תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

בגלל שהם לא מספיק יראי שמים ולא כל כך מעניין אותם קיום מצוות לכן הם לא ביררו...
תגיד השתגעת????? למרן הגרח"ק הגיע חגב לבית, הוא עסק בכל התורה כולה, ומשום מה התכלת לא עניינה אותו....
אבל אתה, מחפש ומדקדק אחר כל המצוות, אתה בדקת והגעת למסקנא וכו'...
גדולי ישראל לא צריכים לבדוק כל יום אם התכלת נמצאה
הרמב"ם כתב והוא דג, מה כוונת הרמב"ם?
כל מה שבים אפשר לקוראו דג
אבל בעל הניק 'אמת' יודע יותר טוב ממרן הגריש"א.
אני גם יודע יותר טוב מהש"ך והט"ז מה זה חזרת
 
גדולי ישראל לא צריכים לבדוק כל יום אם התכלת נמצאה
מספיק לבדוק פעם אחת, לא צריך כל יום
כל מה שבים אפשר לקוראו דג
ויש סבורים אחרת ממך בזה
וגם לדגים קטנים אפשר לקרוא חלזון
אני גם יודע יותר טוב מהש"ך והט"ז מה זה חזרת
מרן הגריש"א הלך עם כלל שצריך מן המותר בפיך, ואם כן זה לא יתכן שזה פורפורא.
 
זה חלק ממה שהוא כתב.
ואה"נ, גם להיפך, בעקבתא דמשיחא. כבודו יעיין (יש גם בתורת הסוד על דברים שיקרו בעקבתא דמשיחא, ודו"ק).
לא זכור לי שהוא כתב שבעקבתא דמשיחא אמור להתגלות התכלת. תביא ציטוט.
ומה עוד שגם בספרו הוא מביא את המהרי"ל וכו' וכו' ועוד רבים ואומא שאעפ"י שכתבו שאפשר למצוא את התכלת פשט לשון הש"ס והמדרשים לא כך. ואתמהה איך פשט הלשון לא כך. להיפך,
כמוהו סברו גם מרן הגריש"א [הו"ד לעיל], וכן מרן הגרח"ק בדעת נוטה כתב שלא יתגלה עד ביאת משיח, וכ"כ בערוך השולחן.
 
כמוהו סברו גם מרן הגריש"א [הו"ד לעיל], וכן מרן הגרח"ק בדעת נוטה כתב שלא יתגלה עד ביאת משיח, וכ"כ בערוך השולחן.
רבותינו הגריש"א, הגרח"ק וערוה"ש מאורי עינינו, עכ"ז רבותינו גם הראשונים ולא רק אחרונים, כתבו בפשטות להיפך. אז זו הפשטות בדברי רז"ל, אה"נ, אפשר להבין אחרת אך בהחלט א"א לומר שזה הפשט...
 
מספיק לבדוק פעם אחת, לא צריך כל יום
אבל הם לא בדקו זה מציאות
בקשר למרן הגריש"א, עיי' הערות למסכת שבת (כ"ז ב') שנקט שצריך בתכלת מן המותר בפיך, ועד כמה שזכור לי בפורפורא אין סנפיר וקשקשת..
גם הנוב"י כתב כך ואין לזה זכר בראשונים ובגמ' כי ידעו מה זה חילזון
 
רבותינו הגריש"א, הגרח"ק וערוה"ש מאורי עינינו, עכ"ז רבותינו גם הראשונים ולא רק אחרונים, כתבו בפשטות להיפך. אז זו הפשטות בדברי רז"ל, אה"נ, אפשר להבין אחרת אך בהחלט א"א לומר שזה הפשט...
הם כתבו את זה בדברי המדרש, וזה מה שהגר"י הלל כתב דבפשט דברי חז"ל התכלת לא תתגלה עד ביאת משיח.
 
אבל הם לא בדקו זה מציאות
מנין לך?
גם הנוב" כתב כך ואין לזה זכר בראשונים ובגמ כי ידעו מה זה חילזון
רבינו בחיי כבר כותב שצריך מן המותר בפיך. ואפשר ג"כ שהרמב"ם רמז לזה במש"כ והוא דג. וכ"כ בשו"ת דברי יוסף בדעת הרמב"ם.
 
כי מי שכותב שאנו לא יודעים מה זה חילזון לא בירר כלל
תזכיר לי איפה הוא כתב שאנו לא יודעים מה זה חילזון?
הוא כתב שחילזון התכלת איננו יודעים מה הוא, אבל לא חלזון.
הרי יש לך מראי מקומות טובים בענין מה הוא הגדרת חלזון, וכי הגריש"א לא ידע את זה???
 
