שמעון טרבלסי
חבר מוביל
- הצטרף
- 21/4/25
- הודעות
- 625
היכן ממוקם?בבית הכנסת "דרכי נועם" בסנהדריה מברכים על ההלל בראש חודש
ושל איזה עדה זה?
היכן ממוקם?בבית הכנסת "דרכי נועם" בסנהדריה מברכים על ההלל בראש חודש
מרוקאיביהכנ"סתוניסאיבסנהדריה המורחבת?
מרוקאיהיכן ממוקם?
ושל איזה עדה זה?
כמדומה שהשאלה לפנ"ז היתה על מנהג תוניס.מרוקאי
על יד בית באייר (בתוך המבנה של ישיבת שערי רחמים)
אז זהו שלאולפי הנ"ל דעת מרן זצוק"ל שהשו"ע פסק כרמב"ם מדינא.
איפה?אז זהו שלא
כי מרן הב"י להדיא "בירך על ההלל" וא"כ לא רק שלא פסק כהרמב"ם, אלא אף לעניין מעשה בירך ולא חשש לרמב"ם.
מרן לא הכריע אלא רק ציין מהו המנהגאני יסכם את דעת מרן זצוק"ל בנושא.
- מי שמברך על ההלל בר"ח פשוט שזה נגד דעתו המפורשת של מרן השו"ע, ושום טצדקי וצירופים לא יועילו לכך.
כאמור, מרן לא פסק ולא הכריע, וע"כ כל א' ימשיך כמנהגו, וכדמשמע מפשטות לשונו של מרן- השאלה היא אם מרן השו"ע פסק כן "רק מחמת המנהג" או שכך סבר כדין כרמב"ם.
גם אם מרן היה מכריע שאין לברך, פשיטא שמסכים שיש דעות חולקות, והראיה שהביא אותם בשולחנו- אם השו"ע היה פוסק כן בבירור שרק מחמת המנהג לא מברכים, וודאי שהיה מותר לענות אמן אחר ברכת אשכנזי. (כמו שמצינו שמרן זצוק"ל פסק שמותר לענות אמן אחר תימני וכדו' שמברך לישב בסוכה כל פעם שנכנס אליה, כי מן הדין מותר לברך כדעת רוב ככל הפוסקים, ורק "מחמת המנהג" לא מברכים
- ולפי הנ"ל דעת מרן זצוק"ל שהשו"ע פסק כרמב"ם מדינא. (והוסיף שכך המנהג באר"י, דהיינו שבא לאפוקי את אלה שיאמרו שיש "מנהג קדום"...)
ולפ"ז יש איסור לענות אמן.
הובא לעילאיפה?
ואחזור שנית...הובא לעיל
מ"מ אחזור במיוחד בשבילך
א'- הב"י הל' ראש חודש סי' תכ"ב, על דברי הטור וקורין ההלל וכו', מביא שם את המח' האם לברך על ההלל והביא גם את שיטת הרמב"ם שלא יברך.
ועל זה מסיים אחרי המחלוקות והשיטות, כיצד לנהוג, וז"ל "וכתבו הרא"ש והר"ן שבכיוצא בזה אמרו אם הלכה רופפת בידך ראה היאך הציבור נוהגים ונהוג כן והמנהג הוא שמברכים על ההלל"
ומיד הוסיף- את דברי הרב המגיד [המגיד משנה] "והרב המגיד כתב ומנהגינו שציבור מברכין עליו ויחיד אומרו בלא ברכה".
כל הב"י הוא מלשונות הראשונים ולא כתב ולא הכריע שום דבר מדנפשיה בבית יוסף.הא למדת- שאחרי שהביא את הרמב"ם שאסור לברך, על זה כתב "הלכה רופפת בידך" וסיים דאזלינן בתר המנהג.
וע"ז סיים הב"י את דברי הר' המגיד שהמנהג לברך.
יש ויש הלכה כיש אומרים בתרא.מרן לא הכריע אלא רק ציין מהו המנהג
לא נראה כלל וכלל. ויבוא המפורש בשו"ע ויגלה.ויתר על כן, בב"י נראה שמצדד להלכה לברך
אין יותר גרוע מלעקם את השו"ע ולומר שגם לדעתו יש לברך על ההלל...כאמור, מרן לא פסק ולא הכריע, וע"כ כל א' ימשיך כמנהגו, וכדמשמע מפשטות לשונו של מרן
נכון שיש דעות חולקים...ולא אמר שהם טועים, ואסור להתפלל אצלם, וברכתם לבטלה
וע"כ אין מקום לאסור לענות אמן
אין סתם העתקותהוא העתיק את לשונות הראשונים - איפה בדיוק אתה רואה שבירך על ההלל!?
גילה להיפך- שמנהג א"י כהרמב"םוגילה דעתו להדיא בשו"ע כדעת הרמב"ם.
מרוקאיהיכן ממוקם?
ושל איזה עדה זה?
הטענה הכי מגוכחת שראיתי עד היום...אין סתם העתקות
ב"י זה לא אנציקלופדיה
אחרי שהביא את המח', סיים עם הראשונים שאזלינן בתר מנהגא ושהמנהג לברך, הן הר' המגיד והן הר"ן.
מנהג ספרד היה לברך כפי שרואים בראשונים, הב"י לא היה על פלנטה אחרת אלא עשה כמנהג ספרד וכמו שהוא עצמו הביא דזה המנהג
ואז מה שבעולם לא נהגו כרמב"ם!?גילה להיפך- שמנהג א"י כהרמב"ם
להוי אומר שכל העולם [כולל הוא] לא נהגו כהרמב"ם מלבד בא"י
יותר מגוחך זה לנסות ליישב בכח את מי שטען שלענות אמן זה ברכה לבטלההטענה הכי מגוכחת שראיתי עד היום...
אף אחד לא טען כזה דבר ותפסיק להמציא שטויות.יותר מגוחך זה לנסות ליישב בכח את מי שטען שלענות אמן זה ברכה לבטלה
לעניין העניית "אמן" היה אולי מקום קצת לדון.מ"מ- המעיינים יחליטו מה יותר נכון
ראו את טענותיך וכן את טענותי, וכל אחד יווכח מה "יותר מגוחך"
תחזור ושוב תחזוראבל להמציא שהב"י בירך על ההלל (שנראה לי אתה הראשון בעולם ש"חידש זאת") זה במחילה מכת"ר פשוט שטויות.
לא זכיתי להבין את טענת מרא דאתרא דמעתה לא שייך מנהג של ספרדים ואשכנזים במקום שיש רב עיר שהוא או ספרדי או אשכנזי וזה הרי אינו ופשוט.זה נגד המרא דאתרא הר' יצחק שליט''א....
אם מרן היה רואה עשרות ראשונים היה חוזר בו- מי שמברך על ההלל בר"ח פשוט שזה נגד דעתו המפורשת של מרן השו"ע, ושום טצדקי וצירופים לא יועילו לכך.
לא מוכרח כלל וכלל.אם מרן היה רואה עשרות ראשונים היה חוזר בו