כל המושג של "הלכה כפלוני נגד פלוני" אין לו הבנה לולי הטעם של גדול מחבירו.
בלתי אפשרי כמעט לומר שהלכה כפלוני נגד פלוני משום שחכמי הגמרא בדקו את כל המחלוקות וסברו כמותו בכולם.
נא עיין בתשו' חוות יאיר סי' צד
כל המושג של "הלכה כפלוני נגד פלוני" אין לו הבנה לולי הטעם של גדול מחבירו.
בלתי אפשרי כמעט לומר שהלכה כפלוני נגד פלוני משום שחכמי הגמרא בדקו את כל המחלוקות וסברו כמותו בכולם.
אין כל הבדל.אין הכוונה "גדול יותר" אלא "מומחה יותר" (ר"נ היה דיין), ויחי ההבדל הקטן.
וא"כ רצונך לומר שבכל מקום שאמרו הלכה כפלוני נגד פלוני היינו שבדקו בכל המחלוקות שלהם ומצאו שהוא צודק.אין כל ראייה ממה שאמרו הלכה כרבא וכו', ולו רק בשביל העובדה שסיימת "ורוב מנין" ומכיון שבני הישיבה הסכימו כדעת רבא, הלכה כמותו.
אך אין בכאן שום ראייה על גדלות. (והנה מי לנו גדול מב"ש שהיו מחדדי טפי, ועכ"ז הלכה כב"ה שהיו רוב).
שם זה ענין אחר של "הלכתא כבתראי",צא ולמד ממה שאמרו עד אביי ורבא הלכה כרב מהתלמיד, ומשם ואיך כתלמיד מהרב, וכי התלמיד גדול מהרב ?
יישר כחנא עיין בתשו' חוות יאיר סי' צד
אין כל הבדל.
למומחיות אין משמעות אם לא גדלות.
וא"כ רצונך לומר שבכל מקום שאמרו הלכה כפלוני נגד פלוני היינו שבדקו בכל המחלוקות שלהם ומצאו שהוא צודק.
וכן במחלוקות רב ושמואל, בדקו בכל המחלוקות ומצאו שבאורח פלא, תמיד באיסור והיתר רב צודק, ותמיד בממונות שמואל צודק.
זה רחוק מהדעת.
שם זה ענין אחר של "הלכתא כבתראי",
ואכן לענין ההלכות שנחלק הבתרא עם רבותיו הוא אכן גדול מהם כמשל הננס ע"ג ענק.
יישר כח
עיינתי ואכן הוא תנא דמסייע לדבריי:
"ובאשר ידעו מגדולות וחוזק כח של איזה תנא פסקו כוותי' בכל מקום שנזכר".
לתואר "גדול יותר" או פחות, אין משמעות מלבד שדעתו נכונה ומכרעת יותר.הבאתי דוגמא בין דיין מומחה לדיין שאינו מומחה, מול מי שהוא סתם אומר מה שיש לו בבטן אחרי עיון כזה או אחר.
אסביר זאת שנית. אם תיקח את הרב עובדיה זצ"ל שהוא גדול בלא ספק, ותיתן לו סינטע ותשאל אותו מאיפה מוציאים את הגיד השני ?
מסתמא שהוא יגיד לך תפנה לרב מחפוד. ולא בגלל שהוא יותר גדול, אלא בגלל שהוא יותר מומחה. - זו המקצועיות שלו.
לא הבנתי את השאלה.הרב החמיר וניקר את לובן הכוליא, אז הננס שעל גביו היקל ?
לענייננו, כןזה כל מה שכתוב שם ?
לתואר "גדול יותר" או פחות, אין משמעות מלבד שדעתו נכונה ומכרעת יותר.
ולכן כשאומרים שרב נחמן מומחה יותר, המשמעות הא שמפני זה דעתו מכרעת בזה יותר, והיינו "גדול".
הדוגמא מהרב מחפוד לא דומה, כי הוא לא בר פלוגתא של הרב עובדיה בהלכה.
