המבטא של חניכי ישיבת כסא רחמים [מפוצל]

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
למיטב זכרוני הוא דיבר באופן כללי על איזה קטע סליחות שאומרים בימים נוראים (שכחתי בדיוק את המילה), לא כנגד מישהו שאמר שם והוא "נכנס בו לאלתר"...

הוא דיבר בזה באמצע הספדו, לא באמצע אמירת קטע סליחות... (???).
לפי זכורני שיבח את החזן (הגאון רבי יעקב הכהן שליט"א מח"ס שו"ת ויברך יעקב והוראה ברורה על ריבית) שאמר "אל מלך יושב על כסא רחמים, ומתנהג ב-חסידות", ולא "בח-סידות" שאינו נכון ע"פ הדקדוק שאין עומדים בשוא.
והסתעף... וד"ל
 
לא מסתבר שהמבטא הנכון יהיה לעקם ולשבש את הלשון בכוונה תחילה, נגד מנהג העולם. ואני לא מדבר על ח' וע' אלא על הדגשת הקוף, הצדי, הריש המתגלגלת.

אם יש מנהג ברור והוכחות ברורות מהראשונים וכו' למבטא הקו"ף והצד"י וכו', מה ההבדל מבחינה הלכתית בינם לבין חי"ת ועי"ן?

ומה הפתרון שכבודו מציע?...
 
לפי זכורני שיבח את החזן (הגאון רבי יעקב הכהן שליט"א מח"ס שו"ת ויברך יעקב והוראה ברורה על ריבית) שאמר "אל מלך יושב על כסא רחמים, ומתנהג ב-חסידות", ולא "בח-סידות" שאינו נכון ע"פ הדקדוק שאין עומדים בשוא.
והסתעף... וד"ל
צודק
דקה 4:40
 
לפי זכורני שיבח את החזן (הגאון רבי יעקב הכהן שליט"א מח"ס שו"ת ויברך יעקב והוראה ברורה על ריבית) שאמר "אל מלך יושב על כסא רחמים, ומתנהג ב-חסידות", ולא "בח-סידות" שאינו נכון ע"פ הדקדוק שאין עומדים בשוא.
והסתעף... וד"ל
די מסתבר, לא חושב שיעלו בהלווית הרב רב שיקרא הפך הוראתו
 
אם שרשיה הגיעו מתוניס, יאה לה השם תוניסאית ולא ספרדית, גם אם מאמצים את מנהגי הספרדים.

והם לא מאמצים את כל מנהגי הספרדים (לדוגמא, לא מברכים על ההלל בר"ח).​
אימוץ מנהגי הספרדים, הוא ספרדים. כך מקובל [וגם זאת היה בתונס מרן הגאון הקדוש רבי מצליח מאזוז הי"ד זצוק"ל מייסד וראש הישיבה קראה כך. אדם שגר בתונס לא יקרא לה תוניסאית]. דברי הגר"ע יוסף היו לספרדים ולא לבבלים אע"פ שעלה מבבל וכך גם ישיבת חזון עבדיה שעמדה בנשיאותו.

ומנין לך לגבי הלל בר"ח? התפללת שם פעם בראש חודש?...​
הוא מביא שם עץ יוחסין מספרד עד תוניס? אני מתאר לעצמי שלא.

ועכ"פ, תוניס זה לא ספרד, הגם שכמה משפחות בוודאי הגיעו מספרד.​
מביא בקצרה, תעיין שם זה ממש בפתיח. והאלה בתונס הגיעו מספרד.​
צודק לחלוטין. מי אני שאעביר ביקורת? את הביקורת שמעתי מהרב יצחק יוסף בדרשתו, ודבריו מצאו חן בעיניי. לא מסתבר שהמבטא הנכון יהיה לעקם ולשבש את הלשון בכוונה תחילה, נגד מנהג העולם. ואני לא מדבר על ח' וע' אלא על הדגשת הקוף, הצדי, הריש המתגלגלת.​
אתה יכול לצטט את דבריו. אבל לא להשמיע ביקורת שנשמעת כדבריך. כי אם אלו דבריך, זה כבר זלזול בגדו"י ולא מחלוקת שבין ת"ח שנאמר עליה "את והב בסופה" וגו'. והבאת לך את דברי הגר"י הידועים לי. אחפש מקורם. וכן הנהגת פוסק הדור אביו זצ"ל.​
וכפי שכתבתי לעיל, עוד בטרם ראיתי את דבריך.

וכמה פעמים התארחו אצלנו חניכי כסא רחמים, קראו בתורה והיו ללעג וקלס ממש, עם מבטאם המשונה והמעושה.​
וכמה פעמים התארחו אצלנו, ולא היה כן. וההיפך הוא הנכון בכל מקום שראיתי שנתקעו בלא בעל קורא, חזן או דרשן תמיד מי שהיה נמצא לבסוף היה בוגר כסר"ח מכמה וכמה פעמים ודוגמאות. וד"ב.​
הוא לא רק שטויות, הוא שיבוש משובש ויש לכך הרבה ראיות, בעוד המבטא התוניסאי הוא לפחות מקורי ונצמד למקור.

אבל כאשר אדם רגיל שנולד בישראל מעקם את שפתו בכח, זהו גם שיבוש.

וגם ההקפדה היתירה שגובלת בנערווין גמור, כמו שבנו של הרב מאזוז מצא לנכון בהספדו בעודו אונן (!) לגעור קבל עם ועדה באחד שביטא שם דבר שלא כראוי.​
לא "המבטא התוניסאי" או "הבבלי" אלא "המבטא הספרדי".

ואין זה שיבוש אלא יש לברור התפילה בלשון ברורה כלפי קוב"ה ובזה יש ראיות והוכחות רבות ואכמ"ל כאן.

לגבי בנו של ראה"י. את ה"ביקורת הזאת לא שמעת מהרב יצחק יוסף בדרשתו, ודבריו מצאו חן בעיניך", כי הוא לא אמר...
וההפך, שם שיבח את החזן שעשה כראוי וכמו שהיה מעורר אביו הגדול זיע"א והוי כמילי דהספידא. [וידוע מה שסיפר הגר"מ זצ"ל מה שראה בחלומו אודות האות צד"י].​
לא חלקתי על זה.​
לפחות בזה...​
יש לציין שנהניתי מדבריך שנכתבו בישוב הדעת, למרות שהביקורת היתה מעט בוטה.​
יישר כח...​
 
לפי זכורני שיבח את החזן (הגאון רבי יעקב הכהן שליט"א מח"ס שו"ת ויברך יעקב והוראה ברורה על ריבית) שאמר "אל מלך יושב על כסא רחמים, ומתנהג ב-חסידות", ולא "בח-סידות" שאינו נכון ע"פ הדקדוק שאין עומדים בשוא.
והסתעף... וד"ל

לא זכרתי את זה. היה עוד משהו אחר עליו התכוונתי, איני זוכר כרגע.

עכ"פ עי' מה שהוספתי לעיל על זה.
 
למיטב זכרוני הוא דיבר באופן כללי על איזה קטע סליחות שאומרים בימים נוראים (שכחתי בדיוק את המילה), לא כנגד מישהו שאמר שם והוא "נכנס בו לאלתר"...
הוא דיבר בזה באמצע הספדו, לא באמצע אמירת קטע סליחות... (???).

למה סתם להתווכח במילתא דעבידא לאיגלויי?

ראה כאן, דקה 8:35.


הוא מתייחס לחזן שקרא שם קטע סליחות (ויעבור וכו') ואמר "ומתנהג בחסידות", רק שלא נכנס בו אלא להיפך, אומר לו יישר כח ונכנס באלה שטועים בזה (וזה יותר גרוע ממה שזכרתי, מילא אם היה טועה והיה צורם לו לשמוע, אבל הוא אמר כפי שצריך).

שו"ר שהגיבו לך אחר כך:

לפי זכורני שיבח את החזן (הגאון רבי יעקב הכהן שליט"א מח"ס שו"ת ויברך יעקב והוראה ברורה על ריבית) שאמר "אל מלך יושב על כסא רחמים, ומתנהג ב-חסידות", ולא "בח-סידות" שאינו נכון ע"פ הדקדוק שאין עומדים בשוא.
והסתעף... וד"ל
 
מה זה השטויות האלו אז פורת יוסף היא ישיבה סורית כי הרב עזרא עטייא הוא חלאבי או שמא היא עיראקית כי הרב בן ציון חזן מבאגדד??

אם ראש הישיבה מטמיע את התרבות / מבטא / עיון של הארץ שממנה הוא מגיע, בוודאי.
 
אם יש מנהג ברור והוכחות ברורות מהראשונים וכו' למבטא הקו"ף והצד"י וכו', מה ההבדל מבחינה הלכתית בינם לבין חי"ת ועי"ן?

ומה הפתרון שכבודו מציע?...

ח' וע' יכול להיות ללא לעגי שפה מודגשים, באופן של השומע מבין שהקורא משנה דיבורו בכוונה.
 
לא "המבטא התוניסאי" או "הבבלי" אלא "המבטא הספרדי".

הספרדים בספרד לא מדברים כך, אלא התוניסאים בתוניס. זהו מבטא ערבי תוניסאי מובהק.

ואבות אבותינו בארץ ישראל בוודאי לא עיקמו את שפתם במתכוון, להדגיש את הרי"ש או הק' וכדו', כל אחד דיבר כמו שהוא רגיל.

המבטא של העולים מארצות שונות (כולל האשכנזים שהשתבשו לגמרי) נובע מהמבטא של הגויים שהם חיו בתוכם והם דיברו את שפתם.
 
לגבי בנו של ראה"י. את ה"ביקורת הזאת לא שמעת מהרב יצחק יוסף בדרשתו, ודבריו מצאו חן בעיניך", כי הוא לא אמר...
וההפך, שם שיבח את החזן שעשה כראוי וכמו שהיה מעורר אביו הגדול זיע"א והוי כמילי דהספידא. [וידוע מה שסיפר הגר"מ זצ"ל מה שראה בחלומו אודות האות צד"י].

לא זכיתי להבין את הסלט שעשית כאן.

את הביקורת על המבטא של חניכי כסא רחמים שמעתי במו אוזני בדרשה של הרב יצחק יוסף, דרשה שלא הוקלטה.

ומה ששיבח את החזן, כבר כתבתי, זה יותר גרוע ממה שחשבתי.
 
ח' וע' יכול להיות ללא לעגי שפה מודגשים, באופן של השומע מבין שהקורא משנה דיבורו בכוונה.
גם צד"י וקו"ף וטי"ת וכו'.

צריך רק להתרגל לבטא נכון ועדין.

וכיון שמנהג רוב ככל עדות המזרח שוה ברוב הדברים, ויש לו יסודות נאמנים בראשונים, למה לזנוח אותו?


טרם השיב כת"ר מה הפתרון שכבודו מציע לסוגיא הלכתית זו.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית