תכלת בזמן הזה בירור הדין ודעת רבותינו

השאלה היא לא עליו אלא עליך,
אתה הרי אמרת שדברי האר"י הם לא כפשוטם, ואני מביא לך אדם שיודע ללמוד אר"י יותר טוב ממך, ויותר טוב מרוב התלמידי חכמים שבדור, והוא אומר לך שזה כפשוטו ממש ואין למצווה זו שייכות בזמן הזה. אז למה אתה מתעקש, אתה יכול לומר גם אם האר"י אמר אני לא פוסק על פי הקבלה, אבל מרן הבא"ח, וכה"ח ועוד פוסקי ספרד אחזו מאוד מפסיקה ע"פ האר"י.
בעיניים תורניות פשטניות לא מצליח לקבל את זה שיש מצווה שאיש זמנים שאין בה שייכות. לא חושב שזה אופציה ביהדות. אלא מאי האר"י אמר כך? ברור לי שזה לא כפשוטו. הההא הגר"י הלל אמר שזה כפשוטו? צע"ג ותו לא.
לבד משאר הטענות ששייכות על התכלת, כגון חידוש מצוה, מסורת, כתוב במדרש שנגנז, ועוד טענות על עצם הזיהוי שגם הפשטנים הזכירו.
אין לי בעיה עם שאר טענות הלכתיות, אני תלמיד של גדו"י ולומד את תורתם ומקבל אותה. זה ברור. אבל טענה שאומרת שהמצווה לא שייכת - לא רלוונטית.
 
השאלה היא לא עליו אלא עליך,
אתה הרי אמרת שדברי האר"י הם לא כפשוטם, ואני מביא לך אדם שיודע ללמוד אר"י יותר טוב ממך, ויותר טוב מרוב התלמידי חכמים שבדור, והוא אומר לך שזה כפשוטו ממש ואין למצווה זו שייכות בזמן הזה. אז למה אתה מתעקש, אתה יכול לומר גם אם האר"י אמר אני לא פוסק על פי הקבלה, אבל מרן הבא"ח, וכה"ח ועוד פוסקי ספרד אחזו מאוד מפסיקה ע"פ האר"י.
אתה באמת חושב שעל פי קבלה אפשר לבטל מצווה דאורייתא?
זה לדעתי יכול לגבול באפיקורסות.
 
עדיין לא זכיתי להיות בקי בכתבי האר"י, רק שאני מסתכל בעיניים תורניות ומבין שהציטוט הנ"ל הוא לא כפשוטו.
למה הרב הלל לוקח אותו למעשה? א - המקובלים דרכם לקחת הרבה קבלה למעשה, ב - אם יש לך שאלות עליו בענייני קבלה תשאל אותו לא אותי.
חבל שלמהרש"ב והדרכי תשובה והישכיל עבדי וכו' לא היו עיניים תורניות...
רק אולי תוכל לגלות לי מאיפה כת"ר קיבל עיניים כאלו? אותי לימדו שזה משהו מיוחד למרנן ורבנן ["עיני העדה"] ולא לכל אברך שיושב וכותב בפורום.
 
מצאתי דברים שאמר הג"ר נחום מאיר רוזנברג שליט"א (בנו של גאב"ד ב"ד ב"ב) ראש ישיבת נחלת שני (נחליאל) בכנס חיזוק ללובשי תכלת, ודומני שיש בדבריו תשובה על לא מעט מהטענות שהועלו באשכול זה. (הדגשתי את הקטעים העיקריים לדעתי).