תזכיר לי איפה הוא כתב שאנו לא יודעים מה זה חילזון?
הוא כתב שחילזון התכלת איננו יודעים מה הוא, אבל לא חלזון.
הרי יש לך מראי מקומות טובים בענין מה הוא הגדרת חלזון, וכי הגריש"א לא ידע את זה???
הגריש"א לא היה ברור לו שחילזון זה רק חילזון כפשוטו ולא שום דג אחר אלא חשב כמו הראדזינר שיכול להיות איזה סוג דג
 
הגריש"א לא היה ברור לו שחילזון זה רק חילזון כפשוטו ולא שום דג אחר אלא חשב כמו הראדזינר שיכול להיות איזה סוג דג
ולמה לך ברור? הרי בלשון סורית של היום השם "חלזון" כולל גם תולעים ללא קונכיה
 
כי ארמית עברית
ארמית שמדובר היום נקרא סורית, אין ארמית אחרת
עברית מודרנית כמובן לא מתחיל להיות ראיה
 
'חלזון' היינו תולעתזבעלת קונכיה, מהשנקרא 'snail 'באנגלית, ו'חילזון' או 'שבלול'בעברית )חלזון הוא תולעת – ראה רש"י סנהדרין צא. ד"החלזון, וכן ברש"י עה"ת ויקרא כא כ ורא"ם שם, ראבי"ה שבתסי' קצד, ר"ש וראב"ד על תו"כ מצורע ה פרשתא א הל' יד,וע"ע בירושלמי שבת פ"א ה"ג ובמפרשים שם ]שרק מזה שחלזוןחי יותר מו' חדשים ניתן לדעת שיש לו גידים ועצמות, ובלי זההיה נראה שאין לו[, ובחי' המיוחסים להר"ן שבת קז. שכ' "שאניחלזון שהוא גוף אטום כחלזונות הללו שבאשפות ואינו בעלאיברים", וכן הוא בריטב"א שם עה. בשם הרמב"ן והרא"ה.בעלת קונכיה – ראה דברים רבה ז יא, שה"ש רבה ד יא,פסיקתא דרב כהנא פ' בשלח, מדרש תהלים פ' כג "צא ולמד מןהחלזון שכל זמן שהוא גדל נרתיקו גדל עמו", וכ"כ הערוך ערךחלזון ב', ומוסף הערוך ערך חלזון ד', שהוא מוקף, וכן מפורשבפיהמ"ש להרמב"ם כלים פ' יב א, "או שקשר חלזון בראשו:הוא הצדף של בעל חי הימי הנקרא חלזון"(.וכן פי' רש"י בהדיא )ע"ז כח:( "משקדי חלזוני:ח לימ"ץבלע"ז", וכן איתא בפי' רבינו גרשום)בכורות לח:( "חלזון קורין בלעז לימץ" ]לימצ"א-'limace 'בצרפתית הוא הנקרא 'חילזון' או 'שבלול'בעברית ו'snail 'באנגלית[.וכן נראה גם מפירושי רש"י והרא"ש על התורה )רש"י דברים ח ד,ורא"ש שם כח ד – שהעתיקו את המדרש שהבאנו לעיל "צא ולמד מן החלזון"; רש"י העתיק'חומט',במקום המילה 'חלזון', והוא עצמו תרגם 'חומט' ל'לימצ"ה' בויקרא יא ל, וחגיגה טבשבת עז,: והרא"ש כתב 'שבלול' במקום 'חלזון'(. י יא,. כפי שתירגם גם 'שבלול'וכ"כ כמה אחרונים בפירוש – שהחלזון הוא חומט ]היינו חלזון בעלקונכיה[, ה"ה: היעב"ץ )בסידורו בפי' פרשת ציצית בקר"ש(, המהר"י כהן )חתןהמהר"ל, בפי' על מדרש תהלים הנ"ל(, התפארת ישראל )ע"פ הערוך, בהקדמתולסדר מועד(, התבואות הארץ )ח"ב פ"א(, והעץ יוסף )בדברים רבה הנ"ל(.ואכן כך היא משמעות המילה 'ח ל זּון' בערבית)ספר השרשים לר"י יאאבן ג'אנח, ערך ש-ב-ליב; וע"ע בספר המדריך המספיק לר' תנחום הירושלמי ]תלמידיג הרמב"ם[ ערך 'חלזון' שכתב בפירוש: "חלזון... הוא 'אלחלזון' בערבי גם כן"
 
אי' במדרש (בכמה מקומות[1]) חלזון הזה, כל מה שהוא גדל, נרתיקו[2] גדל עמו. והביאו הערוך (ערך חלזון ב'), השבולי הלקט (סי' רי"ח, מהדו"י דף צ"ח מהדו"ח עמ' של"ג), והתניא רבתי (סי' מ"ח). וכ"כ הרמב"ם ז"ל (פיהמ"ש כלים פי"ב מ"א, תרגום הגר"י קפאח זצ"ל[3]) שיש לחלזון "צדף".

