ברכה על ההלל בראש חודש

  • יוזם האשכול יוזם האשכול בני ברקי
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
(והיה משמע מדבריך אף באר"י)
אז תחזור על דברי ותראה שכל ההוכחה שלי הייתה הוא שהב"י עצמו בירך
וכיון שכן אז המשכתי לשלב ב', שגם פה בא"י זה רק מצד מנהג כהרמב"ם ולא מצד ברכה לבטלה [אם הב"י עצמו בירך]
ואז התקדמתי לשלב ג' שלפי"ז אין חשש לענות אמן על מי שנוהג לברך כי גם הב"י עצמו בירך, אז דיינו שהמנהג כהרמב"ם שלא לברך, אבל לענות אמן שפיר דמי, כי אין זה אמן על ספק ברכה כי הב"י עצמו בירך
 
אז תחזור על דברי ותראה שכל ההוכחה שלי הייתה הוא שהב"י עצמו בירך
וכיון שכן אז המשכתי לשלב ב', שגם פה בא"י זה רק מצד מנהג כהרמב"ם ולא מצד ברכה לבטלה [אם הב"י עצמו בירך]
ואז התקדמתי לשלב ג' שלפי"ז אין חשש לענות אמן על מי שנוהג לברך כי גם הב"י עצמו בירך, אז דיינו שהמנהג כהרמב"ם שלא לברך, אבל לענות אמן שפיר דמי, כי אין זה אמן על ספק ברכה כי הב"י עצמו בירך
ועל זה עניתי לך שהבית יוסף סבר כן מדינא.
ואם בחו"ל מעמידים שנהג לברך (מה שאנחנו לא יודעים...) זה אך ורק "מחמת שכך היה המנהג שם" ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל (אף שכן הדין)
אבל בארץ ישראל שאין המנהג כן חוזר הדין לקדמותו.
 
אבל בארץ ישראל שאין המנהג כן חוזר הדין לקדמותו.
אבל גם אנו רק דור ראשון או שני בארץ
כולם כל אבותינו ברכו בחו"ל

וא"א לומר שבמקום א' אין בעיה של ברכה לבטלה ולמקום ב' זה ברכה לבטלה
ברכה לבטלה לא נמדדת לפי אזור או לפי אקלים וכד'

על כרחך- שהכל זה מנהג גרידא בלא צד של ברכה לבטלה
 
וא"א לומר שבמקום א' אין בעיה של ברכה לבטלה ולמקום ב' זה ברכה לבטלה
ברכה לבטלה לא נמדדת לפי אזור או לפי אקלים וכד'

על כרחך- שהכל זה מנהג גרידא בלא צד של ברכה לבטלה
וודאי שכל העניין זה ברכה לבטלה, כי הרי "המנהג שנוהגים בארץ ישראל" הוא כדעת הרמב"ם ולפי הרמב"ם זה ברכה לבטלה.
- אתה לא יכול לומר שנהוג באר"י כמו הרמב"ם אבל לא נהוג שזה ברכה לבטלה...
 
אתה לא יכול לומר שנהוג באר"י כמו הרמב"ם אבל לא נהוג שזה ברכה לבטלה..
אני כן יכול לומר מהסבה הפשוטה
שכיון שהב"י בירך אז אין לי צד אפי' שזה ברכה לבטלה, ורק מנהג גרידא

[מבטיח לך שכל מי שיודע שהב"י בירך, לא יחשוש לברכה לבטלה [כלפי ה "אמן"], רק יש פה חוסר ידיעה [לא לכולם], וזה הייתה מטרתי, להוכיח שהב"י בירך, ומכאן כל אחד יחשבן לבד את ההמשך]
 
אני כן יכול לומר מהסבה הפשוטה
שכיון שהב"י בירך אז אין לי צד אפי' שזה ברכה לבטלה, ורק מנהג גרידא

[מבטיח לך שכל מי שיודע שהב"י בירך, לא יחשוש לברכה לבטלה [כלפי ה "אמן"], רק יש פה חוסר ידיעה [לא לכולם], וזה הייתה מטרתי, להוכיח שהב"י בירך, ומכאן כל אחד יחשבן לבד את ההמשך]
אתה חוזר על אותה טענה שוב ושוב...
- אין שום ראיה ושום אזכור לכך שהב"י בירך היכן שהוא על ההלל.

- אתה רוצה "לחדש" שבזמן שהייתו בחו"ל בירך על ההלל... אין לכך שום מקור.
- כל מה שנאמר שאולי בירך על ההלל זה מחמת שכך היה המנהג ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל. (ואין מפה שום ראיה מה סובר לדינא, כי זה כמו זמן ר"ת שרבים כתבו שעיקר הדין היה אמור להיות כדעת ר"ת והשו"ע. אבל "מחמת המנהג" לא חוששים לסב"ל ושאר דברים, ואם לא היה נוצר "המנהג" הזה וודאי דעת רוב ככל הפוסקים הייתה כר"ת מדינא)
 
גם אין שום ראיה ואזכור שהוא הניח תפילין והתפלל שלוש תפילות במנין וישב בסוכה
ולכן אם מישהו יטעון שאין חיוב לישב בסוכה, ומישהו אחר יכתוב שהב"י ישב בסוכה, דבריו יהיו כחוכא ואטלולא
[וכמו שאומרים, חבישת כיפה מן התורה מנין, שנאמר וילך משה, וכי תעלה על דעתך שמשה ילך בלי כיפה?!]
 
