אבל אף אחד מהם לא הגיב על דבריו ועל מה שכתבנו לעיל.ושכנגדו דעתת הגרנ''ק והרב ווזנר ועוד הרבה מגדולי הדור לא כן, וכפי שביאר דעתם בטו''ט ודעת בויען שמואל הנזכר.
הצג קובץ מצורף 6955
אבל אף אחד מהם לא הגיב על דבריו ועל מה שכתבנו לעיל.ושכנגדו דעתת הגרנ''ק והרב ווזנר ועוד הרבה מגדולי הדור לא כן, וכפי שביאר דעתם בטו''ט ודעת בויען שמואל הנזכר.
הצג קובץ מצורף 6955
על מה? לא הגיבו? על מה? רבונו של עולם!!!!!!אבל אף אחד מהם לא הגיב על דבריו ועל מה שכתבנו לעיל.
התכוונתי רק לאפוקי מה שכתבת "בנחת".אבל הוא כותב שאם משפשף חזק את התינוק זה סחיטה גמורה. למה אתה משמיט את זה?
רק את ההיתרים צריך להביא, ואת החלקים שלא מסכים משמיטים?
איך זה עובד?
על מה? לא הגיבו? על מה? רבונו של עולם!!!!!!
ואם נסכם זאת, הוייכוח יותר מציאותי כמדומני.כולם חששו שגם בנחת עדין תיווצר סחיטה מסויימת.
תעיין במה שהבאתי לעיל מויען שמואל ותראה שענו על זה, וטענות אלו מובאות שם היטב. יש שם עוד הרבה עמודים לפני. עלו כל הני טענות והשיבו עליהם בדברים נכוחים.
אעבור על זה יותר מאוחר.תעיין במה שהבאתי לעיל מויען שמואל ותראה שענו על זה, וטענות אלו מובאות שם היטב. יש שם עוד הרבה עמודים לפני. עלו כל הני טענות והשיבו עליהם בדברים נכוחים.
עברתי על התשובה הנ"ל, ויש לי כמה הערות אבל אין כאן המקום לפרטן.תעיין במה שהבאתי לעיל מויען שמואל ותראה שענו על זה, וטענות אלו מובאות שם היטב. יש שם עוד הרבה עמודים לפני. עלו כל הני טענות והשיבו עליהם בדברים נכוחים.
בעקרון אתה צודק אבל אתה מפספס את הנקודה פה. אין אמת מוחלטת שרק צריכים לגלות אותה ע"י עיון. יש המון המון שאלות שתלויים בסברא, ונחלקו בהם גדולי הפוסקים זה אומר בכה וזה אומר בכה. עם כל העיון והעמקה בסברא, הרבה פעמים עדיין א"א להגיעה להכרעה סופית.יש הבדלי גישות יסודיים, אך בירור הלכה, חייב להיות יסודי ולא מהעתקות פוסקים, וצירופים מבלי לבדוק כל סברא לגופה.
כשת''ח למד מאות סוגיות בעיון, ויודע שסברא מסויימת נפסקה לחומרא מספק, ולא כודאי, מצד שעיין בסוגיא, ומצרף לקולא במקרה שיש עוד קולות הכל בסדר, אך שמצרף כל מיני סברות, שעומדים על כל אחד אין בו כדי סמיכה,
וכמו שאמרו פעם: אפס ועוד אפס ועוד אפס ואפילו מיליון אפסים שוה אפס.
והסומכים על צירופי שיטות יחידאיות, הרי הם כהולכים על משטח של מחטים מתחת רגליהם, ואין להם משטח יציב תחת הרגליים. וזה הכל.
ופשוט. ובכה''ג אלו ואלו דא''חאין אמת מוחלטת שרק צריכים לגלות אותה ע"י עיון. יש המון המון שאלות שתלויים בסברא, ונחלקו בהם גדולי הפוסקים זה אומר בכה וזה אומר בכה. עם כל העיון והעמקה בסברא, הרבה פעמים עדיין א"א להגיעה להכרעה סופית.
מחילה מכת"ר, אבל זה תמוה מאוד מה שכתבת.הראינו לעיל דהשו''ע פסק בזה כרבינו חננאל.
מחילה, פתחת שו''ע???????מחילה מכת"ר, אבל זה תמוה מאוד מה שכתבת.
כיון שדעת הרי"ף הרא"ש והרמב"ם לפסוק כרב ושמואל ודלא כר"ח, ובב"י הביא דבריהם, ובשו"ע סעי' ז פסק כדבריהם, מהכי תיתי לומר שפוסק כר"ח "באופן חלקי" נגד ג' עמודי הוראה!?
ביאור הלכה סימן שכ ד"ה ולר"חמהכי תיתי לומר שפוסק כר"ח "באופן חלקי"
חבל ככה לדבר בזלזול...מחילה, פתחת שו''ע???????
והיינו איסור דרבנן כמו שכתב המ"ב שם והאחרונים. (כדעת ג' עמודי ההוראה שהביא הב"י)מותר לסחוט לתוך קדירה שיש בה אוכל, אבל אם אין בה אוכל, אסור.
אני אמרתי ש"אסור"...למימיהן אסור, זה מה שכתבתי.
ודעת ג' עמודי ההוראה ומרן השו"ע לא כך.והיינו בדין השני לענין משקה הבא לאוכל אבל בדין הראשון שלו דפוסק דבכבשים ושלקות יש חיוב חטאת כשסחטן למימיהן יש הרבה ראשונים דס"ל כוותיה היינו הרשב"א והרוקח ואו"ז ויראים להרא"מ וטעמם דפסקו כר"י דקי"ל כותיה נגד רב ושמואל דסובר דכבשים ושלקות כשסחטן למימיהן חייב
תעיין באבי עזרי בפנים, ואח''כ בדברי, ואם יהיה לך הערה בכל זאת על דברי, תגיד לי.והיינו איסור דרבנן כמו שכתב המ"ב שם והאחרונים. (כדעת ג' עמודי ההוראה שהביא הב"י)
אני אמרתי ש"אסור"...
אבל מדרבנן. (ולכן אינו "חייב")
ודעת ג' עמודי ההוראה ומרן השו"ע לא כך.
לא הבנתי מה קשה לך!?
עיינתי, ואעיר כמה הערות.תעיין באבי עזרי בפנים, ואח''כ בדברי, ואם יהיה לך הערה בכל זאת על דברי, תגיד לי.
רואה שעיינתי בדברי הגרא''מ שך, ואשרינו. עיינת בדברי, מה אני כתבתי אחרת?עיינתי
אתה הערת על מה שכתבתי שזה איסור דרבנן.עיינת בדברי, מה אני כתבתי אחרת?
הראינו לעיל דהשו''ע פסק בזה כרבינו חננאל.
ז. השולחן ערוך והלכה למעשה
נעבור לפסיקת השולחן ערוך, סימן שכ, העוסק במלאכת דש. סעיף ד': "מותר לסחוט את כל הענבים לתוך קדרה שיש בתבשיל כדי לתקן האוכל, דבא למשקה הבא לאוכל הוא כאוכל דמים". כלומר, מותר לסחוט ענבים לתוך תבשיל כי המשקה הופך לאוכל. "אבל אם אין בה תבשיל – אסור". השולחן ערוך לא כתב "חייב" אלא "אסור", מה שמרמז על איסור דרבנן במקרה זה.לדעת רבנו חננאל, שהזכרנו לעיל, גם סחיטת ענבים לתוך תבשיל צריכה להיות אסורה דאורייתא, כפי שהרחיב את שיטת רבי יוחנן. השולחן ערוך כאן לא מזכיר את דעת רבנו חננאל.
סעיף ז': "סוחט כבשים ושלקות: אם לגופן – שלא צריך למים וסוחטן אלא תקנם לאכילה, אפילו סוחט לתוך קערה שאין באוכל – מותר". כלומר, כשסוחט כבשים ושלקות לצורך האוכל עצמו, מותר לגמרי."ואם צריך לממהן [למים שלהם]: אם הוא צריך את הכבשים שלקות לממהן – מותר לסחוט לתוך קדרה שיש באוכל". כלומר, אם המטרה היא המשקה, מותר לסחוט לתוך אוכל. "אבל אם אין באוכל – אסור". כאן שוב "אסור" ולא "חייב", מה שמרמז על איסור דרבנן, כדעת שמואל.אולם, מיד לאחר מכן, השולחן ערוך מביא: "ולרבנו חננאל: כל שהוא צריך לממהן – חייב חטאת, אפילו שחת לגדרה שיש בה אווכל". כלומר, השולחן ערוך מביא את דעת רבנו חננאל המחמירה מאוד לגבי כבשים ושלוקות, שסחיטתם לממהן אסורה מדאורייתא גם לתוך אוכל.נשאלת השאלה: מדוע השולחן ערוך מביא את דעת רבנו חננאל המחמירה כאן (בכבשים ושלקות) אך לא הזכיר אותה בסעיף ד' לגבי זיתים וענבים (שם היא מחמירה גם לסחיטה לתוך אוכל)?.הרב שך מנסה ליישב זאת: הוא מציע שהשולחן ערוך אכן חושש לשיטת רבנו חננאל, אך באופן חלקי. לדעת השולחן ערוך, החיוב דאורייתא (כרבנו חננאל) קיים רק בכבשים ושלקות, היכן שהמשקה בא מבחוץ. אולם, בזיתים וענבים, היכן שהמשקה גדל מבפנים, אין הוא מקבל את חומרת רבנו חננאל שסחיטה לתוך אוכל תהיה אסורה מדאורייתא.הרמ"א, לעומת זאת, סובר שאין לחלק בין כבשים ושלקות לזיתים וענבים, ולכן מוסיף בסעיף ז' "ולדבריו [רבנו חננאל] הסוחט כל הקדרה נמי אסור".
הלכה למעשה (וסיכום מביאור הלכה):
הביאור הלכה מסכם ש"כל הפוסקים פליגה לרבנו חננאל" והיינו בדין השני לעניין משקיעה בא לאוכל". כלומר, רוב הפוסקים חולקים על רבנו חננאל בחידוש שלו שאסור לסחוט משקה לתוך אוכל.אולם, בדין הראשון שלו דפוסק דכבשים מושלקות יש חיוב חטאת כשסחטן למימיהן יש הרבה ראשונים דסבירה להוא הכי". כלומר, לגבי עצם סחיטת כבשים ושלוקות לממהן (לאו דווקא לתוך אוכל), יש הרבה ראשונים שכן פוסקים כרבי יוחנן (וכרבנו חננאל) שזה איסור דאורייתא, בניגוד לרב ושמואל שפסקו "פטור אבל אסור". מכיוון שזו מחלוקת בין גדולי האמוראים (רב, שמואל נגד רבי יוחנן), למרות שהלכה כרבי יוחנן בדרך כלל, כאן יש שני אמוראים נגדו.על כן, יש מקום לחוש לחומרה זו של חיוב חטאת בסחיטת כבשים ושלקות לממהן. לכן, במקרים כמו טיון (שקית תה) בכוס תה: אם אדם מרים את הטיון וסוחט אותו בכוח כדי להוציא את התמצית לתוך התה, הדבר אסור מדין כבשים ושלקות. המשקה נבלע בתוך הטיון, וכשסוחטים אותו, מוציאים משקה כנוס, ונכנסים לבעיה של סחיטה. (אך אם המים נופלים מאליהם, ללא פעולת סחיטה, אין בכך איסור).
לסיכום, המחלוקות בנוגע לסחיטת כבשים ושלקות הן עמוקות ונוגעות להגדרת מלאכת "מפרק" ולכלל "כל כבוש הרי הוא כמבושל". בעוד שרב ושמואל מחלקים (או משווים) ורואים בכך איסור דרבנן בלבד כשסוחטים למשקה, רבי יוחנן מחמיר ורואה בכך איסור דאורייתא. רבנו חננאל אף מרחיב את החומרה לסחיטה לתוך אוכל. להלכה, יש לחוש לחומרת רבי יוחנן בסחיטת כבשים ושלקות למשקה, ואף שרוב הפוסקים לא קיבלו את חומרת רבנו חננאל לגבי סחיטה לתוך אוכל באופן גורף, יש החוששים לכך במיוחד כשמדובר במים שנבלעו מבחוץ.
עיינתי כבר, ולא הבנתי איפה הדחיה לדברים שלי?עיין כאן
האיכות לא ברורה בכלל, לא הבנתי כלום מה כתוב.יתד המאיר 111 הביאו רק חלק מהמכתב
כבר הערתי בעבר על המכתב כמה וכמה הערות.מכתב של הג''ר יצחק בר''א יוסף אל סבו בעניין המגבונים. עם תגובות של הסבא. ביתד המאיר 111 הביאו רק חלק מהמכתב. לכאורה התשובות לא מספיק ברורות ביתד המאיר פלפל בזה להסביר שיטת היבי''א