תפילת ערבית בפלג המנחה

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרוקאי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קח
וע"ע להגר"ח פלאג'י בשו"ת חקקי לב (חיו"ד סי' לט דף מב ע"ד) שהביא מ"ש מרן זקנו הגאון חקרי לב, וז"ל: ונראה לי שאין המנהג מועיל במחלוקת פוסקים, אלא במנהג שידענו בבירור שנתפשט מזמן רבותינו הקדמונים, שהיה בידם כח להכריע במחלוקת הראשונים ולפסוק הלכה כראות עיניהם. אבל בדורותינו שנתמעטו הלבבות ואנו אין בנו כח להכריע כי אם לפסוק הלכה ע"פ כללי ההוראה, וללכת ע"פ הרוב, אם ראינו מנהג להתיר, אפילו אם ידענו בבירור שידעו חכמי העיר במנהג ולא מיחו, ועינינו הרואות שרבו הפוסקים לאסור, אין לנו אלא לומר שלא נגלו לחכמי העיר כל דעות האוסרים, וחשבו שרוב הפוסקים מתירים, וכל כי האי הוה מנהג בטעות, ובפרט בזמנינו שזכינו שנדפסו בימינו תורתם של הראשונים, מה שלא זכו בדורות שלפנינו וכו'. עכ"ל. ומוכח להדיא שכל שיש לתלות המנהג שנעשה בטעות, נגד רוב הפוסקים, לא מקרי מנהג כלל. עכת"ד.
 
אז מה? יש לנו את המקור שהוא שער הכונות.
מה כתב שם?
באותו המקום סיים לבסוף בצ"ע מחמת שהאו"ז כתב בשם ר"ת לא כך.
המאירי והרי"ד הביאו את לשון ר"ת במלואה, מלה במלה, ושם מפורש כדעת האו"ז.
צריכים לקבל האמת בהכנעה.
צריך לקבל את האמת שרוב הראשונים הביאו דברי ר"ת כפשוטם (כמבואר בה"ב) וכמו שהביאו תוס'. וכן פסק להדיא בשו"ת תרומת הדשן.
זה לא מבית משנתו של הרב עובדיה. טענות כאלו מתאימות לתלמידי הבא"ח והאור לציון.
הרב עובדיה כל משנתו היא כפי שכתבתי ולא כפי שכתבת.
שו"ת יביע אומר חלק ט - אורח חיים סימן קח
וע"ע להגר"ח פלאג'י בשו"ת חקקי לב (חיו"ד סי' לט דף מב ע"ד) שהביא מ"ש מרן זקנו הגאון חקרי לב, וז"ל: ונראה לי שאין המנהג מועיל במחלוקת פוסקים, אלא במנהג שידענו בבירור שנתפשט מזמן רבותינו הקדמונים, שהיה בידם כח להכריע במחלוקת הראשונים ולפסוק הלכה כראות עיניהם. אבל בדורותינו שנתמעטו הלבבות ואנו אין בנו כח להכריע כי אם לפסוק הלכה ע"פ כללי ההוראה, וללכת ע"פ הרוב, אם ראינו מנהג להתיר, אפילו אם ידענו בבירור שידעו חכמי העיר במנהג ולא מיחו, ועינינו הרואות שרבו הפוסקים לאסור, אין לנו אלא לומר שלא נגלו לחכמי העיר כל דעות האוסרים, וחשבו שרוב הפוסקים מתירים, וכל כי האי הוה מנהג בטעות, ובפרט בזמנינו שזכינו שנדפסו בימינו תורתם של הראשונים, מה שלא זכו בדורות שלפנינו וכו'. עכ"ל. ומוכח להדיא שכל שיש לתלות המנהג שנעשה בטעות, נגד רוב הפוסקים, לא מקרי מנהג כלל. עכת"ד.
דבריך נסתרים מהנידון שלנו גופא שהדבר ידוע שלרוב הראשונים ומרן השו"ע אין להתפלל ערבית בפלג, ובכל זאת מרן זצוק"ל פסק להדיא כמנהג במקום צורך וכן נהג בעצמו רוב שנותיו.
-
ומהיבי"א אין שום ראיה הוא כתב שם להדיא "אלא במנהג שנתפשט מזמן רבותינו הקדמונים... אבל בדורותינו וכו'"
דהיינו כמו הכלל הידוע של מרן זצוק"ל שמנהג שהונהג קודם דורו של מרן אזלינן כוותיה או מנהג שהונהג אחריו וכל גדולי ישראל הסכימו עליו. (וכן מוכח להדיא ביבי"א שם שכל הנושא שם זה מנהג שהונהג אחר דורו של מרן)
מנהג נגד רוב הראשונים - הוא מנהג בטעות.
לא מצאנו מעולם! מנהג 'שידעו שרוב הראשונים נגדו' והנהיגו כך. למה שיעשו כן? אם זה שעת הדחק - ניחא, דסומכים על היחיד בשעת הדחק בדרבנן, אבל לכתחלה ודאי שלא.
כן. תמצא לי מנהגים אצל 'ספרדים' נגד רוב הראשונים 'שידעו שכך רוב הראשונים', לא שגילינו היום, ופעם לא חשבו כן.
"אתה חוננתנו"
"מנהג ירושלים לומר ספירת העומר אחר עלינו לשבח"
"המנהג כמו הגאונים נגד ר"ת ורוב הראשונים" (ובזה כתב מרן זצוק"ל אפי' שהמנהג נתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה)
והיד עוד נטויה...
 