וכ"כ בפי' קדום למס' שבת (גנזי קדם ח"ד עמ' צ"ג) שהחלזון הוא "תולעת [שיש] עליה מעטפה". וכ"כ ר' תנחום הירושלמי ז"ל (בס' "אלמרשד אלכאפי"- המדריך המספיק ערך חלזון) והיד רמ"ה (סנהדרין צ"א ע"א) שהוא "חאלזון" בערבית, דהיינו חומט.[4] [ורש"י ז"ל (ע"ז כ"ח ע"ב [בנוס' כת"י]) פי' ד"משקדי חלזוני" [פי' מין חלזון] הוא לימ"ץ,[5] דהיינו חומט (עי' רש"י ור"י מלוניל חולין קכ"ב ע"א ועוד)].

אבל בס' הפליאה (דף ס"ט ע"ב), ובפי' ס' יצירה המיוחס להראב"ד ז"ל [והוא לרבינו יוסף הארוך ז"ל] (הקדמה ד"ה הנתיב השמיני (ב')), ועוד[6], כ' שהחלזון ממוצע בין הצומח והחי, והוא הנקרא "צדפה"[7].[8] [ובתשוה"ג (הרכבי סי' מ"ז עמ' כ"ג) והערוך (ערך משקר) מבואר ש"משקרי חלזוני" (הנ"ל) הוא "צדפה", עי' מוסף הערוך וערוך השלם שם].

אבל רש"י ז"ל (סנהדרין צ"א ע"א) כ' שהחלזון תולעת, ולא מצינו בשום מקום שחומט קרוי תולעת [וכמו שלא יתכן לקרות לאריה "חתול"]. וכן מבואר ברש"י (ויקרא כ"א־כ') שדבר הדומה לתולעת קרוי חלזון. [וע"ע רש"י (שבת ק"ז ע"א, בדפוס רומי), רע"ב (שם), ורבינו ירוחם (ספר אדם נתיב י"ב ח"י דף פ' סוע"ג), דמוכח דחלזונות אינם בכלל "חומט"]. וכ"כ רבינו נתן ז"ל אב הישיבה (מנחות ריש פ"ד), הראבי"ה ז"ל (שבת סי' קצ"ד), והראב"ד ז"ל ומיוחס להר"ש [וכנר' הוא לרבינו משה ב"ר חסדאי ז"ל[9]] (בפי' לתו"כ מצורע פרשת נגעים פר' א' הי"ד). וצ"ע מהמדרש הנ"ל.

ונר' ליישב ש"חלזון" הוא שם כללי הכולל בתוכו כמה מינים, וכולל גם חומט ו"צדפה", וגם תולעת.[10] ויש להוכיח כן מלשון רש"י (ע"ז כ"ח ע"ב) שכ' "מין" חלזון. וכן מוכח ממה שנזכר בכ"מ[11] חלזון שביבשה. וכן דייקו האחרונים[12] מדברי הערוך (ערך חלזון ג' ד') שחילקם לב'. [ועי' שו"ת אמרי יושר (סי' ט' או' ה')]. אבל חלזון התכלת לכו"ע הוא תולעת, וכמ"ש רש"י בסנהדרין, ר"נ אב הישיבה, הראבי"ה, הראב"ד, והמיוחס להר"ש.

וכ"כ להדיא היד רמ"ה (הנ"ל) שהחומט אינו חלזון התכלת, אלא "מינא אחרינא". וכיון לדבריו בשו"ת דברי יוסף [להר"ב תבואות הארץ] (ח"ד סי' ל"ט).[13] וכן העלו הר"ב יד דוד ז"ל (מנחת עני ערך לא הוכשרו למלאכת שמים) והליקוטי חבר בן חיים (ח"א הערות על החת"ס סי' ל"ט) בשם מהר"ם א"ש ז"ל, דאיכא תרי מיני חלזון, וחלזון התכלת אין נרתיקו גדל עמו. וכ"כ הר"ב באר משה זצ"ל (קובץ עץ חיים שנה י"א חוברת ב'). [וכן משמע מלשון הבאר שבע (סנהדרין צ"א ע"א ד"ה שהיום), ע"ש].

