הגאון הגדול רבי עובדי' יוסף זצוק"ל - חובה לשלוח למוסדות ספרדיים

  • יוזם האשכול יוזם האשכול זולדן
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
  • מומלץ
אני יותר התמקדתי שבקום המדינה הם כבר היו.
איה"נ אתה הגדלת לעשות וכתבת תאריכים מדוייקים "תבורך"

וכן מעניין על "קול תורה" לא ידעתי, חידשת לי שהיא עוד מקום המדינה ולפנ"כ
אכן צדקת בכולם חוץ מישיבת בריסק
אם כי הישיבות היותר גדולות וחשובות היו קול תורה ופונביז'
בשאר הישיבות למדו יותר צאלמרעס'
בקול תורה הגדילו לעשות ששינו את השיעורים (הראשונים) לעברית
כדי שגם בחורים ספרדיים יבינו את השיעורים
והקנאים בירושלים נלחמו כנגד זה
עד שהם הביאו לגאב"ד דאז המהרי"ץ דושינסקי את הקול קורא שהם כתבו כנגד הישיבה
והוא לקח להם את המכתב, ואמר שהם משנים את השפה לש"ש ולא מפשרנות
 
הרב @כאחד העם , ברצוני לומר שהספרדים בחוץ לארץ בעיראק, היה בימ''ד בית זליכה, וצמחו שם ת''ח גדולים. וכן בחאלב, בקהילה הסורית בארה''ב עדיין יש ת''ח מופלגים שכגלו על ברכי חכמי אר''ץ, וכן בטוניס ובג'רבא, היו ישיבות מפוארות שעמדו בראשות ת''ח מופלגים כמו ר' רחמים ח''ח הכהן, וכן במרוקו היו מופלגי תורה, גדולים.

אתה צודק שכאן בארץ זרקו רבים רבים לפריפריה,

ולא נתנו להם אוכל, אם לא יעבדו, ובשביל שבת עשו שביתת רעב....

נכון עברנו כאן שואה רוחנית.

אבל צריך לשבור את המחיצה, ולהתחבר חזרה לשרשרת הדורות,

זה לא סותר שצריך להודות לרבותינו, שבזכותם אנו עומדים על רגלינו

בתורה וירא''ש.
 
הרב @כאחד העם , ברצוני לומר שהספרדים בחוץ לארץ בעיראק, היה בימ''ד בית זליכה, וצמחו שם ת''ח גדולים. וכן בחאלב, בקהילה הסורית בארה''ב עדיין יש ת''ח מופלגים שכגלו על ברכי חכמי אר''ץ, וכן בטוניס ובג'רבא, היו ישיבות מפוארות שעמדו בראשות ת''ח מופלגים כמו ר' רחמים ח''ח הכהן, וכן במרוקו היו מופלגי תורה, גדולים.

אתה צודק שכאן בארץ זרקו רבים רבים לפריפריה,

ולא נתנו להם אוכל, אם לא יעבדו, ובשביל שבת עשו שביתת רעב....

נכון עברנו כאן שואה רוחנית.

אבל צריך לשבור את המחיצה, ולהתחבר חזרה לשרשרת הדורות,

זה לא סותר שצריך להודות לרבותינו, שבזכותם אנו עומדים על רגלינו

בתורה וירא''ש.
היו הרבה תלמידי חכמים
אבל הבעיה שכשהגיעו לארץ הם לא היו ממוסדים
וגם אם היו קבוצות תלמידי חכמים שישבו ללמוד
הם לא הצליחו במובן הרחב לייצר מצב כזה לדור הבא
ומשם התחילה הנשירה, ולא הצליחו לשמר דור של בני התורה
ב"ה אכשר דרא וזה המהפכה שיש לנו היום מול העיניים
 
אבל הבעיה שכשהגיעו לארץ הם לא היו ממוסדים
זה לא רק שלא היו ממוסדים, הם היו חסרי כח וסמכות שהייתה להם בחו''ל מהגויים, כאן זלזלו בהם.

זו האמת.

השלטון רמס אותם.

ואני יודע באופן אישי על הרבה.
 
