מה ההיתר של חסידי חב"ד לא לישון בסוכה?

סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
לא הבנתי הרמ''א פוטר גם מי שלא שייך בו הני טעמים?
הוא כותב טעמים לפטור. הא ותו לא.
אני לא מבין מה הולך כאן?

לפי האשל אברהם הוא פטר את כולי עלמא, עיין בדבריו שהבאתי לעיל.

וכן מוכח בלשונו של הרמ"א שירא שמים ישתדל וכו', דהיינו אין כאן אלא ענין של השתדלות ליחידים. ולא יצא נגד המנהג אע"פ שכתב שרוב המקומות אינם קרים אלא חיפש טעם אחר.
 
חסידיו בא''י. לא קשורים לזה. וכמו שכבר העיר הגר''מ מזוז.

ושוב, טענו בחיטים והודה לו בשעורים.

אתה כתבת שהתגורר ברוסיה, עניתי לך שהתגורר בארה"ב וגם שם המשיך במנהגו.

ולגבי מה שכתבת כעת, חסידיו בארה"ק בוודאי קשורים לטעם העיקרי שכתב הרמ"א (משום איש ואשתו, והאשל אברהם הוסיף שגם ברווקים זה שייך).
 
הרב'ה עצמו כותב שהמזג אויר שהיה בו חמיו מוגדר ארצות הקור

כבר כתבתי:

הרבי מתייחס ספציפית למה שראה בעיניו אצל חמיו שנשאר לאכול גם כשירד גשם.

ומה שכתב על הקור, זה לא ההסבר מדוע כולי עלמא פטורים משינה בסוכה אלא ספציפית לגבי הריי"צ, שבשעה שהיה קר וירד גשם, על אכילה הוא לא ויתר אבל על שינה ויתר, ומכאן שהטעם לא היה מחמת צער גשמי.
 
למה נתפסת דווקא על זה ולא תפילה אחר זמן תפילה ?
אי אכילת שלש סעודות ?
אכילה לפני תפילה ?
ועוד מנהגים שאינני זוכר כעת...

יש הסבר לכל מנהג, ראה בספר "ותורה יבקשו מפיהו" באריכות על כל פרט ופרט.
 

קבצים מצורפים

  • 1746570414987.png
    1746570414987.png
    59 קילובייט · צפיות: 3
למה נתפסת דווקא על זה ולא תפילה אחר זמן תפילה?
אי אכילת שלש סעודות?
אכילה לפני תפילה?
סוכה זה דאורייתא, כל הדוגמאות שהבאת הם דרבנן
לא שאני מקל בזה ראש חלילה, אבל עדיין יש הבדל
 
בקיצור:
סעודה שלישית - יש דעות שבדיעבד אפשר בפירות וכו' כמבואר בשו''ע
אי שינה בסוכה - מצטער פטור
תפילה ב- 10 - בדיעבד תפילת השחר עד חצות
אכילה לפני תפילה - השו''ע כותב שמי שרעב מותר, (ברור שכשהתפילה כ''כ מאוחרת, איך לא תהיה רעב לפני התפילה ?? ואז ממילא אוכלים סעודה שנייה בשעה מאוד מאוחרת, וממילא אי אפשר לאכול סעודה ג') ואז ממילא לרעב יש דין חולה לענין זה כמבואר בסימן פט...
ואידך זיל גמור ...
 
סוכה זה דאורייתא, כל הדוגמאות שהבאת הם דרבנן
לא שאני מקיל בזה ראש חלילה, אבל עדיין יש הבדל
אין חיוב מן התורה במצות 'עשה' לישון בסוכה
והמצטער פטור מן הסוכה ...
ואכילה לפני תפילה יש סבורים שזה מן התורה
ותפילה אחר זמנה יש סוברים שזה ברכה לבטלה, וי''ס דברכה לבטלה הוי מן התורה
 
אין חיוב מן התורה במצות 'עשה' לישון בסוכה
והמצטער פטור מן הסוכה ...
ואכילה לפני תפילה יש סבורים שזה מן התורה
ותפילה אחר זמנה יש סוברים שזה ברכה לבטלה, וי''ס דברכה לבטלה הוי מן התורה
דברי הרב'ה כנגדך...
1746570940194.png
 
תפילה ב- 10 - בדיעבד תפילת השחר עד חצות

להשלמת הענין אציין שבמשך שנים רבות, הייתה התפילה בבתי הכנסת החב"דיים מתקיימת גם בשעה מוקדמת יותר. רק ה'עובדים' שעסקו בעבודת התפילה היו מאריכים בתפילתם לאחר סיום התפילה בציבור.

בתקופתו של אדמו"ר הריי"צ החל המניין של הרבי להתפלל בשעות מאוחרות יותר. הרבי הריי"צ עם הגיעו לארצות הברית החל להתפלל עם המניין בשעה 10, ומאז הפכה השעה גם לשעתו הקבועה של המניין של הרבי האחרון. פעם הסביר הרבי כי היות וכך היה מנהגו של אדמו"ר הריי"צ, הרי גם הוא נוהג כך. וזהו כנראה טעמם של גבאי בתי כנסת חב"ד, שביקשו לקבוע את המנהג בבית הכנסת שלהם, כפי שנהוג היה אצל הרבי.

וראוי להדגיש כי הרבי הורה במפורש כי ניתן בהחלט להתפלל גם בשעה מוקדמת יותר. בספרי חסידות חב"ד לא נכתב מעולם שיש להתפלל בשעה מסוימת. לעומת זאת נכתב בהחלט כי יש להתכונן לתפילה כראוי, גם כאשר ההכנות אורכות זמן רב.
 
להשלמת הענין אציין שבמשך שנים רבות, הייתה התפילה בבתי הכנסת החב"דיים מתקיימת גם בשעה מוקדמת יותר. רק ה'עובדים' שעסקו בעבודת התפילה היו מאריכים בתפילתם לאחר סיום התפילה בציבור.

בתקופתו של אדמו"ר הריי"צ החל המניין של הרבי להתפלל בשעות מאוחרות יותר. הרבי הריי"צ עם הגיעו לארצות הברית החל להתפלל עם המניין בשעה 10, ומאז הפכה השעה גם לשעתו הקבועה של המניין של הרבי האחרון. פעם הסביר הרבי כי היות וכך היה מנהגו של אדמו"ר הריי"צ, הרי גם הוא נוהג כך. וזהו כנראה טעמם של גבאי בתי כנסת חב"ד, שביקשו לקבוע את המנהג בבית הכנסת שלהם, כפי שנהוג היה אצל הרבי.

וראוי להדגיש כי הרבי הורה במפורש כי ניתן בהחלט להתפלל גם בשעה מוקדמת יותר. בספרי חסידות חב"ד לא נכתב מעולם שיש להתפלל בשעה מסוימת. לעומת זאת נכתב בהחלט כי יש להתכונן לתפילה כראוי, גם כאשר ההכנות אורכות זמן רב.
גם ברחוב שלי גר רב'ה שמתפלל שחרית בראש השנה ב5 וחצי בצהריים עד 1 בלילה ...
בסופו של דבר הענין של זה פשוט, באירופה ובארצות הברית ע''פ רוב סוף זמן תפילה הוא ב11 או מאוחר יותר, כך שניתן לכתחילה להתחיל תפילה בעשר
הענין הוא בא''י, שהכי מאוחר בשנה זה 10.35
ובחורף זה באזור 9.40
 
סטטוס
לא פתוח לתגובות נוספות.
ראשי תחתית