למיטב ידיעתי, "ישועות יעקב" הוא מהפוסקים האוסרים. אז לא לקחת את "האחרונים שהתירו".
כתבתי באופן כללי, שמי שדן בדברי השלטי גיבורים, להתיר או לאסור, לא דן בראיותיו מרש"י ורא"ש בברכות, כי כאמור לא זה עיקר הסוגיא אלא רק 'אחרי' שהבין שזו הפאה של הש"ס וממילא צריך לחזר אחרי טעם לדבר. ו'לדוגמא' בעלמא הבאתי מהישועות יעקב ואה"נ שהוא מהאוסרים בפשטות אף שלא הכריע בזה לגמרי [ואח"כ הבאתי גם מהקיצוש"ע טולידאנו שמתיר, ואפ"ה סייג וכתב ש"זהו חידוש גדול", וממילא פשוט שאם אין מקור לזה, א"א לומר כזה "חידוש גדול" מסברת כרס]. וראה עוד בתגובה הבאה.
ומטבע הדברים, הפוסקים שאסרו נזקקו לדחות גם את ראיותיו ממסכת שבת וכו', אבל הפוסקים המתירים לא נצרכו לזה כדי להתיר. חלקם פלפל בראיות, רובם התייחסו לסברות לאסור ולהתיר, וזה היה עיקר המו"מ שלהם.
וכן גם הפוסקים האוסרים. רבי יהודה קצנלנבוגן, האוסר הראשון, ציין בדבריו את הטעמים לאסור, כגון דת יהודית, ששני כיסויים גמורים בעינן מדינא דגמ' וכן פסקו הרמב"ם והשו"ע, מטפחת ועליה רדיד (ולכן יש לאסור גם מטפחת), ומשום מראית העין, כי הרואה חושב שעוברת על דת משה.
וכאשר דוחים את הטעמים לאסור, ממילא הדבר מותר, ואין צורך להוכיח מהגמ' להתיר (כשם שאין שום הוכחה להתיר מטפחת, ואדרבה מפורש בגמ' לאסור קלתה שהיא מטפחת לשיטת הרמב"ם).
אקדים הקדמה קצרה כדי שיובן היטב כוונתי. שים לב היטב כדי שלא יהיה שיח חרשים.
ישנם שלשה סוגי גישות באחרונים, א. דנו בדברי השלטי גיבורים, ב. דנו בדברים צדדיים כגון מראית העין וכד', ג. לא דנו כלל אלא העתיקו את השלטי גיבורים בסתמא.
הראיה שלי היא מהסוג הראשון, שהאחרונים ש'דנו' בדברי השלטי גיבורים, הן לאסור והן להתיר, לא דנו כלל מצד מה שהביא השלטי גיבורים מרש"י ורא"ש בברכות, אלא רק במה שהביא השלטי גיבורים מהסוגיא בשבת ובנזיר, ומוכח שהבינו שמצד הסברא להתיר מרש"י והרא"ש לבד אינו מספיק להיחשב ראיה בשביל להתיר, אלא זהו רק נתינת טעם 'אחרי' שאנו מבינים שהפאה נכרית של הש"ס אכן היתה גלויה, ולכן זה היה עיקר הדיון בדבריהם. וממילא אם באמת לא זו הפאה של הש"ס, שהיא היתה מכוסה, חזר הדבר לפשטות הדברים שאסור, וא"א ללמוד היתר מסברא לבד.
הסוג השני של האחרונים - שדנו בדברים צדדיים, אין מהם ראיה ברורה לא לכאן ולא לכאן, כי מן הסתם בעצם ההיתר סמכו על השלטי גיבורים שהוא ראש המתירים, אבל לא התברר בדבריהם האם עיקר סמיכתם הוא על ההבנה שכך היא הפאה של הש"ס, או דלמא גם לולא זה היו מתירים מצד הסברא לבד שהביא השלטי גיבורים לאחר מכן.
וכן הסוג השלישי של האחרונים הנ"ל, שהעתיקו את השלטי גיבורים בסתמא, ג"כ אין ראיה מהם לכאן או לכאן, כמו הסוג השני.
