לחצו כאן – תרומה לשמואל

תפילין בת"ב ומנהג כפרות

הוא מבטל מנהגים בטענות שונות, קיבלנו הוראות מרן, מרן הוא מרא דאתרא, מנהגים שהונהגו אחר מרן, קמא קמא בטיל.
לאמיתו של דבר הכל טענה אחת היא במשנת הגרע"י:
בא"י נהגו להורות כדעת מרן, ולפיכך על הבאים ארצה, מאיזו עדה שתהיה, לשנות דרכם ולנהוג כמנהג א"י.
- בטענה זו דומה שהגרע"י יחיד בדורו ממש, כי רוב חכמי הדורות האחרונים סברו לא כן.
הנחת תפילין בשחרית ת"ב הוא מנהג חדש מימות הרש"ש וכאשר העיד השו"ע בעצמו על מנהג העולם, ולפי הכללים שקבע הרב עובדיה יש לבטלו לאלתר.

ובדומה לברכת ההלל בר"ח שהמנהג העתיק בארץ ישראל היה לברך על ההלל (ראה ספר דברי שלום ואמת באריכות), ובנוסף - מנהג בני מרוקו תוניס ואלג'יר ועוד מארצות הספרדים היה לברך על ההלל ועלו לארץ קהילות שלמות עם רבניהם, וכן המנהג בא"י במאות השנים האחרונות לא היה אחיד, כפי שכותב במאמר שהעליתי לעיל.
כבר הקדמתי שהמנהג של התפילין עצמו חדש הוא מזמן מהר"ם. לא נודע לפניו.
אלא שהשתנה המנהג פעם ושתים, כדרכם של מנהגים מהסוג הזה. ודעת הגרע"י שהשתנה למעליותא.
וכיון שהכל תלוי במנהג, אתי מנהג ומבטל מנהג.

לענין ברכת ההלל, סבור הגרע"י שהמנהג היה בא"י שלא לברך, וכמו שהעיד מרן, ומאז ועד היום כל הבאים לא"י צריכים לנהוג כמנהג א"י.
לא בדקתי כעת, אבל לא נראה לי שזה בגלל 'הוראות מרן', אלא בגלל 'מנהג המקום'. וממילא אינו שייך לנ"ד.
וכאמור, בטענה זו הוא יחיד בדורו, להכפיף מנהגי כל הקהילות שעלו ארצה 'עם רבניהם' כלשון כבודו, למנהג א"י.
 
אפשר לומר כך בדוחק, ושוב: לא עליו היתה תלונתי מלכתחילה.
ומעתה, לא רק שלא עליו תלונתך, אלא שמדבריו אתה יכול להקשות לאותם הנוקטים שמהלכים בדרכו, ומשכנעים וכופין ומוחין לבטל המנהג שכתב מרן, שלא עלתה על דעתו כן.
 
ותמוה מאוד שהרב יצחק יוסף פוסק במפורש נגד השו"ע, וכמנהג חדש שהתייסד ע"י ק"ק בית אל לאחר השו"ע, ולא עוד אלא שממליץ לכל תושבי ארץ ישראל שלא נהגו במנהג חדש זה - לשנות את מנהגם ולהניח תפילין בשחרית נגד השו"ע, אחר שכבר נהגו גם בחו"ל וגם בארץ ישראל כמו השו"ע.
ועוד תימה שבעין יצחק וכל ספרי הכללים שלו הוא כותב שאין להורות לתושבי שאר הארץ את מנהג ירושלים.
 
כבר הקדמתי שהמנהג של התפילין עצמו חדש הוא מזמן מהר"ם. לא נודע לפניו.

כבר הקדמתי שלא מחייב שהוא מנהג חדש, אלא שהוזכר לראשונה לגבי מהר"ם. אבל גם אם תאמר שהוא מנהג "חדש", הרי זה מנהג מימות הראשונים שהתפשט בכל העולם וכך פסק השו"ע וכך היה מנהג ארץ ישראל, א"כ מהיכי תיתי לפסוק דלא כהשו"ע.
 
