באנר תרומה

האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

האם אתה מחמיר כזמן ר"ת במוצאי שבת?

  • ספרדי ומחמיר כר"ת רק במלאכות דאורייתא

    הצבעות: 5 23.8%
  • ספרדי ומחמיר כר"ת אף בדרבנן (או משתדל להחמיר)

    הצבעות: 2 9.5%
  • ספרדי וסובר כר"ת מדינא (וחושש לגאונים)

    הצבעות: 0 0.0%
  • ספרדי ולא מחמיר כר"ת אך גם לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 3 14.3%
  • ספרדי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך (הוצאת לעז וכדו')

    הצבעות: 9 42.9%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדאורייתא

    הצבעות: 1 4.8%
  • אשכנזי ומחמיר כר"ת בדרבנן

    הצבעות: 1 4.8%
  • אשכנזי וסובר כר"ת מדינא

    הצבעות: 0 0.0%
  • אשכנזי ולא מחמיר כר"ת אך לא שולל חומרא זאת ומעריך את מי שמחמיר

    הצבעות: 0 0.0%
  • אשכנזי וסובר שאין שום עניין להחמיר וראוי להמנע מכך

    הצבעות: 0 0.0%

  • מספר המצביעים כולל
    21
חסר לי כאן אפשרות
של -ספרדי ולא מחמיר כר"ת , וגם לא מעריך חומרא זו.

[כי מה שנכתב למעלה הוא - שראוי להמנע מכך, אך במה שהצעתי הוא שלא מעריך אך גם לא חושב שראוי להמנע]
 
חסר לי כאן אפשרות
של -ספרדי ולא מחמיר כר"ת , וגם לא מעריך חומרא זו.

[כי מה שנכתב למעלה הוא - שראוי להמנע מכך, אך במה שהצעתי הוא שלא מעריך אך גם לא חושב שראוי להמנע]
לצערי אני לא יכול להוסיף עכשיו אופציות לסקר.

אבל בפשטות אני לא חושב שיש צד כזה, כי נכון שאולי יש מי שלא מעריך את עיקר החומרא של ר"ת, אבל וודאי מעריך את עניין הוצאת שבת מאוחר כמו שיש עניין לקבל שבת מוקדם.
אא"כ לא מעריך זאת כי יש בעיות בחומרא זאת כמו "הוצאת לעז" וכדו' שזו האפשרות השנייה.
 
אני גם לא מעריך את העניין של להוציא שבת מאוחר.
ראה מג"א סי' קפח שעניין תוספת שבת נאמר רק על כניסתה ולא על יציאתה.
 
נכון. אבל בלי קשר לר"ת...
לא כתבתי למה הוא מעריך...
ראה מג"א סי' קפח שעניין תוספת שבת נאמר רק על כניסתה ולא על יציאתה.
דיבר על עצם שיעור תוספת שבת מהו.
וום לעניין כניסת שבת קיי"ל ששיעור תוספת שבת כל דהוא.

אבל עצם להכניס מוקדם ולהוציא מאוחר נזכר כבר בגמ' (שבת קיח:) "אמר ר' יוסי יהא חלקי ממכניסי שבת בטבריה וממוציאי שבת בציפורי" - עיי"ש.
 
לא כתבתי למה הוא מעריך...

דיבר על עצם שיעור תוספת שבת מהו.
וום לעניין כניסת שבת קיי"ל ששיעור תוספת שבת כל דהוא.
לא נכון.
אבל עצם להכניס מוקדם ולהוציא מאוחר נזכר כבר בגמ' (שבת קיח:) "אמר ר' יוסי יהא חלקי ממכניסי שבת בטבריה וממוציאי שבת בציפורי" - עיי"ש.
עיין בדברי המג"א מה שענה על ההוכחה מגמרא זו,
אינני זוכר כעת.
 
לא דיבר על כך.
צודק טעיתי.

עיין שו"ע רסא ס"ב
נו ו -
וחזון עובדיה שבת ח"א עמ' קפב
אין הספר תח"י.

לעצם העניין אתה צודק שהמג"א כתב שתוספת שבת הוא משהו,
אך למעשה מבואר מדבריו שאין שום עניין לתוספת שבת אחרי תוספת המחויבת וכלשונו
"מה שא"כ במ"ש דסגי במשהו כמ"ש סימן רצ"ג וכ"כ הר"ן בהדיא ספ"ב דשבת ע"ש וכן פשוט, דאם היה מצוה בתוספתו היו המדקדקים נזהרים בדבר כמו בע"ש"
ומבואר להדיא בדבריו שיש הבדל בין ערב שבת למוצאי שבת,
ומכיון שאף שיעור החיוב בער"ש הוא במשהו,
ע"כ שההבדל הוא לעניין מצוות התוספת שבער"ש יש מצווה ביותר ממשהו,
ובמוצאי שבת אין מצווה ביותר ממשהו,
וכמו שהוכיח המג"א ממנהג העולם שלא מדקדקים להוסיף במוצאי שבת.
 
רק הראיתי לך שמבואר שם ששיעור תוספת שבת כל דהוא.
אבל וודאי שיש עניין לקבל שבת מוקדם כמבואר בגמ' שם.
דאם היה מצוה בתוספתו היו המדקדקים נזהרים בדבר כמו בע"ש"
וכמו שהוכיח המג"א ממנהג העולם שלא מדקדקים להוסיף במוצאי שבת.
המג"א מביא ראיה ששיעור "תוספת שבת" היא כל דהוא דאל"כ מדוע המדקדקים במצוות לא מוציאים מאוחר?

אבל כמובן שלא סובר שאין בכך שום עניין דמבואר להדיא בגמ' שכן יש עניין.
ורק לעניין "תוספת שבת" ביאר מה הגדר שלה שא"א לומר שיש לה שיעור.
 
רק הראיתי לך שמבואר שם ששיעור תוספת שבת כל דהוא.
אבל וודאי שיש עניין לקבל שבת מוקדם כמבואר בגמ' שם.


המג"א מביא ראיה ששיעור "תוספת שבת" היא כל דהוא דאל"כ מדוע המדקדקים במצוות לא מוציאים מאוחר?

אבל כמובן שלא סובר שאין בכך שום עניין דמבואר להדיא בגמ' שכן יש עניין.
ורק לעניין "תוספת שבת" ביאר מה הגדר שלה שא"א לומר שיש לה שיעור.


אצטט שוב את דברי המגן אברהם

לא דק דדוקא בע"ש אמרי' כן כיון דלר"י מפלג המנחה ואילך הוי לילה לענין ערבית מה שא"כ במוצאי שבת דסגי במשהו כמ"ש סימן רצ"ג וכ"כ הר"ן בהדיא ספ"ב דשבת ע"ש וכן פשוט, דאם היה מצוה בתוספתו היו המדקדקים נזהרים בדבר כמו בערב שבת.

אשמח שתענה על השאלה הבאה -
לדעת המגן אברהם, מה ההבדל בין מוצאי שבת לערב שבת?


הרי ודאי שהמגן אברהם לא סבר שתוספת שבת של ערב שבת מחויבת יותר ממשהו,
ובודאי שכל ההבדל בין מוצאי שבת לערב שבת הוא במצווה, שבערב שבת יש מצווה להוסיף על חיוב התוספת ובמוצאי שבת אין מצווה להוסיף על התוספת.

לגבי השאלה מהגמרא אני אענה בתגובה נפרדת.
 
רש"י מבאר שההבדל בין ציפורי לטבריה הוא עניין השקיעה שעל ההר השקיעה יותר מאוחרת ובבקעה יותר מוקדמת.
מבואר אם כן, שיש עניין להיות כמה שיותר תחת השבת, ולכן יש מעלה מסוימת להיות במקום שבו צאת הכוכבים בשעה יותר מאוחרת כיון שנמצא יותר תחת כנפיה של השבת.

כל זה לעניין השבת עצמה, לא התוספת.

דעת המגן אברהם (הט"ז ועוד אחרונים),
שאין מציאות של תוספת במוצאי שבת יותר מזמן החיוב,
וע"כ בשעה שיצאו ג' כוכבים רצופים אין שום עניין להמשיך להיות בשבת כיון שהשבת יצאה ואין מציאות של תוספת במוצאי שבת.

צודק,
אם היתה אפשרות של תוספת במוצאי שבת היה עניין להוסיף כמה שיותר,
וכמו שמוכח בגמרא שיש עניין להיות בשבת כמה שיותר וע"כ יש מעלה במגורים על ההר,
אבל מרגע שיצאה שבת, כיון שאין אפשרות להוסיף על השבת, אין שום עניין בהימנעות ממלאכה בזמן הזה.
והדברים פשוטים וברורים.
 
ראשי תחתית