ולכן כאשר לפחות מחלק מהאחרונים (הסוג הראשון הנ"ל) מוכח כהיסוד הנ"ל (שהסברא שנתן השלטי גיבורים היא לא חזקה כדי להתיר מצד עצמה, אלא רק 'אחרי' מה שהבין שזהו הפאה של הש"ס, וכנ"ל), וגם האחרונים האחרים לא סותרים את זה וכאמור, ואדרבה ישנם אחרונים שכתבו להדיא שהסברא הזו היא חידוש גדול, וכן הסברא נותנת, ממילא ודאי שכך יש לנקוט, בפרט שבשאר הגוף בודאי איננו אומרים סברות אלו לחלק בין תלוש למחובר, וממילא כדי להוציא את שיער מהכלל ולומר שהוא סוג אחר של פריצות צריך ראיה חזקה, ואם אין ראיה מהמשנה בשבת, א"א להקל ע"פ הסברא לבד. [אלא שאתה רוצה להביא ראיה מהראשונים בברכות, וגם לזה כתבתי בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' ריא והלאה) שאין ללמוד זה מזה].
אני לא כתבתי שלמדו רק מזה, ולא כתבתי שלמדו מהראיה מערכין וברכות, וממילא לא מובן מה אתה רוצה.
הסברא שהביאו האחרונים היא סברת הש"ג, אין לה הכרח מברכות, ואין לה הכרח מערכין, אבל הסברא לכשעצמה היא סברא חזקה שהסכימו לה האחרונים, ותו לא מידי.
והאחרונים לא התמקדו בדבר אחד, שהרי סוגיית הפאה כוללת עניינים רבים, ולכן הבקשה שלך היא בקשה מוזרה בתכלית, "תראה לי אחרון אחד שלמד רק מכח מה שסיים".
עיין היטב בתגובה הקודמת, ותבין היטב את כוונתי.
את הסברא הזו לא כתב הש"ג בסיום דבריו, אלא באמצע דבריו: "דשיער באשה ערוה דקאמר לא הוי אלא בשיער הדבוק לבשרה ממש ונראה גם בשרה עם השיער, אבל שיער המכסה שערה אין כאן משום שיער באשה ערוה וגם לא משום פרועת ראש".
כתב גם באמצע וגם בסוף.
עכ"פ מה נפק"מ?
(הנני עונה לדבריך אגב תגובתי להנ"ל)
ויש גם מהאחרונים שהתמקדו במיוחד בראיית הש"ג מברכות, וכך כתב הגאון רבי גבריאל ציננער (קובץ אור ישראל ל"ו):
"עוד יסוד חדש למדין מדברי הש"ג, שכתב שיער באשה ערוה היינו דוקא כשנראה הבשר עמהן אבל השערות לעצמן אינן ערוה כלל, והביא ראיה מרש"י בברכות ולכאורה כוונתו סתומה. אולם איתא שם בפרק מי שמתו (דף כד.) "שיער יוצא בבגדו מהו", ופרש"י שנקב יש בבגדו כנגד זקן התחתון ויצא מן השיער דרך הנקב מהו, מי הוי ערוה לקרות ק"ש נגדו או לא. ולכאורה למה מבעיא ליה דוקא ביוצא דרך הנקב, ולא בשיוכל לראות שם דרך הנקב כשבגדו מגולה, אלא על כרחך דזה פשיטא ליה דבנראה השיער עם הבשר דהוי ערוה, רק בשיער לבדו מבעיא ליה, ומסיק דליכא שום ערוה בשיער לבד כדאיתא התם, וכ"כ החזו"א באורח חיים (סי' ט"ז סק"י) בקיצור הדברים ע"ש".