וכיון שהכל תלוי במנהג, אתי מנהג ומבטל מנהג.

זה נאמר על דת יהודית התלוי במנהג המקום ולא במנהג אבות, אבל אם תאמר כך על כל מנהג, מהיכי תיתי לבטל מנהגים שנהגו בהם העולים לא"י, בשם איזה מנהג קדום בא"י כדעת השו"ע.
 
לענין ברכת ההלל, סבור הגרע"י שהמנהג היה בא"י שלא לברך, וכמו שהעיד מרן, ומאז ועד היום כל הבאים לא"י צריכים לנהוג כמנהג א"י.

בזמן מרן היה המנהג לא לברך, וכשם שהיה המנהג לא להניח תפילין. ולאחר מכן השתנה המנהג והיו כמה עדות וכמה מנהגים, חלק בירכו וחלק לא. ויתכן גם שלא הכיר מרן במנהג ירושלים לברך. ובפרט שהמנהג שלא לברך הוא מנהג חדש...

נמצא שכל התירוצים לגבי הנחת תפילין בת"ב מתאימים לברכה על ההלל.
 
כתבתי שהמחלוקת אם להניח בת"ב או לא להניח כלל, אינה קשורה לנד"ד, אם להניח שחרית או מנחה.

ויתכן גם שהמניחים הניחו רק במנחה ולא ציינו זאת.
 
זה נאמר על דת יהודית התלוי במנהג המקום ולא במנהג אבות, אבל אם תאמר כך על כל מנהג, מהיכי תיתי לבטל מנהגים שנהגו בהם העולים לא"י, בשם איזה מנהג קדום בא"י כדעת השו"ע.
לפי מה שנתבאר, לענין המנהג של התפלין, הגרע"י לא שינה מנהג, אלא הציבור הוא ששינה, והגרע"י סבור שרשאים להמשיך בשינוי זה, כי כל כחו מעיקרא היה מכח מנהג, וזמש"כ דאתי מנהג ומבטל מנהג.

לגבי שאר מנהגים שנהגו בהם בא"י, ובאו אחרים ועלו לכאן, דעת הגרע"י שהם צריכים לשנות מנהגם למנהג א"י.
בדיוק באותה מידה שגם כיום הוא היה מורה למי שבא לבהכ"נ של 'אינם ירושלמים' ואינם מניחים תפילין בשחרית, שלא יניח שם (אלא או יתפלל יחיד בביתו עם תפלין, כהמלצת הגר"ח פלאג'י, או יתפלל בציבור עמהם בלא תפלין ויסמוך על שמניח במנחה).
הכלל בשניהם לדעת הגרע"י הוא, שהמנהג - כשיש לו יסוד בפוסקים - מחייב את כל הבאים בשעריו לנהוג כמותו.
בזמן מרן היה המנהג לא לברך, וכשם שהיה המנהג לא להניח תפילין. ולאחר מכן השתנה המנהג והיו כמה עדות וכמה מנהגים, חלק בירכו וחלק לא. ויתכן גם שלא הכיר מרן במנהג ירושלים לברך. ובפרט שהמנהג שלא לברך הוא מנהג חדש...

נמצא שכל התירוצים לגבי הנחת תפילין בת"ב מתאימים לברכה על ההלל.
אם תוכיח שהיו בא"י כמה מנהגים בענין ברכת ההלל, באופן שאין זה 'מנהג א"י' הרווח.
אכן תהיה קושיא על הגרע"י, מדוע לדעתו הבאים ארצה צריכים להיות כפופים למנהג של חלק מערי הארץ ולא של החלק האחר.
היה להם להיות כפופים לאותה עיר שבאו אליה, או - אם בנו עיר חדשה - למנהג רוב בני א"י.
אבל בשביל קושיא זו צריכים להוכיח שאכן היו כמה מנהגים כאן בא"י באמירת ההלל, ולא כמ"ש מרן שמנהג א"י שאין מברכים.
או לחילופין, להוכיח שבזמן מרן אכן היו הכל לא מברכים, ורק לאחר מכן נשתנה המנהג בא"י שמברכים, שהנוהגים לברך לא ישנו מנהגם.

