בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
מה אומר לך, צר לי מאד מאד לשמוע שיש בעתים הללו דברים כאלו שראשי ישיבות מעיפים בחורים שמתארסים או מתחתנים צעירים וכו', הרי זה מראה שהם בכלל לא יודעים מה שעובר על בני הנעורים בעתים הללו, וזה היפך דברי חכמינו הקדושים שאמרו (יומא עב:) על הפסוק (תהלים יט) "יראת הוי"ה טהורה עומדת לעד" – אמר רבי חנינא: זה הלומד תורה בטהרה. מאי היא? נושא אשה ואחר כך לומד תורה; וחכמינו הקדושים אמרו (אבות פרק ה') בן שמונה עשרה לחופה; ונפסק להלכה (שולחן ערוך אבן העזר סימן א' סעיף ג') מצוה על כל אדם שישא אשה בן שמונה עשרה; וכתבו הפוסקים שהכוונה היא בתחילת שמונה עשרה, היינו כיון שמגיע גיל שבע עשרה ויום אחד, הוא נכנס כבר בשנת השמונה עשרה, ואז הוא צריך להתחתן, וכן הוא החוק הקיים בהרבה מדינות.

והנה כתוב בשולחן ערוך (שם סעיף א') חייב כל אדם לישא אשה כדי לפרות ולרבות, וכל מי שאינו עוסק בפריה ורביה כאילו שופך דמים וממעט את הדמות וגורם לשכינה שתסתלק מישראל. הגה: וכל מי שאין לו אשה שרוי בלא ברכה בלא תורה כו' ולא נקרא אדם, וכיון שנשא אשה עונותיו מפקפקים, שנאמר (משלי י"ח כ"ב) "מצא אשה מצא טוב ויפק רצון מאת הוי"ה"; ולכן צריכים לדעת שכל ענין הנישואין הוא המצוה הראשונה בתורה, וזה לא סתם להסתובב עם בחור או עם בחורה שיהיו חבר וחברה, בר ישראל מוכרח להתחתן כדי שיקרא אדם השלם, וכן כדי שיהיה שמור מן החטא, וזו תכלית החתונה – לפרות ולרבות ולהישמר מחטאים, ויהיה מוחו נקי ללמוד את התורה הקדושה.

ומצינו בדברי חכמינו הקדושים (קידושין כ"ט:) משתבח ליה רב חסדא לרב הונא בדרב המנונא דאדם גדול הוא. אמר ליה: כשיבא לידך הביאהו לידי. כי אתא, חזייה דלא פריס סודרא, אמר ליה: מאי טעמא לא פריסת סודרא? אמר ליה: דלא נסיבנא. אהדרינהו לאפיה מיניה, אמר ליה: חזי דלא חזית להו לאפי עד דנסבת. רב הונא לטעמיה, דאמר: בן עשרים שנה ולא נשא אשה – כל ימיו בעבירה. בעבירה סלקא דעתך? אלא אימא כל ימיו בהרהור עבירה. אמר רבא וכן תנא דבי רבי ישמעאל: עד כ' שנה יושב הקדוש ברוך הוא ומצפה לאדם מתי ישא אשה, כיון שהגיע כ' ולא נשא אומר תיפח עצמותיו.

ואחר כל זה תמוה מאוד שראש ישיבה יעיף בחור מהישיבה מפני שהתחתן בגיל צעיר, הרי על זה צריכים לעודד את כל התלמידים להתחתן מה שיותר מהר, ורבי נחמן הקפיד על דבר זה מאד מאד, והחזיק שמוכרחים להתחתן בגיל צעיר, על כל פנים להתארס בגיל שבע עשרה ולהתחתן בגיל שמונה עשרה ועל ידי זה יהיו שמורים מן החטא, ויוכלו ללמוד תורה בטהרה, ובמקום לעודד דבר זה עוד זורקים מהישיבה, ועל זה ידוו כל הדווים על כל מה שקורה בעתים הללו שכל כך הרבה בני הנעורים נושרים ועוזבים את היהדות רחמנא ליצלן, כי הנסיונות קשים ומרים מאד, ובחורים ובחורות צריכים להתחתן מה שיותר מהר, ואשרי ההורים שדואגים לחתן את ילדיהם בגיל צעיר. ואמרו חכמינו הקדושים (יבמות סב:) המדריך בניו ובנותיו בדרך ישרה, והמשיאן סמוך לפירקן, עליו הכתוב אומר (איוב ה') "וידעת כי שלום אהלך".
יישר כח.
 
ועם כל זה צריך להבין שכך נהוג בעולם הישיבות ואי אפשר לבוא בטענות לראש ישיבה פלוני ואלמוני למה הוא מנהיג כך, כי ענין כזה לא נפתר בפורום כותל המזרח או בפורום אחר, צריכים גדולי ישראל להתכנס כולם ולהוציא החלטה מחייבת לכלל ראשי הישיבות, וכולי האי ואולי.
היה בעבר מכתב של כמה מגדולי ישראל האשכנזים...
 