אמנם הוא דן 'גם' בסברא מרש"י והרא"ש, אך עדיין אינו ראיה. כי לפני כן הביא שם את השלטי גיבורים בהבנתו שכך היא הפאה שבש"ס, עי"ש באורך, וא"כ מובן שהוצרך לחזר גם אחרי טעמיו של השלטי גיבורים, כמו השלטי גיבורים גופיה שאף שהבין שזו הפאה נכרית של הש"ס מ"מ נזקק לחזר אחר טעם להיתר בזה. אבל אה"נ אם לא זה הפאה נכרית של הש"ס, מהיכ"ת שיתיר את זה, ואע"פ שאין ראיה שלא יתיר את זה מכח הסברא לבד, מ"מ גם אין ראיה להיפך, וממילא הוי כעין הקבוצה השניה או השלישית של האחרונים שכתבתי לפני מספר תגובות. עי"ש ותבין. [ועכ"פ גם אם תתעקש מאיזה סיבה ולא תאמר כן בדבריו, ערבך ערבא צריך, דעיקר הראיה שלי היא מגדולי האחרונים של הדורות הקודמים יותר, לא על זמנינו עם כל הכבוד].
ולגוף דבריו הגבתי על זה בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' ה), עי"ש. וע"ע לקמן בזה.
ויסוד זה הובא כבר בראשונים, וראה מה שכתב שו"ת הראב"ן (סימן צ"ה אות ז), "דאין לחוש להרהור של המביטים בה, דלא שייך הרהור אלא כפי שהיה בסוטה שמגלה לבה ומגלה שערה לגמרי עד שנראה שערה ובשרה, להכי חייש להירהורא, ואע"פ ששערה נראה, כיון שאין בשרה נראה ליכא למיחש להרהורא".
לא מיניה ולא מקצתיה, הוצאת את דברי הראב"ן מהקשרם לגמרי, וכפי שהארכתי בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' ט).
וכן בספר "אור זרוע" (חלק א', הלכות טהרת קריאת שמע ותפילה סי' קל"ג) ורבינו חננאל גרסו בגמ' הנ"ל "שיער יוצא לה בבגדה", וכך כתב באור זרוע: "פירש ר"ח, היה שיער יוצא מתוך בגדה ובשרה מכוסה, אין בו משום ערוה, כי שיער הוא ולא בשר. וזה שקרא רב כהנא על רב מרי שיער שיער, כלומר השיער שיער הוא ולא בשר... והא דאמר שמואל שיער באשה ערוה שנאמר שערך כעדר העזים, פירש מורי רבינו יהודה בר יצחק דלאו לענין ק"ש איירי [אלא לאיסור הסתכלות כפי שכתב הריקאנטי], וגם אין אנו נזהרין לקרות ק"ש לפני בתולות פרועות ראש".
והיינו שעיקר הכיסוי הוא על הקרקפת והשיער בשטח זה, אבל השיער היוצא חוצה אינו ערוה, וקל וחומר שיער תלוש.
(וראיתי ל @א. כהן הנ"ל שכתב על זה בפורום לתורה "כרגיל, ראיה לסתור היא" בדברים מביכים של חוסר הבנה משווע, ולא זכינו לזה כאן, ולקמן אעתיק דבריו ואגיב עליהם).
ראה להלן מה שהגבתי על דבריך, שהחוסר הבנה נמצא אצלך באופן מוחלט, וחבל שאתה מתבטא כך בפזיזות.
ומה שהזכיר רא"ש, כוונתו לדברי הרא"ש שם "שער באשה ערוה בנשים שדרכן לכסות שערן, אבל בתולות שדרכן לילך פרועות מותר לקרות כנגדן", ומזה למדים ששיער שאינו רגיל להתכסות (והכיסוי הוא בשטח הראש, לשיער שנראה עם הבשר) אינו ערוה ומותר לגלותו, וקל וחומר לפאה נכרית שהיא שיער תלוש ורגילים בו.
השלט"ג דן מצד הפריצות ולא מצד הרגילות, וכדכתב ולכשתעיין וכו' "תמצא דאין איסור בשער אשה משום ערוה אלא במחובר לבשרה וגם שהבשר נראה עם השיער כדאוקימנא". אלמא כוונתו להוכיח משם ששיער שלא מחובר לשערה 'הוא לא ערוה' דהיינו לא פריצות, ולא להוכיח שזה לא כלול בשיער של הפסוק "וממילא" נוכל להיתלות על היתר ה'רגילות'.