אבל מהר"י הכהן ז"ל (פי' על מדרש תהלים שם), והמתנות כהונה (על דברים רבה שם)[14] כתבו שחלזון שבמדרש הוא חלזון התכלת. וע"ע בהערה [15]. וצ"ל דס"ל שרש"י גרס במדרש "חומט" במקום "חלזון", וכמו שהעתיקו בפירושו עה"ת (דברים ח'־ד').[16] אבל קשה לומר שבכל המדרשים הנ"ל [ובכל הכת"י שלהם] נכפל אותו טעות, ויותר נר' ששינה בכוונה מלשון המדרש. ובאמת, רש"י גופיה כ' שהחלזון הנזכר בע"ז (שם) הוא חומט, ועל כרחיך כמ"ש.

וכן מוכח ממה שהוכחתי מרש"י והרמב"ם לקמן (סי' ז') בענין "ברייתו דומה לדג", ע"ש. וכן מוכח ממ"ש התורי"ד (חגיגה י"א ע"א ד"ה שכן) דלא שייך צידה ב"חומט", [וחומט שבתורה הוא בריה אחרת[17]], ואילו בחלזון אמרי' (שבת ע"ה ע"א) דיש בו צידה. [אא"כ נימא שיש חילוק בין חומט שבים לחומט שביבשה, ואין לזה הכרח, כמו שיבואר להלן (סי' ...)]. ולכאו' יש להוכיח כן מדברי כמה אחרונים שכתבו שהחלזון דג כשר, ואכמ"ל.

אכן, הרמב"ם ז"ל (בפיה"מ הנ"ל) כ' שהחלזון שבמשנה דכלים שם הוא חומט או "צדפה", וכ' הש"ר משאנץ ז"ל, הרא"ש ז"ל, והרע"ב ז"ל (שם) ששם מיירי בחלזון התכלת. וצ"ל שהרמב"ם חולק עליהם.


