איזה לוח שנה הכי מדויק לפי מנהג הספרדים?

  • יוזם האשכול יוזם האשכול מרן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה

מרן

חבר חדש
הצטרף
27/2/25
הודעות
8
באיזה לוח שנה יותר כדאי להשתמש לענין זמני היום, לפי מנהג הספרדים?
 
לוח ''עיתים לבינה''

דרך אגב, אין שום קשר בין ספרדים לאשכנזים. הנץ הוא אותו נץ, השקיעה היא אותה שקיעה אצל כל העדות והחוגים.
 
בלוח שנה של כסא רחמים הנץ הוא שונה מכל השאר.
כמדומה שהוא מאוחר בדקה או שניים.
 
לפי מרן זצ''ל, זה לוח אור החיים לא??
הראשל''צ הרב דוד שליט''א, כבר כתב שזה לא נכון (באחד מספריו אינני זוכר בע''פ, והכריע שיש לחוש לשיטת המעלות בניגוד ללוח אור החיים)
 
הראשל''צ הרב דוד שליט''א, כבר כתב שזה לא נכון (באחד מספריו אינני זוכר בע''פ, והכריע שיש לחוש לשיטת המעלות בניגוד ללוח אור החיים)
אין כזאתי שיטה 'מעלות', זה המצאה של עורך עיתים לבינה ושל הרב דוד. מצטער להגיד לך.
 
נערך לאחרונה:
רק הבהרה, בודאי שלא היתה לי הו''א שלוח 'עיתים לבינה' הוא הלוח ההכי מדויק, כי הוא מתעלם לגמרי מספקי מרן זצ''ל במתכוין וממציא שיטות משלו. אני רק רציתי לדעת האם יש הבדל בין לוח 'אור החיים' לעוד לוחות שהולכים בדרכו של מרן, כמו לוח ביכורי יוסף. לא היה לי הו''א, חס ושלום, שלוח עיתים לבינה הוא טוב לספרדים.
בגלל זה הדגשתי בתחילת השרשור שמדובר על לוח לספרדים.
 
איזה סידור הכי מדוייק לפי הספרדים??
יש בזה דעות שונות. לענין הלוחות, כבר נתברר בשנים האחרונות שהאמת היא כשיטת עיתים לבינה וכל שאר הלוחות (גם לוח אהבת שלום) לחשב לפי מעלות, וכך הודה הראשל''צ הרב דוד שליט''א, אבל יש כאלו שממשיכים להתעקש, ולכן בשעות הקרובות אציג כאן סיכום קצר עם כל הבעיות שיש בלוח אור החיים, וכל המעלות בלוח עיתים לבינה ודומיו.
בינתיים כדאי לעיין בירחון האוצר 84, כסלו התשפ''ד, יש שם מו''מ מרתק עם מחברי הלוחות, ושם מוכח בבירור כמה מטעויות לוח אור החיים, עיין שם.
 
לתועלת הציבור, ולאפרושי מאיסורא, אציג בקצרה כמה מהבעיות של הלוח שיו''ל ע''י ישיבת אור החיים:
 
זמני עמוד השחר, ציצית ותפילין, צאת הכוכבים, צאת שבת, צאת צומות, צאת שבת לרבנו תם - מחושבים לפי שעות זמניות, דבר שסותר לגמרי את המציאות ואת סוגיות הש''ס (ברכות ב:, שבת לד:, יומא כח. ועוד) ואת כל דברי הראשונים והשו''ע, שכולם מבואר להדיא בדבריהם, שראיית הכוכבים/האור היא שקובעת בתחומי הלילה והיום, ולמעשה זה פסוק מפורש בתורה ''ויקרא א-להים לאור יום ולחושך קרא לילה''
מלבד זאת שעשרות פוסקים נקטו להדיא כשיטת המעלות: ונציג חלק מהשמות: מנחת כהן. מהר''י פראג'י. הגר''א. שלחן ערוך הרב. חתם סופר. כף החיים. הגרי''מ טיקוצ'ינסקי זצ''ל. אור לציון (ח''ד בתשובה על זמן מוצאי י''הכ, אמנם במקו''א משמע דדעתו ללכת לפי שעות זמניות בזמני הנשף, אך יש כמה הוכחות שאילו ידע משיטת המעללות בוודאי היה פוסק כמותה) ופוסקי דורנו: הראשל''צ ר' דוד יוסף שליט''א, הגר''מ מזוז שליט''א, הגרי''ש אליישיב זצ''ל, הגרי'ח סופר שליט''א הגר''י הלל שליט''א, הרב זילבר זצ''ל, ועוד ועוד

אין לתמוה כלל על מה שכתוב (לכאו') בפיה''מ להרמב''ם בריש ברכות שעמוד השחר מתחשב לפי שעות זמניות, כיון שמבואר מדבריו בהמשך להדיא כשיטת המעלות, דהיינו שכמות האור קובעת, אלא כוונת הרמב''ם לשעות זמניות ע''פ מעלות בהכרח, ויש הרבה שתיקנו את הגירסא בפיה''מ להרמב''ם ל''שעות ההשויה''
לגבי המנחת כהן, שכתב שזמן צאת הכוכבים הוא 72 דק' זמניות, הרי כמבואר בדבריו שם, הוא טעה במציאות כמה וכמה פעמים ואכמ''ל, ולכן אין משם ראיה.

זמן עמוד השחר - רק לפי 72 דקות:
אף שכך נראית דעת מרן, מ''מ למה להעלים את דעת יותר מ-10 ראשונים ועוד רבים מן האחרונים שסוברים שזמן עמוד השחר הוא 90 דק' לפני הנץ, ובפרט שגם בדעת מרן גופיה יש מקום לדון. וגם למעשה זמן זה יכול להיות שימושי, כמו שפסק הר' עובדיה בעצמו בשו''ת יחו''ד שלפועלים ניתן להקל להתחיל להתפלל לפי זמן זה

זמן ציצית ותפילין - 66 דקות לפני הנץ:
נגד רוב ככל הפוסקים, חוץ מהפרי מגדים, שגם הוא הסתפק האם לסמוך ע''ז למעשה, וגם הרב עובדיה מיקל בזה רק בשעת הדחק גמור, וגם נגד המציאות והמנהג הקדום.

פלג המנחה:
אינו כשום שיטה. לא גר''א ולא מג''א, לא גאונים ולא ר''ת. והכל בגלל דקדוק עניות בדברי השלחן ערוך, שכבר במשנ''ב (סימן רל'ג) שולל מכל וכל את הטעות הזאת. נגד מה שהגרע''י בעצמו, פסק בהליכו''ע פר' ויקהל.

הדלקת נרות - 20 דק' לפני השקיעה:
אמנם כך נהגו הספרדים בדורות אחרונים, אבל יש לדעת שלפני שהומצאו הלוחות והשעונים היו מקבלים שבת בירושלים לפחות 35 דק' לפני השקיעה, כמבואר בגמ' שבת קיח: וא"ר יוסי יהא חלקי ממכניסי שבת בטבריא וממוציאי שבת בצפורי, ומכאן סמך גדול למנהג להדליק 40 דק' לפני השקיעה בירושלים, וזה לא 'סתם המצאה' של הרב טיקוצ'ינסקי

צאת הכוכבים - 13.5 דק' אחרי השקיעה:
הוא נגד המציאות, ורוב האחרונים, אבל בהלחט כך היתה דעת הגרע''י זצ''ל, ולכן אין לנו כ''כ מה להעיר על זה, מלבד שמחשבים זמן זה בדק' זמניות ולא במעלות, לא מצינו מי מהאחרונים שיסמוך על 13.5 דק' לקולא, חוץ מהגרע''י, שגם הוא החמיר לענין מילה ב20 דק'

צאת שבת - 30 דק' אחרי השקיעה:
נגד המנהג הקדום להמתין לפחות 36 דק'. והרי אין מה להפסיד מזה?? הרי כמו שבע''ש מוסיפים 20 דק', מה הבעיה להוסיף 20 דק' במוצ''ש? למה חייבים להקדים את צאת השבת של הגאונים יותר משאר הלוחות?? והרי דעת הגרע''י זצ''ל שאפי' 20 דק' אחרי השקיעה אפשר להקל בדיעבד, למה לא כתבו 20 דק'?? כי אם היו כותבים 20 דק' אחרי השקיעה, גדו''י היו יוצאים בחרב וחנית נגד הלוח... ויעיין עוד בשו''ת אור לציון ח''ד פרק כ תשובה ב', בהערות למטה
 
נערך לאחרונה:
ובפורום של חסידי הרב יצחק, כבר הוכחנו להם את טעותם, אבל הם המשיכו בשלהם. מי שירצה, יוכל לעיין שם יש שם אשכול ארוך על זה, והוכח שם שהאמת כדברינו, וגם הגר"ד סופר שליט"א, מחבר לוח עיתים לבינה "חינך" אותם על כל הלעז שהוציאו עליו שם, כל מיני אנשים שטחיים שלא יודעים כלום ושום דבר בסוגייא העמוקה והמורכבת של זמני היום, ורק שמעו בלויין שלוח אור החיים הוא הכי מדויק, ונהפך אצליהם כהלכה למשה מסיני
 
רק הבהרה, בודאי שלא היתה לי הו''א שלוח 'עיתים לבינה' הוא הלוח ההכי מדויק, כי הוא מתעלם לגמרי מספקי מרן זצ''ל במתכוין וממציא שיטות משלו. אני רק רציתי לדעת האם יש הבדל בין לוח 'אור החיים' לעוד לוחות שהולכים הדרכו של מרן, כמו לוח ביכורי יוסף. לא היה לי הו''א, חס ושלום, שלוח עיתים לבינה הוא טוב לספרדים.
בגלל זה הדגשתי בתחילת השרשור שמדובר על לוח לספרדים
שמעתי שיש לוח עיתים לבינה עם זמנים ע"פ הרב עובדיה.
לכאו' הוא הלוח הכי מדוייק.
 
