פלוריש (אריאל)
חבר קבוע
- הצטרף
- 31/12/24
- הודעות
- 294
בלב נאמן עמוד 148, ממליץ הרב מאזוז כבר מגיל נעורים (מגיל יב, ראשי תיבות בית יוסף) ללמוד דף יומי בגמרא ודף יומי בטור בית יוסף, "ותוך חצי שנה תיראה ההשפעה העצומה". והוא כותב שכבר אביו למד איתם בגיל זה
"הלכה כסדר" אינו ללמוד ב"י על הסדר בשנות הבחרותפעם אחת ויחידה שזכיתי לשוחח עם מרן רבינו עובדיה זיע"א בימי בחורותי,
כאשר נתבקשתי ע"י מאן דהוא להגיש למרן ספר חידו"ת על הש"ס שהוא חיבר,
מרן התבונן מעט, ואמר לי: אתה שומע, זה חשוב חידושי תורה על הש"ס, אבל אתה תקדיש לך סדר כל יום של שעה ללמוד הלכה כסדר!
צא ולמד, שאם מרן שהיה גדול המעוררים על לימוד ההלכה, הורה ללמוד שעה ביום הלכה, כאשר בשאר היום להמשיך ללמוד במתכונת הרגילה.
נדמה לי שבאופן תיאורטי זה ודאי נכון שהלימוד יהיה 'מחייב' ותהיה לו מסגרת עד המעשה.כל מי שלמד גיטין, למשל, מכיר את המחלוקת בשורש גזירת בפני נכתב בפני נחתם, היא נפרשת על פני ארבע דפים ובערך חצי חורף בישיבה ממוצעת, האם נראה סביר שבחור יוציא שלושה חודשים מחייו ולא יהיה לו מושג כמו מי נפסקה ההלכה?
נראה לי קצת עלבון לאינטלגנציה... בחורים הם עם נבון בהרבה ממה שחושבים עליהם, לדעתי.דרכו של בחור (ובהמון רב - הדרך מוחלטת יותר) להשקיע בדבר אחד בעיקר, ושאר דברים טפלים לו.
ואם בשנות הבחרות יביאו 'גם' את הענין הזה, החשש הוא שזה יכול לההפך לנושא העיקרי, ולהזניח את הסוגיא עצמה.
לדעתי זה לא עלבון ולא טמטום לומר שמתמקדים בנושא אחד ולא שנים.נראה לי קצת עלבון לאינטלגנציה... בחורים הם עם נבון בהרבה ממה שחושבים עליהם, לדעתי.
לא יקרה כלום אם בסיום השיעור (כמו שלמשל נהג הר"מ שלי ביש"ק) יציין הרב כמו מי ההלכה ומה החילוקים הבסיסיים בעניין.
לטעמי - ואני יודע שזה עמדה שנויה במחלוקת מאוד - הציבור לא מטומטם.
אני זוכר את עצמי לפני כעשר שנים מתאונן כמה פעמים על דברי מרנא רבינו עובדיה יוסף זצ"ל שהיה אומר ללמוד בית יוסף וכך אתה רואה מה הקשה מה תירץ איך פסק איך הכריע וכו'. ואמרתי, שהרבה דברים יסודיים ומוכרחים לא נמצאים בבית יוסף, ומי שחושב שמשם הוא יקנה את דרך הפסיקה, בסוף נמצאהו משבש ומחרטט, כידוע לכל מבין.
זו ההודעה הראשונה באשכול...
אני דיברתי עם הגאון הרב מנשה טופיק אביעזרי שליט"א, על התופעה הזו שרוב הספרדים הולכים מיד אחר החתונה ללמוד בכולל הלכה,
ולא ממשיכים ללמוד גמרא בעיון לפחות כמה שנים אחר החתונה.
ואמר לי הגאון ר' מנשה, שחכם בן ציון אמר להם, שאברך שלא לומד שלוש שנים לפחות אחר החתונה בכולל גמרא בעיון יצא גמד! (זה המילה שהוא אמר...).
אגב, החזו"א למד טור ב"י בעיון עמוק ועצום, ישנה היום איזה מגמה ללמוד הלכה במהירות ובשטחיות מסויימת, דעת הרשב"א שכו"כ, והר"ן שכו"כ, ולא מעיינים ככה"צ, הכל במהירות בספרי הקיצורים כדי לעבור איזה מבחן, או להספיק איזה כמות מסויימת של חומר, למעשה הכמות באה על חשבון האיכות.
אצל מרן החזו"א לא היה מושג של כמות על חשבון האיכות אין דבר כזה, וכמ"ש באגרות שהוא לא ראה בתורה דברים קלים וחמורים, כי הכל אצלו חמור, כלומר, שכל סוגיות הש"ס, ועניני ההלכה הם דברים עמוקים הפוך בה והפוך בה. ויש עוד להאריך.
בהקשר לזה יש להביא מה שכתבתי בספרי 'פתגם המלך' כתב יד:הגאון הרב מנשה טופיק אביעזרי שליט"א אמר לי שמרן חכם בן ציון אמר להם, שאברך שלא לומד שלוש שנים לפחות אחר החתונה בכולל גמרא בעיון יצא גמד!
אני חושב שזה לא דבר "גורף" לכל האברכים.אני דיברתי עם הגאון הרב מנשה טופיק אביעזרי שליט"א, על התופעה הזו שרוב הספרדים הולכים מיד אחר החתונה ללמוד בכולל הלכה,
ולא ממשיכים ללמוד גמרא בעיון לפחות כמה שנים אחר החתונה.
ואמר לי הגאון ר' מנשה, שחכם בן ציון אמר להם, שאברך שלא לומד שלוש שנים לפחות אחר החתונה בכולל גמרא בעיון יצא גמד! (זה המילה שהוא אמר...).
צריך לזכור שהלימוד של חכם בן ציון בנמ' בעיון, היה גם אליבא דהילכתא להוציא הלכה מהתוס' וגם היו מגיעים להלכה ברמב"ם ובשו"עואמר לי הגאון ר' מנשה, שחכם בן ציון אמר להם, שאברך שלא לומד שלוש שנים לפחות אחר החתונה בכולל גמרא בעיון יצא גמד! (זה המילה שהוא אמר...).
אגב, החזו"א למד טור ב"י בעיון עמוק ועצום, ישנה היום איזה מגמה ללמוד הלכה במהירות ובשטחיות מסויימת, דעת הרשב"א שכו"כ, והר"ן שכו"כ, ולא מעיינים ככה"צ, הכל במהירות בספרי הקיצורים כדי לעבור איזה מבחן, או להספיק איזה כמות מסויימת של חומר, למעשה הכמות באה על חשבון האיכות.
עוד בדעת חכם בן ציון זצוק"ל.ואמר לי הגאון ר' מנשה, שחכם בן ציון אמר להם, שאברך שלא לומד שלוש שנים לפחות אחר החתונה בכולל גמרא בעיון יצא גמד! (זה המילה שהוא אמר...).
הסיפור הזה תואם סיפור שסיפר הראש"ל שליט"א בלוין, על אברך שעבר מכולל פורת יוסף לכולל חזו"ע.
לא כלם מכירים את הסיפור...הסיפור הזה תואם סיפור שסיפר הראש"ל שליט"א בלוין, על אברך שעבר מכולל פורת יוסף לכולל חזו"ע.
אחפש, אם אמצא אעלה.לא כלם מכירים את הסיפור...
הבעיה שנבחנים ברבנות, וכו' ויום אחרי המבחן הכל הולך לפח.לדעתי הנושא הוא לא ב"י ולא מה ללמוד
השאלה היא איך
ישנם אברכים שלומדים ב"י עם הראשונים והם לומדים את זה בדיוק כמו בישיבה מעמידים את השיטות מדקדקים בלשונות מגדידים את ההגדרות
בחור ישיבה שילמד כך ב"י והלכה יגיע לאותה תוצאה שמגיעים בישיבות (הישיבות לומדים רייד מסויים שאפשר ללמוד אותו גם שלומדים הלכה רק הם עוצרים בהגדרות בלי להתעניין מה יוצא להלכה מהסוגיא).
ואברך שלומד ב"י במתכונת רבנות ישאר גמד וכמו כן בחור (יש לי חברים בני 25 בעלי תשובה בעלי תעודה וידועים בעירם מוצי"ם בנדה ובשבת ולא למדו אפ' את הגמרות שיוצאת מהם ההלכה).
שמעתי מתלמיד מובהק לרבינו הגדול זללה"הכנראה שהחכם סובר שבישיבה לומדים איך ללמוד.
ולענין בקיאות, אינו נכון לעשותו באוסף שיטות ראשונים, אלא קודם צריך בסוגיות התלמוד.
וזו צרת הכוללים הספרדים.הבעיה שנבחנים ברבנות, וכו' ויום אחרי המבחן הכל הולך לפח.
אבל בתכלס, המשכורת הרשמית (של ארבע אפסים) מגיעה דרך מסלול זה.וזו צרת הכוללים הספרדים.
מי יתן והיה כוללים מסודרים ללימוד גמרא בעיון מסכת אחר מסכת
לא תואר ראשון בדיינות, ולא סוגיא פה סוגיא שם בלומד'ס.
פשוט ללמוד!
לרוב הלומדים גם במסלול דיינות אין באמת מחשבה שהם יתמנו יום אחד.אבל בתכלס, המשכורת הרשמית (של ארבע אפסים) מגיעה דרך מסלול זה.
דבריך הקודמים היו יותר משיבים נפש, למה הדרת בך, והחלפת את האופטימיות בפסימיות?לרוב הלומדים גם במסלול דיינות אין באמת מחשבה שהם יתמנו יום אחד.
הם עושים את זה בשביל המחויבות.
כי מתחילה הבנתי שאתה מתכוון למשכורת של הכוללים
על זאת יתפלל קו'ל חסיד למען יעטרו בזהובים את הת"חים האמיתיים ולא את המפורסמים של שקר!כי מתחילה הבנתי שאתה מתכוון למשכורת של הכוללים
אז הגבתי שהיא גופה - מי יתן ויהיה תחליף.
ושוב הבנתי שהתכוונת למשכורות הדיינים
וממילא תשובתי אינה ממין הטענה.