[1] פסיקתא דר"כ (פיס' דויהי בשלח, מהדו' באבער עמ' צ"ב), ילקוט (פר' עקב רמז תת"נ), מדרש הגדול (שם ח'־ה'), ילקוט ת"ת (שם פסוק ד'), מדרש שוח"ט (תהלים פכ"ג), ילקוט תהלים (רמז תרצ"א), שה"ש רבה (פר' ד' סי' כ"ג). וכעי"ז דברים רבה (פר' ז' סי' י"א), ילקוט ת"ת (פר' כי תבא כ"ט־ג').
[2] נ"א: מלבושו, וכ"ה בדברים רבה (שם) וילקוט ת"ת (כי תבא). ורש"י ז"ל (דברים ח'־ד') ורבינו בחיי ז"ל (שם פסוק ב') כ' "לבושו". ובפי' המיוחס להרא"ש ז"ל (דברים כ"ט־ד') כ' "ביתו".
[3]בתרגום הישן תירגם בטעות "רמש".
[4] בלשון ערבי ופרסי בזמנינו "חַאלְזוּן" (בפרסי "חַאלַאזוּן") פי' חומט, אבל לא תולעת. וע"ע ס' השרשים לר"י אבן ג'נאח ז"ל (שרש שבל) שכ' שהשבלול הוא "חאלזון". אמנם יתכן שבזמנם "חאלזון" כלל גם "צדפה" ותולעת, וכמו מילת "חַאלְזוֹנוֹ" בארמית [מזרחית] של היום.
[5] וכ"ה בפי' [י"א: תלמידי] הרגמ"ה ז"ל (בכורות ל"ח ע"ב), אבל שם מיירי במין חולי עיניים, ונר' דט"ס הוא וצ"ל לימו"ן, וכמו ברש"י שם.
[6] הרלב"ג ז"ל (מלחמות ה' מאמר א' פי"ב ד"ה ועוד), והרמ"ע ז"ל מפאנו (מאמר צבאות ה' ח"ב סי"ד וסט"ו), והגיעב"ץ ז"ל (מטפחת ספרים ח"ב פכ"ח סי' פ"א). [ועי' בסידור היעב"ץ (פר' ויאמר ד"ה תכלת) שהוא דומה לחומט]. [יש להעיר דבמדרש תלפיות (ענף חוקים ד"ה א"ה ובפרקים) הביא בשם הרמ"ע ז"ל שהחלזון הוא צורת אדם. ובאמת במאמר הנ"ל מדמה החלזון לבר נש דטורא. (וע"ע במאמרי הרמ"ע מפאנו ח"ג מאמר צבאות ה' מכת"י עמ' ל"ד ד"ה ידוע כי בים)].
[7] בע"ח שבים [עם גוף רך ובלי שדרה] שיש לו ב' קליפת מחוברות ע"י גיד, ובלע"ז הוא קלא"ם או מאסע"ל.
[8] ויתכן גם שהכוונה לאלמוג, (עי' קונ' כולו הפך לבן טהור עמ' י"ב בשם אריסטו), אבל לא מצינו שנקרא חלזון. והרלב"ג הזכיר האלמוג קודם לכן, וכ"כ בהדיא הגיעב"ץ (הנ"ל) שהוא מושל"ן בלשון אשכנז.
[9] עי' שו"ת מהר"ח או"ז (סי' נ"ד), ובפי' לתו"כ (קדושים סוף פרק ד'). ועי' מ"ש בזה במבוא לתו"כ מהדו' אופק כרך ב'.
[10] יש להעיר שבהרבה לשונות יש שם א' לתולעת וחומט, וכגון בגרמנית שנעקק"ע, וכן באנגלית מאליס"ק.
[11] עי' תרגום המיוחס ליוב"ע (דברים כ"ח־מ"ב), מדרש תנחומא "הישן"– באבער (וארא סי' י"ט) והובא בילקוט (רמז קפ"ה) [אגב, מדרש זה הובא בסנגון אחר בתנחומא (סי' י"ד), ע"ש], הריטב"א ז"ל (שבת ע"ה ע"א) בשם הרמב"ן והרא"ה ז"ל, והר"ן ז"ל (חי' שבת ק"ז ע"א).
[12] באר שבע (סנהדרין צ"א ע"א ד"ה שהיום), יד דוד (שם), נר ערוך (על הערוך שם), ליקוטי חבר בן חיים (ח"א הערות על החת"ס סי' ל"ט) בשם מהר"ם א"ש ז"ל, תועפות ראם על היראים (מצוה ת"א או' י"ז), אמת ליעקב (שבת ע"ד ע"ב סוד"ה ולפיכך), והר"ב באר משה זצ"ל (קובץ עץ חיים שנה י"א חוברת ב'). [ומ"ש הבאר שבע דהוא מין ארבה, אף שמצינו "לבוש" לארבה (עי' בראשית רבה פר' כ"א סי' ה', מדרש הגדול שמות י'־י"ז), מ"מ לכאו' אינו מוכרח, כי גם החומט משחית לעצים ופירות, והתרגום הוא דלא כרש"י וראב"ע שם].
[13] ומה שמביאים מתבואות הארץ (ח"ב פ"א) שחלזון הוא חומט, לא מצאתי [וכנר' יש טעות בציון], ויתכן שכוונתו לחלזון שאינו חלזון התכלת.
[14] וכ"כ העץ יוסף (שם), אבל שוב מחק זה בכתב ידו.
[15] וכן נקט בפשיטות התפא"י (קופת הרוכלין כללי בגדי קודש של כהונה ד"ה והנה בענין חלזון) ובעבודה תמה (שער ה' ד"ה והנה מצאתי ראיתי, דף נ"ח ע"ב). גם המוסף הערוך (ערך חלזון ג') כ' שחלזון התכלת נרתיקו גדל עמו. [אמנם בעיקר הדבר שיש ב' מיני חלזונות נר' שאינו חולק, כיעו"ש. והר"ב יד דוד הקשה עליו מנ"ל הא. ואולי משום שכ"ה בערבית, כנ"ל הע' 4]. וכן מבואר מדברי אותם אחרונים שכ' שהחלזון הוא הפורפורא (החוו"י, התועפות ראם על היראים, ורשר"ה). והרמ"ע והגיעב"ץ שכ' שהוא "צדפה", כמדומה שאינם נמנעים מלחלוק על הראשונים. [ובאמת בפי' הקדום ורבינו תנחום הירושלמי מיירי בחלזון התכלת, אבל בודאי אין לסמוך על קדמונים לא ידועים נגד רבותינו גדולי הראשונים ז"ל].
[16] וכ"ה ברבינו בחיי ז"ל (שם פסוק ב'), בדרשות ר"י אבן שועיב ז"ל (פר' עקב), וכעי"ז בפי' המיוחס להרא"ש ז"ל (דברים כ"ט־ד'), [אבל הוא כ' שבלול].
[17] [וכדעת רס"ג (ויקרא י"א־ל') ורבינו יונה אבן ג'נאח ז"ל (ס' השרשים עמ' 159) שהוא בלשון ערבי "חרבא", והוא מה שקוראים היום זיקית מחליף צבעים. ובס' השרשים לרד"ק (שרש חמט) הביא ב' דעות [וע"ע רד"ק תהילים (נ"ח־ט') וברד"ק הארוך (שם)], וע"ע רלב"ג (ויקרא שם) שכ' שאינו "לימס"א" רק "אלאברינ"ה"].​
 
אי' במדרש (בכמה מקומות[1]) חלזון הזה, כל מה שהוא גדל, נרתיקו[2] גדל עמו. והביאו הערוך (ערך חלזון ב'), השבולי הלקט (סי' רי"ח, מהדו"י דף צ"ח מהדו"ח עמ' של"ג), והתניא רבתי (סי' מ"ח). וכ"כ הרמב"ם ז"ל (פיהמ"ש כלים פי"ב מ"א, תרגום הגר"י קפאח זצ"ל[3]) שיש לחלזון "צדף".