ומה שכתבת על זה:
אין זה אלא בדרך קל וחומר וכפי שכתבתי לעיל, דאם אפילו שיער מחובר אינו ערוה ברגיל לראותו, על אחת כמה וכמה שיער תלוש הרגיל לראותו. ופשוט.
ועל זה כתב שאין שיער באשה ערוה אלא במחובר לבשרה.
אתה סותר את עצמך מיניה וביה.
בתחילה אתה כותב שהשלט"ג בא להביא ראיה ש"רגילות" מועילה ממה שמצינו כן בבתולות, ומאידך גיסא אתה מוסיף ש"על זה כתב שאין שיער באשה ערוה אלא במחובר לבשרה", מדוע? האם בגלל שבשיער תלוש מועיל רגילות ובשיער מחובר לא מועיל רגילות? הרי גם בשיער מחובר מועיל – כמו שמצינו בבתולות, אלא שבנשואה יש בעיה צדדית של חיוב כיסוי, אבל עצם הרגילות שאינו מביא הרהור שייך גם במחובר, ואם כן מה שייך לחלק שאין ערוה והרהור אלא בשיער המחובר כאשר זה לא תלוי בזה כלל אלא ברגילות ותו לא?
ומדברי הראשונים בברכות כ"ד שהתירו את גילוי השיער היוצא מכיסוי הראש וכנזכר לעיל, משמע שעיקר הכיסוי הוא לקרקפת הראש, ולכן לא מצינו היתר לאשה קרחת או מגולחת לגלות את ראשה, וממילא גם אין איסור בשיער היוצא מהכיסוי, אלא רק בשיער הנראה עם הבשר.
הגבתי על זה בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' יב והלאה) באריכות, עי"ש.
וכן כתב הגאון רבי בנימין זילבר זצ"ל בשו"ת אז נדברו (חלק ז' סי' פ'): "אודות השאלה שנתקבלה אתמול, אם אשה שאין לה שערות יש [לה] חיוב כיסוי... הנה ילפינן [כיסוי ראש] מדכתיב ופרע את ראש האשה, ותנא דבי ר' ישמעאל אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפרוע ראש, ובספרי ופרע וכו' לימד על בנות ישראל שהן מכסות ראשיהן, ובמדרש רבה ופרע למה, שדרך בנות ישראל ראשיהן מכוסות, הרי שעיקר הקפידא שהראש יהיה מכוסה, והדיון בפוסקים הוא אם גם על השערות יש קפידא לכסותן כגון השערות שמחוץ לצמתן שיוצאות מהכיסוי, אם זה מדינא דגמ' צריכין לכסות או רק ע"פ הזוהר.
ומסתבר מאוד שאפי' בדברים כמו אלו לא דרשינן טעמא דקרא ולומר שעיקר מה שהקפידה התורה הוא משום צניעות כי השערות הם עיקר היופי של האשה, ובאשה קרחת הכיסוי מוסיף יופי וחן, לכן אין חיוב כיסוי. אלא אין לך מה שאמרה תורה, והרי אנו רואים שבפנויה אפי' היא ערוה אין [בה] דין של כיסוי הראש". עכ"ל.
הרב אז נדברו ס"ל שחיוב כיסוי הראש הוא רק 'גזירת הכתוב' ותו לא.
אולם בראשונים [וכן באחרונים רבים אחרים] מבואר שטעם איסור פריעת ראש ביסודו הוא מצד הרהור ופריצות, וכפי שהארכתי בבגדי קודש (עמ' רמד והלאה) ובקובץ תגובה הנ"ל (עמ' קד והלאה). עי"ש.
ויש לציין שהאז נדברו הנז' כן כתב עוד בחלק יד (סי' מח), עי"ש שכל דבריו תמוהין טובא, ובתוך דבריו כתב: "לא דנתי מה הדין אם כל המלבושים של מראה הבשר, כיון שזה לא נוגע למעשה כי לא רגילים בזה".
והוא פלא פלאות, מה יש "לדון" בדבר פשוט כזה ואיזה צד יש להתיר שאשה תראה ערומה ובלבד שתהא 'מכוסה' - בבגד הנראה כבשרה בכל גופה (שלכן כתב שלא דן בזה רק בגלל ש"זה לא נוגע למעשה כי לא רגילים בזה", אבל אם ינהגו כן ויהיה נוגע למעשה - יתכן שיתיר להן דבר זה)??? ודבריו ז"ל מרפסין איגרי טובא. וגם שאר דבריו שם תמוהין ונסתרין מדברי הראשונים במחכ"ת, וכפי שהארכתי בבגדי קודש (עמ' סז והלאה), עי"ש.
ומבואר כדבריו במדרש רבה (בראשית פרשה י"ז), "מפני מה האיש יוצא ראשו מגולה והאשה ראשה מכוסה.
ובאבות דרבי נתן (פרק ט') "מפני מה האשה מכסה את ראשה ואין האיש מכסה את ראשו. משלו משל למה הדבר דומה לאשה שקלקלה מעשיה והיא מתביישת מן הבריות שקלקלה. כך קלקלה חוה וגרמה לבנותיה שיכסו את ראשיהן".
וכן כתב בחידושי הריטב"א (מועד קטן דף כ"ד), "ולכולי עלמא לדברי כל המפרשים ז"ל עיקר עטיפה הוא כסוי הראש וכדאמרינן התם ומכסה ראשה כאבל".
לא מבואר שם כדבריו ולא כלום. ברור שצריך 'לכסות' את הראש, השאלה עם מה. לא ידעתי מה ראית שם. [ואם כוונתך מצד שרואים משם שהאיסור נובע מהקללה, ללא קשר לצניעות, זה אינו, עי' בבגדי קודש עמ' רמו, ובקובץ תגובה הנ"ל במה שהשבתי על תגובותיך בעניין זה בעמ' קיט והלאה].
וכדברי הגר"ב זילבר כתב גם הגאון בעל שו"ת בני בנים בקובץ תחומין (י"ג): "ולפי הנאמר 'ופרע את ראש האשה' ולא 'את שיער האשה', משמע שגם אם גילחה ראשה היו מגלים את ראשה, ואם כן אסור לאשה לגלות את ראשה אף אם היא קרחת".
עי' בזה באריכות בקובץ תגובה (עמ' יח).
וכן כתב הגאון רבי בן ציון אבא שאול זצ"ל, בשו"ת "אור לציון" (חלק א' סימן י"א), וזה לשונו: "הרשב"א בחידושיו לברכות (דף כ"ד) הביאו הבית יוסף (ריש סימן ע"ה, ד"ה טפח), כתב דמותר לקרות נגד שיער של אשה שמחוץ לצמתה שאינו מתכסה, ואין חוששין להם, מפני שהוא רגיל בהם ולא טריד, והובא להלכה ברמ"א (סי' ע"ה סעיף ב'), ופשטות דבריו מורין שאין האשה חייבת לכסות כל שערותיה, ומותרת לגלות צמותיה והיינו שערותיה הקלועות לה מאחוריה".
ראשית, אף שכך כתב האור לציון מדנפשיה בתחילה בביאור דברי הרשב"א בהיתר ד'חוץ לצמתן', אבל מיד לאחר מכן הביא את דברי החתם סופר (סי' לו) שהביאו המשנ"ב (סי' עה סקי"ד) שפירש דברי הרשב"א לבגד המצמצם השיער שלא יצאו לחוץ, ועל אותו מעט שיוצא מהכיסוי היקל הרשב"א, עי"ש, והמעיין הישר יראה מדבריו שמצדד כהך פירושא (בפרט דמסיק 'ולפי זה זכינו לדין' וכו' והיינו לפי מה שביאר דברי הגמ' ביבמות ע"פ הביאור השני, דהיינו החתם סופר. עי"ש היטב).
שנית, בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' יב והלאה) הארכתי בעניין 'חוץ לצמתן' בראיות ברורות שאי אפשר ללמוד מכך לעניין לגלות מעט שערות ברשות הרבים כפי שרצה האור לציון ללמוד בהו"א.