יש איזכור בזה שהביא את מנהג ספרד ע"י המגיד משנה והר"ן והריב"ש
יותר מזה לא צריך
על הטענה הזאת גם אני וגם @מקור נאמן אמרנו לך שאין שום ראיה שהבית יוסף בירך מכך שהביא את לשונות הראשונים.
גם אין שום ראיה ואזכור שהוא הניח תפילין והתפלל שלוש תפילות במנין וישב בסוכה
חוץ מלזרוק הערות טפשיות, ולצחוק על מרן הגר"י יוסף שליט"א בכל הזדמנות שיש לך, יש לך עוד משהו לעשות בפורום הזה!?
 
"וכן יעשה לכל המזלזלים בת"ח לא משנה מי הוא"
- יישר כח לפורום.
 

קבצים מצורפים

  • צילום מסך 2025-06-16 091649.png
    צילום מסך 2025-06-16 091649.png
    6.8 קילובייט · צפיות: 8
על הטענה הזאת גם אני וגם @מקור נאמן אמרנו לך שאין שום ראיה שהבית יוסף בירך מכך שהביא את לשונות הראשונים.
אמרת אבל לא אמרת כלום
הראשונים שהב"י הביא זה על מנהג "ספרד" הן הר"ן והן הרב המגיד והן הריב"ש
שזה מנהג ספרד עוד קודם השו"ע, וא"כ ברי וברי לן שבירך כי זה מנהג ספרד עוד בדורות שלפניו

ואם הב"י בכבודו ובעצמו בירך, אז אנו כ"ש דכ"ש שנענה אמן בלא חשש
 
אתה חוזר על אותה טענה שוב ושוב...
- אין שום ראיה ושום אזכור לכך שהב"י בירך היכן שהוא על ההלל.

- אתה רוצה "לחדש" שבזמן שהייתו בחו"ל בירך על ההלל... אין לכך שום מקור.
- כל מה שנאמר שאולי בירך על ההלל זה מחמת שכך היה המנהג ובמקום מנהג לא אמרינן סב"ל. (ואין מפה שום ראיה מה סובר לדינא, כי זה כמו זמן ר"ת שרבים כתבו שעיקר הדין היה אמור להיות כדעת ר"ת והשו"ע. אבל "מחמת המנהג" לא חוששים לסב"ל ושאר דברים, ואם לא היה נוצר "המנהג" הזה וודאי דעת רוב ככל הפוסקים הייתה כר"ת מדינא)
לא הבנתי כ"כ מה הנידון
אין לנו שום ראיה האם מרן בירך או לא בירך,
וכל מה שיש לנו לדון, זה מה היה מנהג מקומו,
והאם העושה כמנהג מקומו מברך ברכה לבטלה.

ועתה, ניחזי אנן,
אם מה שי"א שדעת מרן לא לברך רק מחמת שציין כי זהו המנהג בא"י
א"כ ודאי שבמקומות שהמנהג לברך דעתו שיש לברך
וממילא יוצא שמרן בירך בספרד ובאדריאנופול (שרובם ככולם שם היו יוצאי ספרד)
ואם דעת מרן שלא לברך כי זו ההלכה, (וגם בחו"ל לא בירך כי זו ברכה לבטלה, ואסור לענות אמן וכו')
מדוע ציין בהרחבה בב"י למנהג ספרד והביא כן מהראשונים?

וע"כ שדעתו שאין הנידון פה הלכתי גרידא
אלא יש מקום לשתי הדעות (וכאמור מעלה, רוב ברור ומוצק של למעלה מ-95 מהראשונים ס"ל שיש לברך, והרמב"ם הוא המחודש)
וכ"א יעשה כמנהגו

כעת נשאר רק לדון מתי נחשב המנהג כך, ומתי נחשב המנהג כך
ועוד חזול"מ לברר את גדרי הדין בב' קהילות, וקק"ב,
יעוין בשו"ת אבקת רוכל (איני זוכר כעת איזה סימן)

וככל הנראה כשמרן הגיע לארץ, לא הגיע עם קהילה ממגורשי ספרד (כידוע היה זה זמן קצר אחרי המגיפה שבה שיכל את אשתו וכמה מילדיו)
וכשבא ראה שמנהג א"י הוא כהרמב"ם, והכריע ברוחב דעתו שעליו לנהוג כמנהג המקום, ושינה מנהגו לא לברך

