ולמדתם אותם
חבר חדש
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 139
בריך שמיה בראש חודש
בעמ' שמ"ו הביא את דברי היבי"א בח"ה סי' ח' אות ד' שכתב: וכן אני נוהג לומר בריך שמיה בראש חדש. ותמוה מה שהראוני בספר ארחות מרן שמעיד שמרן האבא לא היה נוהג לאומרו, וזה אינו. ולא כך היה מנהגו של מרן זיע"א, ובפרט כאן שביבי"א מעיד על עצמו שכן היה אומרו. ובמקו"א הערנו על ספר ארחות מרן שאין לסמוך עליו שיש בו הרבה חוסר דיוק ע"כ.
ואינו מובן מהי השגתו. אטו לא יתכן שבצעירותו [כשכתב את יבי"א ח"ה] היה נוהג לומר את הבריך שמיה, וכפי שכתב שזה במקום היהי רצון, ולא יכל לבטל את ב' הדברים ולכן אמר את הבריך שמיה במקומו, אבל בזקנותו שכבר היה לו בית כנסת משלו – הפסיק לומר את שניהם. ואין שום סתירה. ומצאנו עוד עד נאמן לזה, בספר מעין אומר ח"ב עמ' שפ"ט, וז"ל: התפללתי בחוה"מ פסח תשס"ה אצל מו"ר נר"ו וראיתי שאין אומרים בריך שמיה בעת פתיחת ההיכל, ואמר לי החזן שם שגם בראש חודש אין מו"ר נר"ו נוהג לאומרו אפילו שבסידור יחוה דעת זה מופיע ע"כ. וע"פ שני עדים יקום דבר, ואין דבריו של אחד במקום שנים.
ואינו מובן מהי השגתו. אטו לא יתכן שבצעירותו [כשכתב את יבי"א ח"ה] היה נוהג לומר את הבריך שמיה, וכפי שכתב שזה במקום היהי רצון, ולא יכל לבטל את ב' הדברים ולכן אמר את הבריך שמיה במקומו, אבל בזקנותו שכבר היה לו בית כנסת משלו – הפסיק לומר את שניהם. ואין שום סתירה. ומצאנו עוד עד נאמן לזה, בספר מעין אומר ח"ב עמ' שפ"ט, וז"ל: התפללתי בחוה"מ פסח תשס"ה אצל מו"ר נר"ו וראיתי שאין אומרים בריך שמיה בעת פתיחת ההיכל, ואמר לי החזן שם שגם בראש חודש אין מו"ר נר"ו נוהג לאומרו אפילו שבסידור יחוה דעת זה מופיע ע"כ. וע"פ שני עדים יקום דבר, ואין דבריו של אחד במקום שנים.