מאמין בניסים
חבר קבוע
- הצטרף
- 7/1/25
- הודעות
- 573
למה אין לכה"פ תיעודים על נסיונות?אבל אף אחד בעולם לא יודע איך צובעים.
רק בדור שלנו יש חיבוב כזה גדול למצוות??.
למה אין לכה"פ תיעודים על נסיונות?אבל אף אחד בעולם לא יודע איך צובעים.
זה מחלוקת רש"י ורמב"ם, רש"י ברוב המקומות כותב שהוא ירוק.נכון. ובכ"ז רשי אומר "משחיר לעת ערב"
לשון רבינו אברהם בן הרמב"ם בפי' עה"ת "תכלת צמר צבוע דומה למה שנראה הרקיע כחול טהור בין הכחול העמוק והלובן", ובמספיק לעובדי ה' "הוא באמצע קשת הצבעים מכחול כהה ללבן בהיר".ורמב"ם קורא לזה "צבעים משחירים".
אני גם לא מבין למה לא להתמקד במקום שבו הוא מפרט את הגוון הספציפי שמכחיש את ההבנה שמדובר בכהה. ולברוח להגדרה כללית ולא מוסברת בסוף הפרק.לשון רבינו אברהם בן הרמב"ם בפי' עה"ת "תכלת צמר צבוע דומה למה שנראה הרקיע כחול טהור בין הכחול העמוק והלובן", ובמספיק לעובדי ה' "הוא באמצע קשת הצבעים מכחול כהה ללבן בהיר".
מה שהרמב"ם קורא צבעים המשחירים אפשר שכוונתו ללא הסממנים, ואפשר כמש"כ מרן הגרח"ק בביאור לברייתא ציצית דהרמב"ם בפרק זה קורא לכחול שחור.
וכשאנו אומרים שזה הכוונה שחור כדיו אתם מלגלגים... הכל פוזיציהמה שהרמב"ם קורא צבעים המשחירים אפשר שכוונתו ללא הסממנים
בטענות שוא. כל בר דעת מבין שהברייתא זה לא סימני כשרות. תסתכל בלולב הגזול ותראה איך הגמ מדברת כשרוצה לפסול אתרוגכפי שכבר ציינו ואמרו, שללתי את הזיהוי בלי קשר לזה
ודאי. עשאה מן החלזון. אם היה כתוב עשאה מחלזון כשרה - לו יהי כדבריך, אבל כתוב עשאה מן החלזון, וסמניו מפורשים להלן בברייתא.אני שואל את הציבור חברי הפורום: כשכתוב "עשאה מן החילזון כשרה שלא מן החילזון פסולה" יש אפשרות שיש חילזון והוא פסול?
עובדתית היו עוד צבעים, וכמפורש בספרי [אלא אם כן התנאים בספרי שיקרו לנו רח"ל].עוד שאלה אם כתוב בגמ "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא" יש אפשרות שיש תכלת לא מן האילן ולא מהחילזון הכשר? מפורש שלא.
ודאי שהזהירו, מפורש בבא מציעא ס"א ב' עיי"ש. ולכן נתנו סימנים מדוייקים לחלזון התכלת שלא נטעה בחלזון הפורפורא שאינו עונה לסימני חז"ל.ועוד שאלה אחרונה: היתכן שיש חילזון שמצוי בין חיפה לצור בא"י והוא החיה היחידה בעולם היום שצובעת תכלת וזה ברור שידעו על הצביעה בה שהרי יש מיליוני קונכיות בעשרות בתי צביעה בארץ ובצור בלבנון. ולאחרונה מצאו שיירי בגד שצבוע באק"ק מזמן התורה!!! א"כ איך חז"ל לא הזהירו אותנו מזה? הרי זה הדבר הראשון שנטעה בו?
א. בספרי כתוב להדיא שהיו עוד מיני צבעים.מחלוקת בין הגמ' ורבינו בינה מלאכותית. ואתה הולך אחרי ההבל
אין מה להמשיך עם מי שלא יודע לקרא גמ' "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא?"א. בספרי כתוב להדיא שהיו עוד מיני צבעים.
ב. הבינה מלאכותית אינו אלא גילוי מילתא שהיו עוד צבעים, ואם אתה מאמין למחקרים המטופשים אתה צריך להאמין לבינה המלאכותית, אני לא מאמין למחקרים של החברים שלך ולכן אני לא צריך להגיע לבינה מלאכותית.
אין מה להמשיך עם מי שלא יודע לקרוא ספרי שכתוב שם להדיא שהיו שאר מיני צובעין [אא"כ התנאים שיקרו לנו רח"ל].אין מה להמשיך עם מי שלא יודע לקרא גמ' "האי לא קלא אילן ולא תכלת אלא מאי היא?"
שכולם מהאילןבספרי כתוב להדיא שהיו עוד מיני צבעים.
למה הבינה מלאכותית לא הביאה שאפשר לצבוע מהחי לא מהק"ק הרי יש את חילזון התכלת?. ואולי הוא נגנז למפרע גם מהספרים וגם מהעולם...אין מה להמשיך עם מי שלא יודע לקרוא ספרי שכתוב שם להדיא שהיו שאר מיני צובעין [אא"כ התנאים שיקרו לנו רח"ל].
ולגבי קושייתך מהגמ' - עניתי לעיל [כמדומני שכבר חמש (!) פעמים]. בלי נדר יותר לא אענה לקושיא זו.
זה לא כתוב שם.שכולם מהאילן
הבינה מלאכותית מושפעת מהתעמולה שלכם, והיא סבורה שבעבר היו משתמשים בפורפורא לחלזון התכלת,למה הבינה מלאכותית לא הביאה שאפשר לצבוע מהחי לא מהק"ק הרי יש את חילזון התכלת?. ואולי הוא נגנז למפרע גם מהספרים וגם מהעולם...
שקר גס במזידוכבר ברבותינו הראשונים מוזכר שהיו חלזונות פסולים לצביעת תכלת.
שקר. הוא כותב שהתכלת הוא לא בלוא אלא צבע סגול אבל הפורפורא הוא התכלת. מה תרויח אם תשקר לא הבנתי!! רח"ל לזייף את דברי א' מגדולי האחרונים! בוש והכלם לך!ראשית, יש להבחין כי שני המקורות הראשונים (שלטי הגיבורים וחוות יאיר) מזהים את הפורפורא עם צבע ארגמן (סגול-אדום), ולא עם התכלת (כחול-שמיים). ה"חוות יאיר" אף מדגיש זאת במפורש!
בפירוש הראב"ד לתורת כהנים ששייך "קלא אילן" גם מן החי, וזה לשונו: "אי תולעת, יכול יביא אחד מן הצבעים - בתולעת, כגון תכלת שהוא צבוע בדם חלזון, או בקלא אילן" וכבר תמהו המפרשים מה ענין קלא אילן לתולעת שהיא מן החי? והעיר על זה הרב אריאל בוקוולד במאמרו והביא מפקופ' מפורסם שאין שום תולעת ממש הצובעת בכחול, אלא הכוונה או לחלזון הידוע כיום לעשיית לתכלת, או בעל חי אחר שמוציא צבע תכלת שאינו החלזון האמיתי, ואף הוא קרוי קלא אילן.וכבר ברבותינו הראשונים מוזכר שהיו חלזונות פסולים לצביעת תכלת.

מסקנת התפא"י: אם הפורפורא היה צובע כחול הרי הוא היה חילזון התכלת! וכיון שצובע סגול אז לא! אבל מה לעשות שהוא צובע כחול? אם היה רואה שצובע כחול היה מאשר את הזיהוי כמו שאישר את הארגמן של געזניוס. נורא פשוטשנית, והוא העיקר, יש לשים לב לדברי ה"תפארת ישראל". הוא מביא את הזיהוי הזה לא מידיעה עצמית או ממסורת, אלא מדברי חוקר גוי ("געזניוס"). ולאחר שהוא מביא את דבריו, הוא דוחה אותם מכל וכל משתי סיבות מכריעות:
1. הגוון אינו נכון: "על כרחך שהוא דלא כקבלתנו, דהרי אמרו חז"ל תכלת דומה לרקיע... והיינו העללעס הימעל בלויא [כחול שמיים בהיר]".
2. הוא מבטא את גישתו העקרונית: ה"תפארת ישראל" מראה לנו את דרך הלימוד הנכונה – כאשר דברי חוקרים סותרים את קבלת חז"ל, יד קבלת חז"ל על העליונה.
כמו כן נשים לב שעדות געזניוס, אינה תקפה לגבי חלזון התכלת מורקס, שבידינו, שכן גם הוא מספר שהקונכיא שלו היא בצבע "בלוי"א". ואם כן מזה נלמד גם לגבי עדות השלט''ג שאינו החלזון הלזה. ולגבי החוות יאיר, אין לנו כל אורך דבריו, וודאי דבהאי סוגיא דבריו מחודשים מאד, והיפך רוה''פ, והמקובל. ומ''מ א''א להכריע בכהאי גוונא ע''פ דבר ספר המפתחות של החוות יאיר בלי לראות דבריו.
מכאן אנו למדים מסקנה הפוכה לחלוטין. לא זו בלבד שאין כאן "מסורת" המזהה את הארגמון, אלא שהפוסק המרכזי שעסק בו (התפארת ישראל) ראה אותו, שמע עליו, ובחן אותו – ודחה אותו במפורש כיוון שהוא סותר את דברי חז"ל.
וע''פ זה.והקליפה שגדלה על הבריה ההיא צבעה בלוי״א (Blau – כחול) עכ״ל.
ואולי זה קשור לחלזון זה מטוניס שהביא הרב אריאל בוקוולד במאמרו. ואכמ''לעדות געזניוס, אינה תקפה לגבי חלזון התכלת מורקס, שבידינו, שכן גם הוא מספר שהקונכיא שלו היא בצבע "בלוי"א". ואם כן מזה נלמד גם לגבי עדות השלט''ג שאינו החלזון הלזה.

יוצא שהארגמן זה הינטינה שהרי אומר שארגמן זה פורפוראובנוסף ציין הרב @אסקופה הנדרסת לרגלי גדו"י לעיל לדבר מופלא למקור געזניוס שאינו מדבר על האק''ק כלל ועיקר.
הצג קובץ מצורף 7231
החלזון עליו דיבר התפא''י אינו המורקס. הינטינה אינה מפיקה צבע, וממילא אין כאן ראיה לכלום.יוצא שהארגמן זה הינטינה שהרי אומר שארגמן זה פורפורא
יש כמה מינים מהאילן ומין א' בלבד מהחי. מה לא ברור כאן?בין אלו "שלא ידעו לקרא גמרא" הוא מרן הגר"מ פיינשטיין זצ"ל (אג"מ יו"ד ח"ב סי' קל"ג) -
הצג קובץ מצורף 7245
א. זאת מנין שאין עוד מהחי? דרוש מקור.יש כמה מינים מהאילן ומין א' בלבד מהחי. מה לא ברור כאן?
החילזון עליו דיבר התפא"י הוא המורקס ואף המתנגדים הגדולים {כהרב בוקוולד} לא טוענים כזה דבר.החלזון עליו דיבר התפא''י אינו המורקס.