת נשים במצוות עשה שהז"ג", וכן אם זה גבי הדלקת נר שבת "שמדליקות ואח"כ מברכות", וכן גבי ברכת הטבילה "שיטבלו ואח"כ תברכנה", ועוד רבות רבות

ולא רק החיד"א, אלא גם כנה"ג כתב שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ בהרבה מקומות חלק על מרן, וכן ר' חיים פלאגי' וחסד לאלפים וכף החיים, כל אלה כתבו שקיבלנו הוראות מרן ואעפ"כ חלקו בהרבה מקומות

התשובה לכך היא​

דמדברי החזו"א על דברי קבלת הוראות מרן- נוכל להבין את הפתרון.​


וניווכח לדעת- שכמו יסודו סברו כל פוסקי וגאוני ספרד שכתבו שקיבלנו הוראות מרן, ואעפ"כ חלקו בהרבה מקומות, ולא רק במנהגים או בסב"ל.

וז"ל החזו"א חו"מ ליקוטים סי' א'

"ואף שאנו נוהגים ע"פ השו"ע מ"מ אנו רגילין לנטות מהשו"ע מחמת שנטו אחרונים ז"ל בראיות נכונות לדעת חכמי דור ודור, ובכל הלכה אנו מוכרחים לעיין בכהרעת אחרונים, כי החכמה היא מכריעה בכל,

אלא כשהדבר שקול אנו נוטים אחרי מי שגדול, ובזה קבלנו הכרעת ב"י והרמ"א".


וביאור הדבר- שמושג קבלת הוראות מרן הוא לדברים שקולים, והיינו שיש מח' שקולה בראשונים וכד', דאז מה שפסק השו"ע אזלינן כוותיה וזה הקבלת הוראות

אך- על דברים שהמח' אינה שקולה אלא דיש עוד פוסקים ועוד ראשונים בהאי גוונא לא קיבלו עליהם הוראות השו"ע.

ובאמת- לפי יסודו כפו"פ, דכך למדו הרבה מגאוני ספרד שקיבלו הורואת מרן ואעפ"כ בהרבה פעמים החמירו כהרמ"א נגדו וכד', מפני זה- שכשהמח' אינה שקולה אלא יש הרבה שיטות אחרות בזה לא קיבלו הוראותיו.

ועתה נביא גם מלשון החיד"א ונראה דדבריו עולים כפו"פ עם החזו"א​


יעויין בחיד"א שו"ת חיים שאל סי' ט"ו דכתב בזה"ל.

"ולא מבעיא לדידן בני ארעא קדישא דנקטינן כמרן וקיבלנו הוראותיו אלא דבאיסור והיתר חוששין על הרוב לכתחילה לדברי מור"ם". [היינו הרמ"א]

למדת מלשונו- דתוך כדי דיבור שכותב שקיבלנו הוראות מרן, מיד מוסיף באותו נשימה דבאיסור והיתר חוששים לרמ"א.

דעל כרחך- שמושג קבלת הוראות מרן זה לא תורת ודאי, ולכן הוא חושש על הרוב באיסור והיתר לדברי הרמ"א.

ובעצם- אם נקביל את דברי החיד"א למה שכתבנו לעיל [עיין בשרשור למעלה] בשם החזו"א זה יראה אותו יסוד, אלא שכל אחד ניסח את זה כלשונו וכל אחד הגדיר זאת בצורה אחרת, אך עם אותה כוונה.

שקבלת הוראות מרן זה לא קבלה החלטית

והנה כדברי מצאתי להדיא ביביע אומר​


ואצטט את לשון היביע אומר ח"ט סי' ק"ה סק"ג בסופו [עמ' רכ"ה].

"והרי אפילו אם היה הדבר ברור בדעת מרן הש"ע שיש לנו דין רה"ר בזמן הזה, ואנו קבלנו הוראות מרן, הרי גם קבלת הוראות מרן אינה מתורת ודאי אלא מתורת ספק ואשר על כן תפסו כל אחרוני הפוסקים הספרדים דעבדינן ספק ספיקא אפילו כנגד פסק מרן"

להדיא- דהקבלה היא מתורת ספק.