כשמדברים על הנושא של תכלת, אז באמת יש בזה הרבה נושאים שיש לדון בהם, לדבר בהם, למעשה, שבאים לדון על כל נושא בפני עצמו, אני חושב שזה מוסכם שכל נושא בפני עצמו, אז רוב מוחלט של מי שעסק בו ברור לו במאה אחוז כמו צד אחד, רק רואים משום מה, שכל אלו ששוללים את התכלת, כל אחד הגיע לזה מכיוון אחר, אז באמת זה דבר שסתם צריך לדעת בגדרי אחרי רבים להטות, איך דנים כזה דבר. אבל מה שאני רוצה לדבר פה בעיקר, זה יותר מה שנוגע לכל יחיד למעשה. כמו שהזכירו פה מקודם, הנושא שלנו פה זה לא... אני לא באתי פה להכריע את הנושא, רק איך באמת צריכים להסתכל על נושא כזה. שבאמת זה נושא מבלבל מאד, וצריכים לדעת להסתכל על דברים בצורה ברורה יותר. כידוע בדברים שיש בלבול, אז היצר הרע הכי קל לו לעשות את העבודה שלו.
באמת לגופו של ענין אפשר לדון כמו שאמרנו, מכל מיני נקודות, אפשר לדון על הזיהוי של החלזון, אפשר לדון אם אנחנו יודעים את הגוון, כל מיני נידונים שאפשר להמציא למה זה לא ברור האופן של הקיום של המצוה. למרות שאני לא חושב שיש ספיקות ברוב הדברים, בכל הדברים אולי, אבל על כל פנים זה נידונים שבאמת זה נידון, זה נידון, מי שדן בזה זה נידון אמיתי. רק כמובן צריך לדון בדברים ברצינות, מתוך יראת שמים, וזה נידון.
יש נידונים מסוג אחר שזה גם כן נידון. למשל בן אדם שאומר אני נראה לי ככה, מי אמר שאני יודע להחליט, אולי אין לי מספיק שיקול הדעת בשביל להחליט דברים, הרי ברור שילד בן עשר שיבוא ויגיד אני החלטתי משהו, כל אחד יבין שזה שום דבר. מה בדיוק צריך בשביל להחליט, זה שאלה נכונה. יש נושא אחר, שבן אדם שנגיד שהוא משוכנע באמת, אבל הוא תלמיד לרב והרב שלו חושב אחרת, האם מותר לו לנהוג כמו שהוא אוחז נגד מה שהרב שלו אוחז, אז זה באמת שאלה שצריך לדון בה, האם זה סיבה לבטל מצות עשה במקרה כזה או שזה לא סיבה, זה שוב נידון שצריך לדון בו בהלכות כבוד רבו, מה בדיוק צריך לעשות ואיך לעשות, זה נידון. יש אולי עצות לצאת מהנידון הזה, גם יכול להיות, האם זה נכון בגלל זה לא ללבוש בגד שחייב בציצית, או שזה כמו כל הדורות שלא היה תכלת ולבשו בגד שחייב בציצית למרות שלא קיימו את התכלת כדי לקיים מצות לבן. כל אלו זה נידונים שבאמת נידונים אמיתיים, שצריכים לדון בהם וצריכים להחליט בהם, מי שבר הכי לדון בעצמו ידון בעצמו, מי שלא בר הכי צריך לשאול לחכמים שיגידו לו.
אבל יש דבר אחד שבתוך כל הפולמוס שנהיה פה, השתרבב פה דעה שאני חושב שחייבים למחות על זה בכל התוקף.
הגמרא במנחות אומרת, גדול עונשו של לבן מעונשו של תכלת, למה, משל לשני עבדים אחד נתנו לו חותם של זהב ואחד נתנו לו חותם של טיט, אז מי שלא עושה חותם של טיט יש יותר טענה עליו כי זה יותר קל לעשות את זה. אז חז"ל מתבטאים שהציצית זה חותם של עבדות, כידוע שיש כבר באחרונים בדרך ה' ועוד, שחז"ל לא בחינם נקטו את הדוגמא הזאת, כי באמת הציצית ענינה של הציצית זה חותם של עבד, וזכרתם את כל מצוות ה' ועשיתם אותם, זה בא לבטאות שאנחנו עבדים של הקב"ה, אנחנו משועבדים להקב"ה, אנחנו לא עושים מה שאנחנו רוצים, אנחנו עושים מה שהקב"ה אומר לנו, זה מה שהציצית באה להזכיר לנו, זה מה שהציצית באה לבטאות.
כשהעבד משועבד לאדון שלו, אז העבד משועבד למה שהאדון אומר לו. שהקב"ה נתן לנו תורה הוא נתן לנו תורה שכוללת בדיוק מה אנחנו צריכים לעשות. אז נכון יש דברים שכתובים פה, ויש דברים שכתובים פה, ויש דברים שצריכים לדעת להוציא דבר מתוך דבר, אבל לבוא להגיד שנכון הקב"ה ציוה אותי ככה, אבל אני לא עושה את זה, מכל מיני סיבות, זה אסור שזה יהיה. אז אם זה מגיע מתוך מה שנקרא לתיאבון, שבן אדם אומר לא נעים לי, קשה לי, אז זה, (בסדר), זה מומר לתיאבון, מה שכתוב ברבינו יונה, אם אמור יאמר העבד לרבו כל מה שתאמר לי אעשה חוץ מדבר אחד. זה חמור מאד, אבל זה דרגה אחת. אבל כשאנשים מתחילים לפתח תיאוריות שנכון שיש כזאת מצוה, אבל לא צריך לקיים את המצוה הזאת כי נראה לי שהקב"ה רוצה דברים אחרים, זה עקירת התורה.