אבל למיטב ידיעתי, הגרע"י סובר שבא"י היה המנהג פשוט (עכ"פ ברוב ערי הארץ) שלא לברך וכמ"ש מרן, והנוהגים ארצה הרי הם צריכים לנהוג כמנהג א"י.

נמצא שיש חילוק בין מנהג דת"ב למנהג ההלל.
אלא שבענין זה עצמו, האם דעת הגרע"י שכל העולים ארצה צריכים לנהוג כמנהג המקום ולא כמנהג מקומם, כבר כתבתי שהוא יחיד בדבר.
ולא באתי אלא לומר שיש חילוק בין שני המנהגים, כי היכי דלא תקשי מדידיה אדידיה.
 
כבר הקדמתי שלא מחייב שהוא מנהג חדש, אלא שהוזכר לראשונה לגבי מהר"ם. אבל גם אם תאמר שהוא מנהג "חדש", הרי זה מנהג מימות הראשונים שהתפשט בכל העולם וכך פסק השו"ע וכך היה מנהג ארץ ישראל, א"כ מהיכי תיתי לפסוק דלא כהשו"ע.
לגבי החלק הראשון, נ"ל שסתימת הדברים מוכיחה שכל הפוסקים הראשונים שהורו שמותר להניח תפילין בת"ב, הניחו בשחרית כהרגלם, דהא מהיכי תיתי לחלק בדבר.
לגבי החלק השני כבר התייחסתי לעיל.
 
כתבתי שהמחלוקת אם להניח בת"ב או לא להניח כלל, אינה קשורה לנד"ד, אם להניח שחרית או מנחה.

ויתכן גם שהמניחים הניחו רק במנחה ולא ציינו זאת.
פשטות הראשונים שכתבו שבת"ב מניחים תפילין, ולא חילקו מתי
א"כ ברור בדבריהם שהוא ככל הימים, דכזה חידוש עצום היו חייבים ללמדנו

דעל כרחך- מי שכתב שת"ב מניח תפילין הוא כיום רגיל

[וכמו הראשונים שסברו שמניחים תפילין בחול המועד- וכי נגיד בדבריהם שהתכוונו להניח רק במנחה?]
 
יש לציין שהרבה נהוג בדורות קודמים להתפלל בכל ימות השנה מנחה בטו''ת. וכן דעת האר''י והגר''א.
 
לפי מה שנתבאר, לענין המנהג של התפלין, הגרע"י לא שינה מנהג, אלא הציבור הוא ששינה, והגרע"י סבור שרשאים להמשיך בשינוי זה, כי כל כחו מעיקרא היה מכח מנהג, וזמש"כ דאתי מנהג ומבטל מנהג.
זה כלל לא בטוח מה שאמרת

משום שהרבה קהילות נהגו כהבא"ח וכד' ולא רק מיוצאי מרוקו אלא אף שאר קהילות ספרדים הרבה היו מניחים במנחה כהשו"ע

ורק אלו שהיו אוחזים ממנהגי הרשש כהגר"י הלל וכד' הם אימצו את זה חזק, וכשם שאימצו את ברכת מעין שבע בליל פסח שחל בער"ש בגלל הרש"ש

אך הרב עובדיה- שלא בא מהבית מדרש הזה כלל, ופתאום כותב בספרו שהעיקר לעשות בשחרית ומוסיף דברים לא נכונים היסטורית שזה מנהג קדום ושזה מנהג ירושלים כהר"י אבוהב וכד', שלל טעויות ומכלול של דברים לא מדוייקים

ובסוף מוסיף- שמ"מ מי שעושה כהשו"ע יש לי על מי לסמוך.

