באנר תרומה

למה הספרדים הם רק נישה?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
1747220742173.png
 
מנסה להבין למה ת''ח גדול ספרדי לא מוכר בכלל,

למה הוא נשאר כאיזה עלום.
לא ידוע.

מה מביא הכרה בציבור הספרדי?
מה חוסם אותו מלהשפיע?
לקחתי כדוגמא
השאלה האם הוא מנסה ולא מצליח, או שהוא דווקא מעוניין להישאר בפינה, ללמוד לבד ולכתוב ספרים
 
הניסיון מוכיח שמי שכותב נגד, אדרבא ואדרבא, כולם יזכו להבין באיזה ת"ח מדובר, כאשר הראש"ל נזעק למחות בו...
מי שלא נבהל.
ולא פגיע.
אבל יש הרבה ת''ח מופלגים ועדיני נפש
שלא מסוגלים למלחמות כאלה
ומעדיפים לשמור על שתיקה.
 
השאלה האם הוא מנסה ולא מצליח, שהוא הוא דווקא מעוניין להישאר בפינה, ללמוד לבד ולכתוב ספרים
האמת שאין לי היכרות אישית איתו.
אבל שמעתי עליו פעם ראשונה קראתי את הסכמות הרבנים שאינם שגרתיות בכלל.
ראיתי היקפים עצומים
ודעתו לא נשמעת. למרות שספריו כן נמצאים.

אתה יודע מה אולי זה בגלל סגנונו הכבד קצת? אולי.
לא מניח את הדעת
 
האמת שאין לי היכרות אישית איתו.
אבל שמעתי עליו פעם ראשונה קראתי את הסכמות הרבנים שאינם שגרתיות בכלל.
ראיתי היקפים עצומים
ודעתו לא נשמעת. למרות שספריו כן נמצאים.

אתה יודע מה אולי זה בגלל סגנונו הכבד קצת? אולי.
לא מניח את הדעת
הכל תלוי במזל אפילו וכו'. אם ירצה ה' יפרוץ החוצה יכירו גם יכירו. בינתיים אפשר להיות @כהנא דמסייע בזה אם תזכירו אותו. הנה נא אנחנו זכינו כעת להכיר כי הזכרת, וב"ה שהזכרת, תבורך.
 
הכל תלוי במזל אפילו וכו'. אם ירצה ה' יפרוץ החוצה יכירו גם יכירו. בינתיים אפשר להיות @כהנא דמסייע בזה אם תזכירו אותו. הנה נא אנחנו זכינו כעת להכיר כי הזכרת, תבורך.
מגלגלין זכות וכו'.
 
הכל תלוי במזל אפילו וכו'. אם ירצה ה' יפרוץ החוצה יכירו גם יכירו. בינתיים אפשר להיות @כהנא דמסייע בזה אם תזכירו אותו. הנה נא אנחנו זכינו כעת להכיר כי הזכרת, וב"ה שהזכרת, תבורך.
אני הבאתי זאת כדוגמא לתופעה, שלענ''ד קיימת
ואני מנסה יחד איתכם להגיע לחקר הענין מדוע?
ואני מעלה כאן את דברי הגאון בעל תשובה מאהבה תלמידו הגדול של הנודע ביהודה, על הקורה בזמנו בעיר מסויימת שהיה בה.
ואני כשואל את החכמים האם לדעתכם זה נוגע גם לזמנינו?
1747222734371.png
 
לכאורה כמעט ואין דור או תחום (זה נכון לכל תחום לב דווקא משרות תורניות) שיכול להיות חף מזה. וה' הטוב יכפר בעד.
חף לגמרי קשה מאד.
אבל שזה לא יהיה המהלך העיקרי אני חושב שזה מתבקש.
וחייב להעלות למודעות הציבור מבט נכון ומפוכח על גדרי כבוד ת''ח
שהוא בהגדרה ההלכתית
"מי שיודע רוב מקומות התלמוד, ויודע לישא וליתן"
זה המבט ואין בלתו.
כל השאר יח''צ
בנשקיו''ת
מעמד במפלגה
וכל היתר
לא מהוים משקל להאי דינא.
חייב להחדיר את זה היטב לראש של כולנו.
כי דבר הוא.
 
חף לגמרי קשה מאד.
אבל שזה לא יהיה המהלך העיקרי אני חושב שזה מתבקש.
וחייב להעלות למודעות הציבור מבט נכון ומפוכח על גדרי כבוד ת''ח
שהוא בהגדרה ההלכתית
"מי שיודע רוב מקומות התלמוד, ויודע לישא וליתן"
זה המבט ואין בלתו.
כל השאר יח''צ
בנשקיו''ת
מעמד במפלגה
וכל היתר
לא מהוים משקל להאי דינא.
חייב להחדיר את זה היטב לראש של כולנו.
כי דבר הוא.
בדור הזה לא צריך לדעת גמרא, לא עיון, לא חשבון סוגיא, ולא העמקה בדברי הראשונים. כל זה נגמר.
רק ידיעה בפוסקים.
ה"י.
הרב אלישיב אמר שלדעתו "אולי" אפשר לברך על הרב פיינשטיין כי הוא יודע להוציא דין מהגמרא,,,,,,
אמר צריך לדעת להוציא דין מהגמרא
מי יכול כזאת היום?
זולת הגר"ד לנדא הגרמ"מ לובין, ועוד, נער יספרם.
מו"ר מרן הגר"י ברכה מאוד קרוב להגדרה הלזו. ודו"ק
 
מה אתה חושב שכל מה שכותב הרב אלישיב זה הלכה גם לספרדים?
אם היה רואה מה שכתב בילקוטיוסף
מסתמא מרוב הדברים היה חוזר בו.
אתה לא יודע?
למה להזדרז??
כשם שהגרש"ז חזר בו מהחרם שרצו להחרימו.
כי הגרש"ז שהוא יליד ירושלים "לא ידע" את מנהג ירושלים מתי הוא זמן הדלקת הנרות...
 
בדור הזה לא צריך לדעת גמרא, לא עיון, לא חשבון סוגיא, ולא העמקה בדברי הראשונים. כל זה נגמר.
רק ידיעה בפוסקים.
ה"י.
הרב אלישיב אמר שלדעתו "אולי" אפשר לברך על הרב פיינשטיין כי הוא יודע להוציא דין מהמגמרא,,,,,,
אמר צריך לדעת להוציאדי מהגמרא
מי יכול כזאת היום?
זולת הגר"ד לנדא הגרמ"מ לובין, ועוד, נער יספרם.
מו"ר מרן הגר"י ברכה מאוד קרוב להגדרה הלזו. ודו"ק
ר יצחק ברכה מסתבר.
ר אשר וייס
ר שריאל רוזנברג
ר משה שטרנבוך
ועוד
 
ר יצחק ברכה מסתבר.
ר אשר וייס
ר שריאל רוזנברג
ר משה שטרנבוך
ועוד
כבר אמרתי נער יספרם
הצד השוה שבהם שיודעים ש"ס בעיון, לענות סברא בעומק, לתרץ קו' של רע"א
ואפשר "לדבר איתם בלימוד",
ומסתדרים מצוין בלי מחשבים ובלי תוכנות וד"ל ואכמ"ל וחבל.
 
כבר אמרתי נער יספרם
הצד השוה שבהם שיודעים ש"ס בעיון, לענות סברא בעומק, לתרץ קו' של רע"א
ואפשר "לדבר איתם בלימוד",
ומסתדרים מצוין בלי מחשבים ובלי תוכנות וד"ל ואכמ"ל וחבל.
ויש תלמידי חכמים צנועים. ומפרסמין עושי מצוה.
 
בדור הזה לא צריך לדעת גמרא, לא עיון, לא חשבון סוגיא, ולא העמקה בדברי הראשונים. כל זה נגמר.
רק ידיעה בפוסקים.
שמעתי מאאמו"ר שליט"א הבחנה,

שבדורנו, דור המחשב והאוצה"ח וכו', יש תחושה שאולי הבקיאות וידיעת התורה היא כבר לא מעלה כמו שבעבר,

ואדרבא, אולי לכך נוצרו כל אלו כדי שישקיעו יותר בעיון ובהעמקה...

ואולי גם ידעו כך להעריך באמת את המעיינים והלמדנים האמיתיים...
 
יש סיפור עתיק ונפוץ על סייעת בגן שהוצע לה להיות גננת ולהגדיל את המשכורת, אך היא סירבה וטענה שנוח לה במקום שלה ללא יותר מידי מחויבויות בסוף יום לטאטא את הגן וללכת הביתה, עד היום היא מחוברת חזק למטאטא.....
כל אחד מאתנו צריך להשתחרר מהמטאטא שלו, אם נחפש ברור שתמצאו אותו דבוק בהרבה מקומות. כך אריה משתחרר מחוט.
השינוי אמור להתחיל, ויותר נכון להמשיך, כל אחד בדרכו ובתוכו להשתחרר מה - " וכי אני יכולה להיות המנהלת של..." "איך אפתח מוסד כזה נוו ב'מת, גדול עלי" "רק האשכנזים מעיזים לקנות דירות כאן, אני אלך לבאר שבע.."
חייבים פשוט לצאת מאזור הנוחות ולהפסיק להתבצר בעמדה הזו ש - מה לעשות, אנחנו אופי אחר (סלחן, אסקופה...) צנועים יותר לא מחפשים יוקרה באו נמשיך להיות הזוטרים שעובדים אצל הבוסים האשכנזים.

אולי יום אחד כך יהיה גדול הדור ספרדי שכולם כולל הליטאים והחסידים ירוצו אחריו (אנו צריכים לדעת לשווק)
להבדיל, אולי יום אחד נקום לבוקר עם ראש ממשלה ספרדי , ושטר עם תמונה של ספרדי, נשמע הזוי!
כשיהיה לך חכם בסדר גודל של רב דוב לנדו או קהילה של תלמידי חכמים בסדר גודל כמו הקהילה של תלמידי חזו''א כולם ירוצו אחריך
מה לעשות שבנתיים אין
 
בדור הזה לא צריך לדעת גמרא, לא עיון, לא חשבון סוגיא, ולא העמקה בדברי הראשונים. כל זה נגמר.
רק ידיעה בפוסקים.
ה"י.
הרב אלישיב אמר שלדעתו "אולי" אפשר לברך על הרב פיינשטיין כי הוא יודע להוציא דין מהגמרא,,,,,,
אמר צריך לדעת להוציא דין מהגמרא
מי יכול כזאת היום?
עי' ברכ"י (חו"מ סי' ח' ס"ק ג') -
1747249062506.png

וזה לשונו המלא של הר"י מיגאש -
1747248509843.png
 
עי' ברכ"י (חו"מ סי' ח' ס"ק ג') -
הצג קובץ מצורף 4813
כוונת הדברים שצורת ההוראה לכתחילה היא שאחר שעיין בגמרא ובכל הסוגיות השייכות רואה גם דברי הגאונים, וכהיום גם ראשונים וגדולי הפוסקים, שלא יטעה שמא יש חילוק דק ונסתר.
וכמו שדרך כל גדולי הפוסקים, גם הר''י מיגאש והרמב''ם ובית מדרשם בכל ספריהם.

אלא שבמקרה שאדם פוסק מהגמרא מסברא בעלמא, בלי לראות הגאונים בזמנו, ובזמננו הראשונים והאחרונים הקדמונים, ייתכן מאד שטועה בדינו, מפני שיש חילוק דק ונסתר שלא הרגיש בו. ועדיף לסמוך על פסק של הגאונים שנאמר ספיציפית על זה, מאשר שלא לבדוק. אבל גם כאן חייב כושר דימוי מילתא למילתא שזה הציור שדיברו עליו הגאונים.
אבל ודאי שהגדרת ת''ח הוא כמוש''כ כל הפוסקים וכדרך כל הפוסקים, שצריך לדעת רוב התלמוד וכו'. וכמו שכתבתי.
 
וככלל כהיום הזה ובמצב הזה, שב''ה מרבים להסתכל בדברי הפוסקים וזה דבר שא''צ לפנים.
יש להדגיש חלק זה בתשובה:
1747250199263.png
 
וכבר כתבו בזה הענין בהרחבה בהקדמה לשו''ת להורות נתן והביא דברי ר''י מיגאש על כוונתם המדויקת.
1747250436999.png
 
כוונת הדברים שצורת ההוראה לכתחילה היא שאחר שעיין בגמרא ובכל הסוגיות השייכות רואה גם דברי הגאונים, וכהיום גם ראשונים וגדולי הפוסקים, שלא יטעה שמא יש חילוק דק ונסתר.
וכמו שגם העמיד הדברים בצורה נכונה הציץ אליעזר בשם גדולי הפוסקים למה הביאו דברי מהר''י מיגאש
1747250890385.png
 
יתכן והספרדים היו עד היום נישה, קבוצה חלשה ונגררת חסרי עמודי שידרה (לכה"פ בעולם הישיבות..)
אבל אני חושב שמה שקורה בשנים האחרונות ע"י רבותינו גדולי ומנהיגי הדור שליט"א ובייחוד ע"י רבינו הגדול מרן הגר"א סלים שליט"א רבינו מרן הגר"ש בצלאל שליט"א, ומו"ר הגר"ש זעפרני שליט"א וכל מיני פעילים נמרצים (הרב שלמה טוויל ועוד) בהקמת מוסדות עילית, איכותיים, וקהילות בוגרי ישיבות, סמינרים איכותיים, אחרי כל הדחייה וההשפלה שחווינו כל השנים, זה דבר שלא יתואר.
זאת מהפיכה היסטורית שייכתב עליה עוד רבות שממש לא ישאירו אותנו 'נישה' בלבד.... (אחרי מה שמרן הגרע"י זי"ע התחיל ויסד..).
 
כשיהיה לך חכם בסדר גודל של רב דוב לנדו או קהילה של תלמידי חכמים בסדר גודל כמו הקהילה של תלמידי חזו''א כולם ירוצו אחריך
מה לעשות שבנתיים אין
יש לנו בהחלט גדולים וחכמים עצומים ביותר לא פחות מרב דוב לנדו
הפרסום והערצה אינם כמו של האשכנזים א. האופי הספרדי מצטנע יותר ב. אנו לא יודעים ליחצן כמוהם, לא בטוחים בעוצמה שלנו ג. לא מצליחים להתגבש ולבנות קהילות כמו שלהם (כולם רצים אחריהם להיות זנב ל...)
 
כשאנחנו הספרדים נתחיל לייקר ולרומם את ראשי הישיבות שלנו ואת הדעת תורה שיש להם ולא להתעסק כל הזמן האם פסק זה אמת או לא וללמוד את רמת ההבנה של התלמיד חכם מפסקים שפסק או אז הספרדים יפסיקו להיות נישה [כשהכל נמדד בפסקים אנחנו באמת נישה]

מישהוא יודע מפסקים שפסק
ר דוב לנדא?
ר משה הלל הירש?
ר בערל פוברסקי?
ר מאיר צבי ברגמן?
ר דוד כהן?
ר אביעזר פילץ?
ועוד ועוד ועוד

ההערכה העצומה אליהם זה לרוב יגיעתם ועמלם להבין את "דעת נותן התורה" והתדבקותם בתורה באופן של קודשא בריך הוא ואוריתא חד כך שמוחם נהפך למציאות של תורה "לא רק ידע" אלא עצם מעצמה של התורה ולכן כשהם מייעצים עיצה זה דעת תורה "ממוח שנחצב מהתורה"

בציבור הספרדי יש עשרות ראשי ישיבות שהתיעגו שנים רבות בתורה בעומק העיון ודעתם דעת תורה אמיתית רק מה לעשות הם לא פוסקי הלכות וממילא הם לא מקבלים את ההערכה ואת קדמת הבמה ולכן אנחנו מתפעלים מהאשכנזים ונשארים נישה במקום לפתוח את העינים ולשנות את התפיסה ולגלות שאנחנו מליאים מזן אל זן והרבה מגדולי ראשי הישיבות הם מהציבור שלנו

לסיכום כן נישה לא נישה תלוי מה התפיסה שלנו לגבי עצמינו
 
הספרדים הם נישה כי הרבה מהם שטחיים מאוד. אני רואה את זה בשטח
חבל לכתוב כן, דבר שיש בו לשוה"ר על רבים! בכל עדה ומגזר יש כאלה וכאלה וכל אחד נחשף לפן מסויים מי פחות ומי יותר וחבל להכליל.
באופן כללי אני לא מסכים שהספרדים הם רק נישה.
 
כשאנחנו הספרדים נתחיל לייקר ולרומם את ראשי הישיבות שלנו ואת הדעת תורה שיש להם ולא להתעסק כל הזמן האם פסק זה אמת או לא וללמוד את רמת ההבנה של התלמיד חכם מפסקים שפסק או אז הספרדים יפסיקו להיות נישה [כשהכל נמדד בפסקים אנחנו באמת נישה]

מישהוא יודע מפסקים שפסק
ר דוב לנדא?
ר משה הלל הירש?
ר בערל פוברסקי?
ר מאיר צבי ברגמן?
ר דוד כהן?
ר אביעזר פילץ?
ועוד ועוד ועוד

ההערכה העצומה אליהם זה לרוב יגיעתם ועמלם להבין את "דעת נותן התורה" והתדבקותם בתורה באופן של קודשא בריך הוא ואוריתא חד כך שמוחם נהפך למציאות של תורה "לא רק ידע" אלא עצם מעצמה של התורה ולכן כשהם מייעצים עיצה זה דעת תורה "ממוח שנחצב מהתורה"

בציבור הספרדי יש עשרות ראשי ישיבות שהתיעגו שנים רבות בתורה בעומק העיון ודעתם דעת תורה אמיתית רק מה לעשות הם לא פוסקי הלכות וממילא הם לא מקבלים את ההערכה ואת קדמת הבמה ולכן אנחנו מתפעלים מהאשכנזים ונשארים נישה במקום לפתוח את העינים ולשנות את התפיסה ולגלות שאנחנו מליאים מזן אל זן והרבה מגדולי ראשי הישיבות הם מהציבור שלנו

לסיכום כן נישה לא נישה תלוי מה התפיסה שלנו לגבי עצמינו
באמת, חייב לומר, זה תגובה של בחור שהבין מה הוא עושה 5 שנים בישיבה גדולה בחור איכותי כזה ראה וקדש.
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית