באנר תרומה

תורת רבי יעקב חיים סופר שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ולכן בספרי הרב סופר, וכן בספרי הר' הלל, וכן בספרי הרב ניסן, ועוד- מה שהם עשו הוא פשוט מאוד, להביא את הצד שכנגד ולהראות ללומד כמה יש תוכן בצד שכנגד, שלא היו רואים זאת בספרי היביע אומר.
שהלומד יראה וישפוט את שני הצדדים כשווים.
זה מעולה.
יפה שמראים את הצד השני, אבל לא על זה דיברתי.
(למרות שאני לא מסכים עם זה, ובכל תשובה מרן זצוק"ל הביא את הצדדים שהיה לו, ולא היה לו שום "נגיעות" וכדו')
 
זה קשור לזה שאתה כותב תשובה באיזה שהוא נושא וביבי"א מדבר עליו, מה העניין לא להביא אותו? בגלל שהוא לא "בקו"?

עניתי על זה תוכ"ד.

מטרת החיבורים שלהם זה הצד הכנגד ליביע אומר, שאת הצד הזה לא היית רואה ולא היית יודע אם היית לומד רק בספרי הר' עובדיה

ממילא אין להם שום סבה להביא מהייביע אומר, כי מטרת חיבוריהם זה הצד שכנגד, וממילא לשם מה יביאו ולאיזה צורך יש להביא, כדי לכתוב "וזה אינו" או "אינו נכון " וכד' ?
 
(למרות שאני לא מסכים עם זה, ובכל תשובה מרן זצוק"ל הביא את הצדדים שהיה לו, ולא היה לו שום "נגיעות" וכדו')
דוגמא קטנה שאני שולף מהשרוול

עיין כאן

בנושא ברכת המגילה ליחיד, שכמעט כל מה שהובא שם לא הביא היביע אומר [כדי להשיג על הבא"ח, העלים מהלומד את הצד השני]
 
עוד דוגמא מהשרוול השני

עיין כאן

בנושא חשמל בשבת, שהועלה כאן קובץ של הרבה אחרונים דסברו דהוא דאו' וכל אלו לא הובאו ביביע אומר [שהשיג על החזו"T שהוא יחידאה בזה]
 
עוד דוגמא מעניינת

עיין כאן

בקובץ שהועלה גבי "סתם ויש" שבשו"ע, שהובאו רבים מן האחרונים דלמדו בזה דיש לחוש ל- ויש

וכל אלו האחרונים לא הובואו ביביע אומר [שהשיג בזה על הר' בן ציון, בו בזמן שרבים מן האחרונים למשך מאות שנים הלכו עם הקו של הר' בן ציון]
 
ולא היה לו שום "נגיעות" וכדו'
מי אמר לך?
מספיק עם הקביעות הללו, ולבנות על כך שאף אחד לא יכתוב הפוך (כי אז יואשם בזלזול בגדולי ישראל).
יש לך ראיות לדבריך, תביא אותם ונדון בהם.
אבל אל תנחית עלינו "גדול הדורות" "אין לו נגיעות" וכל מיני דברים כאלו.

כי אני יכול לומר בשליפה שגם למרן הרב סופר אין נגיעות ושלום על ישראל. וכמובן שהוא גם גדול גדולי הדורות.
 
במילים אחרות אתה אומר שהרב עובדיה ח"ו סתם ממציא...

אם מרן זצוק"ל אמר שכמה וכמה פעמים הגרב"צ זצוק"ל הודה לו אחרי שהראה לו אחרונים שהוא לא ראה, וכתב שבספריו הוא לא העמיק לרדת לכל דברי האחרונים ולא טרח לחפש אחרי דבריהם יותר מידי, נראה לך שהוא ממציא???
הרבה פעמים מרן הגרב"צ זצ"ל "הודה" למשיגים עליו, אע"פ שלא הודה כלל וכלל. הוא זרם והלך כנגד רוחו של כל אחד, והיו לו הרבה חשבונות נוספים.
ואם אתה יורד להשוואות, יש מקרים הפוכים, שהגרע"י לא הבין את דברי מרן הגרב"צ, והשיג עליו בחינם, בעוד שההשגה לא מתחילה, במחילה. כגון הראיה מהב"י לגבי המלך הקדוש לש"ץ, שהאול"צ הביא ראיה מקושיית הב"י, והיבי"א הקשה שמהתירוץ רואים הפוך, אולם בספר הזכרון זית רענן במאמרו של הרב זכאי (כמדומני) ביאר שאין לזה קשר בכלל. גם לגבי חלה קפואה השיג עליו מבלי לרדת לסוף דעתו, והדברים מבוארים אצל הרב פטרובר שהועלה כאן בפורום (תוכל לחפש). ונעצור כאן.
 
