ברכה על ההלל בראש חודש (מפוצל)

אני רק יסכם את דעת מרן זצוק"ל בנושא.

-
מי שמברך על ההלל בר"ח פשוט שזה נגד דעתו המפורשת של מרן השו"ע, ושום טצדקי וצירופים לא יועילו לכך.

- השאלה היא אם מרן השו"ע פסק כן "רק מחמת המנהג" או שכך סבר כדין כרמב"ם.

- אם השו"ע היה פוסק כן בבירור שרק מחמת המנהג לא מברכים, וודאי שהיה מותר לענות אמן אחר ברכת אשכנזי. (כמו שמצינו שמרן זצוק"ל פסק שמותר לענות אמן אחר תימני וכדו' שמברך לישב בסוכה כל פעם שנכנס אליה, כי מן הדין מותר לברך כדעת רוב ככל הפוסקים, ורק "מחמת המנהג" לא מברכים)

- ולפי הנ"ל דעת מרן זצוק"ל שהשו"ע פסק כרמב"ם מדינא. (והוסיף שכך המנהג באר"י, דהיינו שבא לאפוקי את אלה שיאמרו שיש "מנהג קדום"...)
ולפ"ז יש איסור לענות אמן.
 
סיכום דעת החולקים

ועל אלו אנו תמהים
אני יסכם את דעת מרן זצוק"ל בנושא.

-
מי שמברך על ההלל בר"ח פשוט שזה נגד דעתו המפורשת של מרן השו"ע, ושום טצדקי וצירופים לא יועילו לכך.
מרן לא הכריע אלא רק ציין מהו המנהג
ויתר על כן, בב"י נראה שמצדד להלכה לברך
והלכות חנוכה מוכח שדעתו היא לברך (אלא אם נרצה לדחוק פילא בקופא דמחטא ולומר שיש חילוק)
- השאלה היא אם מרן השו"ע פסק כן "רק מחמת המנהג" או שכך סבר כדין כרמב"ם.
כאמור, מרן לא פסק ולא הכריע, וע"כ כל א' ימשיך כמנהגו, וכדמשמע מפשטות לשונו של מרן
- אם השו"ע היה פוסק כן בבירור שרק מחמת המנהג לא מברכים, וודאי שהיה מותר לענות אמן אחר ברכת אשכנזי. (כמו שמצינו שמרן זצוק"ל פסק שמותר לענות אמן אחר תימני וכדו' שמברך לישב בסוכה כל פעם שנכנס אליה, כי מן הדין מותר לברך כדעת רוב ככל הפוסקים, ורק "מחמת המנהג" לא מברכים

- ולפי הנ"ל דעת מרן זצוק"ל שהשו"ע פסק כרמב"ם מדינא. (והוסיף שכך המנהג באר"י, דהיינו שבא לאפוקי את אלה שיאמרו שיש "מנהג קדום"...)
ולפ"ז יש איסור לענות אמן.
גם אם מרן היה מכריע שאין לברך, פשיטא שמסכים שיש דעות חולקות, והראיה שהביא אותם בשולחנו
ולא אמר שהם טועים, ואסור להתפלל אצלם, וברכתם לבטלה
וע"כ אין מקום לאסור לענות אמן
 
הובא לעיל
מ"מ אחזור במיוחד בשבילך

א'- הב"י הל' ראש חודש סי' תכ"ב, על דברי הטור וקורין ההלל וכו', מביא שם את המח' האם לברך על ההלל והביא גם את שיטת הרמב"ם שלא יברך.

ועל זה מסיים אחרי המחלוקות והשיטות, כיצד לנהוג, וז"ל "וכתבו הרא"ש והר"ן שבכיוצא בזה אמרו אם הלכה רופפת בידך ראה היאך הציבור נוהגים ונהוג כן והמנהג הוא שמברכים על ההלל"

ומיד הוסיף- את דברי הרב המגיד [המגיד משנה] "והרב המגיד כתב ומנהגינו שציבור מברכין עליו ויחיד אומרו בלא ברכה".

הא למדת- שאחרי שהביא את הרמב"ם שאסור לברך, על זה כתב "הלכה רופפת בידך" וסיים דאזלינן בתר המנהג.
וע"ז סיים הב"י את דברי הר' המגיד שהמנהג לברך.

ב'- בהל' חנוכה יעויין לעיל
 
הובא לעיל
מ"מ אחזור במיוחד בשבילך

א'- הב"י הל' ראש חודש סי' תכ"ב, על דברי הטור וקורין ההלל וכו', מביא שם את המח' האם לברך על ההלל והביא גם את שיטת הרמב"ם שלא יברך.

ועל זה מסיים אחרי המחלוקות והשיטות, כיצד לנהוג, וז"ל "וכתבו הרא"ש והר"ן שבכיוצא בזה אמרו אם הלכה רופפת בידך ראה היאך הציבור נוהגים ונהוג כן והמנהג הוא שמברכים על ההלל"

