עת שערי רצון
חבר בכיר
- הצטרף
- 5/1/25
- הודעות
- 1,143
עוד יש לציין, ש-20 דק' אחר השקיעה בהרים, בירושלים = 25 דקות במישור. א''כ מה שנהגו להתפלל ערבית בירושלים 20 דק' אחר השקיעה, למעשה הוא 25 דק' אחר השקיעה המישורית, שהיא הקובעת לענין 'חשכה'
או לחילופין, מי שמתפלל ערבית 20 דק' אחר השקיעה במישור, בירושלים ובהרים יכול להקל ב-15 דק' בלבד
עוד יש לישב (אולי בדוחק) את השיטה שצאה''כ הוא קרוב לחצי שעה אחרי השקיעה, כי שמא השיעור של ג' רבעי מיל שהוא כ-13.5 דק' וי''א דהוא 17 דק' נאמר מהשקיעה הנראית בהרים הגבוהים, ובהרים הגבוהים [1500 מטר ויותר] השמש נראית עד כ-9-10 דק' מהשקיעה המישורית, ונוסיף 17 דקות של בין השמשות, הרי שהגענו ל25-28 דק' וזה מסתדר עם המציאות ועם דברי גדולי הפוסקים. לכאו' יש סיעתא גדולה לפירוש זה מדברי התוספות רי''ד בשבת לה., אבל ק''ק כי שם התורי''ד אזיל אליבא דר''ת, וקצת צ''ע. (גם קצת צ''ע על שלא מצאנו מקור בגמ' ובראשונים ואחרונים ששיעור ביה''ש משתנה לפי הגובה ובעמק מתארך יותר, אבל מ''מ יש לומר שזמן השקיעה בעמק הוא אחר שנעלמה השמש מענינו זמן מה, ויש קצת סמך וראיה לשיטה זו מהרבה פוסקים וגם מדברי בעל שלחן ערוך הרב בסידור ועוד )
או לחילופין, מי שמתפלל ערבית 20 דק' אחר השקיעה במישור, בירושלים ובהרים יכול להקל ב-15 דק' בלבד
עוד יש לישב (אולי בדוחק) את השיטה שצאה''כ הוא קרוב לחצי שעה אחרי השקיעה, כי שמא השיעור של ג' רבעי מיל שהוא כ-13.5 דק' וי''א דהוא 17 דק' נאמר מהשקיעה הנראית בהרים הגבוהים, ובהרים הגבוהים [1500 מטר ויותר] השמש נראית עד כ-9-10 דק' מהשקיעה המישורית, ונוסיף 17 דקות של בין השמשות, הרי שהגענו ל25-28 דק' וזה מסתדר עם המציאות ועם דברי גדולי הפוסקים. לכאו' יש סיעתא גדולה לפירוש זה מדברי התוספות רי''ד בשבת לה., אבל ק''ק כי שם התורי''ד אזיל אליבא דר''ת, וקצת צ''ע. (גם קצת צ''ע על שלא מצאנו מקור בגמ' ובראשונים ואחרונים ששיעור ביה''ש משתנה לפי הגובה ובעמק מתארך יותר, אבל מ''מ יש לומר שזמן השקיעה בעמק הוא אחר שנעלמה השמש מענינו זמן מה, ויש קצת סמך וראיה לשיטה זו מהרבה פוסקים וגם מדברי בעל שלחן ערוך הרב בסידור ועוד )