נכון יש מושג שיש כח ביד חכמים לעקור דבר מן התורה בשב ואל תעשה, על זה צריך בית דין הגדול שיחליטו על כזה דבר.
אנחנו יודעים שלא עושים את זה כל כך בקלות. יש לפעמים מושג שכתוב בחזו"א בשביעית, שמצות הוכח תוכיח שבן אדם צריך לדאוג... ואפילו לפני עיור שלא להכשיל אחרים, אז לפעמים מותר לעשות פעולה שתכשיל מישהו בעבירה קטנה, אם אני יהיה בשב ואל תעשה אז זה יכשיל אותו בעבירה יותר גדולה, הוא יעשה עבירה יותר גדולה, אז זה לא פעולה של מכשול, אני צריך להעלים עין מדברים בגלל חשבונות כל מיני.
אבל כשבן אדם יש לו ציווי מפורש מהקב"ה, הקב"ה ציוה אותו משהו, שום דבר לא יכול להיות תירוץ לא לקיים את זה. אלא אם כן יש ציווי אחר, שהתורה ציוותה משהו ויש פיקוח נפש נגד זה, אפילו דבר שלא איסור אבל התורה פטרה אותו, בסדר, הקב"ה אמר, הקב"ה אמר לעשות, והקב"ה אמר במקרים מסויימים לא לעשות, כמו שאמרנו באמת יכול להיות נידונים כאלו. אבל זה חייב להיות ברור שהנידון הוא רק - מה התורה אומרת. מה התורה אומרת זה ברור, התורה אומרת מצות עשה יש חיוב שיהיה תכלת בציצית, אין בזה שני צדדים, אז יש פה נידון, יש פה נידון מציאותי, לפעמים מכל מיני שיקולים צדדיים שאולי התורה לא דברה על זה, שוב, כל זמן שזה נידונים בתוך השולחן ערוך, בתוך המצוות של התורה, זה נידון אמיתי, צריכים לדון בו. יש דברים שיש בהם שני צדדים, יש דברים שאין בהם שני צדדים, אבל זה נידון שמותר לדון בו, וצריך לדון בו.
יש דבר שלישי, שזה מסתמא יותר מצוי, לא שבן אדם החליט שהוא לא שומע בקול הקב"ה, אבל זה הרי נידון שצריך הרבה לבדוק אותו, הרבה לחשוב, אי אפשר להחליט בו בקלות, אז בן אדם מתחמק, והוא מתחמק כיון שיש לו את הנגיעה הזאת, שקשה לו עם זה שהוא יקיים את המצוה מכל מיני סיבות, אז הוא מתחמק מלדון. אז אם באמת הוא לא בר הכי לדון, אז ודאי שהוא לא צריך לדון בזה, אבל אחד שהוא כן בר הכי לדון, אז זה צריך לדעת שוב, כמה החיוב על בן אדם לברר דבר, אחרי שכבר כולם יודעים שיש כזה נידון, זה לא שמהיכא תיתי שיש כזה נידון, כולם יודעים שיש כזה נידון, אין אף אחד שחושב שהצד להגיד שזה התכלת זה המצאה, גם אלו שמכחישים את זה הם יודעים שהם צריכים הרבה לחשוב בשביל להכחיש את זה, זה לא משהו שאפשר להגיד מהיכא תיתי. צריך לדעת באמת האם מותר לבן אדם שהוא בר הכי להחליט, האם מותר לו להתחמק מזה, או שצריך לברר ולהחליט. בדרך כלל הסיבה שבן אדם לא ממהר להחליט זה בגלל עצלות, הוא מפחד שזה יהיה לו לא נעים, אז זה שוב, זה מצות ציצית מלמדת אותנו שאנחנו עבדים של הקב"ה וצריכים לעשות מה שהקב"ה רוצה, מה שהקב"ה ציוה אותנו.
באמת, אז נדברו יראי ה' איש אל רעהו, זה באמת נושא שמאוד חשוב לחדד אותו, שכשיש נושא אז צריכים לברר בדיוק מה הקב"ה רוצה מאיתנו וזה מה שצריך לעשות. הקב"ה יעזור שבאמת נזכה לעשות רצונו בלבב שלם, ושבאמת נזכה באמת שלא יהיו ספיקות ולא יהיה בלבולים, יהיה תורה ברורה, כי מציון תצא תורה ודבר ה' מירושלים.
(בתגובה לשאלה, הרי גדולי הדור לא קיבלו את התכלת): קודם כל אני לא בטוח בעובדה. כן, אני לא יודע כמה מגדולי הדור באמת בדקו את הנושא והחליטו לא לקבל את זה. שוב, אם המידע שבגללו החליטו שלא לבדוק את הנושא הוא המידע שיש לך, אז יש לך הכרעה מהם שלא צריך לבדוק במקרה כזה. אבל אם אתה לא אוחז באותו מקום, אז אין לך הוראה של גדולי הדור. אז אמרתי יכול להיות שבן אדם לא צריך לבדוק, מותר לו להיות מה שנקרא ראש קטן, להגיד אם גדולי הדור לא בדקו אני גם לא צריך לבדוק, יכול להיות. אבל מי שכבר בדק וכבר רואה דברים שידוע שהם לא ראו, לפחות רובם, אז זה כבר נידון אחר, על הנידון הזה אין לו הוראה של גדולי הדור.
 
אתה באמת חושב שעל פי קבלה אפשר לבטל מצווה דאורייתא?
זה לדעתי יכול לגבול באפיקורסות
אני סבור שיש מקום לחשוב דבר כזה
יש לי 'מהלכים' בזה, ואכמ''ל
נ.ב. אני מטיל תכלת בט''ק, ולא מצאתי סתירה מפורשת בדברי האר''י להטלת תכלת בזה''ז
 
מצאתי דברים שאמר הג"ר נחום מאיר רוזנברג שליט"א (בנו של גאב"ד ב"ד ב"ב) ראש ישיבת נחלת שני (נחליאל) בכנס חיזוק ללובשי תכלת, ודומני שיש בדבריו תשובה על לא מעט מהטענות שהועלו באשכול זה. (הדגשתי את הקטעים העיקריים לדעתי).
מש"כ שם בסוף "אבל מי שכבר בדק וכבר רואה דברים שידוע שהם לא ראו, לפחות רובם, אז זה כבר נידון אחר, על הנידון הזה אין לו הוראה של גדולי הדור" אינו מתקבל. כי אפשר לטעון הרבה בעצם השאלה לכאן ולכאן וגם בעצם העניין אם חייבים לקבל הכרעה של גדולי הדור וכו'. אבל אותם גדו"י כהגרח"ק ועוד טענו לעצם העניין שאין לחדש התכלת בלא קשר לשאלה מהי התכלת, ובזה לא שייך ראו ולא ראו.
 