הרב @כאחד העם , ברצוני לומר שהספרדים בחוץ לארץ בעיראק, היה בימ''ד בית זליכה, וצמחו שם ת''ח גדולים.
ברור שבברור

כל כוונתי הייתה, לדרך הישיבתית, שלנו לא היה דרך כזו גם בחו"ל, היה בתי מדרש לחכמים וכו'
אבל כדרך חיים, שנכנס בחור בגיל 13 14 ולומדים סוגיות בעיון ובקיאות רוב היום ושיחות מוסר וועדים וכו' וכו' דרך חיים כזו לא הייתה אצלינו

למותר לציין- שהר' עובדיה עצמו סיפר שבילדותו למד הרי בת"ת של "פרוש" [הזקן] ולאחמ"כ חזר תקופה לעיראק ושם "בבית זילכה" התפלאו שילד כבר לומד גמ', כי אצלם זה רק מתחיל בגיל מאוחר
זה המציאות- העולם האשכנזי החדיר את לימוד הגמ' מילדות זה לא היה קיים בארצות המזרח, בארצות המזרח בילדות התמקדו על תנ"ך ותפילות ופרשת שבוע וטעמי המקרא
 
למותר לציין- שהר' עובדיה עצמו סיפר שבילדותו למד הרי בת"ת של "פרוש" [הזקן] ולאחמ"כ חזר תקופה לעיראק ושם "בבית זילכה" התפלאו שילד כבר לומד גמ', כי אצלם זה רק מתחיל בגיל מאוחר
נ''ל שההתפעלות הייתה שבגיל כ''כ צעיר כיון לאמת.
זה המציאות- העולם האשכנזי החדיר את לימוד הגמ' מילדות זה לא היה קיים בארצות המזרח, בילדות התמקדו על תנ"ך ותפילות ופרשת שבוע וטעמי המקרא
לפי ההיכרות שלי עם ת''ח מבוגרים, זה ממש לא נכון.
ואגב הבא''ח גם בגיל צעיר ממש השיב תשובה במקום אביו בעודו ילד. הגאונות זה לא שידע גמרא אלא שהשיב תשובה מקיפה בהלכה בגיל צעיר.

וזה בבבל.

וגם בצפון אפריקה.
מביא לך תשובה מספר ישכיל עבדי, זה סוף התשובה, עם שם החותם, החותם הוא מצפו''א, וראה את תשובת הרב הדאיה אליו, בן כמה הוא היה לדעתך כשכתב את התשובה לשיטתך?
1749504229844.png
 
נ''ל שההתפעלות הייתה שבגיל כ''כ צעיר כיון לאמת.
התוכן שאמר אז, זה על עצם שכבר ילדים לומדים גמ'
אגב הבא''ח גם בגיל צעיר ממש השיב תשובה במקום אביו בעודו ילד.
אל תביא ראיה מהבא"ח
הוא נוף נדיר בבגדד, תראה לי אחד מחכמי בבל שהקיף כ"כ הרבה גם הלכה גם תשובות גם אגדה גם קבלה גם פיוטים גם תפילות ותיקונים גם חידות גם דרשות
אין מביאים ראיה מהיחידים
 
אל תביא ראיה מהבא"ח
הוא נוף נדיר בבגדד, תראה לי אחד מחכמי בבל שהקיף כ"כ הרבה גם החכה גם תשובות גם אגדה גם קבלה גם פיוטים גם תפילות ותיקונים גם חידות גם דרשות
הבא''ח נדיר שהקיף הכל אבל היו המון ת''ח מופלגים.

ומה הענין, אמרתי בצורה ברורה הסיפור שם שכתב תשובה הלכתית מקיפה, ולא על עצם ידיעת הגמרא.

מלבד זה לא ענית לי על החלק השני.
 
אבל היו המון ת''ח מופלגים.
גם ע"ז הודתי וכתבתי שוודאי

אבל עם כל זאת היו "חכמים" בלבד ולא כשיטה ודרך חיים כמשהו ממוסד שלומדים שעות כך ושעות כך וסדרי חזרה ושיעורים וחברותות ומסירת חבורה
ושיחות ועדים וכו' וכו'
אני חוזר על עצמי..............
 
חברים, תורה היתה בחו"ל - "ישיבה" במושג של היום (ראש ישיבה, משגיח, משיבים, פנימייה, וועדים שיחות, שיעורים/קיבוץ, חבורות, מראי מקומות, שיעור כללי, שיעור יומי), לא היה.
גם נושאי הלימוד, היו שונים לחלוטין.
ובוודאי שלא דברו שם על השפעת הרחוב, והלבוש של בן תורה, וההרחקה מקריאת עיתונים וכו'.
ובוודאי שלא היה כולל, ולימוד ליום שלם בלי לעבוד.
כל זה יסוד אשכנזי, וכאן בארץ לא היה לזה מתחרים בקרב הספרדים.
ובלי כל קשר, שבעיראק לאחר פטירת הבא"ח היתה נסיגה גדולה בכלל בכל המושג לימוד תורה ושמירת מצות עד שהרב אגסי (כמדומה לי) פתח ת"ת עם תורה ומלאכה (סופר שוחט מוהל וכדו'), כדי למשוך את הצעירים, שההורים שלהם לא יפחדו לשלוח אותם לת"ת בטענה ש"ממה יתפרנס"?
 
אבל עם כל זאת היו "חכמים" בלבד ולא כשיטה ודרך חיים כמשהו ממוסד שלומדים שעות כך ושעות כך וסדרי חזרה ושיעורים וחברותות ומסירת חבורה
מי אמר לך? חקרת את זה לעומק? אני לא מסכים איתך בכלל. ויודע מידיעה ברורה כי הדברים לא נכונים.
כדוגמא למסגרות מסודרות אני מצרף את זה.. והבא''ח לא גדל לבד, אלא מהר כי היה מיוחד. אבל גדל ברקע שגידל אותו לעמלות בתורה, ויראה טהורה.
1749504728737.png
1749504765121.png
 
אתה כנראה לא מבין מה אמרתי אז אחזור שוב
פורת יוסף העמידה המון המון תלמידים אין חולק ע"ז
רק אמרתי שכיון שהיא הייתה היחידה והראשונה אצל הספרדים בעוד שלאשכנזים היו עשרות עוד קודם לכן בחו"ל וחזרו והקימו מה שהיה בחו"ל כאן בארץ
אז הם היו בבחינת עגלה טעונה, של עשרות ישיבות וסגנונות עוד בחו"ל עם כל הטעון הזה באו לארץ, אבל לנו הספרדים חוץ מפורת יוסף לא היה
את הענין של ריבוי הסגנונות הבנתי והגבתי למעלה (וכשכתבתי חברון-פוניבז' התכוונתי לסגנונות. סלבודקא (של אז) ומיר זה חברון, לומז'ה פוניבז' וכעזה"ד). כעת התייחסתי ללשונך:
ההמשכיות שיש היום בציבור תלמידים והעמדת תלמידים לא היה אצלינו עד מלפני 80 שנה, זה המציאות
 
אני לא מסכים איתך בכלל.
אתה יודע מה מסכים אתך
בכל ארצות המזרח מצאת "בית זילכה"
אצל אחינו היו עשרות ידועות בכל עיירה הקימו מפלצות של תורה [סליחה על הביטוי] מגילאים קטנים עד חתונה ואחרי החתונה מאות בחורים מכל עיירות ליטא
 
@כאחד העם @כהנא דמסייע
מה הויכוח ?
הישיבות דהיום יש בהם סנטימנט אחד מהעבר הספרדי התורני?
הלא כולו הפך לבן, כולו אשכנזי טהור.
ישיבה הכי ספרדית כל כולה על טהרת ישיבות אירופה שבא"י, כמו שכתבתי בהודעתי הקודמת,
יש חולק ?
 
אצל אחינו היו עשרות ידועות בכל עיירה הקימו מפלצות של תורה
קודם כל זה לא מדויק בכלל
בתחילה היה רק ולאז'ין
בעקבות תנועת המוסר נפתחו עוד כמה ישיבות, קלם נוברדהוק סלבודקא, מיר רדין פונוביז', ביחס לאירופה הגדולה זה לא הרבה בכלל.
בכל ארצות המזרח מצאת "בית זילכה"
אני רוצה לומר שדווקא בארצות המזרח חונכו רובם ככולם על דרך התורה.

אכן כאן בארץ שוד ושבר.
 
ראשי תחתית