אתמהה איך חשב לדחות בכך כדי להוציא עי"ז דין מחודש כזה שלא נמצא בשום פוסק קדמון להתיר. עכ"ל.
זו שאלה בפני עצמה, כיצד הוציא דין מחודש כזה שלא נמצא בפוסקים קדמונים להתיר. גם הגאון רבי רפאל ברוך טולדנו זצ"ל כתב שהוא "חידוש גדול", אבל לא דחה מפני זה את הש"ג.
והתשובה פשוטה, שכך מנהגם של הפוסקים וגדולי הדור שבכל דור ודור, שכאשר מתחיל מנהג חדש צועקים עליו (וכן ראוי לעשות, וכאשר כתבו הגאונים בעל שו"ת שואל ומשיב ובעל מאמר מרדכי, בספרם מגן גיבורים, על זקנם הר"י קצנלנבוגן, "וגם זקננו שהאריך בפסק הלז, בלי ספק שכוונתו היתה לשם שמים,
בשביל שראה שנפרץ בעת ההוא וכל כוונתן היה לדמות לעכו"ם, ועל כן ליבתהו רוח טהרה לעורר מדנים על זה".
אבל לאחר שפשט המנהג, לימדו עליו זכות ומצאו לו סמך, וביארו שכבר לא שייכים טעמי האיסור, וכאשר כתבו הגאונים הנ"ל בספרם מגן גיבורים.
וכעת נמצאים אנו בדף היומי בתחילת מסכת עבודה זרה, ואפשר לראות את גישתם של תוס' ושאר הראשונים, באשר למנהג הרווח לערוך משא ומתן עם העכו"ם ביום אידם, נגד משנה מפורשת.
ולא עלה בדעתם לומר "ובוודאי יש לעורר על המנהג הרע הזה שפשט בישראל", או לפזר פשקווילים בכל גבול ישראל על האיסור החמור שמפורש במשנה, אלא מנהג ישראל הלכה הוא, ורק צריך למצוא לו טעם (ואם באמת אין טעם, והוא מפורש נגד ההלכה, אז יצאו נגדו הפוסקים וביטלוהו). ואכן מצאו לו כמה טעמים, אם משום איבה (ודחו), אם משום שאינם עובדי ע"ז כיום, וכו'.
ורק בימינו התפשטה הרעה החולה שאברכים צעירים שעוד לא נוגב החלב משפתותיהם, יוצאים נגד מנהג ישראל שהוא מנהג פשוט עשרות ומאות שנים, בלשון מדברת גדולות, לאמור "כך דייקתי בראשונים"... (עד שיבוא רעהו ויהפוך לו שלייתו על פניו).
בהיותי לומד בפסק דין הנזכר של פאה נכרית, ומחפש בספרים, לא יכולתי להתעלם, ונראה לי חובה קדושה לדבר ולהעיר לפני רבותי. במה שראיתי בירחון הנכבד אור תורה כסלו תשמ"ט, נערים אפרוחים שלא נתפקחו עיניהם בד' אמות של הלכה, מכניסים עצמם בין ראמים, בלי ראיות והוכחות, רק בעלי אסופות. והמה אוספים ומונים דברי הפוסקים האוסרים למיניהם, החיים והמתים, עד שנלאו למצוא הפתח ועלה להם כמנין פאה ויותר. ואם יחפשו עוד ימצאו חמש פאות, בלי שהזכירו בדבריהם אף פוסק אחד שמתיר, ובלי שראו והבינו גם תוכן דברי האוסרים וטעמם. ואח"כ פוסקים הלכה וזה לשונם, "המורם מכל האמור אין שום היתר לצאת לרשות הרבים בפאה נכרית, והשומע ישמע, והעובר חטאו ישא ואנחנו נקיים". עכ"ל.
על זאת ידוו כל הדווים, שנתקיים בנו בעקבתא דמשיחא חוצפא יסגי, ואוי לדור שכך עלה בימיו, שנער בן י"ז שנה שכתבנו עליו בוצין בוצין וכו', עמד במקום גדולים ונעשה גדול ואחראי בעד כל הדור, עד שהגיע לקלל עם קדוש וטהור ובכללם רבנים ואדמורי"ם וראשי ישיבות ואבות בתי הדין ספרדים ואשכנזים, לומר עליהם חטאם ישאו. ולא ידע למי מקלל, לדור שלם הסומך על דברי גדולי הפוסקים המפורסמים, ולא חש לקמחיה לדבר גבוהה ולא ירא משאתם שמא ישרפוהו בהבל פיהם. וע"ז אמר הפסוק באיוב, ועתה צחקו עלי צעירים ממני לימים אשר וכו'.
וכן כתב הגר"ע יוסף בפתיחה לספרו "יביע אומר" (חלק ט'), וזה לשונו: "וראיתי לנכון להעיר כאן ולהתריע על תקלה חמורה, אודות כמה מצעירי הצאן, בחורי ישיבה, שלא הגיעו להוראה, ולא הוסמכו מגדולי הדור, ומעיזים פניהם לכתוב כמה מאמרים בהלכה, וחולקים על רבותיהם, אע"פ שלא הגיעו לקרסוליהם, ולא ירדו לסוף דעתם. ומפרסמים את דבריהם ברבים, באיזה ירחון להלכה ולמעשה, ולא ידעו ולא יבינו בחשיכה יתהלכו, ואין הכרעתם מכרעת, כי יסוד כל דבריהם ע"פ סברת הכרס, ללא הוכחות מדברי הפוסקים אשר מדבריהם אנחנו חיים. וישנם טועים וחושבים שדבריהם הלכה למעשה, וילכו אחרי ההבל ויהבלו...
ואלו התלמידים הצעירים שלא הרבו תורה "כראוי" ומבקשים להתגדל בפני עמי הארץ וקופצים ויושבים בראש להורות לישראל, הם המחריבים את העולם ומכבים נרה של תורה, ומחבלים כרם ה' צבאות, ועליהם נאמר, אחזו לנו שועלים, שועלים קטנים מחבלים כרמים".
והגם שגדול הדור הגר"ע יוסף הרשה לעצמו לצאת נגד מנהג ישראל של פאה נכרית, הרי לא עשה מזה "איסור דאורייתא" (ואדרבה דחה כל מי שניסה לומר כן, רק כתב שעיקרו דאורייתא), והיקל לגרושה ואלמנה, וגם לנשואות שבאו לפניו בכל מיני מקרים, כאשר ראה שזה לא מגיע מכיוון הבעל אלא מכיוון האשה, היקל אפי' בצורך כל דהוא (כמבואר בשו"ת מעין אומר חלק י"ב).
כמו כן, לא הרשה לעצמו לצאת נגד מנהג ישראל ללכת בחצאית המכסה את הברך, והשאר בגרביונים.
אבל אצל הצעירים החכמים בעיניהם פאה היא "איסור דאורייתא" מהטעם שבדו להם (אחרי שכל הטעמים המפורטים באחרונים נגוזו והלכו להם, הוצרכו למצוא טעם חדש) והכל אסור, וגם שוק באשה ערוה שהגר"ע לא ראה צורך לכתוב בספריו על האיסור ולא שינה מאומה למרות מכתביו הפרטיים שהתגלו במפתיע לאחר פטירתו, אותם החכמים בעיניהם מפרסמים זאת וטוענים שזה רצונו...