פאה נכרית - בעד ונגד (2)

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
- ו. כל פוסק שהזכיר את עניין הפ"נ לכל תחום שהוא, כגון להלכות הוצאה בשבת, הלכות איסורי הנאה בשער המת וכדו'... או סתם כך הזכיר את נידון הפאה אגב אורחא בשו"ט בנידון הלכתי אחר כלשהו כוונתו היתה בנוסף גם להתיר הליכה בפ"נ ברה"ר.

הגולשים מוזמנים לעבור על רשימת המתירים ולראות מי מהם התיר רק להלכות שבת או רק לגבי שערות מת...

מסתמא כוונתו להגרש"ז אויערבאך, שהתיר במפורש ולא רק להלכות שבת (רק בהלכות שבת הזכיר שפאה נכרית בימינו היא כובע לצניעות), וכן למהר"ם שיק שפסק שאין חשש בפאה משום שערות מת.

אמנם בוודאי שאם פוסק כותב תשובה שלימה להתיר, ולא מזכיר שאסור משום צניעות או משום טעם אחר, בוודאי שפשיטא ליה להתיר. קל וחומר כאשר מדבר על מנהג פשוט במקומו.

"השערות שרגילין הנשים בהם, שקורין "שאטליך", וכן הפוריקען של שערות [פאה נכרית], והם שכיחים לעשותן משיער המתים, אי יש לחוש הואיל ומת אסור בהנאה. והנה כבר העיר בזה בתשובת יד אליהו תשובה סי' ס"ו, והאריך שם להתיר, וכן נראה לי... כיון דהרמב"ם וסמ"ג וגם תוס' בבבא קמא (דף י') סוברים דשיער המת מותר אפי' בישראל, יש להקל בשיער של גוי, דהרי אפי' אי מת גוי אסור, נראה דהיינו מדרבנן, וא"כ בדרבנן שומעים להקל, והפמ"ג בסי' ע"ט כתב דעור אסור מדרבנן, וא"כ כל שכן שיער. וא"כ באיסור דרבנן בוודאי יש לסמוך על הפוסקים דמת גוי אינו אסור, כן נראה לענ"ד נכון".
 
- ז. גם מחברים שמוכח בדבריהם שלא ראו את הסוגיא של הפא"נ ואת דברי הפוסקים הנוגעים בדבר ואפילו שדבריהם נשענים על השערות וניחושים דחויים בעלמא אשר לא פעם נסתרים הם מגמרות מפורשות וכדו', נכללים בין 'הפוסקים המתירים'.

זה כבר זלזול מפורש, כאשר כתבתי לעיל שמנהגו של הנ"ל בכתיבת הקונטרס היה להשתדל לסלף את כל הפוסקים עד היכן שתשיג ידו, והיכן שלא הצליח לסלף ולא היתה לו ברירה, זלזל בהם בצורה מבהילה והשמיצם באופן אישי.

ואעתיק דוגמא קטנה ממה שכתב על הגר"מ פיינשטיין:

ללא שם.jpg

א. ראשית כתב בעזות מצח ש"ניכר בעליל" שהגר"מ פיינשטיין לא ראה את הבאר שבע... וכל הפוסקים הדנים בסוגיה... כאשר כל עם ישראל יודע שהגר"מ היה בקי עצום בכל ספרי ההלכה וכל רז לא אניס ליה, וניתן לקרוא מעט בפורום "אוצר החכמה" אודותיו:

"מספר הגרמ"מ שולזינגר זצ"ל: רבי משה פיינשטיין זצוק"ל, היה הולך באמריקה ב'איסט סייד' אחר תפילת שחרית מבית המדרש לביתו, והיו אנשים עומדים בצידי הדרכים, כמו אצל ר' שלמה קלוגר בבראד, שהיו השואלים עומדים משני צידי הדרך מוכנים עם השאלות שלהם, זה שואל ב'אורח חיים', וזה ב'חושן משפט', זה שואל ב'יורה דעה' וזה ב'אבן העזר' ור' משה הקטן הצנום זה האיש ה'מרעיש ארץ המרגיז ממלכות' הולך ביניהם והוא עונה פה ועונה פה... הוא עונה תשובות בכל ארבעת חלקי שו"ע, תשובות בלולות ומבוססות ומהצד עומד יהודי הרואה זאת פעם ראשונה בחייו, מעולם הוא לא ראה דבר כזה שבן אדם עובר עומדים משני צידי הדרך ושואלים אותו שאלות והוא עונה... על כל דבר הוא עונה.

