עיין כאן בב"י וזה אחת מני עשרות רבות של ראיות ואכ"מ.
לענ"ד הדברים ברורים בב"י, שכל מקום שהרא"ש כותב יש ויש, אין שום הכרע בדעתו שנוקט כי"א בתרא.
יש עשרות דוגמאות שמראות שאמנם הב"י מבין שכן סבר
הטור בדעת אביו הרא"ש, אבל הב"י עצמו סבור שאין זה נכון.
והדוגמא שהבאת היא אחת מששה מקומות בלבד, כמדומני, שבהם הב"י נוקט בדעת הפוסק שסובר כיש בתרא.
אבל אם נדייק בהן, כמעט ולא נמצא דוגמא מקוימת אחת.
הנה הדוגמא שהבאת, מחד דברי הב"י ברור מללו 'ולא הכריע', אלא שסיים דמדהביא 'משמע דכוותיה ס"ל, 'וכן דעת רבינו' וכו'. ואפשר לדחוק קצת שכוונתו שכן משמע לטור, ובא לבאר דבריו שכתב שכ"ד הרא"ש.
דוגמא נוספת מאו"ח סי' שלח: ואע"פ שלא הכריע הרא"ש בין שתי הסברות, דבריו נוטים לדברי הרי"ף, שהרי כתבם באחרונה. ע"כ.
ומבואר שאין בזה הכרעה, אלא נטיה בלבד.
דוגמא שלישית מאו"ח סי' שפג: ונראה שתירוץ זה שכתב (הרא"ש) אחרון, עיקר. ואפשר דמשו"ה אף שהתוס' כתבוהו תחילה, היפך הוא וכתבו בסוף. ע"כ.
אלא שכתב כן בלשון 'אפשר' בלבד.
דוגמא רביעית מאו"ח סי' תקעה: ומשמע שעל דברי רב שר שלום הוא (הטור) סומך, שהרי הביא דבריו לבסוף, ועוד שזהו מנהג העולם, ואם ס"ל שהמנהג אינו מכוון, הי"ל לתמוה על המנהג.
גם כאן מבאר דעת הטור, ולא עוד אלא שהביא סימוכין נוספים לכך.
דוגמא חמישית מיו"ד סי' נו: ומ"ש רבינו 'וכ"ה מסקנת הרא"ש ז"ל', אע"פ שאינו מבואר להדיא, מכיון שהביא סברא זו לבסוף, משמע דהכי ס"ל. ע"כ.
וגם בזה אינו אלא מפרש דברי הטור.
ודוגמא אחרונה היא מהמרדכי, שכתב [אחרי שהביא סברא אחת], אבל ר"י מפאריש כתב וכו'. וכתב ע"ז הב"י באו"ח סי' תקטו: ומדכתב סברת ר' יהודה לבסוף, משמע דהכי ס"ל.
ושם המרדכי כתב גם לשון 'אבל'. אם כי הדברים מטין שגם בלא זה היה הב"י כותב את שכותב.
אבל
בכל שאר המקומות הב"י רק מבאר שכ"ד הטור, או שאדרבה תמה עליו 'מנין לו שכן מסקנת הרא"ש', והלא 'הביא שתי הסברות ולא הכריע'. ובמספר מקרים גם דוחה דבריו וכותב שאין בזה הכרח, ותמה על דבריו (אלא שמוכיח דעת הרא"ש ממקו"א שאינו סובר כמ"ש כאן באחרונה), ובמקרים רבים מנסה לבאר שגם הטור כתב כן גם מטעמא אחרינא ולא רק מעצם הבאת הדברים באחרונה.
ובמקום אחד מיוחד נמצא שבזה נחלקו הב"י והדרכ"מ.
והוא ביו"ד סי' קכד:
ואע"פ שהרא"ש לא הכריע בדבר, משמע לרבינו דמדהביא דבריו לבסוף יש קצת הוכחה דכוותיה ס"ל, אבל לפי האמת אין זה כדאי להכריע סברת הרא"ש ז"ל. ע"כ.
אמנם הדרכי משה (אות טו) כתב על זה: ואני אומר, דאילו לא הוי שמיע ליה מאביו הרא"ש ז"ל דכל דעה שהביא באחרונה שהוא מסקנתו, לא היה הרב בעל הטור כותבו, ולכן אין לנו אלא דבריו שכתב דמסקנת אביו כדברי הראב"ד. ע"כ.