אני סבור שיש מקום לחשוב דבר כזה
יש לי 'מהלכים' בזה, ואכמ''ל
נ.ב. אני מטיל תכלת בט''ק, ולא מצאתי סתירה מפורשת בדברי האר''י להטלת תכלת בזה''ז
אתה באמת חושב שעל פי קבלה אפשר לבטל מצווה דאורייתא?
זה לדעתי יכול לגבול באפיקורסות.
 
כן, בפשטות אם ע''פ הקבלה (ודוקא הקבלה המקובלת שסומכים עליה, שהם פשטות ד' הזוהר והאר''י והרש''ש ותו לא מידי) יש הכרח שהמצוה אינה נוהגת בזה''ז (בנידו''ד אמנם כך פשט ד' האר''י, דאין תכלת בזה''זאך יש לדייק בכ''מ מדבריו דכוונתו לבחינת התכלת וכו' ואינו מוכרח לגמרי דכוונתו למצות התכלת עצמה ודו''ק) אין לנו לחשוש כלל, ואפשר לבטל המ''ע.
אטו מי שלא מאמין באמיתת דברי חז''ל (ובכלל זה דברי הזוהר והאר''י) הוא אפיקורוס !
אמנם לא כל מי שהולך דלא כהקבלה הוא אפיקורוס ח''ו, אבל הקבלה היא חלק מהתורה לא פחות מהנגלה
ועיקר הטעמים בכל המצוות הוא ע''פ הסוד, כי ע''פ הפשט לא יובנו הדברים לאמיתתם
וכל מצוה יש לה תיקונים עצומים וכו'
ולא שייך לומר שיש שני תורות וכו'
ולכן אם ע''פ סוד יש מצוה שאינה נוהגת, נראה דאין שום ענין להחמיר לקיימה,
כי כל מעשה שעושים פועל פעולות עצומות, גם כשלא מכונים לכך וכו' (עי' רב פעלים תשובה א')
ואם ע''פ הסוד המעשה הנ''ל אינו פועל שום פעולה, אין מקום לקיימו
הפשט צ''ל כפוף להסוד, ובפרט שכל דבר ע''פ סוד נמצא לו סימוכין בסוד, חוץ מדברים בודדים
רק שהסוד בא לבאר צורת אמיתות הדברים
ולכן מוקבלנו מרבותינו דאים מקום להחמיר כלל נגד סברת המקובלים
כי כל דבריהם מכוונים וכו'
מקווה שהייתי ברור, זה על קצה המזלג, הדברים ארוכים ועמוקים מאוד !
 
