תרומה לעזרא

הגר"מ מאזוז חלק על אביו הגדול?

מתוק מדבש

חבר בכיר
הצטרף
18/12/24
הודעות
1,013
ידוע שאביו האיש מצליח היה גם רבו ובשבילו היה הכל.
העריכו כא' מגדולי הגדולים כידוע.
ושמעתי שא' הספדנים אמר שמידת האמת של מרן הנאמ"ן היתה כה גדולה עד שלא פחד לחלוק על אביו הגדול.
מי יודע דוגמאות?
 
 
ושמעתי שא' הספדנים אמר שמידת האמת של מרן הנאמ"ן היתה כה גדולה עד שלא פחד לחלוק על אביו הגדול.
מענין לענין באותו ענין. היום ראיתי במרוה לצמא עליו מנויים משפחתי לילדי. ראיון עם הרב צמח מזוז, והוא סיפר שבילדות בערך בגיל 9 הרב מאיר למד סוגיית תגרי לוד בב''מ, והתקשה בזה כמה ימים, אביו, רצה לבאר לו, והוא לא רצה התעקש להבין לבד. אביו פנה ביום השני. וגם. ורק אחר כך כשהבין פנה לאביו, והסביר לו, ושאל אותו אם הבין נכון. האב הסכים. אבל שאל מדוע לא רצית לשמוע הסבר לפני יומיים, והוא השיב זה שאבא יודע ללמוד, זה אני יודע, אבל השם נתן לי שכל משל עצמי, ואני רוצה שגם אני אבין את הלימוד בכוחות עצמי.
נ.ב. עיין בשו''ת בית נאמן סוף חלק א' בענין ערלה בחו''ל תשובה שכתב בגיל אחד עשרה.... דיונים במח' רמב''ם ותוס', וכיצד לפי הרמב''ם מיושבת קו' תוס', יעו''ש.
 
וביותר שנרדף הושמץ ובוזה ללא רחם.

תלמוד בבלי מסכת ברכות דף לט,א
דהנהו תרי תלמידי דהוו יתבי קמיה דבר קפרא, הביאו לפניו כרוב ודורמסקין ופרגיות, נתן בר קפרא רשות לאחד מהן לברך, קפץ וברך על הפרגיות, לגלג עליו חבירו, כעס בר קפרא אמר לא על המברך אני כועס, אלא על המלגלג אני כועס, אם חבירך דומה כמי שלא טעם טעם בשר מעולם אתה על מה לגלגת עליו? חזר ואמר לא על המלגלג אני כועס אלא על המברך אני כועס ואמר: אם חכמה אין כאן, זקנה אין כאן? תנא ושניהם לא....
 
אביו היה נטו''ק והוא כעין אגודאי מתון..
טען זאת בשיעוריו והסתמך על רבו של אביו ר' רחמים ח''ח הכהן, שאמר שהמזרחי, אצלם היהדות זה חוק נימוסי, ולא הכרחיי. ואילו נטו''ק פוגעים בקנאותם גם ביראים... ואילו דרך האמצע היא טובה. ואכמ''ל
 

זה ידוע.

כמדומה שגם אמר זאת באחד משיעוריו.

באופן כללי, היחס של היהודים (החרדים לדבר ה') בתוניס היה מאוד קיצוני בעניין הזה. ראיתי פעם שירים שחוברו באותם ימים נגד המדינה ומוסדותיה.
 
אגב, בעדה החרדית טוענים שהמחבל שרצח את אביו לא היה משנאת ישראל אלא היה שליח של הציונים.
יש אצלי גליון שלהם "העדה" מלפני שלוש או ארבע שנים עם כתבה גדולה ומרתקת על האי"מ עם הסיום העצוב שכיוון שהוא נלחם בציונים הם רצחו אותו
 
אגב, בעדה החרדית טוענים שהמחבל שרצח את אביו לא היה משנאת ישראל אלא היה שליח של הציונים.
יש אצלי גליון שלהם "העדה" מלפני שלוש או ארבע שנים עם כתבה גדולה ומרתקת על האי"מ עם הסיום העצוב שכיוון שהוא נלחם בציונים הם רצחו אותו

אולי כדאי להעלותו, אם לא קשה כל כך...
 
