תורת רבי יעקב חיים סופר שליט"א

  • יוזם האשכול יוזם האשכול חיי עולם
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
ראש ישיבת פוניבז', הרב פוברסקי, אמר כי הרב עובדיה היה מנהיג הדור וחכם הדור.
 
ראש ישיבת פוניבז', הרב פוברסקי, אמר כי הרב עובדיה היה מנהיג הדור וחכם הדור.
מצחיק אותי איך אתה מצטט את ר' בערל
שאיני יודע אם פעם בחייו פתח יביע אומר אפי' בעמ' הראשון
 
סליחה שהעתקתי את כל זה פשוט זה בא לטענות שהרב עובדיה היה יותר "בקיאותי" מ"עיוני"...

זה בסדר, בלאו הכי החברים כתבו כאן את תחושותיהם האישיות (כתוצאה מלימודם) ולא יועיל שום שבח שאמר גדול פלוני על חבירו.

אגב אשמח לראות חידוש שחידש הגר"ע יוסף בכח עיונו, במקום העתק הדבק של שבחים ששיבחוהו.
 
אגב אשמח לראות חידוש שחידש הגר"ע יוסף בכח עיונו, במקום העתק הדבק של שבחים ששיבחוהו.
למדת את התשובה של דוד שמש? התשובה של היתר מכירה?
זה לא רק תשובות בקיאותיות עצומות.
זה תשובות עיוניות בעצמה שאין כמותה. (עיין יבי"א ח"ד סי' לד עד אות לב כמה "עיון" יש על פסיק רישיה)
 
הרב "אור יעקב" שליט"א
אתה רק מוצץ מאחרים שיחטאו בזלזול במרן זצ"ל

כולם כאן מודים שהיה גדול וענק, והדיון הוא לא מי יותר גדול, אלא בנקודה היותר דומיננטית בין שניהם - עיון או בקיאות.
ובשטחיות נראה שכך מרן בעצמו אמר:
 

קבצים מצורפים

למדת את התשובה של דוד שמש? התשובה של היתר מכירה?
זה לא רק תשובות בקיאותיות עצומות.
זה תשובות עיוניות בעצמה שאין כמותה. (עיין יבי"א ח"ד סי' לד עד אות לב כמה "עיון" יש על פסיק רישיה)

ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

אתה שולח אותי לעיין בסימנים ארוכים, זה רק מוכיח על הגישה החובבנית שלך.
 
ביקשתי ממך שתצביע לי על מהלך ספציפי שיש בו חידוש, דרך חדשה בהבנת הרמב"ם (למשל), או דרך חדשה בהבנת הגמ'. חידושי סברות שעל פיהם הכריע להלכה, דברים שאינם מופיעים בפוסקים שקדמוהו.

אתה שולח אותי לעיין בסימנים ארוכים, זה רק מוכיח על הגישה החובבנית שלך.
אתה כנראה לא יודע מהו כ"כ "עיון".

זה גוף העיון לדון בדברים חדשים שלא דנו בהם הפוסקים לדמות מילתא למילתא לחדש דברים, כדוגמת דוד שמש, מקרר וכו'.

אין לי בראש דוגמאות ספציפיות למה שכתבת, אם תרצה אולי אני יבדוק ביום אחר...
 
כדי לדמות מילתא למילתא צריך בסך הכל שכל ישר, לא נדרש כאן עיון וגאונות מיוחדים. זה מה שעשו כל הפוסקים האחרונים, ודימוי מילתא זה לא חידוש בסוגיא.
 
כעי"ז התבטא הגראי"ל שטיינמן זצ"ל כשיצא מרן הגרע"י מניחום אבלים על אשתו, כפי שכתב משמשו הרב לוינשטיין בספרו.
למען הדיוק, אלו דבריו (ספר "הפנקס" - קטעים מתוך יומנו האישי של הג"ר יצחק לווינשטיין זצ"ל, עמ' 189):
בלילה ישבתי עימו לבד בחדר ודיבר שזה כבוד שמגיע הרב הספרדי הכי חשוב לנחם, וגם בין האשכנזים הוא נחשב לת"ח. נכון שהוא לא בדרך הלימוד שלנו, אבל בדורות קודמים זה היה נחשב לת"ח. והוסיף שאדמורי"ם וראשי ישיבות באים לנחמו, וממש שמח שיש שלום ביהדות החרדית.
וע"ע -
 
