תרומה לעזרא

"היתר מכירה" במשנת הגר"ע יוסף

ולכן אלו המדברים לכתחילה בין נט"י לסעודה עוברים על השו"ע שכתב טוב להיזהר, ובפרט דגם בלי זה יש מקום למיחש ליש קמא
תכנס קצת לנושא במקום לעורר על מנהגם של מרן זצוק"ל ובניו... (עיין שו"ת אבא בם ח"א סי' ז, תעבור עליו בעיון ואחרי זה תטיף מוסר לגדולי ישראל...)
 
ואם באמת הייתי מוצא אפי' סיבה קטנה אמיתית להחמיר הייתי מחמיר בכך, אבל מה אני יעשה שעד עכשיו לא ראיתי משהו באמת אמיתי להחמיר.
עידכון קטן
לפי הגר"א הנושא של "שמורה" זה מחשש חימוץ
 
זה לא "ספק" אחרי שאתה עובר על הנושא בעיון...
כי כך הכריע בגאונתו הכימאי המהולל אור יעקב. אז דע שעליה להר הבית זה הרבה יותר קל מהפפושדו, יש סימנים וראיות להיכן מותר להכנס ורבים מחכמי ישראל משך הדורות נכנסו ועם כל זה אנחנו לא נכנסים מחמת הספק ק"ו בן בנו של ק"ו שלא ניגע בפפושדו הנזכר ואפילו עם מקל 10 מטר.
 
זה לא "ספק" אחרי שאתה עובר על הנושא בעיון...
מדברי הרב יהודה שרשבסקי הכימאי שהולך בדעת מרן בענין זה, בירחון האוצר אייר תשפ"ה
1746942294161.png

מסתמא שגם שינוי זה שלא היה בזמן חז"ל לא מספיק כדי לעשותו ספק, דלמה לנו לחוש ששינוי זה מגביר את תהליך החימוץ הקלאסי? הרי הרב עובדיה אמר שלא, וכל עוד אין לנו חז"ל מפורש שכן - הדבר הזה מותר ללא פקפוק 'וכך דעת מרן השו"ע'.
 
תכנס קצת לנושא במקום לעורר על מנהגם של מרן זצוק"ל ובניו... (עיין שו"ת אבא בם ח"א סי' ז, תעבור עליו בעיון ואחרי זה תטיף מוסר לגדולי ישראל...)
אולי הם "לא ידעו" ואם ידעו את דברי הרב כהן מיד יחזרו בהם...
 
עידכון קטן
לפי הגר"א הנושא של "שמורה" זה מחשש חימוץ
ולפי רוב הראשונים ומרן השו"ע לא... (ולכן החמירו רק במצת מצוה)
כי כך הכריע בגאונתו הכימאי המהולל אור יעקב. אז דע שעליה להר הבית זה הרבה יותר קל מהפפושדו, יש סימנים וראיות להיכן מותר להכנס ורבים מחכמי ישראל משך הדורות נכנסו ועם כל זה אנחנו לא נכנסים מחמת הספק ק"ו בן בנו של ק"ו שלא ניגע בפפושדו הנזכר ואפילו עם מקל 10 מטר
כמו שאני סומך על מרן זצוק"ל ושאר פוסקים בהלכות טהרת הבית שזה "ספק כרת" להרבה פוסקים... (ורוב ככל עם ישראל סומכים עליו בהלכות טהרת הבית)
כך אני סומך עליו לעניין שאר דברים ובמיוחד אחרי שעיינתי בדברי האוסרים.
 
תכנס קצת לנושא במקום לעורר על מנהגם של מרן זצוק"ל ובניו... (עיין שו"ת אבא בם ח"א סי' ז, תעבור עליו בעיון ואחרי זה תטיף מוסר לגדולי ישראל...)
ברור לי שהם לא היו מקילים בזה לכתחילה, רק בשעת הדחק, וכמרן השו"ע
כך שאינני צריך לרעות במקומות אחרים, השו"ע מספק אותי
 