1764787864448.png
 
ועם כל זה צריך להבין שכך נהוג בעולם הישיבות ואי אפשר לבוא בטענות לראש ישיבה פלוני ואלמוני למה הוא מנהיג כך, כי ענין כזה לא נפתר בפורום כותל המזרח או בפורום אחר, צריכים גדולי ישראל להתכנס כולם ולהוציא החלטה מחייבת לכלל ראשי הישיבות, וכולי האי ואולי.
כיום אין בזה כללים וכל ישיבה נוהגת מה שהיא רוצה. ואם ראש ישיבה רוצה להנהיג שמתחתנים מגיל שמונה עשרה או שלכל הפחות הוא לא מסלק יכול להנהיג
 
ואז יפקע שמו כעוף מוזר, ולישיבתו יגיעו רק המטורללים.
אכן כן.

דיברתי עד היום עם כ7 ראשי ישיבות ספרדיות בנושא, ומבין ריסי עיניהם נראה שהבעיה היחידה שיש לאלה שמוכנים לשמוע ושיהיה להם פחות בחורים בישיבה זה "מה יגידו ומה יאמרו".

אם באמת יהיה גזירה על כולם ביחד זה אולי ישנה משהו.
 
ואז יפקע שמו כעוף מוזר, ולישיבתו יגיעו רק המטורללים.
מעניין, אני יכול להביא לך רשימה של ישיבות אשכנזיות מהשורה הראשונה שמרשים להתחתן מוקדם.
ובכלל, מה, אנחנו עובדים את ה' את המה יאמרו?
גם הרבה פעמים זה עצת היצר שמעלה לאדם כל מיני חששות וזה דמיון אחד גדול
 
אכן כן.

דיברתי עד היום עם כ7 ראשי ישיבות ספרדיות בנושא, ומבין ריסי עיניהם נראה שהבעיה היחידה שיש לאלה שמוכנים לשמוע ושיהיה להם פחות בחורים בישיבה זה "מה יגידו ומה יאמרו".

אם באמת יהיה גזירה על כולם ביחד זה אולי ישנה משהו.
פה בפורום כתוב שאסור לזלזל בגדולי ישראל. ולפי מה שאתה טוען שראשי ישיבות מבינים שזה לא בסדר שמאחרים את גיל הנישואים וזה גורם למכשולות והבעייה שלהם זה מה יאמרו זה נשמע לא כל כך טוב...
 
בישיבת חברון ובישיבת פוניבז' מותר להתחתן מוקדם. כך בישיבה של הרב וולפסון ולמיטב ידיעתי גם במיר ברכפלד, ועוד הרבה.
הישיבות הללו לא חסר להם ביקוש כלל.
הבחורים מעצמם לא עושים זאת כפי הנראה בעיקר מפני שלא עוצרים להתבונן בנושא, ואם היו עוצרים להתבונן סביר להניח שחלקם המשמעותי היה מגיע למסקנא שכך צריך לנהוג, לכן אם אתם מעלים בדעתכם כיצד יכול להתחולל שינוי - שהוא נחוץ מאוד מנקודת המבט של חלק ניכר מהכותבים כאן - הוא צריך להתחיל איכשהוא מלמטה.
הוא הדין לבעיה הכאובה מאוד שהעלו כאן על סגנון החתונות וכל הנלווה לעניין.
ובעניין הזה אי אפשר שלא לקנא בחסידים שיש להם מנהיגות חזקה וברורה, ומה שתהיה דעת האדמו"ר כולם עושים, ואם יש איזה קלקול והרבה רוצה לתקן, הוא רק צריך לעשות תקנה והכל בא על מקומו בשלום, אנחנו לצערי כנראה צריכים להמתין למשיח שיעשה אצלנו תיקונים.
 
הרב עובדיה גם ידע שאותם ראשי ישיבות מכירים את דבריו ואם כל זה התבטא איך שהתבטא...
אבל הנה אתה מודה ומסייג את הדברים שלך, כמו שאומרים ניתי ספר ונחזי, נלך ונבדוק מה קורה בפועל אצל בני הנעורים תברר אצל מי שמתעסק בתחומים האלה
אכן, כמעט ואין בית אשר אין שם מת (מת רוחני שפרק עול), ואם היו מתחתנים בגילאי 17-18 היה אפשר להציל אלפים מהם. אבל מה יעשה הבן ולא יחטא כשמגיע לגיל מאוחר ועדיין "לא מקובל" להתחתן.
כיום אם אדם זוכה שכל ילדיו הם יראי שמים, באים אליו ושואלים "במה זכית" כשם ששאלו את קמחית בשעתו...
באמת אני לומד באותו בית מדרש עם אחד מהעוסקים המוכרים והרציניים בנושא הנשירה בשעות הערב, ושאלתי אותו כיצד הוא רואה את הדברים, הוא הסביר באריכות בכל אופן מדבריו למדתי שזה לא שחור ולבן.
אכן נושא הנשירה מיסב לכולנו כאב עצום, ועוד יותר ממנו הפורקי עול שעדיין יש להם צורה חיצונית והנהגה של בן ישיבה, מצד שמגיעים לחלק מהסדרים, ונחשבים כביכול בחורים טובים.
אני בכלל לא בטוח שאם היו לנו עשרות אלפי זוגות צעירים בגילאי 18 הם היו נושרים פחות, זה הגיל והדור והניסיונות, זה לא שאברכים לא נופלים [וכאן אני לא צריך עזרה מצעירים אני מכיר היטב היטב בעצמי], להיפך, למיטב התרשמותי הרבה יותר קשה להחזיק שקוע בלימוד ויציב ביראת שמים כאברך מאשר כבחור.
 
ראשי תחתית