לא יכול היה היהודי הלז לעבור על דבר כזה בשתיקה, ומתוך רתיחתו לקנא לדבר ה' הוא פתאום צועק: - מה זה? ככה פוסקים שאלות?...
רבי משה שמע את זה, והוא מבין היטב שאין כוונתו לקנטר, הוא הסתובב אחורנית, נגש אל היהודי, הוא לא מכיר אותו, הוא רואה אותו כעת פעם ראשונה, אך חזותו הכירה בו שהוא יהודי זקן ומכובד, לוחץ לו ר' משה את ידיו, בכל הכבוד, ואומר לו: אני רוצה להגיד לכם משהו, אם לומדים שלש מאות שבעים וחמש פעם ארבעת חלקי שולחן ערוך, אפשר לפסוק ככה... כך הוא אמר, והמשיך הלאה..." (משמר הלוי עה"ת עמ' כב).

ולשיטת הכותב לא יתכן שהגר"מ ראה את ספרי הפוסקים האוסרים וחלק עליהם, אלא פשוט "לא ראה דבריהם" ואם היה רואה בוודאי היה מסכים עמם... וכך, בתירוץ נפלא זה, אפשר לדחות כל פוסק שהתיר פאה! (אלא אם כן ציטט הפוסקים האוסרים בשמם, ואז צריך למצוא תירוץ אחר).

ב. לאחר מכן המשיך הכותב והוסיף להעיז פניו, שהגר"מ כביכול אפילו לא ראה את הש"ג... כי הוא כותב שעיקר הדיון הוא משום מראית העין, וגם הש"ג לא הזכיר זאת אלא ביאר מדוע אין פריעת ראש בפאה. וכל דבריו חוכא ואיטלולא, ולא הבין כלל את דברי הגר"מ.

ודברי הגר"מ פיינשטיין פשוטים בתכלית. דהשואל ציטט לו הפוסקים האוסרים משום מראית העין (שזהו באמת הטעם העיקרי המובא בדברי האוסרים), והוא ענה לו שרוב רבותינו לא חששו לזה, ומבאר טעמם:

"הנה בענין פאה נכרית שנשאלתי מרעיתך הרבנית הכבודה תחי', אשר כת"ר רוצה לידע דעתי בזה. הנכון לענ"ד אף דאיכא מאן דחושש לאסור פאה נכרית משום מראית עין, עיין בעטרת זקנים או"ח סימן ע"ה, מ"מ רוב רבותינו וגם מאלו שסומכין עיקרי ההוראה עליהם מתירים, והם הרמ"א שם ובסימן ש"ג בדרכי משה, והמג"א והפמ"ג, וכן משמע גם מהגר"א שסובר כן, שלא אסרו בזה משום מראית העין. וכמעט שמוכרח מהגמ' פרק במה אשה, שאם איירי דיוצאה בפאה נכרית דוקא במכוסה, לא היה שייך לומר דעל שערות זקנה לילדה ניחוש למחכו עלה.