אבל כל זה אינו מחייב אותנו ג"כ
כיון שכיום ישנם קהילות גדולות מאוד בא"י שמברכות על ההלל
וא"כ זכותו של כל הנוהג כן להמשיך במנהגו
 
ואם דעת מרן שלא לברך כי זו ההלכה, (וגם בחו"ל לא בירך כי זו ברכה לבטלה, ואסור לענות אמן וכו')
מדוע ציין בהרחבה בב"י למנהג ספרד והביא כן מהראשונים?
הוא שכתבתי לעיל, גם אם לשיטתו זה ברכה לבטלה (כמו שלברך בזמן צאת הכוכבים של הגאונים זה פעמים ברכה לבטלה נגד השו"ע ורוב הראשונים)
כיון ש"המנהג לברך" במקום מנהג לא אמרינן סב"ל. (ולכן נוהגים לברך בזמן הגאונים ועוד מנהגים)
וע"כ שדעתו שאין הנידון פה הלכתי גרידא
אלא יש מקום לשתי הדעות
היה יכול לציין זאת בשו"ע, והדגיש להדיא שמנהג אר"י לא כך, שלא משנה מה יהיה באר"י אין לברך על ההלל.
וכשבא ראה שמנהג א"י הוא כהרמב"ם, והכריע ברוחב דעתו שעליו לנהוג כמנהג המקום, ושינה מנהגו לא לברך

אבל כל זה אינו מחייב אותנו ג"כ
כיון שכיום ישנם קהילות גדולות מאוד בא"י שמברכות על ההלל
וא"כ זכותו של כל הנוהג כן להמשיך במנהגו
על זה בדיוק אני מעיר, שמרן השו"ע כתב שבארץ ישראל המנהג לא לברך, זה שקמו קהילות בודדות מהספרדים (פחות מ10%) שמברכים זה לא משנה את המנהג.
 
הוא שכתבתי לעיל, גם אם לשיטתו זה ברכה לבטלה (כמו שלברך בזמן צאת הכוכבים של הגאונים זה פעמים ברכה לבטלה נגד השו"ע ורוב הראשונים)
כיון ש"המנהג לברך" במקום מנהג לא אמרינן סב"ל. (ולכן נוהגים לברך בזמן הגאונים ועוד מנהגים)
למה "ספק ברכות להקל" - זו ברכה לבטלה?
היה יכול לציין זאת בשו"ע, והדגיש להדיא שמנהג אר"י לא כך, שלא משנה מה יהיה באר"י אין לברך על ההלל.
ממש לא! בא"י נוהגים כהרמב"ם.
ואם בעוד 100 שנה ישתנה המנהג וינהגו כר"ת? - צריך לברך
ואם יהיו 2 מנהגים? - כ"א יעשה כמנהגו
על זה בדיוק אני מעיר, שמרן השו"ע כתב שבארץ ישראל המנהג לא לברך, זה שקמו קהילות בודדות מהספרדים (פחות מ10%) שמברכים זה לא משנה את המנהג.
מה זה משנה ספרדים או אשכנזים?
השאלה היא מה מנהג היהודים (לא הצ'רקסים) בא"י
ובזמן מרן לא היו אשכנזים בא"י
 
חוץ מלזרוק הערות טפשיות, ולצחוק על מרן הגר"י יוסף שליט"א בכל הזדמנות שיש לך, יש לך עוד משהו לעשות בפורום הזה!?
תשמע, הבליך הם ברמות שיא ואתה כבר בגדר תלמיד המחכים את רבותיו...
אם בשלותך לנישואין היא כבשלותך התורנית אבוי לחיי הנישואין שלך ולסביבתך
 
למה "ספק ברכות להקל" - זו ברכה לבטלה?
לפי הרמב"ם כן, ואני סובר (כדעת מרן זצוק"ל) שמרן השו"ע פסק כוותיה מדינא.
ואם בעוד 100 שנה ישתנה המנהג וינהגו כר"ת? - צריך לברך
ואם יהיו 2 מנהגים? - כ"א יעשה כמנהגו
נידון בכמה מקומות שמדברי מרן הב"י משמע שלט מבטל רק מנהגים "שקדמו לו", אבל מנהגים שהונהגו אחרי דורו יש לבטלם.
תשמע, הבליך הם ברמות שיא ואתה כבר בגדר תלמיד המחכים את רבותיו...
אם בשלותך לנישואין היא כבשלותך התורנית אבוי לחיי הנישואין שלך ולסביבתך
מסכן...
 
הפורום פה רק לנשואים?
לא.
אבל כשאיזה עגל בן בקר אפרוח שלא נתפתחו עיניו מתחיל לאלץ רבנים וראשי ישיבות בדעותיו המשובשות, באותה מידה הוא נוהג בכתבי הפוסקים ומעמיס בהם את הבליו.
השם יצילנו מהשטחיות ומתלמידיו.
 
ראשי תחתית