וכ"כ בפי' קדום למס' שבת (גנזי קדם ח"ד עמ' צ"ג) שהחלזון הוא "תולעת [שיש] עליה מעטפה". וכ"כ ר' תנחום הירושלמי ז"ל (בס' "אלמרשד אלכאפי"- המדריך המספיק ערך חלזון) והיד רמ"ה (סנהדרין צ"א ע"א) שהוא "חאלזון" בערבית, דהיינו חומט.[4] [ורש"י ז"ל (ע"ז כ"ח ע"ב [בנוס' כת"י]) פי' ד"משקדי חלזוני" [פי' מין חלזון] הוא לימ"ץ,[5] דהיינו חומט (עי' רש"י ור"י מלוניל חולין קכ"ב ע"א ועוד)].

אבל בס' הפליאה (דף ס"ט ע"ב), ובפי' ס' יצירה המיוחס להראב"ד ז"ל [והוא לרבינו יוסף הארוך ז"ל] (הקדמה ד"ה הנתיב השמיני (ב')), ועוד[6], כ' שהחלזון ממוצע בין הצומח והחי, והוא הנקרא "צדפה"[7].[8] [ובתשוה"ג (הרכבי סי' מ"ז עמ' כ"ג) והערוך (ערך משקר) מבואר ש"משקרי חלזוני" (הנ"ל) הוא "צדפה", עי' מוסף הערוך וערוך השלם שם].

אבל רש"י ז"ל (סנהדרין צ"א ע"א) כ' שהחלזון תולעת, ולא מצינו בשום מקום שחומט קרוי תולעת [וכמו שלא יתכן לקרות לאריה "חתול"]. וכן מבואר ברש"י (ויקרא כ"א־כ') שדבר הדומה לתולעת קרוי חלזון. [וע"ע רש"י (שבת ק"ז ע"א, בדפוס רומי), רע"ב (שם), ורבינו ירוחם (ספר אדם נתיב י"ב ח"י דף פ' סוע"ג), דמוכח דחלזונות אינם בכלל "חומט"]. וכ"כ רבינו נתן ז"ל אב הישיבה (מנחות ריש פ"ד), הראבי"ה ז"ל (שבת סי' קצ"ד), והראב"ד ז"ל ומיוחס להר"ש [וכנר' הוא לרבינו משה ב"ר חסדאי ז"ל[9]] (בפי' לתו"כ מצורע פרשת נגעים פר' א' הי"ד). וצ"ע מהמדרש הנ"ל.

ונר' ליישב ש"חלזון" הוא שם כללי הכולל בתוכו כמה מינים, וכולל גם חומט ו"צדפה", וגם תולעת.[10] ויש להוכיח כן מלשון רש"י (ע"ז כ"ח ע"ב) שכ' "מין" חלזון. וכן מוכח ממה שנזכר בכ"מ[11] חלזון שביבשה. וכן דייקו האחרונים[12] מדברי הערוך (ערך חלזון ג' ד') שחילקם לב'. [ועי' שו"ת אמרי יושר (סי' ט' או' ה')]. אבל חלזון התכלת לכו"ע הוא תולעת, וכמ"ש רש"י בסנהדרין, ר"נ אב הישיבה, הראבי"ה, הראב"ד, והמיוחס להר"ש.

וכ"כ להדיא היד רמ"ה (הנ"ל) שהחומט אינו חלזון התכלת, אלא "מינא אחרינא". וכיון לדבריו בשו"ת דברי יוסף [להר"ב תבואות הארץ] (ח"ד סי' ל"ט).[13] וכן העלו הר"ב יד דוד ז"ל (מנחת עני ערך לא הוכשרו למלאכת שמים) והליקוטי חבר בן חיים (ח"א הערות על החת"ס סי' ל"ט) בשם מהר"ם א"ש ז"ל, דאיכא תרי מיני חלזון, וחלזון התכלת אין נרתיקו גדל עמו. וכ"כ הר"ב באר משה זצ"ל (קובץ עץ חיים שנה י"א חוברת ב'). [וכן משמע מלשון הבאר שבע (סנהדרין צ"א ע"א ד"ה שהיום), ע"ש].