אלא שהר' יצחק יוסף כתב בדעת אביו שכל מה שכתב שזה קבלת ספק הוא רק לענין ספק ספיקא.

אך מדברי כל האחרונים- נראה שנקטו שקבלת מרן היא מתורת ספק ולכן חלקו הרבה פעמים על השו"ע אפי' שזה דבר שאינו ספק ספיקא
דברים פשוטים וברורים
כלומר, מה שקבלנו הוראת מרן
זה ''הכרעת'' ההלכה כג' עמודי הוראה או כרוב הראש' וכדו'
כ''ז נשאר בתורת 'הכרעת ההלכה' כלומר, ע''פ כללי הפסיקה כך הדין
אבל אין זה מבטל דעת החולקים
בין לקולא ובין לחומרא
ולכן יתכן להקל נגד מרן בשעה''ד גמור
ומאידך לכתחילה להחמיר נגדו גם כשמיקל
כיון שכמ''ש מרן גופיה בב''י שאינו מכריע בין הראשונים מכח ראיות
וא''כ אותם דעות שמרן לא פסק כמותם להלכה
אינן נמחקות לגמרי מההלכה
רק שההלכה מעיקר הדין כדברי מרן
אבל לכתחילה חיישינן לחולקים
והדברים אמיתיים וברורים
לכל מי שרגיל בדברי החיד''א, שד''ח, רח''ף, בא''ח, כה''ח ושאר רבותינו
 
התשובה לכך היא
שכנראה בכל הארצות הסתובב אותו גאון אשכנזי בגדדי ולימדם את ההלכות כרמ"א ולכן נטו קו מפסקי מרן.
וגם ידוע שחב"ד שינו את כל המנהגים בארצות צפון אפריקה ועוד, וכבר העיד על כך הרב יצחק בספריו.
 
מה עדות ואיך עדות
אמרתי לך הנתיבי עם נולד 150 שנה אחרי זה והילקוט יוסף 200 שנה אחרי
איך אפשר להעיד על דבר שהוא כ- 200 שנה לפני שנולדת

ועוד אותי אתה לא מבין???
מרן הראשון לציון הגר"י יוסף שליט"א אמר בפירוש כי מרן האבא מאוד שמח על הראיה שהביא לו מהנתיבי עם אבורביע שהיה חכם אשכנזי,
וחבל לאותם המתלוצצים, מי אתם שתתלוצצו על גאון עוזנו רבינו עובדיה ואחריו בקודש בנו אחריו שליט"א.
הרב יצחק אפילו הביא הוכחה ממה שהבן איש חי כתב ברב פעלים ואף על פי שהיה הדבר הזה קשה מאד אצל נשיאי העיר ויחידי הקהל וגם אצל קצת מחכמים שבעיר באמרם כי חרפה היא לנו לומר שלא היו אנשי עיר הגדולה בגדאד יע"א מניחין תפילין כשרים מכמה שנים עד שבא האשכנזי הזה ועשה לנו תפילין כשרים
וזו ראיה שאין מה להשיב עליה!!!
 
וזו ראיה שאין מה להשיב עליה!!!
אם כוונתך ללשון עד שבא האשכנזי הזה,
בודאי שאין כוונתו לחכם ולרב אלא לסוחר תפילין
דהלא אין ספק שהבא"ח לא דיבר על חכמים בשפת שוק.
אז מה זה ראיה שאין עליה תשובה? אתמהה.
 
נכון
כל מנהגי בבל, מרוקו וטורקיה ועוד הם מנהגים משוכנזים ...
אם תרצו לחפש את מנהגי הספרדיים המקוריים תלכו לליטא ופולין ...
ולבל נשכח שאמו של מרן החיד''א היתה חבדניקי''ת והיא לימדה אותו לברך אחרי ההדלקה ועל הלולב
רק פרט קטן: חסידות חב''ד נוסדה לפחות 60 שנה אחר לידת החיד''א, אבל אין מוקדם ומאוחר בתורה ...
 
ראשי תחתית