בן י"ח לחופה - גם בדורנו?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול אור יעקב
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
כבר כתבתי לך לפני...
אם תמצא לי פוסק אחד שמתיר לבחור שיש לו הרהורים להשאר בישיבה וללמוד תורה, נתחיל לדבר...
אחרי הנישואין אין הרהורים ?
הקונפציה שהמציאו כאילו מי שנכשל בעבירות ולא מצליח להתגבר וכו' צריך להתחתן מוקדם היא חורבן נוראי בל יתואר, חורבן התורה, חורבן המוסר, חורבן ההלכה, חורבן ההשקפה.
לוקחים את כל הנושא של 'אישות' והופכים אותו לאיזה חומר ריסון היצר הרע, ותו לא, רח''ל ...
אגב, מבואר בחז''ל שהתורה היא תבלין ליצה''ר
ובחור שיש לו קצת קצת נפילות פה ושם, עליו לא דיבר השלחן ערוך, אלא על מי שאינו יכול ללמוד כי הוא טרוד ע''י יצר הרע, ורוב הבחורי ישיבות אינם במצב הזה, כך אמרו לי גדולי ראשי הישיבות בביאור מ''ש השו''ע
ואלה שכן ע''פ רוב אינם 'בשלים' להתחתן בגיל מוקדם, כי צריך לטפל בבעיה מהיסוד, ולא ''תתחתן הכל יעבור'' - שיטה הרסנית ביותר, וידוע מה שהתבטא ע''ז הרב וולבה בחריפות ...
 
אחרי הנישואין אין הרהורים ?
הקונפציה שהמציאו כאילו מי שנכשל בעבירות ולא מצליח להתגבר וכו' צריך להתחתן מוקדם היא חורבן נוראי בל יתואר, חורבן התורה, חורבן המוסר, חורבן ההלכה, חורבן ההשקפה.
לוקחים את כל הנושא של 'אישות' והופכים אותו לאיזה חומר ריסון היצר הרע, ותו לא, רח''ל ...
אגב, מבואר בחז''ל שהתורה היא תבלין ליצה''ר
ובחור שיש לו קצת נפילות פה ושם, עליו לא דיבר השלחן ערוך, אלא על מי שאינו יכול ללמוד כי הוא טרוד ע''י יצר הרע, ורוב הבחורי ישיבות אינם במצב הזה
ואלה שכן ע''פ רוב אינם 'בשלים' להתחתן בגיל מוקדם, כי צריך לטפל בבעיה מהיסוד, ולא ''תתחתן הכל יעבור'' - שיטה הרסנית ביותר, וידוע מה שהתבטא ע''ז הרב וולבה בחריפות ...
"דיינו שמצילות אותנו מן החטא"
זה סתם גמ' נראה לך!?
פשוט וברור שנשוי יש לו פחות נסיונות, וודאי שזה לא מרסן לגמרי וצריך עבודה עצומה, אבל יותר קל להתמודד איתה.
 
סתם ידיעה:
החזון איש התחתן בגיל 29
הרב שטיינמן התחתן בגיל 30
הרב שך בגיל 25
ר' חיים קנייבסקי בגיל 24
הרב עובדיה בגיל 24
הרב יהודה מעלם בגיל 28
הרב כדורי בגיל 37
ויעקב אבינו התחתן בגיל 84 ...
 
סתם ידיעה:
החזון איש התחתן בגיל 29
הרב שטיינמן התחתן בגיל 30
הרב שך בגיל 25
ר' חיים קנייבסקי בגיל 25
הרב עובדיה בגיל 24
הרב יהודה מעלם בגיל 28
הרב כדורי בגיל 37
ובכל מקרה הורו להתחתן מוקדם... ואולי הבינו בעצמם איזה בעיה יש בכך.
ויעקב אבינו התחתן בגיל 84 ...
...
 
בדרך צחות מסופר על האדמו"ר הבית ישראל מגור זיע"א, ששאל ראש ישיבה מדוע אתם לא מקפידים לקיים בן שמונה עשרה לחופה, השיב לו הראש ישיבה אצלנו מאריכים בשמונה עשרה', השיב לו האדמו"ר אם מאריכים בשמונה עשרה מפסידים את הקדושה' ובסוף מודים', השיב לו על כך הראש ישיבה אם מאריכים ב'פתח ליבי בתורתך' לא מפסידים קדושה וממילא גם לא מודים.
 
בדרך צחות מסופר על האדמו"ר הבית ישראל מגור זיע"א, ששאל ראש ישיבה מדוע אתם לא מקפידים לקיים בן שמונה עשרה לחופה, השיב לו הראש ישיבה אצלנו מאריכים בשמונה עשרה', השיב לו האדמו"ר אם מאריכים בשמונה עשרה מפסידים את הקדושה' ובסוף מודים', השיב לו על כך הראש ישיבה אם מאריכים ב'פתח ליבי בתורתך' לא מפסידים קדושה וממילא גם לא מודים.
חזק
 
אמר הג"ר יצחק ירוחם ברודיאנסקי שליט"א המשגיח בישיבת קול תורה שחותנו הג"ר שלמה זלמן אויערבאך זצ"ל היה מורה לא לפני גיל ביטוי מעניין נשמע מפי המשגיח הג"ר דב יפה זצ"ל שיש בנדון גיל הנישואין מחלוקת בין הפוסקים לראשי הישיבות ואמר בשם הרב שך שהזמן הוא בגיל וסיים רבי דב בשם הרב שך לא להינשא פחות מגיל כי לפני זה אי אפשר עדיין לנהל משפחה אא ראה בקונטרס בנין עד עד עמוד שהאריך בנקודה זו בשם הג"ר שלמה וולבה זצ"ל שצריך להתבגר כדי לבנות בית.
 
כבר כתבתי שפרשתי מהדיון כאן.
רק הערה קטנה.
מש"כ:
רק לשיטתך שאתה יודע למדוד, הם לא גדולי הדור, כפי שכבר כתבת, עפ"ל.
כבר הערתי על כך לעיל:
ועוד עשרות ראשי ישיבות לאין מספר.
רק הרב @אור יעקב לא חשיב להו בכלל גדולי ישראל.
ולגופו של ענין, מעבר לנושא מהו זמן הנישואין שאין בכוונתי להיכנס אליו שוב, יש את ענין החזקת הישיבות, שזה מגופי תורה לא פחות מדברים אחרים, שיהיו ישיבות טובות גדולות וחזקות.
והמציאות מוכיחה שהישיבות שמונהגות בקו של אלו שהם 'לא גדולי ישראל' לפי הרב @אור יעקב, מצליחות הרבה יותר משתי הישיבות היחידות של 'גדולי ישראל'.
[כי רק לשניים מתוך ארבעת גדולי ישראל לפי הרב @אור יעקב יש ישיבות.
והסתפקתי דאולי לאחר פטירת הגר"מ מזוז זצ"ל, ולאחר מסירת הישיבה לבן הראש"ל, אולי כבר אין אף ישיבה לאחד מגדול"י, ואם כן לא ניתן להוכיח מכך למידת ההצלחה שלהם?]
וד"ב.
 
בדרך צחות מסופר על האדמו"ר הבית ישראל מגור זיע"א, ששאל ראש ישיבה מדוע אתם לא מקפידים לקיים בן שמונה עשרה לחופה, השיב לו הראש ישיבה אצלנו מאריכים בשמונה עשרה', השיב לו האדמו"ר אם מאריכים בשמונה עשרה מפסידים את הקדושה' ובסוף מודים',
זה הסיפור המוכר.
השיב לו על כך הראש ישיבה אם מאריכים ב'פתח ליבי בתורתך' לא מפסידים קדושה וממילא גם לא מודים.
יפה... פעם ראשונה שמעתי את ההמשך של הסיפור. (שנראה לי לא היה ולא נברא, אבל בסדר)
 
מספר הג"ר ישר משה דדש שליט"א בדידי הוה עובדא בבחרותי למדתי בישיבת חברון המעטירה כשהתבגרתי נכנסתי לחזו"א לשאול בעצתו האם להיכנס לשידוכים החזו"א שאל אותי האם אני שקוע בלימוד כך גם בירר עלי אצל המשגיח על השקידה והיראת שמים כשנוכח לדעת שאני עושה שטייגעך אמר לי החזו"א שאני יכול להמשיך ללמוד עד גיל 24-25.
 
יש הוראה מהסבא מקלם זצ"ל וכן הורה המשגיח דפונביז' הגה"צ רבי יחזקאל לוונשטיין זצ"ל שלא לשמוע שידוכים לפני גיל 23 ויש אומרים בשם רבי יחזקאל בגיל 24 שכן השקוע בלימוד התורה ואין יצרו טורדו ראוי שיאחר את נישואיו ככל שהדבר מותר על פי הלכה.

מסופר כי פעם שאל רבי יחזקאל לוונשטיין בחור מהישיבה שהתארס מוקדם מדוע עשה כן, השיב לו הבחור אני חושש שמא יהיו הרהורים.
הגיב המשגיח בחריפות אם אתה חושב שאחרי החתונה אין הרהורים אתה טועה!

ראשי ישיבת פוניבז' דאז הג"ר שמואל רוזובסקי זצ"ל והגראמ"מ שך זצ"ל הצטרפו להוראת המשגיח רבי יחזקאל שלא להתארס קודם גיל 23-24 בתנאי שהבחור שקוע בלימוד.
לאחר פטירת המשגיח הורה הרב שך לא לפני 22 ומדגיש הג"ר יצחק זילברשטיין שליט"א בעלינו לשבח וארחות הבית את מתק לשונו של הרב שך שכל זה רק בבחור שהולך לישון עם קושיא של הקצות ומתעורר עם התירוץ של הנתיבות.
 
ראשי תחתית