אבל מהר"י הכהן ז"ל (פי' על מדרש תהלים שם), והמתנות כהונה (על דברים רבה שם)[14] כתבו שחלזון שבמדרש הוא חלזון התכלת. וע"ע בהערה [15]. וצ"ל דס"ל שרש"י גרס במדרש "חומט" במקום "חלזון", וכמו שהעתיקו בפירושו עה"ת (דברים ח'־ד').[16] אבל קשה לומר שבכל המדרשים הנ"ל [ובכל הכת"י שלהם] נכפל אותו טעות, ויותר נר' ששינה בכוונה מלשון המדרש. ובאמת, רש"י גופיה כ' שהחלזון הנזכר בע"ז (שם) הוא חומט, ועל כרחיך כמ"ש.

וכן מוכח ממה שהוכחתי מרש"י והרמב"ם לקמן (סי' ז') בענין "ברייתו דומה לדג", ע"ש. וכן מוכח ממ"ש התורי"ד (חגיגה י"א ע"א ד"ה שכן) דלא שייך צידה ב"חומט", [וחומט שבתורה הוא בריה אחרת[17]], ואילו בחלזון אמרי' (שבת ע"ה ע"א) דיש בו צידה. [אא"כ נימא שיש חילוק בין חומט שבים לחומט שביבשה, ואין לזה הכרח, כמו שיבואר להלן (סי' ...)]. ולכאו' יש להוכיח כן מדברי כמה אחרונים שכתבו שהחלזון דג כשר, ואכמ"ל.

אכן, הרמב"ם ז"ל (בפיה"מ הנ"ל) כ' שהחלזון שבמשנה דכלים שם הוא חומט או "צדפה", וכ' הש"ר משאנץ ז"ל, הרא"ש ז"ל, והרע"ב ז"ל (שם) ששם מיירי בחלזון התכלת. וצ"ל שהרמב"ם חולק עליהם.


[1] פסיקתא דר"כ (פיס' דויהי בשלח, מהדו' באבער עמ' צ"ב), ילקוט (פר' עקב רמז תת"נ), מדרש הגדול (שם ח'־ה'), ילקוט ת"ת (שם פסוק ד'), מדרש שוח"ט (תהלים פכ"ג), ילקוט תהלים (רמז תרצ"א), שה"ש רבה (פר' ד' סי' כ"ג). וכעי"ז דברים רבה (פר' ז' סי' י"א), ילקוט ת"ת (פר' כי תבא כ"ט־ג').
[2] נ"א: מלבושו, וכ"ה בדברים רבה (שם) וילקוט ת"ת (כי תבא). ורש"י ז"ל (דברים ח'־ד') ורבינו בחיי ז"ל (שם פסוק ב') כ' "לבושו". ובפי' המיוחס להרא"ש ז"ל (דברים כ"ט־ד') כ' "ביתו".
[3]בתרגום הישן תירגם בטעות "רמש".
[4] בלשון ערבי ופרסי בזמנינו "חַאלְזוּן" (בפרסי "חַאלַאזוּן") פי' חומט, אבל לא תולעת. וע"ע ס' השרשים לר"י אבן ג'נאח ז"ל (שרש שבל) שכ' שהשבלול הוא "חאלזון". אמנם יתכן שבזמנם "חאלזון" כלל גם "צדפה" ותולעת, וכמו מילת "חַאלְזוֹנוֹ" בארמית [מזרחית] של היום.
[5] וכ"ה בפי' [י"א: תלמידי] הרגמ"ה ז"ל (בכורות ל"ח ע"ב), אבל שם מיירי במין חולי עיניים, ונר' דט"ס הוא וצ"ל לימו"ן, וכמו ברש"י שם.
[6] הרלב"ג ז"ל (מלחמות ה' מאמר א' פי"ב ד"ה ועוד), והרמ"ע ז"ל מפאנו (מאמר צבאות ה' ח"ב סי"ד וסט"ו), והגיעב"ץ ז"ל (מטפחת ספרים ח"ב פכ"ח סי' פ"א). [ועי' בסידור היעב"ץ (פר' ויאמר ד"ה תכלת) שהוא דומה לחומט]. [יש להעיר דבמדרש תלפיות (ענף חוקים ד"ה א"ה ובפרקים) הביא בשם הרמ"ע ז"ל שהחלזון הוא צורת אדם. ובאמת במאמר הנ"ל מדמה החלזון לבר נש דטורא. (וע"ע במאמרי הרמ"ע מפאנו ח"ג מאמר צבאות ה' מכת"י עמ' ל"ד ד"ה ידוע כי בים)].
[7] בע"ח שבים [עם גוף רך ובלי שדרה] שיש לו ב' קליפת מחוברות ע"י גיד, ובלע"ז הוא קלא"ם או מאסע"ל.
[8] ויתכן גם שהכוונה לאלמוג, (עי' קונ' כולו הפך לבן טהור עמ' י"ב בשם אריסטו), אבל לא מצינו שנקרא חלזון. והרלב"ג הזכיר האלמוג קודם לכן, וכ"כ בהדיא הגיעב"ץ (הנ"ל) שהוא מושל"ן בלשון אשכנז.
[9] עי' שו"ת מהר"ח או"ז (סי' נ"ד), ובפי' לתו"כ (קדושים סוף פרק ד'). ועי' מ"ש בזה במבוא לתו"כ מהדו' אופק כרך ב'.
[10] יש להעיר שבהרבה לשונות יש שם א' לתולעת וחומט, וכגון בגרמנית שנעקק"ע, וכן באנגלית מאליס"ק.
[11] עי' תרגום המיוחס ליוב"ע (דברים כ"ח־מ"ב), מדרש תנחומא "הישן"– באבער (וארא סי' י"ט) והובא בילקוט (רמז קפ"ה) [אגב, מדרש זה הובא בסנגון אחר בתנחומא (סי' י"ד), ע"ש], הריטב"א ז"ל (שבת ע"ה ע"א) בשם הרמב"ן והרא"ה ז"ל, והר"ן ז"ל (חי' שבת ק"ז ע"א).
[12] באר שבע (סנהדרין צ"א ע"א ד"ה שהיום), יד דוד (שם), נר ערוך (על הערוך שם), ליקוטי חבר בן חיים (ח"א הערות על החת"ס סי' ל"ט) בשם מהר"ם א"ש ז"ל, תועפות ראם על היראים (מצוה ת"א או' י"ז), אמת ליעקב (שבת ע"ד ע"ב סוד"ה ולפיכך), והר"ב באר משה זצ"ל (קובץ עץ חיים שנה י"א חוברת ב'). [ומ"ש הבאר שבע דהוא מין ארבה, אף שמצינו "לבוש" לארבה (עי' בראשית רבה פר' כ"א סי' ה', מדרש הגדול שמות י'־י"ז), מ"מ לכאו' אינו מוכרח, כי גם החומט משחית לעצים ופירות, והתרגום הוא דלא כרש"י וראב"ע שם].
[13] ומה שמביאים מתבואות הארץ (ח"ב פ"א) שחלזון הוא חומט, לא מצאתי [וכנר' יש טעות בציון], ויתכן שכוונתו לחלזון שאינו חלזון התכלת.
[14] וכ"כ העץ יוסף (שם), אבל שוב מחק זה בכתב ידו.
[15] וכן נקט בפשיטות התפא"י (קופת הרוכלין כללי בגדי קודש של כהונה ד"ה והנה בענין חלזון) ובעבודה תמה (שער ה' ד"ה והנה מצאתי ראיתי, דף נ"ח ע"ב). גם המוסף הערוך (ערך חלזון ג') כ' שחלזון התכלת נרתיקו גדל עמו. [אמנם בעיקר הדבר שיש ב' מיני חלזונות נר' שאינו חולק, כיעו"ש. והר"ב יד דוד הקשה עליו מנ"ל הא. ואולי משום שכ"ה בערבית, כנ"ל הע' 4]. וכן מבואר מדברי אותם אחרונים שכ' שהחלזון הוא הפורפורא (החוו"י, התועפות ראם על היראים, ורשר"ה). והרמ"ע והגיעב"ץ שכ' שהוא "צדפה", כמדומה שאינם נמנעים מלחלוק על הראשונים. [ובאמת בפי' הקדום ורבינו תנחום הירושלמי מיירי בחלזון התכלת, אבל בודאי אין לסמוך על קדמונים לא ידועים נגד רבותינו גדולי הראשונים ז"ל].
[16] וכ"ה ברבינו בחיי ז"ל (שם פסוק ב'), בדרשות ר"י אבן שועיב ז"ל (פר' עקב), וכעי"ז בפי' המיוחס להרא"ש ז"ל (דברים כ"ט־ד'), [אבל הוא כ' שבלול].
[17] [וכדעת רס"ג (ויקרא י"א־ל') ורבינו יונה אבן ג'נאח ז"ל (ס' השרשים עמ' 159) שהוא בלשון ערבי "חרבא", והוא מה שקוראים היום זיקית מחליף צבעים. ובס' השרשים לרד"ק (שרש חמט) הביא ב' דעות [וע"ע רד"ק תהילים (נ"ח־ט') וברד"ק הארוך (שם)], וע"ע רלב"ג (ויקרא שם) שכ' שאינו "לימס"א" רק "אלאברינ"ה"].​
בקיצור לחפש תולעים שצובעים תכלת. ללא קונכיה ח"ו. פשוט מדהים
 
ראשי תחתית