לחצו כאן – תרומה לשמואל

בירור הכלל ש'כל פוסק שבאו דבריו סתומים, נקטינן דסובר כרוב הפוסקים'

@איתן אין הכרח כל כך מהדברים, ויתכן שאכן כוונתו שגם מי שלא מסכים עם ראיות האחרונים בדעת הרמב"ם, מכל מקום מאחר ואין הדברים ברורים בו, ממילא ההסתברות היא שהוא סובר כדעת הרוב, ויש לנו לומר שכך דעתו.

לא שנמנה אותו בין הסוברים כך כראיה נגד מישהו. אני לא חושב שתמצא שהוא כותב, שמחמת שרוב הפוסקים סוברים כך, ממילא זו דעת הרמב"ם, ואם כן קשה על פוסק אחר מהרמב"ם... אבל בהחלט אנחנו יכולים לתלות שזו דעתו, כל עוד לא מצאנו במפורש אחרת, מחמת ההסתברות שהוא סובר כמו הרוב.

נ.ב. גם הכללים האחרים, כגון שאפושי פלוגתא לא מפשינן, או שהתלמיד סובר כרבו, אינני חושב שזו קביעה וודאית שזו דעת הרמב"ם (גם להגרי"ח שליט"א), רק הסתברות חזקה שזו דעתו.
 
ראשי תחתית