מאמרים נבחרים מתוך 'אור תורה'

ומי שקונה שמלה ונעליים זה לשם שמים?

פעם ראית אשה בוחרת בגדים לשם יחוד קב"ה ושכינתיה?

הנשים עם המטפחות בגודל הר תבור זה לש"ש? אולי גם כל השיער שהן מגלות?

אמרו חז"ל: אין אשה אלא ליופי, אין אשה אלא לתכשיטי אשה (כתובות נט), זו המהות של האשה - להתקשט ולהתייפות ככל יכולתה.

היכן הגריעותא בזה שהיא חובשת פאה כדי להתייפות?
אין גריעותא אבל אתה מתעלם ממה שכתבתי ואחזור עד שתענה
הרבי מלובביץ אמר (ככה הבאת) שכל אשה יודעת מה המניע להשים מטפחת(כתבת קצת שונה אבל זה הרעיון)
אני אומר לך שוב שגם כל אשה ששמה פאה מאותם ''מניעים '' של אותה אחת ששמה מטפחת
(ואני חושב שאדרבה השמה פאה מניעיה הרבה יותר ''לא טובים''
 
מאמר המדרש בבראשית רבה על כל אבר ואבר תהא אשה צנועה

עיקר הצניעות לאשה הוא שתשב בביתה ולא תטייל ברחובות, ולא שכאשר היא יוצאת שתדאג לכער עצמה.

צניעות איננה כיעור.

היום הפכו את היוצרות: שתטייל ככל יכולתה, שתעבוד עם גברים, ובלבד שתהיה מכוערת כראוי.
 
אין גריעותא אבל אתה מתעלם ממה שכתבתי ואחזור עד שתענה
הרבי מלובביץ אמר (ככה הבאת) שכל אשה יודעת מה המניע להשים מטפחת(כתבת קצת שונה אבל זה הרעיון)
אני אומר לך שוב שגם כל אשה ששמה פאה מאותם ''מניעים '' של אותה אחת ששמה מטפחת
(ואני חושב שאדרבה השמה פאה מניעיה הרבה יותר ''לא טובים''

הסברתי לך שהרבי זצ"ל דיבר על הנשים בארה"ב בזמנו ואין שום קשר לנשים חרדיות בימינו בארץ ישראל, בוודאי שלא אלה השומעות בקול רבותיהם שאסרו פאה, ופשוט.

אמנם אפשר להתווכח ולהוכיח כיצד היתה נראית אשתו של הגר"ע יוסף ובנותיו, וכן עוד נשים רבות המגלות יותר משתי אצבעות, וכן ניתן לראות כיצד נראות הנשים בציבור הדתי לאומי ששם לא נכנס כ"כ מנהג הפאה, שחלקן הורידו לגמרי את הכיסוי וחלקן הולכות למחצה ולשליש.

אבל לפני שמתווכחים, צריך להבהיר שדברי הרבי לא אמורים לנשים חרדיות בזמננו.
 
עיניים להם ולא יראו אוזניים...
שוב
הענין של הגובה אין בו לכאורה דבר אסור
ואני חושב שבאמת כיום לא יעניין אף אחד
רק מה בורא עולם הוא בוחן לבבות והוא ידע מה המניעים
בעיני בשר ודם שלי קבוצה מאד קטנה אכן שמה פאה לש''ש הרוב ע''מ לבלוט
בשמות מטפחת הרוב לש''ש מיעוטן כדי לבלוט (וגם אלו יהיו בגדר תמוה כי יכולה לשים פאה ולבלוט יותר
 
הסברתי לך שהרבי זצ"ל דיבר על הנשים בארה"ב בזמנו ואין שום קשר לנשים חרדיות בימינו בארץ ישראל, בוודאי שלא אלה השומעות בקול רבותיהם שאסרו פאה, ופשוט.

אמנם אפשר להתווכח ולהוכיח כיצד היתה נראית אשתו של הגר"ע יוסף ובנותיו, וכן עוד נשים רבות המגלות יותר משתי אצבעות, וכן ניתן לראות כיצד נראות הנשים בציבור הדתי לאומי ששם לא נכנס כ"כ מנהג הפאה, שחלקן הורידו לגמרי את הכיסוי וחלקן הולכות למחצה ולשליש.

אבל לפני שמתווכחים, צריך להבהיר שדברי הרבי לא אמורים לנשים חרדיות בזמננו.
מה זה שונה בארה''ב אדרבה היו יותר קרובות בזמן לדורות ששמו מטפחת
וגם רצו להיבדל מן הגויות
 
באמת
אם יהיו כמה אחיות עם פאות ומטפחות
על מי יסתכלו יותר?

אם תיכנס לעזרת נשים ותראה 400 נשים עם פאות, מי מהן תמשוך אותך?

לא מסתכלים על "כמה אחיות" אלא באופן כללי על הרחוב, וברחוב זה לא בולט כלל (אלא אם כן יש אדם שמוחו כל היום בענין הזה, והוא שם לב לכל אחת).
 
אם תיכנס לעזרת נשים ותראה 400 נשים עם פאות, מי מהן תמשוך אותך?

לא מסתכלים על "כמה אחיות" אלא באופן כללי על הרחוב, וברחוב זה לא בולט כלל (אלא אם כן יש אדם שמוחו כל היום בענין הזה, והוא שם לב לכל אחת).
בכונה כתבתי אחיות
שלא תטען לי לא בלי קשר היו מסתכלים וכו'
 
מה זה שונה בארה''ב אדרבה היו יותר קרובות בזמן לדורות ששמו מטפחת
וגם רצו להיבדל מן הגויות

בארה"ב כך היה המצב אז, היו שמות מטפחת ואז מושכות אותה לאחור, או אפילו מורידות לגמרי במפגש עם חברות וכדו'.
 
בארה"ב כך היה המצב אז, היו שמות מטפחת ואז מושכות אותה לאחור, או אפילו מורידות לגמרי במפגש עם חברות וכדו'.
אם היו מורידות לגמרי _(כי מסתבר שרצו להיראות טוב)
למה לא הלכו עם פאה? לא היו צריכות לשים מטפחת???
 
מה לא הבנת את החילוק הפשוט בין רוקה לנשואה?

לרווקה מותר להיות פרוצה?

מותר לה למשוך תשומת לב יתירה מגיסיה הנשואים?

היכן מצינו חילוק בדיני צניעות הלבוש בין רווקה לנשואה?
 
לרווקה מותר להיות פרוצה?

מותר לה למשוך תשומת לב יתירה מגיסיה הנשואים?

היכן מצינו חילוק בדיני צניעות הלבוש בין רווקה לנשואה?
לא פרוצה
(לא טענתי שמי שעם פאה פרוצה- טענתי שהחובשות מטפחת בעיננין אם ישימו פאה ירגישו פרוצות)
ומצאנו הרבה חילוקים בין רוקה לנשואה
שרוקה צריכה למצא חן ע''מ להינשא
לעומת זאת נשואה רק בשביל שלא תתגנה על בעלה
וע''כ הרבה פוסקים סוברים שכיסוי ראש הוא רק לנשואה
וכן היה המנהג ברוב קהילות ישראל שרווקות אינן מכסות ראשן ונשואות מכסות ראשן
וקראתי את המגילה שכתבת לעיל
ובא גם מקרב הפוסקים האשכנזים שציטטת הרבה אמרו בגלל מנהג
ןפה לנו הספרדים יש גם מנהג
 
שרוקה צריכה למצא חן ע''מ להינשא
לעומת זאת נשואה רק בשביל שלא תתגנה על בעלה

ומאי נפק"מ?

אדרבה, רווקה צריכה למצוא חן בעיני מספר אנשים מצומצם מאוד שמתאימים להתחתן איתה, ורק בתקופה מאוד מצומצמת בחייה כאשר היא בשידוכים, אבל הבעל ניחא ליה שתהא אשתו מקושטת תמיד, וכן כתב מהרש"ל בספרו "ים של שלמה" (בבא קמא פרק ח' סי' ל"א) והועתק גם בט"ז חושן משפט (סי' תכ"ד ס"ק ו'), וזה לשונו: "אשה שהולכת לחתונה ולותה בגד הראוי לה למלבוש לפי אומד ממונה, ונגנב או נאבד אפילו באונס, חייב הבעל לשלם, דודאי הבעל ניחא ליה שתהיה מקושטת בין הנשים". עכ"ל. והוא ממש כדברי מרן הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן, "שע"פ רוב ולפי רוח היום, יוצאים יחד לשוק בעל ואשתו בבת אחת, ויתבייש לראות אשתו מנוולת כמו ערבית, בתוך נשים אירופאיות מלובשות ומקושטות כראוי לרוח הזמן ובהיתר".
 
וע''כ הרבה פוסקים סוברים שכיסוי ראש הוא רק לנשואה
וכן היה המנהג ברוב קהילות ישראל שרווקות אינן מכסות ראשן ונשואות מכסות ראשן

אין קשר בין זה לזה. המקור להיתר הרווקות הוא בדברי הגאונים שציטט השיטה מקובצת במסכת כתובות דף ט"ו, ושם לא כתב שהסיבה היא מפני שהרווקה צריכה לקשט עצמה (שזה מופרך וכנ"ל), אלא שכך המנהג, והפסוק לא דיבר ברווקה.

"פירוש: מגולה, וכך היו נוהגין לבתולה ולא לאלמנה. והא דאמרינן לקמן (ע"ב) ופרע את ראש האשה, מכאן אזהרה לבנות ישראל שלא יצאו בפירוע ראש, י"ל דבנשואות קא מיירי. מליקוטי הגאונים".
 
ובא גם מקרב הפוסקים האשכנזים שציטטת הרבה אמרו בגלל מנהג
ןפה לנו הספרדים יש גם מנהג

שאלתי אותך האם מותר לרווקה להיות "פרוצה", והאם מותר לה למשוך תשומת לב יתירה מגיסיה הנשואים, ואתה לא עונה כלל על השאלה, אלא בורח ל"מנהג".
 
ומאי נפק"מ?

אדרבה, רווקה צריכה למצוא חן בעיני מספר אנשים מצומצם מאוד שמתאימים להתחתן איתה, ורק בתקופה מאוד מצומצמת בחייה כאשר היא בשידוכים,
מה פירוש זמן מצומצם על זמן שהיא בשידוכין? רווקה כל זמן שהיא לא נשואה זה זמן שהיא ב"שידוכין" עד שתינשא לא?
אבל הבעל ניחא ליה שתהא אשתו מקושטת תמיד, וכן כתב מהרש"ל בספרו "ים של שלמה" (בבא קמא פרק ח' סי' ל"א) והועתק גם בט"ז חושן משפט (סי' תכ"ד ס"ק ו'), וזה לשונו: "אשה שהולכת לחתונה ולותה בגד הראוי לה למלבוש לפי אומד ממונה, ונגנב או נאבד אפילו באונס, חייב הבעל לשלם, דודאי הבעל ניחא ליה שתהיה מקושטת בין הנשים". עכ"ל.
"בין הנשים".
והוא ממש כדברי מרן הגר"ש משאש בשו"ת שמש ומגן, "שע"פ רוב ולפי רוח היום, יוצאים יחד לשוק בעל ואשתו בבת אחת, ויתבייש לראות אשתו מנוולת כמו ערבית, בתוך נשים אירופאיות מלובשות ומקושטות כראוי לרוח הזמן ובהיתר".
זה לא "ממש" זה הרחבה של העניין רק השכל הוא אותו שכל. אבל אינו מחוייב שהרש"ל והט"ז יודו בכגון דא. מה גם שכל הנדון ברש"ל הוא ממוני, ואין שם שום איסור בקישוט מול נשים שאם היה צד כזה יכול לטעון שלא ניחא לי דליתעביד איסורא בממונא ובימינו יכול לטעון שקים ליה כהאוסרים להתקשט ולא ניחא לי להתחייב על הלוואה בכגון דא ומהכי תיתי להיכנס שלדעת רש"ל יהא מותר??
 
מה פירוש זמן מצומצם על זמן שהיא בשידוכין? רווקה כל זמן שהיא לא נשואה זה זמן שהיא ב"שידוכין" עד שתינשא לא?

היא צריכה להתייפות בגיל 16, אם היא מתכוננת לצאת לשידוכים בגיל 20, ואז למצוא חן בעיני מספר מצומצם של אנשים מתוך המיליארדים שחיים בעולם?
 
ראשי תחתית