לאמיתו של דבר הכל טענה אחת היא במשנת הגרע"י:הוא מבטל מנהגים בטענות שונות, קיבלנו הוראות מרן, מרן הוא מרא דאתרא, מנהגים שהונהגו אחר מרן, קמא קמא בטיל.
בא"י נהגו להורות כדעת מרן, ולפיכך על הבאים ארצה, מאיזו עדה שתהיה, לשנות דרכם ולנהוג כמנהג א"י.
- בטענה זו דומה שהגרע"י יחיד בדורו ממש, כי רוב חכמי הדורות האחרונים סברו לא כן.
כבר הקדמתי שהמנהג של התפילין עצמו חדש הוא מזמן מהר"ם. לא נודע לפניו.הנחת תפילין בשחרית ת"ב הוא מנהג חדש מימות הרש"ש וכאשר העיד השו"ע בעצמו על מנהג העולם, ולפי הכללים שקבע הרב עובדיה יש לבטלו לאלתר.
ובדומה לברכת ההלל בר"ח שהמנהג העתיק בארץ ישראל היה לברך על ההלל (ראה ספר דברי שלום ואמת באריכות), ובנוסף - מנהג בני מרוקו תוניס ואלג'יר ועוד מארצות הספרדים היה לברך על ההלל ועלו לארץ קהילות שלמות עם רבניהם, וכן המנהג בא"י במאות השנים האחרונות לא היה אחיד, כפי שכותב במאמר שהעליתי לעיל.
אלא שהשתנה המנהג פעם ושתים, כדרכם של מנהגים מהסוג הזה. ודעת הגרע"י שהשתנה למעליותא.
וכיון שהכל תלוי במנהג, אתי מנהג ומבטל מנהג.
לענין ברכת ההלל, סבור הגרע"י שהמנהג היה בא"י שלא לברך, וכמו שהעיד מרן, ומאז ועד היום כל הבאים לא"י צריכים לנהוג כמנהג א"י.
לא בדקתי כעת, אבל לא נראה לי שזה בגלל 'הוראות מרן', אלא בגלל 'מנהג המקום'. וממילא אינו שייך לנ"ד.
וכאמור, בטענה זו הוא יחיד בדורו, להכפיף מנהגי כל הקהילות שעלו ארצה 'עם רבניהם' כלשון כבודו, למנהג א"י.