מגבונים לחים בשבת

  • יוזם האשכול יוזם האשכול נחום
  • תאריך התחלה תאריך התחלה
באנר תרומה
אבל הוא כותב שאם משפשף חזק את התינוק זה סחיטה גמורה. למה אתה משמיט את זה?
רק את ההיתרים צריך להביא, ואת החלקים שלא מסכים משמיטים?
איך זה עובד?
התכוונתי רק לאפוקי מה שכתבת "בנחת".
דעתו להתיר בשימוש רגיל.
 
על מה? לא הגיבו? על מה? רבונו של עולם!!!!!!
1750697623618.png
 
כולם חששו שגם בנחת עדין תיווצר סחיטה מסויימת.
ועיין במאמר של ד"ר אמיץ וינברג בעמודה השמאלית בהדגש.
 
כולם חששו שגם בנחת עדין תיווצר סחיטה מסויימת.
ואם נסכם זאת, הוייכוח יותר מציאותי כמדומני.
- גדולי הדור שחששו גם בנחת או בשימוש רגיל, זה משום שחששו שעדין יהיה סחיטה.
אולם הרב וויס שליט"א והרב אלקנה שליט"א ביררו שבאופן כזה "במציאות" אין חשש סחיטה.
 
תעיין במה שהבאתי לעיל מויען שמואל ותראה שענו על זה, וטענות אלו מובאות שם היטב. יש שם עוד הרבה עמודים לפני. עלו כל הני טענות והשיבו עליהם בדברים נכוחים.
אעבור על זה יותר מאוחר.
כרגע אין לפני אוצר החכמה...
במה ששלחת לא ראיתי שענו על זה, אולי בעמודים לפני.
 
תעיין במה שהבאתי לעיל מויען שמואל ותראה שענו על זה, וטענות אלו מובאות שם היטב. יש שם עוד הרבה עמודים לפני. עלו כל הני טענות והשיבו עליהם בדברים נכוחים.
עברתי על התשובה הנ"ל, ויש לי כמה הערות אבל אין כאן המקום לפרטן.

- רק אומר שדן שם בסברא שהוי "פסיק רישיה דלא ניחא ליה",
אבל לא נכנס למה ששלחתי לך שבכלל בשימוש רגיל במגבון אין אפי' "פסיק רישיה".

1750699513602.png
1750699533254.png
 
יש הבדלי גישות יסודיים, אך בירור הלכה, חייב להיות יסודי ולא מהעתקות פוסקים, וצירופים מבלי לבדוק כל סברא לגופה.
כשת''ח למד מאות סוגיות בעיון, ויודע שסברא מסויימת נפסקה לחומרא מספק, ולא כודאי, מצד שעיין בסוגיא, ומצרף לקולא במקרה שיש עוד קולות הכל בסדר, אך שמצרף כל מיני סברות, שעומדים על כל אחד אין בו כדי סמיכה,
וכמו שאמרו פעם: אפס ועוד אפס ועוד אפס ואפילו מיליון אפסים שוה אפס.
והסומכים על צירופי שיטות יחידאיות, הרי הם כהולכים על משטח של מחטים מתחת רגליהם, ואין להם משטח יציב תחת הרגליים. וזה הכל.
בעקרון אתה צודק אבל אתה מפספס את הנקודה פה. אין אמת מוחלטת שרק צריכים לגלות אותה ע"י עיון. יש המון המון שאלות שתלויים בסברא, ונחלקו בהם גדולי הפוסקים זה אומר בכה וזה אומר בכה. עם כל העיון והעמקה בסברא, הרבה פעמים עדיין א"א להגיעה להכרעה סופית.
והשאלה היא איך להתמודד אם זה. ולכן כתבתי לעיל שצריך הרבה שימוש חכמים.
 