אולי הם "לא ידעו" ואם ידעו את דברי הרב כהן מיד יחזרו בהם...
אז אני ממליץ לרב @כהן שאם הוא באמת רוצה לחקור את האמת שיעבור על התשובה הנ"ל בעיון מתחילה ועד סוף.
- ושלא בגלל הדברים שלו יתחילו לזלזל בגדולי ישראל...
מרן זצ"ל התייחס לטענות של הרב אלבא?
לא, אבל אחרי שעברתי על כל השקלא וטריא של הרב שמעון ללוש שליט"א עם הנ"ל, וראיתי מה שכתב בזה הרב אבישי טהרני שליט"א ושמעתי מה שדיבר על כך הרב שלמה בניזרי שליט"א ודיברתי על כך עם הרב אברהם יוסף שליט"א והרב דוד יוסף שליט"א (שאמר שהוא סומך על אחיו בלי שום פקפוק גם על ענין חומרי ההתפחה)
- אני סומך על ת"ח של דורינו יותר מאשר הנ"ל... וד"ל.
 
ברור לי שהם לא היו מקילים בזה לכתחילה, רק בשעת הדחק, וכמרן השו"ע
עכשיו "טוב להזהר" הפך ל"שעת הדחק" - עד לאיפה יגיעו העיוותים במרן השו"ע!?
כך שאינני צריך לרעות במקומות אחרים, השו"ע מספק אותי
"לרעות במקומות אחרים"... רואים שאתה לא רוצה לדעת את האמת...
 
אז אני ממליץ לרב @כהן שאם הוא באמת רוצה לחקור את האמת שיעבור על התשובה הנ"ל בעיון מתחילה ועד סוף.
- ושלא בגלל הדברים שלו יתחילו לזלזל בגדולי ישראל...

לא, אבל אחרי שעברתי על כל השקלא וטריא של הרב שמעון ללוש שליט"א עם הנ"ל, וראיתי מה שכתב בזה הרב אבישי טהרני שליט"א ושמעתי מה שדיבר על כל הרב שלמה בניזרי שליט"א ודיברתי על כך עם הרב אברהם יוסף שליט"א והרב דוד יוסף שליט"א (שאמר שהוא סומך על אחיו בלי שום פקפוק גם על ענין חומרי ההתפחה)
- אני סומך על ת"ח של דורינו יותר מאשר הנ"ל... וד"ל.
אהה, אז אתה אוכל פפושדו בכשרות הרבנים ללוש טהרני בניזרי (לדבריך) ואל תתלה בוקי סריקי במרן זצ"ל.
 
אהה, אז אתה אוכל פפושדו בכשרות הרבנים ללוש טהרני בניזרי (לדבריך) ואל תתלה בוקי סריקי במרן זצ"ל.
לעניין "חומרי ההתפחה" לא תליתי במרן זצוק"ל... (הוא דן עליהם אבל לא דן על הטענה הנ"ל)
לעניין שאר דברים אני תולה במרן זצוק"ל.
ללוש טהרני בניזרי (לדבריך)
חבל על הזלזול בת"ח... ועל השיח הירוד... (מוזר שלא הזכרת גם את הרב דוד יוסף שליט"א...)
לא. טוב להזהר זה חובה לדבר כדי ללמד את המון העם שאין להחמיר, והמחמיר חמור.
משהו אמר ש"חובה לדבר" למה להמציא דברים??
 
לעניין "חומרי ההתפחה" לא תליתי במרן זצוק"ל... (הוא דן עליהם אבל לא דן על הטענה הנ"ל)
אז מי אמר לך שכיום היה מכשיר?
ומהיכן צצה המצווה לאכול פפושדו?

חבל על הזלזול בת"ח... ועל השיח הירוד...
להזכירך
הרבנים ללוש טהרני בניזרי

(מוזר שלא הזכרת גם את הרב דוד יוסף שליט"א...)
לא שמעתי בלתי היום.
משהו אמר ש"חובה לדבר" למה להמציא דברים??
כמו ענין הטלית על הראש של מרן זצ"ל...
 