והטעם פשוט, שכיון שלא מצינו בגמ' שאסרו, אין למילף ממקומות אחרים שאסרו משום מראית עין, דאין למילף חדא מאידך, ולכן נאמר איסור מראית עין בייחוד בכל דבר שאסרו. ובפאה נכרית ודאי הא אין למילף, חדא דאין זה איסור לאו אלא איסור עשה, דעל האשה להיות צנועה ולכסות ראשה, ואין למילף ממה שאסרו בשבת ועוד איסורי לאוין. ועוד, משום שברוב הפעמים ניכר שהשערות הם מפאה נכרית, ואף אם אינו ניכר לאנשים שאין מסתכלין כ"כ בנשים עד שיכירו, מ"מ לנשים ודאי ניכר ברובא דרובא, ואולי גם כולן ניכרות. ולכן בשביל מה שנזדמן לפעמים רחוקות שלא ניכר לא אסרו".

ג. שאר טענות האוסרים: דת יהודית, בחוקותיהם, שיער באשה ערוה, כבר דנו בזה האוסרים והמתירים והיה פשוט לו להגר"מ שלא שייך לאסור מחמת זה, כפי שכבר ביארו המתירים. ולא ראה לדון אלא באיסור מראית העין שהוא הטעם העיקרי המובא בספרי האוסרים.

ד. לאחר מכן המציא הכותב מושג חדש: "מראית העין מפני חשש הרהור". אבל אליבא דאמת אין שום קשר בין זה לזה, יש מראית העין שיחשבוה להולכת בשערותיה, ויש הרהור כתוצאה ממראה שערותיה, והוא נדון נפרד לגמרי, ועל זה כותבים הפוסקים שלא שייך הרהור בדבר הנדוש כל כך, וכפי שהתירו שיער הבתולות.

ה. לאחר מכן הוא מקשה על הגר"מ שאצל "כלל הפוסקים העוסקים בסוגיה היה פשוט ששייך איסור מראית העין". שזה מעיד על בורותו של הכותב - שהרי חלק נכבד מהפוסקים עסק בסוגיה זו וביאר מדוע לא שייך מראית העין, ולא רק המתירים אלא אפילו אצל האוסרים, ניתן לראות מה כתב הגר"ע יוסף ביבי"א חלק ט' לענין גילוח במכונה ומראית העין (והביא את דברי הגר"מ כראיה לדבריו).

וגם אם הפוסקים סברו אחרת, מה קושיה זו על הגר"מ, שרוצה לחלוק עליהם?

ו. ואחר מכן הקשה קושיה נוספת, כיצד כותב הגר"מ שזהו דין שלה, והרי זה דין של בעלה שאשתו עוברת על דת יהודית, ומכאן הסיק את המסקנה הבאה: "הוא לא היה מודע לטענה של איסור דת משה ויהודית"...

הגר"מ פיינשטיין שלמד 400 פעם את השו"ע בעיון, "לא שם לב" לנדון של דת יהודית בפאה, הנדון הכי פשוט כשבאים להתיר גם מטפחת בדורנו, כאשר מפורש בשו"ע ורמב"ם לאסור מטפחת משום דת יהודית. ולזה הוא לא שם לב...

הכותב פשוט לא מסוגל להבין (!) שהגר"מ פיינשטיין סובר שאין כלל הבדל בין פאה למטפחת, כי שניהם הוא ירידת מדרגה מהרדיד האמור ברמב"ם ושו"ע, ואם סוברים שאין איסור דת יהודית במטפחת, אין גם דת יהודית בפאה, לאחר שפשט המנהג.

בלשונו הילדותית הוא קובע שהגר"מ פיינשטיין "לא היה מודע לאיסור"! חד וחלק...

ז. ולסיום הוא מודיע שהנה מצא ראיה נגד "הטענה ההזויה" שהפאות בזמן ההוא לא היו נכרות, ואין שום הבדל בין פאות ימינו לפאות בדור שעבר.

אבל למעשה, גם מלשונו של הגר"מ פיינשטיין משמע כך: "ואף אם אינו ניכר לאנשים שאין מסתכלין כ"כ בנשים עד שיכירו, מ"מ לנשים ודאי ניכר ברובא דרובא, ואולי גם כולן ניכרות. ולכן בשביל מה שנזדמן לפעמים רחוקות שלא ניכר לא אסרו".

הוא כותב שלאנשים שלא רגילים להסתכל בנשים, לא ניכר ההבדל בין פאה לשיער, אבל הנשים יודעות ומכירות, וגם הן לא יודעות להכיר בכל הפאות, ולעיתים רחוקות לא יכולות להבדיל. נמצא שהיו פאות בזמן הגר"מ פיינשטיין, שאפילו הנשים לא ידעו להבדיל ביניהן... בדיוק הפוך מ"ראייתו" של הכותב.

ואין בימינו כל חידוש בדבר - ברוב הפאות ניתן להבחין ע"י התבוננות שאין זה שיער טבעי, כיון שהפאה גבוהה מעט משיער הראש, שהרי היא מונחת עליו, וגם שיער הפאה מבריק יותר משערות הראש הטבעיות, וגם רוב תסרוקות הפאות הצנועות דומות, כי הן במראה מסודר ולא פרוע. ואצל הנשים, כמעט כולן יודעות להבחין בין פאה לשיער טבעי (עכ"פ ברוב הפאות), ועולם כמנהגו נוהג.
 
- י. גם פוסקים שחזרו בהם וכתבו בחיבוריהם המאוחרים יותר להדיא כי פאה נכרית אסורה הינם בעצם "מתירים".

לשיטתו כל הפוסקים "חזרו בהם להדיא"...

ולמעשה גם אם היה פוסק בודד שנטען עליו כך, נדחה מכל וכל. ואכמ"ל.
 
- יא. גם פוסקים שאוסרים פאה נכרית הינם בעצם "מתירים".

הפוסל במומו פוסל. גם בחיבורו וגם בחיבורים דומים שהתפרסמו לאחרונה, הפכו את כל המתירים לאוסרים. ראה דוגמא קטנה כאן. וכאן. וכאן... וכאן עמד קנה במקומו.
 
אף אחד לא התיר פאה אם השערות מסותרות, כמו רוב הפאות של היום.
"דאין הנדון גילוי השערות אלא צורת השערות באופן שמהרס דרכי הצניעות"

ההיפך הגמור הוא הנכון. כל המתירים פאה מתחילת המנהג לפני 500 שנה ועד היום, דיברו על שערות מסותרות. אפילו לא אחד (!) מהם כתב שצריך לאסוף את השיער, ולא עלה על דעת מאן דהו. גם לא כתבו לאסור שיער ארוך.

ואדרבה, נמצא מפורש בדבריהם להיפך. הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל כתב בשנת תרל"א בשו"ת רבי עזריאל: "עתה אני שואל, איזהו גבול ישימו בארוכת ורחבת הפאה, אתמהה".

כמו כן, הגאון רבי שלמה הס זצ"ל, מגדולי הונגריה, בשו"ת "כרם שלמה", כתב ליישב את הגמ' בכתובות (סו:), ש"נתעטפה בשערה" איירי בפאה נכרית, וכדבריו כתב הגאון רבי יהושע שלמה ארדיט מאיזמיר, בספרו "חינא וחיסדא". ולדבריהם, בוודאי לא איירי בפאה קצרה, כי לא שייך בה כלל "נתעטפה בשערה".

וגם הפאה שנמצאה מלפני 3400 שנה, היתה פאה עם שיער מפוזר.

וגם הראשונים שהתירו גילוי שיער לרווקות כנ"ל, לא עלה על דעת אף אחד מהם להצריך צמה קלועה לרווקות.

וכפי שכתבתי, מה שכתב הגר"ש וואזנר ששיער פזור הוא פריצות ו"נלקח מהירודים באנושות", אין לזה שום מקור, ואינה דומה פאה נכרית אלא לשיער הרווקות, שמותר להן ללכת בשיער פזור אליבא דגדולי האחרונים.

והביאם הגאון רבי עובדיה יוסף זצ"ל בשו"ת יביע אומר (חלק ד' אה"ע סי' ג'), שהעתיק את דברי המג"א וכתב ע"ז: "אולם בשיטה מקובצת (כתובות טו:) בד"ה וראשה פרוע, כתב וזה לשונו, פירוש: מגולה, וכך היו נוהגין לבתולה ולא לאלמנה. והא דאמרינן לקמן (ע"ב) ופרע את ראש האשה, מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש, י"ל דבנשואות קא מיירי. מליקוטי הגאונים. ע"כ. ומוכח דבתולה שריא לילך בפירוע ראש אף בשערות סתורות, דבכל גוונא קאמר. ורק החילוק הוא בין בתולה לנשואה. וכ"כ המחצית השקל באו"ח שם, שהמנהג שהבתולות יוצאות לרה"ר בשערות סתורות מקליעתן. וכ"כ המגן גיבורים. וכן ראיתי להישועות יעקב באה"ע (סי' כ"א), שכתב להוכיח במישור מדעת השטמ"ק שאין חילוק בין סתורות לקלועות, ושאף שהמג"א כתב לאסור בסתורות, העולם נהגו להקל ויש להן ע"מ שיסמוכו. ע"ש. ופוק חזי מאי עמא דבר, שאפי' אצל החרדים לדבר ה' הבתולות הולכות בפרוע ראש ובשערות סתורות. ולכאורה י"ל שאף המג"א יודה להקל במקום שנהגו היתר בדבר".
 
כאן הכותב ביאר יפה את משנתו.

הוא וחבריו היו נוהגים להטריד רבנים, ומשהיו דוחים אותם בקש, היו מקליטים אותם ומפרסמים שהנה "אין להם מה לענות".

משנתו של יניב עסיס.jpg
 
ואדרבה, נמצא מפורש בדבריהם להיפך. הגאון רבי עזריאל הילדסהיימר זצ"ל כתב בשנת תרל"א בשו"ת רבי עזריאל: "עתה אני שואל, איזהו גבול ישימו בארוכת ורחבת הפאה, אתמהה".
לא זכיתי להבין מה התימה. לא מוזכר היתר הפאה בחז"ל שצירך לשים גבול לההיתר. אולי באמת הכל אסור. ועוד שגם להמתירים יש גבול ברור כמ"ש הרב שבט הלוי אם נראית כפרועת ראש זה פריצות.
 
לא פוסקים הלכה ע"פ אולי ושמא. אם אין לך ראיה, אינך יכול לאסור. ואדרבה אם לא מוזכר בחז"ל איזשהו גבול לאורך השיער, מזה מוכח שלא אסרו (אמנם בזמנם נהגו בצמה קלועה, ושיער פזור היה מגונה בעיניהם).
 
ועוד שגם להמתירים יש גבול ברור כמ"ש הרב שבט הלוי אם נראית כפרועת ראש זה פריצות.

רק יש לך טעות קטנה, הרב שבט הלוי הוא לא מהמתירים... אמנם התיר את הפאות מהודו, אבל לא נכנס כלל להיתר הפאה מצדדים אחרים, וכתב במפורש שאין בכוחו להיכנס לזה.

זה לשון הגר"ש וואזנר בשו"ת שבט הלוי: "ובעצם המנהג של היום שהנשים שלנו יוצאות בפאה נכרית חלילה לי לתקוע עצמי בזה... היות כי מדברי הרמ"א סי' ע"ה ובד"מ סי' ש"ג ומג"א מוכח דהרבה היו מקילין בזה, וכן נהגו מדינות שלמות, אפי' לצאת לרשות הרבים כאשר העיד לנו הפמ"ג סי' ע"ה, וכבר מדורות רצו לשנות זה, ולא עלה בידם רק בחלקו אבל עדין מדינות שלמות החזיקו בזה, ע"כ אין לנו כח הכרעה בזה".

ולמרות שלא אסר בפועל, ואסר רק את הפאות הארוכות, בכל זאת אין להחשיבו כלל מ"המתירים" וגם בספר חן וכבוד הנ"ל לא הזכירו ביניהם.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית