הולכת ספר תורה פתוח או סגור | דיון

גם בשו"ת וישב הים להגר"י הלל שליט"א לרפו"ש ח"ד כתב שיוציאו את הס"ת מההיכל ויחזיקו אותו פתוח וכך יקחוהו לתיבה. ולא יפתחו את הס"ת בהיכל ואח"כ יסגרו שא"כ יסתלקו האורות (אני כותב מזיכרון, אין הספר בידי).
נ"ל שמה שחי' שם שלא לפתוח הספר בהיכל, ואם רוצים (או שכך צריך לדעתו) אפשר לפתוח מחוץ להיכל, ואין התייחסות לעניין המדובר.
 
מנהג שהתקבל בתפוצות ישראל לדעת כל חכמי ישראל

מנהג שהתקבל בתפוצות שלושה בתי כנסת הנ"ל.

המנהג הקדמון מזמן בית המקדש היה להוציא הס"ת סגור, כמו שנאמר בנחמיה פרק ח' ויאספו כל העם וגו' ויביא עזרא הכהן את התורה וגו' ויעמד עזרא הסופר על מגדל עץ אשר עשו לדבר וגו' ויפתח עזרא הספר לעיני כל העם וגו'.

אלא שבירושלים מתוך שבית הכנסת הגדול היה ארוך וצר וכולם רצו לראות את הכתב היו עושים כן וכמש"כ בשו"ת הלכות קטנות ח"ב סי' רנ"ה וז"ל נוהגים פה עה"ק ירושלים תוב"ב שמקיפים בס"ת פתוח בכל שטח בהכ"נ להראות את העם כתב ס"ת מפני שבית הכנסת הגדול הוא ארוך וצר וכו' ולא די במה שיגביהו ס"ת בתיבה".

בשום מקום בעולם כולל בצפת בדורו של רבינו האר"י והרמ"ק לא פתחו את הס"ת בהיכל, ואף לא בשעת הולכתו.
רק בירושלים בבית כנסת אחד נהגו כן משום שבית הכנסת היה ארוך וצר, כדברי הכותב בפורום מורשת מרן שהיכה על קודקודו של אחד ממנהיגי הג'יהאד.
 
ראה בדיון בפורום מורשת מרן כיצד "התאבד" על נושא זה, וגם קודמו פותח האשכול.

ואגב שם, עוד עדות של הרב מוצפי שהתבררה כלא נכונה, הפעם בשם הבא"ח.
 
בקיצור... @משיב כהלכה אתה רוצה "להתפס" על איזה אמרה של מישהו ומתוך זה להוציא שכל התלמידים של מרן הגרע"י זצוק"ל רוצים "לכפות" את הדבר הזה... אם כך שיהיה לך בהצלחה.

בינתיים כל הכותבים כאן בעד המנהג לא אמרו שצריך "לכפות" את הדבר הזה ודנים פה בסך הכל מה יותר ראוי.
אתה רוצה לסחוב כל וויכוח פה לג'יהאד במקום לענות על עצם הדברים... בהצלחה.
 
מרוקאי ששנה ופירש וכעת בועט באבותיו ופועל לחזק את פסקי הגר"ע יוסף תוך עקירת מנהגי המקום,
אוי אוי אוי...
איזה "עבירה" הוא עושה שהוא הולך כמו מרן הגרע"י זצוק"ל...

עוד אחד "תמים" שהולך כמו פסקיו של גדול ישראל...
 
בינתיים כל הכותבים כאן בעד המנהג

טענו בחיטים והודה לו בשעורים? אינני מדבר על הכותבים כאן אלא על הפעם היחידה שנתקלתי במנהג המוזר הזה, והתברר לי שמדובר במלחמת ג'יהאד של רב בית הכנסת ששנה ופירש, וכן ראיתי בפורום מורשת מרן שתלמידי הרב יצחק מתאמצים לחזק את המנהג (או במילים אחרות להרחיב אותו לעוד בתי כנסת).
 
אוי אוי אוי...
איזה "עבירה" הוא עושה שהוא הולך כמו מרן הגרע"י זצוק"ל...

עוד אחד "תמים" שהולך כמו פסקיו של גדול ישראל...

זה שהוא הולך כפסקי הגרע"י, זו זכותו (או חובתו) המלאה.

זה שהוא לוקח בית כנסת מעורב וכופה עליהם את דעתו כנגד מנהגם הוותיק (כפי שהתברר לי, לא רק בנדון הזה), זה כבר סיפור אחר לגמרי, המספר את סיפורה של ההשתלטות ההלכתית.
 
וכן ראיתי בפורום מורשת מרן שתלמידי הרב יצחק מתאמצים לחזק את המנהג
חבל שהיית צריך ללכת עד פורום מורשת מרן ולא להבין שמרן הגרע"י זצוק"ל חיזק את המנהג הזה. (אבל לא "כפה")
זה שהוא לוקח בית כנסת מעורב וכופה עליהם את דעתו
אם הוא היה "כופה" את דעתו אני מאמין שהיו מעבירים אותו מלהיות רב בית כנסת...
כנראה שהציבור מבין טוב מאוד שככה צריך להיות.
 
אם הוא היה "כופה" את דעתו אני מאמין שהיו מעבירים אותו מלהיות רב בית כנסת...
כנראה שהציבור מבין טוב מאוד שככה צריך להיות.

א. לא תמיד לציבור יש אפשרות להעביר רב ממקומו.

ב. לא תמיד לציבור יש דעה בינה והשכל. הרבה פעמים מסובבים אותם בדברים וזה מתקבל מיד.
 
חבל שהיית צריך ללכת עד פורום מורשת מרן ולא להבין שמרן הגרע"י זצוק"ל חיזק את המנהג הזה.

לא נתקלתי בזה (וגם אין נפק"מ).

אגב, חברך טען שלא היא, ולא הגרע"י ניסה לעקור את המנהג הקיים ברוב בתי הכנסת, וזה לא היתה רק דעתו אלא דעת רבנים אחרים.
 
וכן ראיתי בפורום מורשת מרן שתלמידי הרב יצחק מתאמצים לחזק את המנהג (או במילים אחרות להרחיב אותו לעוד בתי כנסת).
תעיין, שם מדובר להחזיר את הס"ת פתוח לאחר קריאת התורה, לא מדובר בהולכת הס"ת מההיכל. אתה מתבלבל ומבלבל את כולם.
 
ראשי תחתית