אין אמת מוחלטת שרק צריכים לגלות אותה ע"י עיון. יש המון המון שאלות שתלויים בסברא, ונחלקו בהם גדולי הפוסקים זה אומר בכה וזה אומר בכה. עם כל העיון והעמקה בסברא, הרבה פעמים עדיין א"א להגיעה להכרעה סופית.
ופשוט. ובכה''ג אלו ואלו דא''ח
 
הראינו לעיל דהשו''ע פסק בזה כרבינו חננאל.
מחילה מכת"ר, אבל זה תמוה מאוד מה שכתבת.
כיון שדעת הרי"ף הרא"ש והרמב"ם לפסוק כרב ושמואל ודלא כר"ח, ובב"י הביא דבריהם, ובשו"ע סעי' ז פסק כדבריהם, מהכי תיתי לומר שפוסק כר"ח "באופן חלקי" נגד ג' עמודי הוראה!?
 
מחילה מכת"ר, אבל זה תמוה מאוד מה שכתבת.
כיון שדעת הרי"ף הרא"ש והרמב"ם לפסוק כרב ושמואל ודלא כר"ח, ובב"י הביא דבריהם, ובשו"ע סעי' ז פסק כדבריהם, מהכי תיתי לומר שפוסק כר"ח "באופן חלקי" נגד ג' עמודי הוראה!?
מחילה, פתחת שו''ע???????
שו"ע אורח חיים - סימן שכ - (ז) לסחוט כבשים (פי' פירות ומיני ירקות המונחים בחומץ ובמלח כדי שלא ירקבו) ושלקות, אם לגופם, שא"צ למים ואינו סוחטן אלא לתקנם לאכילה, אפי' סוחט לתוך קערה שאין בה אוכל, מותר. ואם צריך למימיהן, מותר לסחוט לתוך קדירה שיש בה אוכל, אבל אם אין בה אוכל, אסור. ולר"ת, כל שהוא צריך למימיהן, חייב חטאת אפילו סחט לקדירה שיש בה אוכל. (ולדבריו, הסוחט אשכול לקדירה נמי אסור) (טור):
למימיהן אסור, זה מה שכתבתי. ואגב לא כתבתי כן מעצמי אלא הבאתי ביאור שהוא מהלך עמוק של הגרא''מ שך בספרו אבי עזרי, ע''ש ותרוה צמאונך. ואם חלקו עליו בדין השני לא חלקו בדין ראשון.
 
מהכי תיתי לומר שפוסק כר"ח "באופן חלקי"
ביאור הלכה סימן שכ ד"ה ולר"ח
ולר"ח וכו' - עיין במ"ב שכתבנו דכל הפוסקים פליגי על הר"ח והיינו בדין השני לענין משקה הבא לאוכל אבל בדין הראשון שלו דפוסק דבכבשים ושלקות יש חיוב חטאת כשסחטן למימיהן יש הרבה ראשונים דס"ל כוותיה היינו הרשב"א והרוקח ואו"ז ויראים להרא"מ וטעמם דפסקו כר"י דקי"ל כותיה נגד רב ושמואל דסובר דכבשים ושלקות כשסחטן למימיהן חייב וטעם הרי"ף וסייעתו מבואר בהרי"ף. ודע עוד דאפילו לשיטת הר"ח דסובר כר"י מ"מ מודה דשאר פירות מותר לסחוט למימיו לכתחלה וכנ"ל בס"א [ולהכי לא הזכיר המחבר כלל בס"א דעה זו לענין שאר פירות אפילו לחומרא בעלמא] שכן איתא בר"ח שבידינו בהדיא דסוחטין לכתחלה בפגעין ופרישן וע"כ טעמו משום דס"ל דכבשים ושלקות דרך לסחטן משא"כ בשאר פירות או משום דהבלוע בכבשים שם משקה עליו מקודם וכמ"ש במ"ב והנה בהגהות סמ"ק הוכיח מהא דכבשים ושלקות דאף בסחיטת פירות אסור למימיהן ובאמת מפירוש ר"ח מוכח איפכא וע"כ הטעם כמו שכתבנו וכבר ביארנו לעיל בבה"ל באריכות עי"ש:
 
מחילה, פתחת שו''ע???????
חבל ככה לדבר בזלזול...
- עדין לא הבנתי על מה הערת?
- כתבתי שזה איסור דרבנן כדעת רש"י וסייעתו. (וכ"פ ג' עמודי ההוראה)
- וכן השו"ע שציטטת פוסק כן - "ואם צריך למימיהן ואין בה אוכל אסור"

- דהיינו שרק "אסור" (מדרבנן) אבל לא חייב חטאת כדעת ג' עמודי ההוראה שהביא הבית יוסף. (כמו שכתב המ"ב שם)
נכון שהבאה"ל הביא כמה ראשונים שסוברים כדעת ר"ח, אבל דעת ג' עמודי ההוראה והשו"ע לא כן.