שמעתי שיש לוח עיתים לבינה עם זמנים ע"פ הרב עובדיה.
לכאו' הוא הלוח הכי מדוייק.
כבר התברר שלוח עיתים לבינה הרגיל תואם את שיטת הרב עובדיה
חוץ מזה, מהיכי תיתי שאם זה לפי הרב עובדיה, זה יותר מדויק??
 
רק הבהרה, בודאי שלא היתה לי הו''א שלוח 'עיתים לבינה' הוא הלוח ההכי מדויק, כי הוא מתעלם לגמרי מספקי מרן זצ''ל במתכוין וממציא שיטות משלו. אני רק רציתי לדעת האם יש הבדל בין לוח 'אור החיים' לעוד לוחות שהולכים בדרכו של מרן, כמו לוח ביכורי יוסף. לא היה לי הו''א, חס ושלום, שלוח עיתים לבינה הוא טוב לספרדים.

אחד החורבנות הגדולים שיש בדור מבחינה הלכתית זהו לוח אור החיים. כל מי 'שקצת' מבין, יודע זאת.
נוח לו שנהפכה שלייתו על פניו ולא היה מוציא לוח משובש כזה.
לא לספרדים ולא לאשכנזים.
מימות חתימת התלמוד לא היה שיבוש הלכתי כמו הלוח הזה, וכפי שכתב @עת שערי רצון בטוב טעם ודעת.
וה' הטוב יכפר על מי שלא מבין מאומה בעניני תכונה וזמנים, ומנסה להנדס את השמש והכוכבים לפי 'הבנתו בדעת מרן'.
 
באופן כללי, כל נושא זמני היום הוא נושא מאוד בעייתי בדורנו, ומצינו מלא שיבושים אצל רבים וטובים. והסיבה היא מכיון שנושא זה מאוד עמוק וארוך ומצריך בירור לעומק של כל סוגיות הש''ס בנושא, ועיון מעמיק בדברי הראשונים והאחרונים ובמציאות ולחשב מלא חישובים וכו' וענייני תוכנה רבים
 
בינתיים כדאי לעיין בירחון האוצר 84, כסלו התשפ''ד, יש שם מו''מ מרתק עם מחברי הלוחות, ושם מוכח בבירור כמה מטעויות לוח אור החיים, עיין שם.
 
כבר התברר שלוח עיתים לבינה הרגיל תואם את שיטת הרב עובדיה
הם עצמם מודים שלא, ולכן הוציאו מהדורה מיוחדת ע"פ שיטתו.
חוץ מזה, מהיכי תיתי שאם זה לפי הרב עובדיה, זה יותר מדויק??
כוונתי לשאלת פותח האשכול, שהבין שעיתים לבינה הרגיל הוא לא כמו הרב עובדיה, וחשב שלוח אור החיים הוא כן, אז התכוונתי לכתוב שלכאו' אם הדעות של עיתם לבינה הם נכונות, ויש להם לוח של חשבון ע"פ הרב עובדיה, א"כ הוא יהיה הכי מדוייק לפי הרב עובדיה.
 
לא, הם הוציאו את זה רק לאלה שמתעקשים ללכת נגד המציאות ונגד סוגיות הש"ס ולתלות את זה ברב עובדיה, או לחסידי הרב יצחק
אה, אם כך אז אני לא יודע... אני לא מבין בזה. כך שמעתי.
כבר העיד הגר"ד יוסף שליט"א שאביו לא ידע כלל משיטת המעלות, ואילו היה יודע היה חוזר בו. כך כתב הרב סופר בפורום מורשת הרב יצחק
אז אולי שיכתוב גם כאן...
 
יש"כ
מי זה הכותב המוכשר מאוד?
אינני יודע, אבל אל תסתכל בקנקן אלא במה שיש בו, עדיף להסתכל על התוכן מאשר על המחבר, וכמו שכבר צעק ע"ז אדוננו הרמב"ם בהקדמה לספר המצוות שאנשים כבר בזמנו היו מסתכלים רק על המחברים והרבנים ולא על התוכן
 
ראשי תחתית