כן, בפשטות אם ע''פ הקבלה (ודוקא הקבלה המקובלת שסומכים עליה, שהם פשטות ד' הזוהר והאר''י והרש''ש ותו לא מידי) יש הכרח שהמצוה אינה נוהגת בזה''ז (בנידו''ד אמנם כך פשט ד' האר''י, דאין תכלת בזה''זאך יש לדייק בכ''מ מדבריו דכוונתו לבחינת התכלת וכו' ואינו מוכרח לגמרי דכוונתו למצות התכלת עצמה ודו''ק) אין לנו לחשוש כלל, ואפשר לבטל המ''ע.
אטו מי שלא מאמין באמיתת דברי חז''ל (ובכלל זה דברי הזוהר והאר''י) הוא אפיקורוס !
אמנם לא כל מי שהולך דלא כהקבלה הוא אפיקורוס ח''ו, אבל הקבלה היא חלק מהתורה לא פחות מהנגלה
ועיקר הטעמים בכל המצוות הוא ע''פ הסוד, כי ע''פ הפשט לא יובנו הדברים לאמיתתם
וכל מצוה יש לה תיקונים עצומים וכו'
ולא שייך לומר שיש שני תורות וכו'
ולכן אם ע''פ סוד יש מצוה שאינה נוהגת, נראה דאין שום ענין להחמיר לקיימה,
כי כל מעשה שעושים פועל פעולות עצומות, גם כשלא מכונים לכך וכו' (עי' רב פעלים תשובה א')
ואם ע''פ הסוד המעשה הנ''ל אינו פועל שום פעולה, אין מקום לקיימו
הפשט צ''ל כפוף להסוד, ובפרט שכל דבר ע''פ סוד נמצא לו סימוכין בסוד, חוץ מדברים בודדים
רק שהסוד בא לבאר צורת אמיתות הדברים
ולכן מוקבלנו מרבותינו דאים מקום להחמיר כלל נגד סברת המקובלים
כי כל דבריהם מכוונים וכו'
מקווה שהייתי ברור, זה על קצה המזלג, הדברים ארוכים ועמוקים מאוד !
אני יודע שעם ישראל קיבלו עליהם את הש''ס כמחייב ואין אפשרות לחלוק עליו כבודו קיבל מרבותיו מסורת אחרת בענייין?
 
חוץ מזה שההכרזה שמי שלא מאמין בדברי האריזל נקרא אפיקורוס אחר המחילה היא קצת נפרזת
 
האריזל הוא כאחד מחכמי ישראל
ומכיוון שברור שרבותינו הראשונים לא מסכימים לזה שאין המצווה נוהגת בזמן הזה ואין בזה מחלוקת כלל הלכה כמותם

ואפילו אם יבוא הנביא ישעיהו בכבודו ובעצמו לא נשמע לו לבטל דברי התורה [חוץ מהוראת שעה כמובן]
 
אתה דרדעי?
שנדע.
גם מי שלא מקבל כמשה לסיני את כל מה שכתוב בספרי חסידות נקרא אפיקורוס?
ומה הדין לכתבי הר' קוק?
ומה הדין לאמונה ובטחון למרן החזו''א?


זה נראה לי ידוע לך דברי הגרא שאמר שלא כל דברי הארי מאליהו וכן חלק עליו כמה וכמה פעמים
 
כן, בפשטות אם ע''פ הקבלה (ודוקא הקבלה המקובלת שסומכים עליה, שהם פשטות ד' הזוהר והאר''י והרש''ש ותו לא מידי) יש הכרח שהמצוה אינה נוהגת בזה''ז (בנידו''ד אמנם כך פשט ד' האר''י, דאין תכלת בזה''זאך יש לדייק בכ''מ מדבריו דכוונתו לבחינת התכלת וכו' ואינו מוכרח לגמרי דכוונתו למצות התכלת עצמה ודו''ק) אין לנו לחשוש כלל, ואפשר לבטל המ''ע.
אטו מי שלא מאמין באמיתת דברי חז''ל (ובכלל זה דברי הזוהר והאר''י) הוא אפיקורוס !
אמנם לא כל מי שהולך דלא כהקבלה הוא אפיקורוס ח''ו, אבל הקבלה היא חלק מהתורה לא פחות מהנגלה
ועיקר הטעמים בכל המצוות הוא ע''פ הסוד, כי ע''פ הפשט לא יובנו הדברים לאמיתתם
וכל מצוה יש לה תיקונים עצומים וכו'
ולא שייך לומר שיש שני תורות וכו'
ולכן אם ע''פ סוד יש מצוה שאינה נוהגת, נראה דאין שום ענין להחמיר לקיימה,
כי כל מעשה שעושים פועל פעולות עצומות, גם כשלא מכונים לכך וכו' (עי' רב פעלים תשובה א')
ואם ע''פ הסוד המעשה הנ''ל אינו פועל שום פעולה, אין מקום לקיימו
הפשט צ''ל כפוף להסוד, ובפרט שכל דבר ע''פ סוד נמצא לו סימוכין בסוד, חוץ מדברים בודדים
רק שהסוד בא לבאר צורת אמיתות הדברים
ולכן מוקבלנו מרבותינו דאים מקום להחמיר כלל נגד סברת המקובלים
כי כל דבריהם מכוונים וכו'
מקווה שהייתי ברור, זה על קצה המזלג, הדברים ארוכים ועמוקים מאוד !
את הרעיונות האלה אמרו כבר הקדמונים הנקראים תלמידי ישוע הנצרי
חבל לא ללמוד מההיסטוריה