מרן היח"ס גאון אדיר שאלתי אותו שאלה ומכול התורה הוא שולף ומוכיח את התירוץ בפילפול אדיר
"אשרי הדור שככה לו"

לא סתם רבינו מרן הגר"י צדקה זיע"א כותב עליו מגדולי הדור וזה לפני לפחות 30 שנה
 
אגב ראיתי תמונה שלו נוכל ד׳ מינים ושמתי לב שלא נוהג לשים חי חוליות כמו שכתוב בכה״ח
האם לא נוהג ככ במנהגי הקבלה ?
 
כנראה יש בזה מח' כי גם הגר"מ אליהו לא עשה ח"י
 

קבצים מצורפים

  • __צילום מסך_15-10-2025_14417_harav.org.jpeg
    __צילום מסך_15-10-2025_14417_harav.org.jpeg
    36 קילובייט · צפיות: 9
יש לשוב ולהדגיש מה שלימדונו רבותינו, שענינים שלא כתובים להדיא באר''י או מוכרחים לפי דבריו, אין מחוייבים לנהוג בהם כלל, אולי רק ממידת חסידות, וממילא יתכן שיהיו בזה חילוקים מנהגים ומחלוקות.
הצבור טועה בזה הרבה, כי טועים לחשוב שכל מה שמובא בשם ''מקובלים'' ''סודות'' וכיו''ב, מחייב כמו דברי האר''י ממש, ובאמת זה אינו, וכמ''ש בהקדמה לשו''ת אול''צ ח''ב (ושם הפריז הרב זצ''ל לומר שאף בדברים שמוכרחים לפי האר''י, או שדייק הרש''ש וכדו' אין ללך בזה לפי האר''י, אך דעת הבא''ח וכה''ח ועוד, וכן האריך בכ''מ בגרי''ה לדחות דעתו בזה, והאריך בזה הרבה, וידועה דעתו של הרב הלל על ברכת האילנות, ציציות בפנים ועוד (דלא כהמקובל אצל הפוסקים והמקובלים הספרדים), והכל מהטעם הנ''ל.
 
.

ואצל האשכנזים - הגאון בעל חזון איש, הגרש"ז אויערבאך, והרבי מליובאוויטש זצ"ל (שהוא יותר גאון מכל הנ"ל ולגאונותו אין חקר).
באיזה כלים מדדת שהרבי מלובאוויטש הוא יותר גאון מהחזון איש
לקחת שיחה בליקו''ש או מאמר והשוותה לחזו''א במקוואות או פרה
שיהיה לך בהצלחה
אבל זה ליצנות לשמה
 
אבל זה ליצנות לשמה

כל אחד ומה שהוא יכול למדוד בכליו המצומצמים. לי בניגוד אליך אין כלל בעיה שתאמר שהחזו"א גאון יותר.

הדבר היחיד שיש לי לומר לך שכדאי לך להכיר ספרים נוספים של הרבי מליובאוויטש, לא רק מאמרים ושיחות אלא פלפולים מעמיקים בגאונות מבהילה, התכתבויות עם הרוגצ'ובר ועוד.
 
כל אחד ומה שהוא יכול למדוד בכליו המצומצמים. לי בניגוד אליך אין כלל בעיה שתאמר שהחזו"א גאון יותר.

הדבר היחיד שיש לי לומר לך שכדאי לך להכיר ספרים נוספים של הרבי מליובאוויטש, לא רק מאמרים ושיחות אלא פלפולים מעמיקים בגאונות מבהילה, התכתבויות עם הרוגצ'ובר ועוד.
מכיר הרבה כתבים של הרבי
אגב גם לחזו''א יש התכתבות עם הרגאטשובער
אני לא מבין באיזה כלים מדדת....
רק תכתוב גילוי נאות אם אתה חבדניק' אין לי מה להתווכח איתך.
 
לא, אני לא חבדניק.

ושוב, אתה יכול לכתוב שלטעמך פלוני יותר גאון, אבל לכתוב שזו "ליצנות" - היא גופא ליצנות.
 
