כפה עליהם הר כגיגית - ברצון או בכפייה?

החש בראשו

סייג לחכמה שתיקה!
הצטרף
22/12/24
הודעות
332
מיקום
אורו של עולם
יתרו (יז, ב): ״ויתייצבו בתחתית ההר״.
וברש״י: לְפִי פְשׁוּטוֹ בְּרַגְלֵי הָהָר; וּמִדְרָשׁוֹ שֶׁנִּתְלַשׁ הָהָר מִמְּקוֹמוֹ וְנִכְפָּה עֲלֵיהֶם כְּגִיגִית. ע״כ.
לפירוש השני לפי פשוטו היה כאן מעשה כפייה, שהקב״ה כפה על עמ״י את קבלת התורה בלי רצונם אלא בעל כרחם.
אמנם מהלשון ״ויתייצבו״ נראה לדייק שעמ״י מעצמו התייצב תחת ההר, כלומר לא רק שהסכימו לכפייה הזו. אלא הכניסו את עצמם תחת ההר.
אבל כאן מתעוררת השאלה, למה? ובצורה קצת בוטה מי ביקש מעם ישראל להכנס תחת ההר, הרי לא שואלים אותם, אלא כופים אותם בין אם ירצו ובין לא ירצו.
התשובה נעוצה בלשון התפילה ״וכולם מקבלים עליהם עול מלכות שמים״, גם כאן אנו רואים את אותו דבר שיש כאן קבלה מרצון של העול שתפקיד העול לכפות. והביאור ידוע על פי הגר״א במשלי שיש מלך ויש מושל, מלך זה מרצון העם ומושל זה בכפייה. והפחד יצחק ר״ה מאמר י״ד הוסיף שאף מצאנו אצל מלכות הקב״ה גם כפייה מכל מקום זה אחר הקבלה של המלכות, שחלק מקבלת המלכות היא שאם המלך יראה לנכון לכפות אותי אני מקבל את זה כבר מעכשיו!
ממילא מובן הקב״ה לא רצה לכפות אותם בלי רצונם כי אז זה היה בבחינת ממשלה אלא הם מעצמם נכנסו תחת ההר ואז זה היה בחינת מלכות!

שוב הראו לי בס״ד שכמעט מפורש כן ברש״י בוזאת הברכה שכתב על הפסוק והם תוכו לרגליך ״שֶׁהֲרֵי תִּוְּכוּ עַצְמָן לְתוֹךְ תַּחְתִּית הָהָר לְרַגְלֶךָ בְּסִינַי״ כלומר עם ישראל הכניס את עצמו תחת ההר!
ובאותו עניין כן הוא המשך הפסוק ישא מדברותיך נָשְׂאוּ עֲלֵיהֶם עֹל תּוֹרָתְךָ.
 
ראשי תחתית