זהו.. נגמרו לך השרוולים...
הנה החלפתי חולצה ויש לי עוד שרוולים

עיין כאן

בנושא קשר ע"ג קשר בשבת, שהרבה מהפוסקים [הספרדים לדורותיהם] אסרו זאת

וכל אלו נעלמו מהיביע אומר עד כדי כך שכתב על הבא"ח שכרכר כרכורי בשביל לפסוק כפוסקים האשכנזים
 
הנה עוד מקרה שעולה לי

עיין כאן

בקובץ שהועלה - גבי זמן הדלקת נר חנוכה, שהובא שם רבים מן הראשונים והאחרונים שכתבו להדליק בבין השמשות

וכל אלו נעלמו מספרי היביע אומר
 
אם מרן זצוק"ל אמר שכמה וכמה פעמים הגרב"צ זצוק"ל הודה לו אחרי שהראה לו אחרונים שהוא לא ראה
לא הודה ולא בטיח.
שמעתי מתלמידים מובהקים של מרן הגרבץ שלא היתה דרכו להתווכח והיה מנענע בראשו והרואה סבור שהודה לו. בזמן שלדעתו המתווכח כלל לא ירד לסוף דעתו.
וגם ראה את עצמו כאחרון היכול לחלוק על אחרונים אחרים ולא כ"כ עניין אותו דעות אלא סברות.
 
מטרת החיבורים שלהם זה הצד הכנגד ליביע אומר, שאת הצד הזה לא היית רואה ולא היית יודע אם היית לומד רק בספרי הר' עובדיה

ממילא אין להם שום סבה להביא מהייביע אומר, כי מטרת חיבוריהם זה הצד שכנגד, וממילא לשם מה יביאו ולאיזה צורך יש להביא, כדי לכתוב "וזה אינו" או "אינו נכון " וכד' ?
אני מנסה להסביר לך שלא כל הספרים שלו זה "נגד" הרב עובדיה.
אני מתכוון שסתם כותב באיזה נושא למה לא להביא סייעתא מספריו?
יש לך ראיות לדבריך, תביא אותם ונדון בהם.
אבל אל תנחית עלינו "גדול הדורות" "אין לו נגיעות" וכל מיני דברים כאלו.
אני צריך להביא ראיות שלגדול ישראל אין נגיעות???
כי אני יכול לומר בשליפה שגם למרן הרב סופר אין נגיעות ושלום על ישראל. וכמובן שהוא גם גדול גדולי הדורות.
בגלל זה שאלתי מה הסיבה שלא מביא יבי"א בספריו אלא רק להעיר?
לא אמרתי שיש לו נגיעות...
הרבה פעמים מרן הגרב"צ זצ"ל "הודה" למשיגים עליו, אע"פ שלא הודה כלל וכלל. הוא זרם והלך כנגד רוחו של כל אחד, והיו לו הרבה חשבונות נוספים.
ואם אתה יורד להשוואות, יש מקרים הפוכים, שהגרע"י לא הבין את דברי מרן הגרב"צ, והשיג עליו בחינם, בעוד שההשגה לא מתחילה, במחילה. כגון הראיה מהב"י
כנראה שלא ראית מה כתוב ביבי"א ח"י...
וגם לא ראית את ההתבטלות שהייתה לו כלפי מרן זצוק"ל כמו שכ"א יעיין בהתכתבות ביניהם שהובאה ביחו"ד ח"ז.
לא הודה ולא בטיח.
שמעתי מתלמידים מובהקים של מרן הגרבץ שלא היתה דרכו להתווכח והיה מנענע בראשו והרואה סבור שהודה לו. בזמן שלדעתו המתווכח כלל לא ירד לסוף דעתו.
וגם ראה את עצמו כאחרון היכול לחלוק על אחרונים אחרים ולא כ"כ עניין אותו דעות אלא סברות.
אז הרב עובדיה לא ירד לסוף דעתו...
חחחחחחח
התלמידים שלו הכירו אותו יותר טוב מהרב עובדיה...
 