פשיטא ופשיטא- שהספרדי המצוי שרואה את ההלכה שם ישנה מנהגו אף בדברים שאינו מאמין בהם [כדוגמת מנהגי הרש"ש]

ולכן ודאי ודאי הוא שהרבה היום מהספרדים "שינו" המנהג הרווח אצלם בגלל הרב עובדיה
 
אך הרב עובדיה- שלא בא מהבית מדרש הזה כלל, ופתאום כותב בספרו שהעיקר לעשות בשחרית ומוסיף דברים לא נכונים היסטורית שזה מנהג קדום ושזה מנהג ירושלים כהר"י אבוהב וכד', שלל טעויות ומכלול של דברים לא מדוייקים
את דברי הגרע"י הבאתי בתמצות באחת ההודעות הקודמות.
לא נזכר שם ש'העיקר לעשות בשחרית'. אלא שכן המנהג כיום ברוב ערי הארץ. והרי הוא כמעיד על המנהג ומקיים ומאשר אותו ומסייעו.
אין בו שום אזכור לגבי מקום שנהגו לא כן, וכשהוא מזכיר ענין זה בסיום דבריו, הוא אף מורה להניח במנחה!

ומש"כ כבודו שבסוף מוסיף הגרע"י שהעושה כהשו"ע יש לו על מה שיסמוך, הנה לא ראיתי ד"ז בחזו"ע כלל, שאדרבה הביא תחילה דברי מרן השו"ע, ורק אח"כ כתב מה המנהג היום בירושלים וברוב ערי הארץ.

לגבי דברים שכבודו מגדיר כטעויות ודברים לא נכונים היסטורית, צריך לדון בדברי הגרע"י - שרובם ציטוטים - כדי לומר במדויק איזה ענין לא נכון במה שכתב ולהעיר על זה. (הבאתי השתלשלות דבריו לעיל לפי סדר הדברים).
 
השאלה האם עשו זאת "במקום שחרית"?
ודאי שלא
אלא עשו כתוספת
מ"מ היתה לי סברא בדרך אפשר ליישב עפ"ז את מנהגו של מהר"ם, שהקשו עליו שסותר עצמו, מחד כתב שאין מניחים בת"ב כדין אבל, ומאידך העידו שנהג להניח במנחה (ועוד הקשו, שיש חילוק בין אבלות אמיתית לאבלות ישנה וכו'). [והגרע"י כתב שמכאן ש'מעיקר הדין סובר כהרא"ש', והרב הלל כמדומני כתב שחז"ב].
ולאור האמור שהיה מנהגם בלא"ה להתפלל מנחה בתפילין, אפשר דס"ל שאת 'חובת היום' יש לבטל כדי להראות דין אבלות, אבל את ה'תוספת' אפשר לקיים.
אלא שכל זה הוא רק אם נניח שמש"כ 'אסור' להניח תפילין, אין כוונתו לאיסור ממש (וכפי שהקשו עליו שיש חילוק בין אבלות ישנה זו לאבלות רגילה), אלא שיש לנו לדון עצמנו כאבלים, ובזה די במה שאין מניחים בשחרית. [ואולי זו כוונת הגרע"י הנ"ל].
ואמנם זה נגד פשט הלשון, אבל כתבתיו כי הנאני ליישב דבריו.
 
לגבי דברים שכבודו מגדיר כטעויות ודברים לא נכונים היסטורית, צריך לדון בדברי הגרע"י - שרובם ציטוטים - כדי לומר במדויק איזה ענין לא נכון במה שכתב ולהעיר על זה. (הבאתי השתלשלות דבריו לעיל לפי סדר הדברים).
השיבושים הם בספר של הר' ממוספיאה [לא זוכר את שם הספר כרגע]
את דברי הגרע"י הבאתי בתמצות באחת ההודעות הקודמות.
לא נזכר שם ש'העיקר לעשות בשחרית'. אלא שכן המנהג כיום ברוב ערי הארץ. והרי הוא כמעיד על המנהג ומקיים ומאשר אותו ומסייעו.
אין לי כרגע את הלשונות מולי, כשיהיה לי בעז"ה אגיב בעניין זה
מש"כ כבודו שבסוף מוסיף הגרע"י שהעושה כהשו"ע יש לו על מה שיסמוך, הנה לא ראיתי ד"ז בחזו"ע כלל, שאדרבה הביא תחילה דברי מרן השו"ע, ורק אח"כ כתב מה המנהג היום בירושלים וברוב ערי הארץ.
יתכן שזו טעות שלי ערבבתי בין נושא אחר שכתב זאת ולבין נושא דידן
 
ועוד תימה שבעין יצחק וכל ספרי הכללים שלו הוא כותב שאין להורות לתושבי שאר הארץ את מנהג ירושלים.

כבר כתבתי בזה באריכות לעיל:

אבל התמיהה הגדולה היא שהרב נקי גופיה לא חש לקמחיה, ובאותו גליון דיבר על המנהג לברך על ספירת העומר לפי מנהג ירושלים אחרי עלינו לשבח, שהוא נגד השו"ע שמשמע ממנו שמברכים לפני עלינו לשבח ולאחר קדיש תתקבל, ועל זה כתב "די לנו שבירושלים ימשיכו במנהגם, אבל מה לנו להנהיג כן בשאר ערי הארץ, ובוודאי שמן הראוי שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו"...

וכן בהמשך כתב: "אלא וודאי היכן שנהגו נהגו, ומנהג ירושלים לא מחייב לשאר ערי הארץ, ובפרט במנהג כזה שהוא נגד מרן.... ולעולם במקום שאין מנהג ידוע, וכמו ברוב ערי הארץ, ברור שיעשו כדעת מרן השו"ע שקיבלנו הוראותיו" (קל וחומר בנדון הנחת תפילין בת"ב שהמנהג הידוע הוא לא להניח בשחרית).

לאחר מכן ציטט את לשון הגר"ע עצמו בחזו"ע אבילות (עמ' ר"נ): "ואולם אין מנהג זה קיים אלא בירושלים, אבל בשאר ערי הארץ יש לנהוג כדעת רוב ככל גדולי הפוסקים ומרו השו"ע שקבלנו הוראותיו, שכל שאין מנהג ברור בדבר להיפך, מעמידים אותו על קו הדין... ודע שאע"פ שירושלים היא בירת ארץ ישראל, אין להנהיג בכל שאר ערי הארץ כמנהג ירושלים, שהואיל ולכל עיר בפני עצמה יש בי"ד מיוחד וצביון מיוחד בכמה הבדלי מנהגים שונים בין ירושלים לשאר ערי הארץ, אין מקום לומר ששאר ערי הארץ בעל כרחם יגררו אחר מנהג ירושלים.... לכן הבו דלא להוסיף עלה, ויש לנו להעמיד את שאר העיירות בארץ ישראל בחזקת המנהג הקדום, שהוא המנהג הנכון מעיקר הדין כדברי רוב הפוסקים ומרן".

וזוהי המשמעות של פלסטלינה, כחומר ביד היוצר. כאשר רוצים לשכנע את הציבור ללכת כפי הפסיקה להניח תפילין בשחרית - מסבירים שכן ראוי והגון, וזהו המנהג המשובח, מנהג ירושלים, וכך יש לנהוג בכל ערי הארץ.

וכאשר רוצים לשכנע את הציבור להיפך, מסבירים שכן ראוי והגון לא להנהיג בכל שאר ערי הארץ כמנהג ירושלים, אלא להעמידם בחזקת המנהג הקדום, "כדברי רוב הפוסקים ומרן" (שבפסיקה הקודמת נעלמו).
 
ראשי תחתית