ומיד הוסיף- את דברי הרב המגיד [המגיד משנה] "והרב המגיד כתב ומנהגינו שציבור מברכין עליו ויחיד אומרו בלא ברכה".
ואחזור שנית...
מאיפה המצאת את ההמצאה הזאת שהבית יוסף בירך על ההלל!?
- הוא העתיק את לשונות הראשונים - איפה בדיוק אתה רואה שבירך על ההלל!?
הא למדת- שאחרי שהביא את הרמב"ם שאסור לברך, על זה כתב "הלכה רופפת בידך" וסיים דאזלינן בתר המנהג.
וע"ז סיים הב"י את דברי הר' המגיד שהמנהג לברך.
כל הב"י הוא מלשונות הראשונים ולא כתב ולא הכריע שום דבר מדנפשיה בבית יוסף.
- וגילה דעתו להדיא בשו"ע כדעת הרמב"ם.
מרן לא הכריע אלא רק ציין מהו המנהג
יש ויש הלכה כיש אומרים בתרא.
- מרן השו"ע רק "הוסיף" שככה המנהג.
ויתר על כן, בב"י נראה שמצדד להלכה לברך
לא נראה כלל וכלל. ויבוא המפורש בשו"ע ויגלה.
כאמור, מרן לא פסק ולא הכריע, וע"כ כל א' ימשיך כמנהגו, וכדמשמע מפשטות לשונו של מרן
אין יותר גרוע מלעקם את השו"ע ולומר שגם לדעתו יש לברך על ההלל...
ולא אמר שהם טועים, ואסור להתפלל אצלם, וברכתם לבטלה
וע"כ אין מקום לאסור לענות אמן
נכון שיש דעות חולקים...
אבל סוף כל סוף לדעת השו"ע זה ברכה לבטלה ואין לענות אמן... (משא"כ לענין "לישב בסוכה" שרק מחמת המנהג לא מברכים)
 
הוא העתיק את לשונות הראשונים - איפה בדיוק אתה רואה שבירך על ההלל!?
אין סתם העתקות
ב"י זה לא אנציקלופדיה
אחרי שהביא את המח', סיים עם הראשונים שאזלינן בתר מנהגא ושהמנהג לברך, הן הר' המגיד והן הר"ן.

מנהג ספרד היה לברך כפי שרואים בראשונים, הב"י לא היה על פלנטה אחרת אלא עשה כמנהג ספרד וכמו שהוא עצמו הביא דזה המנהג
וגילה דעתו להדיא בשו"ע כדעת הרמב"ם.
גילה להיפך- שמנהג א"י כהרמב"ם
להוי אומר שכל העולם [כולל הוא] לא נהגו כהרמב"ם מלבד בא"י
 
אין סתם העתקות
ב"י זה לא אנציקלופדיה
אחרי שהביא את המח', סיים עם הראשונים שאזלינן בתר מנהגא ושהמנהג לברך, הן הר' המגיד והן הר"ן.

מנהג ספרד היה לברך כפי שרואים בראשונים, הב"י לא היה על פלנטה אחרת אלא עשה כמנהג ספרד וכמו שהוא עצמו הביא דזה המנהג
הטענה הכי מגוכחת שראיתי עד היום...
- להמציא בכח שהשו"ע בירך על ההלל (בגלל שבבית יוסף סיים בדברי הראשונים הנ"ל) בעוד שכותב במפורש בשו"ע שמנהג ארץ ישראל לא לומר!?

-
כל השומע יצחק לו...

- (אם בעבר היה צריך להמריץ ללמוד בית יוסף קודם השו"ע, היום זה נראה שצריך להמריץ ללמוד שו"ע ולא רק ב"י...)
גילה להיפך- שמנהג א"י כהרמב"ם
להוי אומר שכל העולם [כולל הוא] לא נהגו כהרמב"ם מלבד בא"י
ואז מה שבעולם לא נהגו כרמב"ם!?
בגלל זה השו"ע בא והכריע לך מה לעשות. והוסיף לך שככה המנהג באר"י.
 
הטענה הכי מגוכחת שראיתי עד היום...
יותר מגוחך זה לנסות ליישב בכח את מי שטען שלענות אמן זה ברכה לבטלה

מ"מ- המעיינים יחליטו מה יותר נכון

ראו את טענותיך וכן את טענותי, וכל אחד יווכח מה "יותר מגוחך"
 
יותר מגוחך זה לנסות ליישב בכח את מי שטען שלענות אמן זה ברכה לבטלה
אף אחד לא טען כזה דבר ותפסיק להמציא שטויות.
הטענה שיש איסור לענות אמן אחרי ברכה מסופקת כמו שכתב להדיא הרמב"ם.
מ"מ- המעיינים יחליטו מה יותר נכון

ראו את טענותיך וכן את טענותי, וכל אחד יווכח מה "יותר מגוחך"
לעניין העניית "אמן" היה אולי מקום קצת לדון.
- אבל להמציא שהב"י בירך על ההלל (שנראה לי אתה הראשון בעולם ש"חידש זאת") זה במחילה מכת"ר פשוט שטויות.
 
אבל להמציא שהב"י בירך על ההלל (שנראה לי אתה הראשון בעולם ש"חידש זאת") זה במחילה מכת"ר פשוט שטויות.
תחזור ושוב תחזור

כולם הבינו את דבריך היטב, מקווה שכך גם את דברי הבינו

[אל תדאג לאינטלגנצייה של החברים כאן, הם מספיק יכולים להכריע מה יותר מתקבל על הדעת]

והבוחר יבחר
 
זה נגד המרא דאתרא הר' יצחק שליט''א....
לא זכיתי להבין את טענת מרא דאתרא דמעתה לא שייך מנהג של ספרדים ואשכנזים במקום שיש רב עיר שהוא או ספרדי או אשכנזי וזה הרי אינו ופשוט.
חוץ מזה הוא לא מרא דאתרא של סנהדריה.
 
ראשי תחתית