ביביע אומר ח"י כתב שכיון שהיה עסוק עם התלמידים בישיבה לא נחית להלכה ולא ראה את הפוסקים וכו' ע"ש

ויש לתמוה בתרתי:
חדא שמתוך עיונו בסוגיות העלה מסקנות להלכה עיין בספריו על הש"ס [ודוגמאות מכתבי תלמידיו יש בישורון שהכל משיעורי הישיבה]?
ועוד - האם אוכל לטעון כן על ר"י חזון עובדיה? [או ששם היה הפוך שהשקיע בספרים והישיבה קרסה]
 
אז הרב עובדיה לא ירד לסוף דעתו...
חח ונזם
התלמידים שלו הכירו אותו יותר טוב מהרב עובדיה...
משום כבודו של מרן נענע לו בראשו אבל התלמידים העידו שאמר להם מפורש שממשיך להורות כדעתו. וכלשונו גם אני אחרון"...

[הרב זעפרני אמר לי בשמו שאמר לו על חידושים מחודשים "אני הראשון". וכ"ש שלא יסוג מפני אחרונים].

ואגב פשוט לכל יודע דבר שהגרב"צ לא שלף מהשרוולים. וכל מה שפסק היה לפי מה שלמד בסוגיא וא"כ אף שאחרונים כתבו הפוך הרי כל זמן שלא יתרצו את ההבנה שלו לדעתו א"א "לכבוש נבואתו" [כלשון מוהרח"פ]
 
מפלפול הש"ס
אתה יודע מה אתה מדבר בכלל? עוד מעט תצטט את המהר"ל נגד שיטת הפלפול.
שיטת לימודו של הגרב"צ היא עיון הסוגיא עד ההלכה. וזה מה שהוא עשה בשיעור עם התלמידים. אגב אני למדתי [בנוסף] אצל תלמידו המובהק שליט"א.
 
זהו.. נגמרו לך השרוולים...
עכשיו זה מהשרוול של החליפה

עיין כאן

בקובץ תורת ציון ח"ז - ישנו מאמר על פ"ר בדרבנן [המאמר החמישי שבקובץ הנ"ל] בעמ' כז - ושם הביא הרבה אחרונים שכתבו שפ"ר דרבנן בדעת השו"ע לאסור - ולא הובאו כל האחרונים הנ"ל ביביע אומר
 
לא הודה ולא בטיח.
שמעתי מתלמידים מובהקים של מרן הגרבץ שלא היתה דרכו להתווכח והיה מנענע בראשו והרואה סבור שהודה לו. בזמן שלדעתו המתווכח כלל לא ירד לסוף דעתו.
וגם ראה את עצמו כאחרון היכול לחלוק על אחרונים אחרים ולא כ"כ עניין אותו דעות אלא סברות.
סיפר לי מור אבי שליט"א
שפעמים רבות אמרו לו בשיעור אבל רב פלוני פסק אחרת
והיה משיב בענוותו "אנחנו אומרים את דעתנו"
 
כן וכן!
השורה התחתונה היא עקירת המנהגים הקדמוניים. גם אם ישנם טיעונים מדוע לדעתו צריך לשנותם.
א"ז לדעתו

וכל מי שפותח את ספרי מרן הגרע"י זצ"ל מכיר ויודע שהאריך למעניתו מדוע לא אזלי' בתר המנהג במקום שסותר להלכה.
 
א"ז לדעתו

וכל מי שפותח את ספרי מרן הגרע"י זצ"ל מכיר ויודע שהאריך למעניתו מדוע לא אזלי' בתר המנהג במקום שסותר להלכה.

ולא הבנתי מש"כ "גם אם ישנם טיעונים..", בסייד'ר, אז הבנתי את רוחך
לא מבין מה אתה רוצה ומסתבך.
המציאות היא שנשות הספרדים היו נוהגות קודם להדליק ואחר כך לברך, לברך על הלולב. לברך ברכות ברוך שאמר ישתבח וקריאת שמע ועוד ועוד
בא מרן הגר"ע זצ"ל ועקר את המנהגים הקדומים על פי דעתו ומה שלמד בפוסקים וקבע מנהגים חדשים.
וזה לדעתו כי רבותיו וחבריו חלוקים עליו.
 
ראשי תחתית