משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 4,831
ש'כל' חכמי אשכנזי ו'רוב' חכמי ספרד פסקו בזה כדעת השו"ע ולא חששו לסב"ל כלל
ועיין למרן הגר"ש משאש שכתב בזה באריכות להשיב על דברי הגר"ע יוסף, ולהחזיר עטרה ליושנה ע"י חיזוק פסקי מרן השו"ע.
ש'כל' חכמי אשכנזי ו'רוב' חכמי ספרד פסקו בזה כדעת השו"ע ולא חששו לסב"ל כלל
אני ראיתי כן בהרבה ביה''כ ירושלמי (לא מרוקו וטוניס, שם המנהג ברור להגביה רק אחד)מעולם לא ראיתי ולא שמעתי שמגביהים את שניהם.
נשמח למקור ברורועיין למרן הגר"ש משאש שכתב בזה באריכות להשיב על דברי הגר"ע יוסף, ולהחזיר עטרה ליושנה ע"י חיזוק פסקי מרן השו"ע.
הרב אברהם יוסף אמר שאצל אביו כך היו נוהגים אפילו בשמחת תורה וכדומה להגביה את כל ג' הספרים יחד.אני ראיתי כן בהרבה ביה''כ ירושלמי (לא מרוקו וטוניס, שם המנהג ברור להגביה רק אחד)
אצל האשכנזים מגביהים את כל הספרים, אבל אולי שאני כי הם מגביהים אחר הקריאה
דבריו פשוטים, שאם לא כתב בכל המקומות ובפרט וכד', אם כתוב שגם בכל המקומות ודאי מועיל."מי שמצא חמץ בבית ומכר את החמץ וציין את מיקום החמץ בכל מקום – מה שמוצא חייב מיד לבער כיון שזה לא חלק מהמיקום שאותו מכר לגוי. המיקום הוא הקובע. אבל מי שלא כתב מיקום של המקומות של החמץ אלא באופן כללי את הרחוב – חמץ שנמצא בתוך הבית, שם אותו במקום של החמץ ולא צריך לבער".
נ.ב.
פלא עליו, בתור נותן כשרות ורב עיר שמבצע מכירת חמץ. האם הוא לא יודע שכל רבנות מוסיפה במפורש שכל החמץ של כל אחד בכל מקום שהוא מכור לגוי, ולא רק במקומות המסומנים. גם בכל שטר אישי שעושים הבדצ"ים כתוב בשטר עצמו לאחר המקומות המסומנים 'וכן בכל מקום שהוא'. המקומות המסומנים זה רק לרוחא דמילתא כדי שיהיה יותר גמירות דעת.
וא"כ גם מי שכתב מקומות מסויימים - המכירה חלה על כל החמץ שיש לו בכל מקום שהוא.
ממש פשוט...דבריו פשוטים, שאם לא כתב בכל המקומות ובפרט וכד', אם כתוב שגם בכל המקומות ודאי מועיל.
אם מכרתי לך את כל הספרים שיש לי במקום פלוני אז כל הספרים שלי מכורים לך?ממש פשוט...
ממש קשור.אם מכרתי לך את כל הספרים שיש לי במקום פלוני אז כל הספרים שלי מכורים לך?
כתבתי ששטר שכתוב בו שמוכר בכל המקומות ורק מוסיף ציון ודאי שמועיל, ודבריו הם על שטר שלא כתוב בו.ממש קשור.
תסתכל בשטר מכירת חמץ, ותראה שכתוב שמוכרים את החמץ בכל מקום שהוא, מה קשור הדוגמא שהבאת לכאן?
אני מבין שראית את כל השטרות של בתי ההוראה...שטר שלא קיים בעולם! ועל זה דיבר בשידור!
התשובות שלך מפליאות.
הוא דיבר על שטר כזה, או שאמר הלכה פסוקה.אני מבין שראית את כל השטרות של בתי ההוראה...
היום כל בית הוראה שבקושי יודעים בין ימינם לשמאלם בחו"מ מוציאים שטר, ובשנתיים האחרונות ראיתי כמה שטרות בעייתיים בא' מבתי ההוראה, שנה שעברה היתה איזה בעיה בנוסח וכשהעירו לרב בית ההוראה אמר לכולם לתקן בעט. והשנה אחרי שהדפיסו את השטרות, הרב ביקש להדפיס עוד שטר כי "שחכו" איזה פרט בשטר הראשון.