מרן היח"ס גאון אדיר שאלתי אותו שאלה ומכול התורה הוא שולף ומוכיח את התירוץ בפילפול אדיר
"אשרי הדור שככה לו"

לא סתם רבינו מרן הגר"י צדקה זיע"א כותב עליו מגדולי הדור וזה לפני לפחות 30 שנה
אנא שתפינו במו"מ.
 
לא, אני לא חבדניק.

ושוב, אתה יכול לכתוב שלטעמך פלוני יותר גאון, אבל לכתוב שזו "ליצנות" - היא גופא ליצנות.
היא גופא ליצנות- לא הבנתי כוונתך אני הסברתי שלא שייך למדוד בין שניהם
ואסביר דברי יותר
אם כווונתך לגאונות באיזה מאמרים חסידים אני לא חושב שאפשר למדוד לחיבורים בלומדות
ואם אתה מדבר בחיבור למדני כמו חלק מהליקו''ש נראה שהחיבור חזו''א גדול פי כמה.
 
לא דיברתי על דבריך כלל, הגבתי על מה שהגבתי.
לגבי דבריך לענ"ד לא לי ולא לך יש כלים למדוד את כח עיונם. (בהרבה מקומות לא רואים את כח עיונו של הגרע"י, אבל יש מקומות שרואים היטב את גודל עיונו, זכורני שיש התכתבות שלו עם רבינו עזרא עטיה זצ"ל בעומק העיון, כמדומה שזה ביבי"א ח"ו אה"ע סי' ה. וכבר המליץ עליו מי שהמליץ שמרוב בקיאות לא רואים עיון. וראה דוגמא לזה בהסכמת ר' עזרא עטיה ליבי"א שכמדומה שעל כל הערה של המורה הביא בגליון מי שהעיר כן כבר, ומי שתירץ זאת. ע"ש).
אכן יש בח"ו אבה"ע סימן ה' התכתבות ביניהם
 
היא גופא ליצנות- לא הבנתי כוונתך אני הסברתי שלא שייך למדוד בין שניהם

מדבריך לא נשמע כן, אלא ששייך למדוד, ובעיניך ליצנות לומר שהוא יותר גאון מהחזו"א, דהיינו פשוט לך שהחזו"א גאון יותר.
 
ואסביר דברי יותר
אם כווונתך לגאונות באיזה מאמרים חסידים אני לא חושב שאפשר למדוד לחיבורים בלומדות
ואם אתה מדבר בחיבור למדני כמו חלק מהליקו''ש נראה שהחיבור חזו''א גדול פי כמה.

אני מתכוון לגאונות בלומדות, שגם את זה אפשר לראות בליקוטי שיחות שהזכרת, בביאוריו לרש"י ועוד, אבל יש ספרים רבים ממנו שיש בהם לומדות - ראה התכתבויותיו עם גדולי ישראל שנדפסו בשו"ת בפני עצמו ונקרא מנחם משיב נפשי, וגם בסדרת הספרים מה"רשימות" שרשם לעצמו.

וגאונות אינה נמדדת בגודל החיבור (שגם בזה איני יודע אם כתב פחות מהחזו"א כי יש ממנו מאות ספרים) אלא ניתן לראותה בדף אחד בלבד.

בימי ההילולה של אביו, של אימו ושל אדמו"רי חב"ד היה עורך הדרן, סיום מסכת על אחת המסכתות בש"ס. לעיתים היה הדרן על כל הש"ס. ההדרנים של הרבי היו אורכים לפעמים כמה התוועדויות ברציפות. סך ההדרנים של הרבי הוא 174 הדרנים. 18 מהם על כל הש"ס. גם שם אפשר למצוא גאונות, תירוצים המקשרים כחוט השני בין כל סוגיות הש"ס.