מה כתב שם?
לא כתוב מה שכתב הש"צ משמו.
צריך לקבל את האמת שרוב הראשונים הביאו דברי ר"ת כפשוטם (כמבואר בה"ב) וכמו שהביאו תוס'
שוב, אני מביא לך ראשונים שהעתיקו את כל לשונו וכתבו 'עכ"ל', ואתה מביא לי ראשונים אחרים שלא כתבו כמו שהוא עצמו כתב להדיא.
לכל היותר זה 'ספק' בדעת ר"ת. אז יש כאן 'ספק דעה'.
דבריך נסתרים מהנידון שלנו גופא שהדבר ידוע שלרוב הראשונים ומרן השו"ע אין להתפלל ערבית בפלג, ובכל זאת מרן זצוק"ל פסק להדיא כמנהג במקום צורך וכן נהג בעצמו רוב שנותיו.
לא יודע אם נתן דעתו לרוב הראשונים בענין, ולזה שאין ר"ת כזה.
בכל אופן כבר ידוע שאנו לא חסידים של אף אחד מלבד האמת.
- ומהיבי"א אין שום ראיה הוא כתב שם להדיא "אלא במנהג שנתפשט מזמן רבותינו הקדמונים... אבל בדורותינו וכו'"
דהיינו כמו הכלל הידוע של מרן זצוק"ל שמנהג שהונהג קודם דורו של מרן אזלינן כוותיה או מנהג שהונהג אחריו וכל גדולי ישראל הסכימו עליו.
תקרא טוב את 'כל' דברי החקרי לב הנ"ל ואל תצטט רק מה שנוח לך
"אתה חוננתנו"
"מנהג ירושלים לומר ספירת העומר אחר עלינו לשבח"
"המנהג כמו הגאונים נגד ר"ת ורוב הראשונים" (ובזה אפי' כתב מרן זצוק"ל אפי' שהמנהג נתפשט אחרי דורו של מרן אזלינן כוותיה)
והיד עוד נטויה...
אף אחד מהם הוא לא נגד רוב הראשונים שידעו מהם. תסתכל במקורי המנהגים של מי שכתב כן ותראה.
ר"ת - בא"י וסביבותיה זו טעות גמורה, וכולם ידעו מזה, ולכן אינו ראיה כלל.
 
לגבי מה שהביא השלמי ציבור כביכול בדעת האר''י, כבר הוכחתי לעיל שאין שמץ ראיה, במחכ''ת
 
שיטת רבנו תם בצאת הכוכבים לא בהכרח קשורה לזמן פלג המנחה, כמ''ש הלבוש והמנחת כהן, דלשיטתם זמן הפלג שווה בין הגאונים ובין לר''ת
 
ראשי תחתית