הרב אמר את ההלכה באופן ברור, שאם כתוב שמוכר דברים במקום מסויים רק הם מכורים, ואם מוכר הכל הכל מכור.
מה לא ברור בזה?
הלכה פסוקה, שאם כתוב בכל מקום אז הכל מכור, ואם כתוב במקום מסויים אז רק במקום זה מכור.הוא דיבר על שטר כזה, או שאמר הלכה פסוקה.
וזוהי הטעות הגדולה שטעה.ואם כתוב במקום מסויים אז רק במקום זה מכור.
נכון.השואל: האשכנזים מברכים על 2.2 קילו. הרב: "זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות! יכלה לברך על הפרשת חלה כדת וכדין".
נ.ב.
יש מישהו בעולם שלא יודע את שיעורי החזו"א שמפרישים ב2.2 קילו, ולא ב1.5 קילו?? לומר 'טעות' על דבר כזה, הייתכן? רדיו שרוב השומעים שם אשכנזים, כך להורות להם?? עד היכן???
הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.אבל הוא סובר [כמו אביו ועוד רבים] ששיטת החזו"א טעות.
רבים מהאשכנזים לא מברכים אלא על 2.2 קילו - פוק חזי.רוב האשכנזים הרי נהגו בשיעור קטן ולא קבלו את חומרת הצל"ח.
בקיצור אין פה השגה אמיתית.הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.
מה היה או היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.
התשובה ברורה.
א"א להעלים דעות שאתה לא סובר כמותם אבל אחרים סוברים כמותם.
איך הבנת דברים מופרכים כאלו.בקיצור אין פה השגה אמיתית.
אלא לא אהבת את התשובה שלו.
לא צריך להסביר וודאי שלא לך.איך הבנת דברים מופרכים כאלו.
אין לך השגה וטעות גמורה ממה שאמר. צריך להסביר שוב דבר פשוט כזה? היכן אתה חי??
זו ההבנה השטחית שלך.הרב אברהם יוסף לא הזכיר את שיטת החזו"א בחלה כי רבים וטובים לא סוברים כמוהו וגם המנהג לא כמוהו.
ואף התבטא בצורה חריפה כדרכו.
נא להזדעזע בכל הכח.
זה פחות או יותר ההשגה שלך.
(אתה צודק. השאלה היא על איזה תקן שואלים אותו. אם שואלים מו"ץ פשוט, הרי שמצפים שיתן את מכלול הדעות, ולא יערב כאן את דעתו האישית.הוא יכול לסבור מה שהוא רוצה. אבל א"א להעלים מעיני הציבור שהולכים 'בפועל' כדעת החזו"א וכך נוהגים רבים אצלם. לומר שזו 'טעות' כאילו הוא נפל מהירח ולא יודע שיש שיטה כזו בעולם.
מה היה או היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.
התשובה ברורה.
א"א להעלים דעות שאתה לא סובר כמותם אבל אחרים סוברים כמותם.
דברתי במישור העקרוני מבחינה הלכתית. המשנ"ב מעיד שמנהג העולם כשיעור הקטן. כך גם נהגו האשכנזים בירושלים.רבים מהאשכנזים לא מברכים אלא על 2.2 קילו - פוק חזי.
אח"כ נוסף:הרב: "זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות! יכלה לברך על הפרשת חלה כדת וכדין".
אמר זאת או שזה פרשנות שלך?'שאין דעה כזו'
ומה באמת אתה אומר על הגרח"ק ועוד שאומרים זאת?!מה היית אומר אם היה רב אחר אומר 'אין שיטה בעולם שמתירה היתר מכירה, זו טעות גמורה, אין מרן והרמ"א, היתר מכירה הוא ספיחין גמור לכל הדעות'.
"זו טעות! אין שום הבדל בין ספרדים לאשכנזים, תק"כ דרהם, הדרהם הוא 3 גרם, זה יוצא 1560, אין כאן הרבה מה להתוכח, זה לא ספרדים ואשכנזים, זה לא מרן והרמ"א, זו טעות!אח"כ נוסף:
אמר זאת או שזה פרשנות שלך?
א. שם הם 'מחמירים' ולא 'מקילים'. הם טוענים שאין 'קולא' כזו.ומה באמת אתה אומר על הגרח"ק ועוד שאומרים זאת?