ידידי יקירי אנא בא ונחשוב שלב אחר שלב.
האם נסכים שהנושא האם יש התבססות על מאירי להתיר לא תחנם לישמעאלים כי אינם עובדי ע''ז.
האם נסכים שכו''ע מודו שלעובדי עבודה זרה אין היתר, זה פסוק מפורש אתה מסכים עם זה?
האם תסכים שהמושג "גדור בדרכי הדתות" כולל גם את הנוצרים? שהם עובדי ע''ז לכו''ע. ולא פליגי רק בישמעאלים.
האם תסכים שיש עוד עשר מקומות שבהם המאירי נקט לשון כזו, לגבי אדם שהתנצר שיש עליו דין אחוה כיהודי, כי הוא נמצא ב"אומות הגדורות בדרכי הדתות", ועוד, מלא מקומות.
ההסבר שנותן הבית יוסף לנוסח הרבה פחות של הטור בסימן רמט שכותב שאין דין לא תחנם רק בעובדי ע''ז, שלא בא הטור לאפוקי ישמעאלים אלא ודאי שגם ישמעאלים בכלל האיסור לדעת הטור, אלא שכתב כן מפני פחד הגויים בארצו.
וממילא כל הדינים כפי שהראיתי בכל הש''ס המאירי כותב בצורה שלא תפגע בנוצרים, גם כשהדין מוסכם וברור.
האם מכח המאירי הזה, תוכל לומר שדין הבית יוסף שישמעאלים בכלל לא תחנם, ישתנה? האם זה יותר חזק מהטור? שהב''י ביאר בו בפשטות שזה הסיבה?
וכל שכן כאן שזה נגד כל הכללים כי כאן כלולים גם עובדי ע''ז, שזה הטור לא עשה, האם זה ייתכן לסמוך על זה נגד מרן שמתבסס על רמב''ם ועוד? זה משקל?
בס"ד

עיינתי מעט בזה כפי הפנאי.

ואומר כמה דברים. [רק בדעת המאירי, את המסקנות נשאיר לפעם אחרת].

1) אני לא חותר לשום מסקנא.
2) גם ההבנה בראשונים חשובה לי ולא רק מה יצא במסקנא ועל הערתי במאמרך הערה נקודתית.
3) כתבת שיש סתירה במאירי הראיתי שאין על זה אתה מסכים? [תניח למסקנות שלך להלכה בצד רגע].
4) אתה כתבת שדבריו הם לא להלכה ונתלית בחת"ס, החת"ס לא אמר שדבריו הם לא להלכה ולא ביטלם כליל הפריע לו סגנון לשון ואמא שלא יצא מהמאירי ולמחוק הוא לא מחק את התוספתא שהביא המאירי ואת עצם הלימוד אלא רק את סגנון הלשון הא ותו לא. [שים מסקנות בצד].
5) נכון המאירי יש עוד מקומות וכו' וצריך לדון בזה אב אי אפשר למחוק את התוספתא שהביא אי אפשר להתעלם מהחילוק שהוא עושה. יתכן בהחלט שיש לומר שלא על הנוצרים כיוון על אף שכתב לשון שמשתמע שזה עליהם בגלל הסיבה שכתבת.

ייש"כ על הדברים.
 
אז מי אמר לך שכיום היה מכשיר?
ומהיכן צצה המצווה לאכול פפושדו?
היום אני הולך לפי כל הת"ח הנ"ל ובפרט הרב שמעון ללוש שליט"א. (ומצוה "על המחיה" דאורייתא!)
כמו ענין הטלית על הראש של מרן זצ"ל..
גם זה מי אמר ש"חובה" לא להשים... זה שמרן זצוק"ל לא נהג כך כי זה מפריע לכוונתו זה לא קשור אלינו.
וגם אני נוהג בוודאי להשים טלית על הראש כיון שאין לי בכך שום הפרעה, ואדרבה זה עוזר לי יותר לכוון.
 
היום אני הולך לפי כל הת"ח הנ"ל ובפרט הרב שמעון ללוש שליט"א. (ומצוה "על המחיה" דאורייתא!)
אל תתלה בוקי סריקי במרן זצ"ל.

גם זה מי אמר ש"חובה" לא להשים... זה שמרן זצוק"ל לא נהג כך כי זה מפריע לכוונתו זה לא קשור אלינו.
אני שמעתי שהסיבה היא כדי ללמד את "דלת העם" (מוכר לך?) שאין להחמיר...
 
ראשי תחתית