אגב, בעדה החרדית טוענים שהמחבל שרצח את אביו לא היה משנאת ישראל אלא היה שליח של הציונים.
יש אצלי גליון שלהם "העדה" מלפני שלוש או ארבע שנים עם כתבה גדולה ומרתקת על האי"מ עם הסיום העצוב שכיוון שהוא נלחם בציונים הם רצחו אותו
הרב מאזוז עצמו כותב אחרת, שלאחר שהרוצח שוחרר מהכלא הוא סיפר שרצה להרוג את הרב פינסון בגלל שנאתו לאמריקאים, ובטעות הרג את הרב מצליח הי"ד. אבל הוא מציין שזה לא וודאי בעיניהם מי היה הרוצח
 
נסיתי לחפש ולא הצלחתי אבל כמדומה לי [ואני מקוה שאינני טועה] שלפני שנים שמעתי בשיעור של הרב אדיר עמרוצי שדעת אביו של הרב מאיר מאזוז זצ"ל היתה לומר מוריד הגשם בקמץ. ושאינו יודע מה הרב עצמו אומר. בזמנו שאלתי בישיבה ונדמה לי שלא השיבו לי על זה.

בכל אופן בסידור כתב בסגול ושאלתי לאחרונה ואמרו לי שאומר בסגול.
 
נערך לאחרונה:
אביו היה נטו''ק והוא כעין אגודאי מתון..
טען זאת בשיעוריו והסתמך על רבו של אביו ר' רחמים ח''ח הכהן, שאמר שהמזרחי, אצלם היהדות זה חוק נימוסי, ולא הכרחיי. ואילו נטו''ק פוגעים בקנאותם גם ביראים... ואילו דרך האמצע היא טובה. ואכמ''ל
לא ראיתי מקור לכך שהרב מצליח היה נטו"ק, רק בניו כותבים (בקורות חיים הארוכים שנדפסו בשו"ת איש מצליח ובספר מגדולי ישראל ח"ד) שהוא התמהמה מלעלות לארץ בגלל שהושפע מעתוני נטו"ק שהסביר כמה רע כאן. ולכן לאחר הרצח הנאמ"ן 'הקפיד' על נטו"ק.

ובויקיפדיה בערך על הרב מצליח כתוב:
כמו רוב רבני תוניסיה אז, פסק גם הרב מאזוז שיש לומר הלל (בלא ברכה) ביום העצמאות, הוא חתם על תקנה בעניין עם שאר דייני תוניסיה. לאחר ששמע על מעשי חילון שנעשו בישראל מטעם המדינה הוא לא שינה את ההדרכה לרבים, אך כשפתח את ישיבתו בבירה תוניס הנהיג בה אמירת תחנון ביום העצמאות כרגיל ("פטיש החזק", עמוד 237, בפרק "כי עת לחננה"; הרב מאיר מאזוז, בקונטרס דרכי הלימוד מאמר ה' עמוד ס"ט)
וגם מכאן לא משמע שהוא היה נטו"ק.
 
לא ראיתי מקור לכך שהרב מצליח היה נטו"ק, רק בניו כותבים (בקורות חיים הארוכים שנדפסו בשו"ת איש מצליח ובספר מגדולי ישראל ח"ד) שהוא התמהמה מלעלות לארץ בגלל שהושפע מעתוני נטו"ק שהסביר כמה רע כאן. ולכן לאחר הרצח הנאמ"ן 'הקפיד' על נטו"ק.

ובויקיפדיה בערך על הרב מצליח כתוב:

וגם מכאן לא משמע שהוא היה נטו"ק.
לגבי התחנון - אם אני זוכר טוב - מרן הגרמ"מ אמר שאביו לא שינה לרבים אחרי שהורידו את התחנון כי המון העם היה בשמחה רבתי וחגג את המדינה ולא היו שומעים לומר תחנון ביום זה ולכן הוא היה אומר אבל לא שינה לרבים
 
אגב, בעדה החרדית טוענים שהמחבל שרצח את אביו לא היה משנאת ישראל אלא היה שליח של הציונים.
יש אצלי גליון שלהם "העדה" מלפני שלוש או ארבע שנים עם כתבה גדולה ומרתקת על האי"מ עם הסיום העצוב שכיוון שהוא נלחם בציונים הם רצחו אותו
אולי כדאי להעלותו, אם לא קשה כל כך...
 

קבצים מצורפים

ראשי תחתית