וכן כתב הגאון רבי יוסף רוזין זצ"ל אב"ד טעלז, בשו"ת "עדות ביהוסף" (חלק א' סי' כ"ט) על המנהג בזמן חז"ל, שגם הבתולות היו יוצאות בשעת חופתן כשראשן מכוסה ושיער יוצא מהכיסוי, וההבדל בינן לבין הנשים הנשואות הוא "דנשים יוצאות ושערן קלועות, ובתולות בשעת הכנסן לחופה היה שערן מסותרות".
אכן ממנו מוכח שהבין כמוך. אך לא ברור מהיכן הוציא זאת, שהרי כתב זאת בדרך אגב כדי להסביר את הבתולות בכניסתן לחופה, שהיו יוצאין עם הינומא ושיער יוצא לחוץ, ועל זה הוקשה לו אם כן מאי שנא מנשואה הרי גם היא מוציאה שיער לחוץ [וביאר שזה קלוע וזה לא]. ומשמע דפשיט"ל שנשואה מוציאה מעט שיער לחוץ. וצ"ע מהיכן פשיט"ל הכי. ועל כרחך צ"ל דנמשך אחר הרשב"א בשיער היוצא מחוץ לצמתן או אחר המג"א בשם מהר"ם אלאשקר, ואם כן כבר נתבאר בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' יב והלאה) באריכות שא"א להביא מדבריו ראיה בזה, עי"ש באורך רב.
וכתב הגאון רבי משה פיינשטיין זצ"ל בשו"ת "אגרות משה" (אורח חיים סי' קי"ב), שאין הגבלה לאורך הצמה שמותר להוציא מהכיסוי לדעת הרשב"א, ויש להתיר אף בטפח ויותר, כי אין זה ערוה כלל. ורק ראוי להחמיר כדברי החת"ס, לא לגלות אף שערה אחת: "וכוונת הרשב"א ברכות דף כ"ד שכנגד השערות שמחוץ לצמתה שאינה מתכסה אין חוששין להם מפני שהוא רגיל בהן ולא טריד, אפשר הוא אף ביוצאות טפח... והשערות שמחוץ לצמתן שאינן ערוה הוא אף ביותר מטפח".
עי' מה שכתבתי על זה באריכות בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' נט).
משפט תמוה כזה מלמד על בורות עמוקה, כל השומע ישחק.
אתה יכול לכתוב מה שאתה רוצה ולהמשיך לגחך על כל מה שלא מסתדר לך, אבל לא תוכל לברוח ממה שכך מוכח באחרונים, וכנ"ל. וכך הסברא הפשוטה. [בנוסף למה שהארכתי מדברי הראשונים שיסוד האיסור הוא הפריצות שבשיער, ולא רק אחרי המצב הקיים שכולן מכסות].
בנוסף לכך שבפני עצמו הוא תמוה - כיצד אפשר לאסור דבר שלא נאסר
זה גופא 'כלול' באיסור.
כי בראשונים מבואר שאין שום 'ציווי' לכסות את הראש - שתוכל לפלפל שאם 'כיסתה' קיימה את המצוה, ולא משנה במה, ולאסור פאה הוא לאסור דבר שלא נאסר וכו' וכו', אלא מה שנאסר הוא 'פריצות של הנוי שבשיער', ופשוט שלעניין זה אין שום נפק"מ אם זה שיער שגדל בראשה או שהוא הודבק לראשה או שהוא תלוש ומונח על ראשה כאילו הוא השיער המקורי, בהכל זה אותו נוי, ונוי כזה אסרה תורה. והארכתי בזה בבגדי קודש (עמ' רמד והלאה) ובקובץ תגובה הנ"ל (עמ' קד והלאה).
(ועל אחת כמה וכמה, כאשר שגם הדברים שנאסרו במפורש כמו מטפחת, אנו מוצאים דרך להתיר כיום).
אין שום קשר. עי' מה שכתבתי בקובץ תגובה הנ"ל (עמ' מד והלאה) באריכות.