אנחנו מדברים בשני אמוראים שוים, רב נחמן ורב הונא. והיתרון של רב נחמן הוא המומחיות שלו
שקובעת את נכונות דעתו, כלומר גדלותו.
לא הבנתי את השאלה.
הננס לענין זה גדול יותר, כלומר כנ"ל - דעתו מכרעת יותר,
אחר שראה את סברת רבו והוסיף עליה את סברתו
לענייננו, כן
ברור שיש תנאים נוספים.וזה ? "ובקצתם יש תנאים אחרים פרטיים וכלליים"
משל הננס ע"ג ענק הוא לא שלי, של הראשונים.לא הבנתי,
רבו מוסר התורה מראה לו שכאן מנקרים, והוא מחליט שלא ?
ועוד, הרי ליד החברותא שלו (רבא) הוא לא צודק, אז ליד רבו כן ?
מה אתה מתכוין ?
לא הבנתי את השאלה, ולמה זו שאלה על דבריי בדוקא.אז איך זה נכנס לנושא שלנו,
מי קבע שהר"ן מומחה יותר מחכם בן דורנו ?
(מילא בר"נ ורב הונא יודעים שהוא היה דיין והוא לא, אבל בראייה מהתלמוד מי קובע מי יותר מומחה ?).
וליתר ביאור; לאביי היה מותר לחלוק על רבא, והראייה שחלק, ובאמת ביע"ל קג"ם הוא כיון לאמת.
למה לאחרון אסור לחלוק על ראשון, ושמא יכווין לאמת ?
לא הבנתי את השאלה, ולמה זו שאלה על דבריי בדוקא.
מ"מ ברור שאין צד שאחרון יכוין לאמת יותר מראשון.
ברור שיש תנאים נוספים.
לא סותר את מה שציטטתי.
משל הננס ע"ג ענק הוא לא שלי, של הראשונים.
החברותא עדיף מהרב משום שאין כלפיו ננס ע"ג ענק
אביי היה גדול מרבא, כי אביי היה מקבל פני שכינה כל ע''ש ורבא רק במעלי יומא דכפורי.מניין לך שרבא גדול מאביי ?
זה שהלכה כרבא מאביי אינה כלום, ויע"ל קג"ם יוכיחו.
אילו היה זה ענין של גדלות, אז רב אשי לכאו' לא היה מוסמך להכריע מי מבין שניהם גדול יותר, ואם היה מוסמך אז היה עליו להוציא את דברי אביי מהש"ס ולא רק לפסוק הלכה כרבא...
אביי היה גדול מרבא, כי אביי היה מקבל פני שכינה כל ע''ש ורבא רק במעלי יומא דכפורי.
אינני יודע אם זה מדד לגדלות בתורה, אבל אם נניח שכן, הרי שאביי גדול מרבא.
זה שאלך עליך, כי אתה אמרת את מה שאמרת לעיל דמשמע (וכמו שכתבת כאן מפורש) שאין צד שאחרון יכוין לאמת יותר מראשון.וזה שאלתי מנין לך.
א"כ הא גופא קשיא, למה לא נוכל לרכב ע"ג הענק ולחלוק עליהם.
אבל העיקר הוא גם אם נאמר שאביי גדול מרבא וגם אם להיפך,הרי האידך ידע מזה, (רבא הצטער על כך, ואביי שמע זאת בפנים מרב אדא).איך אם כן הם העיזו לחלוק על הגדול מהם ?ועל כרחך שאין בכך שום איסור, מותר לחלוק על מי שגדול ממנו. - השאלה אם יתייחסו לזה ברצינות או לא.אביי ורבא הבינו שכן, והיום מבינים שלא. אבל זה לא כלל הלכתי שאסור לחלוק על ראשונים.
זה לא חייב להיות סותר,רק לא ברור שהלכה כרבא בשל שהוא גדול,ובודאי לא בהקשר של מה שאנו עוסקים בו, (שלנו אסור לחלוק על ראשונים מכח ראייה בגמ').
אביי היה גדול מרבא, כי אביי היה מקבל פני שכינה כל ע''ש ורבא רק במעלי יומא דכפורי.
א-ד. מסכים (למרות הקושיות שנופלות בדברי החו"י שנמצא שלא השיב ע"ד השואל, וכמו שהעיר הרב אברמסקי ואכמ"ל).אסכם את דבריי עד כה ואכלול בתוכם תגובות לטענות המצוטטות:א. הטעם שבאמוראים הלכה כרבא נגד אביי ככלל, היא לחלוטין מטעם שרבא גדול מאביי וכמפורש בחוות יאיר שצויין לעילוהעתקתי לשונו בדבריי לעיל.ב. הציטוט הנוסף מהחו"י שהובא לעיל אינו מערער את הקביעה הזו בכי הוא זה, וכוונתו של החו"י בזה ברורה,שהגדלות בתורה היא אמנם העיקר העיקרי לקבוע את ההלכה כחד מן תנאי או אמוראי,אבל יש עוד שיקולים ותנאים, כגון אם הסכימה דעת חכמי ביהמ"ד כאידך,וכגון הלכתא כבתראי, ואין הלכה כתלמיד במקום הרב באמוראים ראשונים, ועוד שיקולים מעין אלו.אבל הקביעה הגורפת הלכה כפ' נגד פ' אינה אלא מטעם גדלות, ואין דרך אחרת להסביר אותה.ג. גדלות זו משמעה היחידי הוא גדלות כח הדעת וההכרעה, וממילא כלול בה מומחיות לענין הנידון.ד. אין איסור הלכתי באף מקום, גם לא בתלמוד, לחלוק על הגדול ממנו.מה שמצינו בתלמוד שהקטן חולק על הגדול ולכאו' הוא חסר תוחלת,הוא משום שיתכן ויתקבלו דבריו וטענותיו ע"י רוב חבריו ותהיה הלכה כמותו,מה גם שלא תמיד מוחלט אצלו שחברו גדול ממנו, וזה עצמו יתכן שנקבע מאוחר יותר ע"י רוב חכמי ביהמ"ד - שפ' גדול מפ'.ה. ולנידוננו - לחלוק על ראשונים: כאמור לעיל בתחילת האשכול, אין איסור לחלוק על ראשונים, אבל זו טיפשות,כי בודאי שאין דעתנו נחשבת ליד דעתם.כאן לא שייך משל הננס ע"ג ענק, משום שערכנו על יד הראשונים אינו גם כדעת ננס המורכבת על ענק,אלא דעתנו אינה דעה על יד דעתם.ו. מנין לנו למדוד דעות - מי הגדולה ומי הקטנה? חכמי ישראל שבכל הדורות ידעו למדוד כפי שמצינו שמדדו בחכמי הגמרא(כשם שהיום אנו יודעים מעט לומר על חכמי דורנו זה גדול מזה, וק"ו לחכמי ישראל שידעו),והם שמדדו שלהגר"א ז"ל היה כח של ראשון, והם שהבינו במרוצת הדורות שכבר קשה מאוד לחלוק על ראשוניםואפילו להכריע בין דיעותיהם (כד' הגר"ח צאנזער הידועים),והם היודעים נכונה כיום הזה שדעתנו בהבנת התלמוד אינה נחשבת דעה ע"י דעות הראשונים.ז. גילוי שכינה אינו ראיה לגדלות בתורה, כשם שגילוי אליהו לא היה ראיה שר' אביתר בר סמכא הוא (גיטין ו.) רק דרשא נכונהשדרש ו"אסכים מריה על ידיה". וידועה הוכחת החזו"א באמו"ב ממה שכשהשתבח אמורא פלוני בחברו דגברא רבא הואהיתה הבחינה לזה ע"י השומע בפשיטת ספקות בהלכה - לא בשיחות מוסר מרוממות, לא במופתים מרעישים ואף לא ברוה"ק.ודברים פשוטים המה.עד כאן רזא דיחודא,עיני המעין תחזינה מישרים והבוחר יבחר.
הואיל וחידדנו היטב את נקודת הויכוח, אענה חלקי בקיצור:רק שאני סבור שהטעם שאנו לא חולקים עליהם הוא לא בגלל שאין אנו ראויים לכך, (והראייה שלא פעם כיוונו לדברי אי מי מהראשונים, כך שסברותינו לעומתם הם לא בבחינת טפשות גמורה), אלא שפשוט אף אחד לא יתייחס לזה ברצינות, כי כך מקובל בעולמנו אנו. - נולדנו לתוך זה ואף אחד לא ישנה את זה.
ז. מסכים אתך בהחלט.
ו. ע"ז גופא איני מסכים אתך. ועכ"פ גם אם בייחס לחכמי התלמוד עוד נוכל למצוא נקודות שיש להם ולנו אין כגון הידיעה איך לדרוש וכדו', (דבר שהוא לכשעצמו לא ברור כלל, דהתינח לענין דרשות אין לנו כח לחלוק עליהם, אבל לענין סברות למה לא נוכל לחלוק עליהם ? וכח סברתנו גדול משלהם...), הרי שבייחס לראשונים בשו"א איני יכול לומר כן בשום דבר, חוץ מהעובדה שהם חיו פעם ואנחנו חיים היום.
הואיל וחידדנו היטב את נקודת הויכוח, אענה חלקי בקיצור:
א. בודאי שאיננו ראויים לחלוק על ראשונים, ומה שפעמים כיוונו לדבריהם אינו ראיה כלל,
ולפעמים הוא כסומא בארובה, ולפעמים בדברים פשוטים יחסית,
אבל בדברים וברובדים העמוקים שבהם מתבטאת גדלות הדעת אין לנו אחיזה בגדלותם.
ב. ההסבר "כי לתוך המציאות הזו נולדנו" אינו מביא בחשבון את כל גדולי הדורות האחרונים שהם הם
שהתוו את הכלל הזה, והיה להם טעם (ולדבריך הם ממעטים בכך את ידיעת התורה לאמיתה, אחר שלא מחשיבים דעות שניתן להחשיבן).
לדבריך, לעצמך עכ"פ מותר לך לנהוג כסברתך נגד ראשונים ואף להקל בדאורייתא.
ג. לשאלתך - במה מתבטא ההבדל בין הראשונים (ואף האמוראים במה שאינו דרשות) לבינינו,
זה ההסבר שלי:
החזו"א כותב בא' מאגרותיו (צריך לחפש), על העיון שהוא נעשה "בדרכי המו"מ המקובלים בידינו". כלומר, התורה איננה שכל עצמי
ואיננה פילוסופיה. גם הסברות שאנו אומרים, נאמרות בתוך מרחב לגיטימציה שהוא "דרכי המו"מ המקובלים בידינו".
זה מתבטא בישרות הסברא, והמון באיך המו"מ הנכון בעיון הש"ס, מהי קושיא ומה לא, מה תירוץ ומה לא, איך מחשבים סוגיא להלכה,
ועוד המון פרטים שצריך להביא בחשבון.
וכאן חובה עלינו לחדד נקודה שהיתה ברורה מאוד במשך הדורות ולאחרונה נתעמעמה:
עיקר פסק ההלכה אינו ע"פ סברא, אלא ע"פ חשבון ומו"מ בש"ס [וראשונים]. הסברא אינה אלא חלק מהחשבון,
באשר מקובל בידינו שמדרכי המו"מ בהלכה שהדברים צריכים להתיישב עם השכל. אחרת גם זה לא היה.
ממילא ברור שהסברא איננה חזות הכל.
ונחזור לענין: כל מה שאנו יודעים היום - בין בדרכי המו"מ ובין בבירור דברי התלמוד שהיו כחתומים וסתומים לפני שביארו אותם הראשונים -
הוא ממה שביררו הם. והסיבה שהם יכלו לברר זאת, ואנחנו - לו היינו עומדים בפני מציאות של תלמוד סתום כפי שהיה לפניהם -
לא יכולנו לעשות את מלאכתם הכבירה, היא משום שהם היו קרובים יותר לימי התלמוד והיה להם קבלה ברורה לאין ערוך של דרכי המו"מ הנ"ל ויושר הסברא.
מה שיש לפנינו מתורתם הוא בעיקר ה"מה כן" ולא ה"מה לא". ממילא יובן שאין לנו את הכלים, לא לעשות את מלאכתם
וגם לא לחשוב אחרת מהם.
עד כאן רזא דיחודא
ולא כמ"ש קודמי עד כאן יחודא דרזא, שאין לזה מקור.
מהן התוצאות?אני לא שם, אם כי איני חולק עליהם, ולו רק בגלל העובדה שאני יודע היטב את התוצאות.
מהן התוצאות?
כלומר, אתה כשלעצמך, או לעצמך - היית פוסק כדעתך נגד ראשונים? רק ראש הישיבה הוא המונע?תחשוב לבד מה הראש ישיבה שלך היה אומר לך על מי שפוסק בדאו' לקולא מסברתו נגד ראשונים.
כלומר, אתה כשלעצמך, או לעצמך - היית פוסק כדעתך נגד ראשונים? רק ראש הישיבה הוא המונע?
אם כך,אילו הייתי חי לבד על אי בודד,
הרבה מהדברים הייתי נוהג אחרת (ולא רק אני).
אם כך,
המרחב לדיון בינינו הצטמצם מאוד.
מבחינה עקרונית,
אתה סבור שלמעשה אין כל מניעה לחלוק על ראשונים
ואני כמובן נחרד מלחשוב כך.
רק אבהיר את דבריי דלעיל,
שאני סבור ש"אין איסור" לחלוק על ראשונים,
במובן הכי יבש וטכני של המשפט.
אבל אני מבין היטב, שזה מופקע.
ומילה נוספת על שורש ההבדל בינינו,
אני חושב שזה קשור לאופן הלימוד,
עד כמה הסברא היא כלי מכריע, אם לא בלעדי, בהסקת המסקנות בלימוד,
או שהיא רק כלי נוסף בתוך סט הכלים
ועיקר המסקנות מוסקות מחשבון הסוגיא בדקדוק רב.
יתכן שהבדל זה יוצר את הבדל הגישה.
כי בסברא קל יותר לחשוב אחרת מראשון.
אבל בחשבון הסוגיא קשה מאוד.
ההסבר הזה מוציא אותי ידי חובת התגובה לתגובתך הארוכה האחרונה.
אז נסיר את ה"ציפויים"אין הבדל באיך מצפים זאת,
ברגע שזה מופקע זה לא יתכן טכנית במובן הכי יבש שיש.
וברגע שזה יתכן, הרי שאינו מופקע.
זה אצלך/אצלכם.איני מבין החילוק בין דקדוק הסוגיא, לבין סברא, מבחינתי היינו הך.
דקדוק וחשבון הסוגיא תלויים מאד מאד באיך תסביר את המהלך.
אז נסיר את ה"ציפויים"
ונאמר זאת כך:
לדידי - אי אפשר לנו (לאפוקי ענקים יוצאי-דופן כהגר"א והחזו"א) לחלוק על ראשונים
לדידך - אפשר.
זה אצלך/אצלכם.
אצלי/אצלנו זה בדיוק הפוך.
הסבר הסברא תלוי מאוד מאוד באיך מוכרח מחשבון הסוגיא.
וא"ש הכל.
ימחל לי מר שאטריחו לבאר לי שורה זו.אולם לעצם הענין אם אפשר לדקדק או אי אפשר לדקדק, זה כלל אינו נתון לויכוח. (זו תפיסת עולם).
ימחל לי מר שאטריחו לבאר לי שורה זו.