אני חושב שדעת מרן הגרע"י זצוק"ל לגבי ברכה על הלל שונה, דכתב שדעת מרן "מדינא" שיש ברכה לבטלה ולא רק "ממנהג".ולגבי ברכה על ההלל הפך "מנהג בעלמא" לפסק הלכה המחייב את כל מי שנהג אחרת לבטל את מנהגו?
אני חושב שדעת מרן הגרע"י זצוק"ל לגבי ברכה על הלל שונה, דכתב שדעת מרן "מדינא" שיש ברכה לבטלה ולא רק "ממנהג".ולגבי ברכה על ההלל הפך "מנהג בעלמא" לפסק הלכה המחייב את כל מי שנהג אחרת לבטל את מנהגו?
אמת ויציב.שלשה קטעים מפוזרים- שבהם מושחל פעם אחר פעם הנושא כביכול שזה "מנהג קדום"
אומר שוב, שלענ"ד יש כאן שתי טענות שונות:עלו לארץ עדות שונות, שמנהגן היה לברך על ההלל.
אולי כבודו רוצה וידאו מלפני 300 שנה שמתעד את הברכה?
לתיאור זה הגרע"י אינו מתנגד לגמרי.גם הנחת תפילין בת"ב היה מנהג אחיד בארץ ישראל, ומנהג רווח בכל העולם בזמנו של רבי יוסף קארו.
בזה הגרע"י חלוק על כבודו. אלא שלעצם הנידון אין זה משנה, וכנ"ל.וכפי שהתבאר, מקונטרס חידושי דינים אין ראיה אלא להיפך.
נוסח מרוקאי וכיו''ב - כמעט 0% ... אולי בודדיםואז?
אגב, גם לא נכון עובדתית. אולי בירושלים זה רוב בתי הכנסת.
רוב ככל קהילות הבני תורה בא"י מניחים תפילין בשחריתנוסח מרוקאי וכיו''ב - כמעט 0% ... אולי בודדים
נוסח ירושלמי/בבלי/חלאבי - 80-90%, בכל הארץ, אלו הנתונים בערך.
אני חושב שדעת מרן הגרע"י זצוק"ל לגבי ברכה על הלל שונה, דכתב שדעת מרן "מדינא" שיש ברכה לבטלה ולא רק "ממנהג".
זה לא בגלל הר' עובדיה אל תדאגרוב ככל קהילות הבני תורה בא"י מניחים תפילין בשחרית
רוב ככל קהילות הבני תורה בא"י מניחים תפילין בשחרית
מרן הגרע"י זצוק"ל סבר שהלכה כי"א בתרא ומרן השו"ע "הוסיף" שכן המנהג.היכן שהביא שתי דעות וציין מנהג, זה "מדינא" (למרות שכלל לא פשוט לומר שי"א וי"א הלכה כי"א בתרא,
הייתי אומר שזה לא "רק" בגלל הרב עובדיה, אבל זה כן "בעיקר" בגללו.זה לא בגלל הרב עובדיה אל תדאג
זה בעיקר בגלל הר' הלל והר' סופר וכד', שזה ע"פ מנהג הרש"ש
מישהו אמר שמניחין תפילין בגלל "שקבלנו הוראות מרן"!?ובסופו של דבר אין כאן "קיבלנו הוראות מרן"
- ואפשר לבאר כמה מהמקומות שבשו"ע כתב אותם בתור "נהגו" ולכן אתי שפיר שבא מנהג מאוחר ומבטל המנהג הישן - ולפ"ז מובן הכא שפסק שרשאים להניח תפילין בשחרית. (וכל זה לבד ממה שגם ביאר הרב יעקב הלל שליט"א בדברי השו"ע - עיין לעיל)
- ועוד אפשר לבאר ע"פ מש"כ בשו"ת ברכת יהודה ח"א סי' ו בביאור דברי מרן זצוק"ל במנהגים שהונהגו אחרי מרן השו"ע - עיי"ש.
מרן הגרע"י זצוק"ל סבר שהלכה כי"א בתרא ומרן השו"ע "הוסיף" שכן המנהג.
משא"כ כאן שרק כתב "שכן המנהג" כמו שכתב בבית יוסף.
מישהו אמר שמניחין תפילין בגלל "שקבלנו הוראות מרן"!?
כנ"ל!?שני ההסברים אינם נכונים, וכנ"ל.
אתה לא מגיב על מה שכתבתי שברכת ההלל שונה, שדעת השו"ע מדינא לא לברך כי"א בתרא.א. אין שום הבדל בין המנהג שפסק השו"ע בברכת ההלל, לבין המנהג שפסק השו"ע בהנחת תפילין בשחרית ת"ב, ואם "אתי מנהג ומבטל מנהג" לא צריכה להיות בעיה עם מנהגם של העולים מחו"ל לארץ ונהגו במשך שנים רבות לברך על ההלל, עד
זה מרן הגרע"י זצוק"ל כתב, אתה לא צריך להגיע לילקו"י.עד שהגיע איזה "ידען" וגילה להם שבילק"י כתב שזו ברכה לבטלה.
ועוד פעם, לא ענית על ההסבר במה שכתב בשו"ת ברכת יהודה, בביאור שיטת מרן הגרע"י זצוק"ל.ב. מנהג זה של הנחת תפילין בת"ב פשט בזמן מרן השו"ע בכל העולם, וע"פ דברי הראשונים כמובא לעיל, והמנהג להניח שוב בשחרית הוא מנהג חדש שהונהג בזמן הרש"ש ומשם התפשט לבתי כנסת אחרים בירושלים.
לדעת מרן הגרע"י זצוק"ל עדיף הי"א בתרא שהוי פסק גמור.מה עדיף, הלכה כי"א בתרא (ששנוי במחלוקת ויש הרבה ראיות נגד זה) או הלכה פשוטה ללא שום חולק?
וגם כאשר מגיעים לסב"ל, וכאשר מגיעים למנהג.טענו בחיטים והודה לו בשעורים?
ההצהרה "קיבלנו הוראות מרן" היא הצהרה כללית, וכאשר מגיעים לפרטים הקטנים (תפילין בת"ב) רואים שלא מיניה ולא מקצתיה.
יש 14,000 הלכות בשו"עטענו בחיטים והודה לו בשעורים?
ההצהרה "קיבלנו הוראות מרן" היא הצהרה כללית, וכאשר מגיעים לפרטים הקטנים (תפילין בת"ב) רואים שלא מיניה ולא מקצתיה.
יש 14,000 הלכות בשו"ע
ב13,900 הלכות בד"כ הולכים כמו השו"ע
תפילין בט' באב זה בסה"כ מנהג
גם מרן מודה שזה לא עבירה להניח בשחרית, בסה"כ כתב להניח במנחה כי כך נהגו בזמנו, ואולי גם סבר שזה המנהג הנכון, אבל אין כאן איסור והיתר והלכות, לא דאורייתא ולא דרבנן
לא כתבת שום דבר על מה שכתב בשו"ת ברכת יהודה!?
אתה לא מגיב על מה שכתבתי שברכת ההלל שונה, שדעת השו"ע מדינא לא לברך כי"א בתרא.
מה עדיף, הלכה כי"א בתרא (ששנוי במחלוקת ויש הרבה ראיות נגד זה) או הלכה פשוטה ללא שום חולק?