- כעת אשמח שתגיד לי בדיוק על מה הערתך...
 
מותר לסחוט לתוך קדירה שיש בה אוכל, אבל אם אין בה אוכל, אסור.
והיינו איסור דרבנן כמו שכתב המ"ב שם והאחרונים. (כדעת ג' עמודי ההוראה שהביא הב"י)
למימיהן אסור, זה מה שכתבתי.
אני אמרתי ש"אסור"...
אבל מדרבנן. (ולכן אינו "חייב")
והיינו בדין השני לענין משקה הבא לאוכל אבל בדין הראשון שלו דפוסק דבכבשים ושלקות יש חיוב חטאת כשסחטן למימיהן יש הרבה ראשונים דס"ל כוותיה היינו הרשב"א והרוקח ואו"ז ויראים להרא"מ וטעמם דפסקו כר"י דקי"ל כותיה נגד רב ושמואל דסובר דכבשים ושלקות כשסחטן למימיהן חייב
ודעת ג' עמודי ההוראה ומרן השו"ע לא כך.
לא הבנתי מה קשה לך!?
 
והיינו איסור דרבנן כמו שכתב המ"ב שם והאחרונים. (כדעת ג' עמודי ההוראה שהביא הב"י)

אני אמרתי ש"אסור"...
אבל מדרבנן. (ולכן אינו "חייב")

ודעת ג' עמודי ההוראה ומרן השו"ע לא כך.
לא הבנתי מה קשה לך!?
תעיין באבי עזרי בפנים, ואח''כ בדברי, ואם יהיה לך הערה בכל זאת על דברי, תגיד לי.
 
תעיין באבי עזרי בפנים, ואח''כ בדברי, ואם יהיה לך הערה בכל זאת על דברי, תגיד לי.
עיינתי, ואעיר כמה הערות.

א. כל המהלך של הרב שך זצוק"ל הוא לומר שהשו"ע (והרמב"ם) מחמירים כשיטת ר"ח לעניין שלקות שאסור לסוחטם לתוך אוכל. (משא"כ באשכול שמותר)
- אבל פשוט שרק "חוששים" לו (לשיטתו) שיהיה אסור לסחוט לתוך אוכל, אבל ברור שהוי איסור דרבנן ולא דאורייתא כמו שסתם בשו"ע.

ב. הרב שך זצוק"ל כותב שהשו"ע "חשש" לשיטת הר"ח.
אבל כמו שכתבתי לעיל זה צ"ע טובא, כמו שהבאת לעיל את לשון מרן השו"ע שסתם להדיא בהלכה שרק יש "איסור"
(מדרבנן כמו שכתב המ"ב וש"א) ולדעת ר"ח "חייב".
משמע מלשום השו"ע בבירור שפוסק כסתם. (וגם לשיטת הרב שך השו"ע "חושש" לר"ח, אבל ברור שפשט השו"ע לא כמוהו כמו שסתם, והיה קשה לרב שך רק למה הזכיר אותו הכא ולא קודם)

1750771098103.png
 
עיין כאן
ז. השולחן ערוך והלכה למעשה
נעבור לפסיקת השולחן ערוך, סימן שכ, העוסק במלאכת דש. סעיף ד': "מותר לסחוט את כל הענבים לתוך קדרה שיש בתבשיל כדי לתקן האוכל, דבא למשקה הבא לאוכל הוא כאוכל דמים". כלומר, מותר לסחוט ענבים לתוך תבשיל כי המשקה הופך לאוכל. "אבל אם אין בה תבשיל – אסור". השולחן ערוך לא כתב "חייב" אלא "אסור", מה שמרמז על איסור דרבנן במקרה זה.לדעת רבנו חננאל, שהזכרנו לעיל, גם סחיטת ענבים לתוך תבשיל צריכה להיות אסורה דאורייתא, כפי שהרחיב את שיטת רבי יוחנן. השולחן ערוך כאן לא מזכיר את דעת רבנו חננאל.

סעיף ז': "סוחט כבשים ושלקות: אם לגופן – שלא צריך למים וסוחטן אלא תקנם לאכילה, אפילו סוחט לתוך קערה שאין באוכל – מותר". כלומר, כשסוחט כבשים ושלקות לצורך האוכל עצמו, מותר לגמרי."ואם צריך לממהן [למים שלהם]: אם הוא צריך את הכבשים שלקות לממהן – מותר לסחוט לתוך קדרה שיש באוכל". כלומר, אם המטרה היא המשקה, מותר לסחוט לתוך אוכל. "אבל אם אין באוכל – אסור". כאן שוב "אסור" ולא "חייב", מה שמרמז על איסור דרבנן, כדעת שמואל.אולם, מיד לאחר מכן, השולחן ערוך מביא: "ולרבנו חננאל: כל שהוא צריך לממהן – חייב חטאת, אפילו שחת לגדרה שיש בה אווכל". כלומר, השולחן ערוך מביא את דעת רבנו חננאל המחמירה מאוד לגבי כבשים ושלוקות, שסחיטתם לממהן אסורה מדאורייתא גם לתוך אוכל.נשאלת השאלה: מדוע השולחן ערוך מביא את דעת רבנו חננאל המחמירה כאן (בכבשים ושלקות) אך לא הזכיר אותה בסעיף ד' לגבי זיתים וענבים (שם היא מחמירה גם לסחיטה לתוך אוכל)?.הרב שך מנסה ליישב זאת: הוא מציע שהשולחן ערוך אכן חושש לשיטת רבנו חננאל, אך באופן חלקי. לדעת השולחן ערוך, החיוב דאורייתא (כרבנו חננאל) קיים רק בכבשים ושלקות, היכן שהמשקה בא מבחוץ. אולם, בזיתים וענבים, היכן שהמשקה גדל מבפנים, אין הוא מקבל את חומרת רבנו חננאל שסחיטה לתוך אוכל תהיה אסורה מדאורייתא.הרמ"א, לעומת זאת, סובר שאין לחלק בין כבשים ושלקות לזיתים וענבים, ולכן מוסיף בסעיף ז' "ולדבריו [רבנו חננאל] הסוחט כל הקדרה נמי אסור".


הלכה למעשה (וסיכום מביאור הלכה):
הביאור הלכה מסכם ש"כל הפוסקים פליגה לרבנו חננאל" והיינו בדין השני לעניין משקיעה בא לאוכל". כלומר, רוב הפוסקים חולקים על רבנו חננאל בחידוש שלו שאסור לסחוט משקה לתוך אוכל.אולם, בדין הראשון שלו דפוסק דכבשים מושלקות יש חיוב חטאת כשסחטן למימיהן יש הרבה ראשונים דסבירה להוא הכי". כלומר, לגבי עצם סחיטת כבשים ושלוקות לממהן (לאו דווקא לתוך אוכל), יש הרבה ראשונים שכן פוסקים כרבי יוחנן (וכרבנו חננאל) שזה איסור דאורייתא, בניגוד לרב ושמואל שפסקו "פטור אבל אסור". מכיוון שזו מחלוקת בין גדולי האמוראים (רב, שמואל נגד רבי יוחנן), למרות שהלכה כרבי יוחנן בדרך כלל, כאן יש שני אמוראים נגדו.על כן, יש מקום לחוש לחומרה זו של חיוב חטאת בסחיטת כבשים ושלקות לממהן. לכן, במקרים כמו טיון (שקית תה) בכוס תה: אם אדם מרים את הטיון וסוחט אותו בכוח כדי להוציא את התמצית לתוך התה, הדבר אסור מדין כבשים ושלקות. המשקה נבלע בתוך הטיון, וכשסוחטים אותו, מוציאים משקה כנוס, ונכנסים לבעיה של סחיטה. (אך אם המים נופלים מאליהם, ללא פעולת סחיטה, אין בכך איסור).

לסיכום, המחלוקות בנוגע לסחיטת כבשים ושלקות הן עמוקות ונוגעות להגדרת מלאכת "מפרק" ולכלל "כל כבוש הרי הוא כמבושל". בעוד שרב ושמואל מחלקים (או משווים) ורואים בכך איסור דרבנן בלבד כשסוחטים למשקה, רבי יוחנן מחמיר ורואה בכך איסור דאורייתא. רבנו חננאל אף מרחיב את החומרה לסחיטה לתוך אוכל. להלכה, יש לחוש לחומרת רבי יוחנן בסחיטת כבשים ושלקות למשקה, ואף שרוב הפוסקים לא קיבלו את חומרת רבנו חננאל לגבי סחיטה לתוך אוכל באופן גורף, יש החוששים לכך במיוחד כשמדובר במים שנבלעו מבחוץ.
 
עיינתי כבר, ולא הבנתי איפה הדחיה לדברים שלי?
(גם אם תאמר כמו המהלך הנ"ל שהשו"ע חשש לר"ח בסחיטת שלקות למאכל, ברור שהעיקר כמו שסתם בשו"ע וכג' עמודי ההוראה שהוי איסור דרבנן כרב ושמואל)
 
מכתב של הג''ר יצחק בר''א יוסף אל סבו בעניין המגבונים. עם תגובות של הסבא. ביתד המאיר 111 הביאו רק חלק מהמכתב. לכאורה התשובות לא מספיק ברורות ביתד המאיר פלפל בזה להסביר שיטת היבי''א
 

קבצים מצורפים

מכתב של הג''ר יצחק בר''א יוסף אל סבו בעניין המגבונים. עם תגובות של הסבא. ביתד המאיר 111 הביאו רק חלק מהמכתב. לכאורה התשובות לא מספיק ברורות ביתד המאיר פלפל בזה להסביר שיטת היבי''א
כבר הערתי בעבר על המכתב כמה וכמה הערות.

א.
מה שכתב לדמות לשו"ע בסעי' יח, אינו דומה כלל נידון זה לנידון דידן כמו שנתבאר לעיל כמה הבדלים יש.

ב. מה שכתב שאם שיעורו כדי לסוך אבר קטן אין חצי שיעור, נתבאר לעיל שלוש דחיות.
1 - גם שיעור כזה אינו חצי שיעור במגבונים כמו שהבאתי לעיל בשם ה"עמודי הוראה".
2 - לפי מה שהאריך בשו"ת אב"א בם, העיקר לדון בשיעור כגורגרת ולא כדי לסוך אבר קטן. (שהוא שיעור מיוחד ל"הוצאה")
3 - מה שמרן זצוק"ל השיב לו שבהשתמשות בנחת אין שיעור של סחיטה. (ונתבאר לעיל יותר מה שחקרו בזה)

ג. מה שכתב להעיר על "דבר שאינו מתכוון" נתבאר לעיל שוודאי האדם לא רוצה שישאר לחות על גופו אחר השימוש, ואינו רוצה "לייבש" את הרטיבות אחר השימוש.

ד. מה שכתב שהוא ברור שהוי "פסיק רישיה" הבאתי לעיל שבשימוש רגיל וודאי שאינו נסחט. (ולכל היותר הוי "ספק")
וברור מה שמרן זצוק"ל ענה לו "לא ברור ולא פשוט".
 
קובץ ברור יותר הנדפס ביתד המאיר. הקובץ הקודם הוא יותר מקורי ויש שם דברים שהושמטו ביתד המאיר אפשר להשוות.
 

קבצים מצורפים

מישהו מהאוסרים כתב לחלוק על הסברא שהתיר הרב אשר וויס שליט"א ועוד כמה רבנים?
 
ראשי תחתית