אין הבדל בין מצוות תכלת לתפילין אם תכלת יכול להיות שעכשיו היא לא נוהגת אז אולי גם תפילין ומילה לא מתאימים לגלות

הלימוד זכות היחיד שיש לי הוא שאתה מתכוין שאם האר''י אמר שעכשיו זה לא הזמן של התכלת ממילא לא יכול להיות שזה התכלת האמיתי אלא וודאי זה טעות
 
נערך לאחרונה:
לפי האריז"ל והמקובלים אין לתת צדקה בלילה.
אין לקרוא מקרא בלילה.
ועוד כהנה רבות.

הם מבטלים מצוה דאורייתא לשעות מסויימות, אולי זה גובל באפיקורסות? חלילה.
ה"ה לנידו"ד.
 
לפי האריז"ל והמקובלים אין לתת צדקה בלילה.
אין לקרוא מקרא בלילה.
ועוד כהנה רבות.

הם מבטלים מצוה דאורייתא לשעות מסויימות, אולי זה גובל באפיקורסות? חלילה.
ה"ה לנידו"ד.
כדאי ללמוד את תורת החילוק

האריזל נראה לך התכוון שאם יבוא לפניך עני רעב בלילה אז לא נותנים לו צדקה? אם כן אז זה ביטול מצוות עשה!
הוא התכוון שלפי שורש העניינים אין עניין לייחד פרוטה לצדקה בלילה [מדובר לגבי הצדקה שלפני התפילה]

לא כתוב בשום מקום שיש עניין בדווקא לקרוא מקרא אבל ברור ופשוט שמי שלא יודע ללמוד שום דבר חוץ מחומש חייב לקבוע עיתים לתורה בלילה ע''י לימוד המקרא
[חוץ מזה שנראה לי שכל כוונת האר''י זה כאשר קוראים מקרא וכמו שנים מקרא וקריאת התורה אבל כשלומד מקרא לית לן בה]


אין כהנה רבות
 
כדאי ללמוד את תורת החילוק

האריזל נראה לך התכוון שאם יבוא לפניך עני רעב בלילה אז לא נותנים לו צדקה? אם כן אז זה ביטול מצוות עשה!
הוא התכוון שלפי שורש העניינים אין עניין לייחד פרוטה לצדקה בלילה [מדובר לגבי הצדקה שלפני התפילה]

לא כתוב בשום מקום שיש עניין בדווקא לקרוא מקרא אבל ברור ופשוט שמי שלא יודע ללמוד שום דבר חוץ מחומש חייב לקבוע עיתים לתורה בלילה ע''י לימוד המקרא
[חוץ מזה שנראה לי שכל כוונת האר''י זה כאשר קוראים מקרא וכמו שנים מקרא וקריאת התורה אבל כשלומד מקרא לית לן בה]


אין כהנה רבות
שמעתי מהגר"י הלל שליט"א שאם בא אליו עני בלילה יתן לו מעות לצדקה, ויתנה שלא יחול אלא בבוקר.
עכ"פ אף לולא חידושו של הרב הנ"ל, מוכח בדברי האר"י שעיקר זמן נתינת הצדקה אינו שייך בלילה, פירושו של דבר אינו עוקר את מצות צדקה האמורה בתורה חלילה, אלא עיקר תיקונה הוא ביום, ובלילה עדיף שלא לתת.
וכן לענין מקרא - אם יש אדם שאין לו מה ללמוד אלא מקרא, מסתבר שאף לפי המקובלים יקרא בלילה, אך מכל מקום על אף שיש מצוה ללמוד מקרא, מצוה דאורייתא, באו המקובלים והגבילו ואמרו שעיקר מצות לימוד מקרא הוא ביום ולא בלילה.

והוא הדין לענין תכלת בציצית, אין בזה חלילה ביטול מצוה, אלא עיקר מצות ציצית שייכת אף בזה"ז, אך הטלת פתיל תכלת עיקרו שייך לזמן הבית ולא לזמנינו, ועל כן בזמנינו [לפי מה שפי' מהר"י הלל שליט"א בכוונת האר"י] אין מקום להטלת פתיל תכלת בציצית. ואין בזה חלילה ביטול מצוה דאורייתא, אלא כמו מקרא וצדקה שעיקר זמנם הוא ביום, אף תכלת עיקר זמנה הוא בזמן הבית ולעתיד לבא, אך בזמנינו לא.
 
מוכח בדברי האר"י שעיקר זמן נתינת הצדקה אינו שייך בלילה, פירושו של דבר אינו עוקר את מצות צדקה האמורה בתורה חלילה, אלא עיקר תיקונה הוא ביום, ובלילה עדיף שלא לתת.
בודאי אם יש עני הנצרך אסור לעכב, והמעכב בגלל עניינים הוא אכזרי, ומבטל מצוות עשה.
האריז''ל מדבר רק על ליזום נתינת צדקה במקרה שבין כך התועלת תגיע כך או כך, בזה יש יותר פעולה של השפעת הרחמים על העולם מכח מעשה הצדקה, כי אז מידת החסד בעולם, ולכן ממשיך יותר וכו'. ופשוט.
 
שמעתי מהגר"י הלל שליט"א שאם בא אליו עני בלילה יתן לו מעות לצדקה, ויתנה שלא יחול אלא בבוקר.
עכ"פ אף לולא חידושו של הרב הנ"ל, מוכח בדברי האר"י שעיקר זמן נתינת הצדקה אינו שייך בלילה, פירושו של דבר אינו עוקר את מצות צדקה האמורה בתורה חלילה, אלא עיקר תיקונה הוא ביום, ובלילה עדיף שלא לתת.
וכן לענין מקרא - אם יש אדם שאין לו מה ללמוד אלא מקרא, מסתבר שאף לפי המקובלים יקרא בלילה, אך מכל מקום על אף שיש מצוה ללמוד מקרא, מצוה דאורייתא, באו המקובלים והגבילו ואמרו שעיקר מצות לימוד מקרא הוא ביום ולא בלילה.

והוא הדין לענין תכלת בציצית, אין בזה חלילה ביטול מצוה, אלא עיקר מצות ציצית שייכת אף בזה"ז, אך הטלת פתיל תכלת עיקרו שייך לזמן הבית ולא לזמנינו, ועל כן בזמנינו [לפי מה שפי' מהר"י הלל שליט"א בכוונת האר"י] אין מקום להטלת פתיל תכלת בציצית. ואין בזה חלילה ביטול מצוה דאורייתא, אלא כמו מקרא וצדקה שעיקר זמנם הוא ביום, אף תכלת עיקר זמנה הוא בזמן הבית ולעתיד לבא, אך בזמנינו לא.
דבריך יפים אבל למעשה אתה לובש ד' כנפות וחייב מהתורה להטיל בה פתיל תכלת ואיך דברי האר''י שהתיקונים לא שייכים בזמה''ז יכולים לפטור אותך מזה?
 
ראשי תחתית