כמו כן גדולים רבים שנפגשו עמו תיארו לאחר מכן את גאונותו העצומה בכל תחום אפשרי. הגר"מ אליהו אמר: "הגאונות של הרבי היא נוראה ומדהימה. על קדושתו של הרבי בכלל אין מילים. אדם גדול שהוא בקי וגם עמקן, זהו משהו נדיר. אבל לא רק זה, אדם כמוהו שבקי בש"ס ובפוסקים, בקבלה, מהזוהר והאר"י עד אחרוני האחרונים, ובקי בהם לא מקופיא אלא ממש לעומקם של דברים, זה נדיר זה רק כוח עילאי! כל זה מוכיח שזה לא טבעי, נשמה קדושה מיוחדת. הרגשתי בו נשמה קדושה מיוחדת, נשמה לא פרטית אלא נשמה כללית של כלל ישראל".
 
אני מתכוון לגאונות בלומדות, שגם את זה אפשר לראות בליקוטי שיחות שהזכרת, בביאוריו לרש"י ועוד, אבל יש ספרים רבים ממנו שיש בהם לומדות - ראה התכתבויותיו עם גדולי ישראל שנדפסו בשו"ת בפני עצמו ונקרא מנחם משיב נפשי, וגם בסדרת הספרים מה"רשימות" שרשם לעצמו.

וגאונות אינה נמדדת בגודל החיבור (שגם בזה איני יודע אם כתב פחות מהחזו"א כי יש ממנו מאות ספרים) אלא ניתן לראותה בדף אחד בלבד.

בימי ההילולה של אביו, של אימו ושל אדמו"רי חב"ד היה עורך הדרן, סיום מסכת על אחת המסכתות בש"ס. לעיתים היה הדרן על כל הש"ס. ההדרנים של הרבי היו אורכים לפעמים כמה התוועדויות ברציפות. סך ההדרנים של הרבי הוא 174 הדרנים. 18 מהם על כל הש"ס. גם שם אפשר למצוא גאונות, תירוצים המקשרים כחוט השני בין כל סוגיות הש"ס.

כמו כן גדולים רבים שנפגשו עמו תיארו לאחר מכן את גאונותו העצומה בכל תחום אפשרי. הגר"מ אליהו אמר: "הגאונות של הרבי היא נוראה ומדהימה. על קדושתו של הרבי בכלל אין מילים. אדם גדול שהוא בקי וגם עמקן, זהו משהו נדיר. אבל לא רק זה, אדם כמוהו שבקי בש"ס ובפוסקים, בקבלה, מהזוהר והאר"י עד אחרוני האחרונים, ובקי בהם לא מקופיא אלא ממש לעומקם של דברים, זה נדיר זה רק כוח עילאי! כל זה מוכיח שזה לא טבעי, נשמה קדושה מיוחדת. הרגשתי בו נשמה קדושה מיוחדת, נשמה לא פרטית אלא נשמה כללית של כלל ישראל".
בוודאי שלא היה כוונתי לכמות ספרים כיון שרק מהרבי האחרון אפשר למלאות עמודה ספרים אלא בעיקר בתוכן שהוא עמוק ומחושבן הלוך ושוב והכי חשוב בשדות שלא חרש אדם שם כמו טהרות ואפילו קדשים שבבריסק כבר חרשו החזו''א מיוחד בדרכו המיוחדת ואין להאריך בזה יותר.
 
על זה גופא אני מדבר, על תוכן עמוק ומחושבן ובשדות שלא חרש אדם שם, עמקות שנובעת מבקיאות מבהילה.

וכפי שהעיד הרבי זצ"ל על עצמו, "שיטתי בזה להוסיף עוד נקודה – על דרך שהבליט והדגיש הגאון הרוגוצ'ובי – למצוא המשותף שבעניין פרטי זה שבתורה עם עוד פרטים, הכלל והגדר המאחדים. ומובנת העמקות ועל אחת כמה וכמה הרחבות – הבאות על ידי זה" (שערי הלכה ומנהג, חלק יורה דעה, עמ' קנא).

עיין למשל במכתב הרבי אל הגאון הרוגצ'ובר (גאון מבהיל בפני עצמו), ובביאור שטרחו לכתוב על מכתב זה.
 

קבצים מצורפים

מקווה שכאן במקום לשאול:
ראיתי בביהכנס כף החיים מהדורת תשפא שכתוב עליה מתוקנת
מישהו יודע מה מתוקן בה יותר משאר המהדורות?
 
כמו כן מדוע קרוב לכמה שנים לא ניתן להשיג את הסר קול יעקב מהדורה חדשה?
 
ראשי תחתית