אסכם את דבריי עד כה ואכלול בתוכם תגובות לטענות המצוטטות:
א. הטעם שבאמוראים הלכה כרבא נגד אביי ככלל, היא לחלוטין מטעם שרבא גדול מאביי וכמפורש בחוות יאיר שצויין לעיל
והעתקתי לשונו בדבריי לעיל.
ב. הציטוט הנוסף מהחו"י שהובא לעיל אינו מערער את הקביעה הזו בכי הוא זה, וכוונתו של החו"י בזה ברורה,
שהגדלות בתורה היא אמנם העיקר העיקרי לקבוע את ההלכה כחד מן תנאי או אמוראי,
אבל יש עוד שיקולים ותנאים, כגון אם הסכימה דעת חכמי ביהמ"ד כאידך,
וכגון הלכתא כבתראי, ואין הלכה כתלמיד במקום הרב באמוראים ראשונים, ועוד שיקולים מעין אלו.
אבל הקביעה הגורפת הלכה כפ' נגד פ' אינה אלא מטעם גדלות, ואין דרך אחרת להסביר אותה.
ג. גדלות זו משמעה היחידי הוא גדלות כח הדעת וההכרעה, וממילא כלול בה מומחיות לענין הנידון.
ד. אין איסור הלכתי באף מקום, גם לא בתלמוד, לחלוק על הגדול ממנו.
מה שמצינו בתלמוד שהקטן חולק על הגדול ולכאו' הוא חסר תוחלת,
הוא משום שיתכן ויתקבלו דבריו וטענותיו ע"י רוב חבריו ותהיה הלכה כמותו,
מה גם שלא תמיד מוחלט אצלו שחברו גדול ממנו, וזה עצמו יתכן שנקבע מאוחר יותר ע"י רוב חכמי ביהמ"ד - שפ' גדול מפ'.
ה. ולנידוננו - לחלוק על ראשונים: כאמור לעיל בתחילת האשכול, אין איסור לחלוק על ראשונים, אבל זו טיפשות,
כי בודאי שאין דעתנו נחשבת ליד דעתם.
כאן לא שייך משל הננס ע"ג ענק, משום שערכנו על יד הראשונים אינו גם כדעת ננס המורכבת על ענק,
אלא דעתנו אינה דעה על יד דעתם.
ו. מנין לנו למדוד דעות - מי הגדולה ומי הקטנה? חכמי ישראל שבכל הדורות ידעו למדוד כפי שמצינו שמדדו בחכמי הגמרא
(כשם שהיום אנו יודעים מעט לומר על חכמי דורנו זה גדול מזה, וק"ו לחכמי ישראל שידעו),
והם שמדדו שלהגר"א ז"ל היה כח של ראשון, והם שהבינו במרוצת הדורות שכבר קשה מאוד לחלוק על ראשונים
ואפילו להכריע בין דיעותיהם (כד' הגר"ח צאנזער הידועים),
והם היודעים נכונה כיום הזה שדעתנו בהבנת התלמוד אינה נחשבת דעה ע"י דעות הראשונים.
ז. גילוי שכינה אינו ראיה לגדלות בתורה, כשם שגילוי אליהו לא היה ראיה שר' אביתר בר סמכא הוא (גיטין ו.) רק דרשא נכונה
שדרש ו"אסכים מריה על ידיה". וידועה הוכחת החזו"א באמו"ב ממה שכשהשתבח אמורא פלוני בחברו דגברא רבא הוא
היתה הבחינה לזה ע"י השומע בפשיטת ספקות בהלכה - לא בשיחות מוסר מרוממות, לא במופתים מרעישים ואף לא ברוה"ק.
ודברים פשוטים המה.
עד כאן רזא דיחודא,
עיני המעין תחזינה מישרים והבוחר יבחר.