משיב כהלכה
חבר בכיר
- הצטרף
- 18/12/24
- הודעות
- 3,557
מה גם שכל הנדון ברש"ל הוא ממוני
בוודאי, לאף אחד לא היתה הוה אמינא לאסור לאשה להתייפות כשהיא יוצאת מביתה. רק בדרך אגב אנו מלקטים פנינים מתוך דברי הפוסקים, כשהם דנים בדיני ממונות.
מה גם שכל הנדון ברש"ל הוא ממוני
לכאורה כן, ייתכן והיא תמצא חן בעיני מישהו שכשיציאו לו וישמע שמדובר בה יתרצה לפגישה. [אולי מכירה מהשכונה או מהחברות בין המשפחות וכדו'] אולי מישהי שעוסקת בשידוכין תיזכר בה כמתאימה למרות שלא ראתה אותה כבר שנה שנתיים וזכור לה שיש לה סגנון מתאים].היא צריכה להתייפות בגיל 16, אם היא מתכוננת לצאת לשידוכים בגיל 20, ואז למצוא חן בעיני מספר מצומצם של אנשים מתוך המיליארדים שחיים בעולם?
כנראה הנשים היו בצד אחד או בהפרדה כלשהיא או בחדר נפרד. לגבי הדרך דילמא בדרך לובשת איזה בגד עליון שיותר צנוע, עובדה היא שדיבר על בין הנשים בכל אופן המדובר הוא לאו דווקא על בגד בולט בצורה מושכת את העין אלא בגד שניכר שהוא יקר אולי בגלל החומרים כיאה למעמדה.ולדעתך היא הגיעה לחתונה במסוק? אף גבר לא נתקל בה ולא ראה אותה?
ובחתונה עצמה נכחו רק נשים?
לכאורה כן, ייתכן והיא תמצא חן בעיני מישהו שכשיציאו לו וישמע שמדובר בה יתרצה לפגישה. [אולי מכירה מהשכונה או מהחברות בין המשפחות וכדו'] אולי מישהי שעוסקת בשידוכין תיזכר בה כמתאימה למרות שלא ראתה אותה כבר שנה שנתיים וזכור לה שיש לה סגנון מתאים].
כנראה הנשים היו בצד אחד או בהפרדה כלשהיא או בחדר נפרד. לגבי הדרך דילמא בדרך לובשת איזה בגד עליון שיותר צנוע, עובדה היא שדיבר על בין הנשים בכל אופן המדובר הוא לאו דווקא על בגד בולט בצורה מושכת את העין אלא בגד שניכר שהוא יקר אולי בגלל החומרים כיאה למעמדה.
חד משמעית -כןהיא צריכה להתייפות בגיל 16, אם היא מתכוננת לצאת לשידוכים בגיל 20, ואז למצוא חן בעיני מספר מצומצם של אנשים מתוך המיליארדים שחיים בעולם?
ברכבה או במוניתולדעתך היא הגיעה לחתונה במסוק? אף גבר לא נתקל בה ולא ראה אותה?
ובחתונה עצמה נכחו רק נשים?
וכשהיא עם מטפחת מתבייש או נדחה ממנה?מתבייש כשאשתו מכוערת וזה גורם לו דחיה ממנה.
אכןכנראה הנשים היו בצד אחד או בהפרדה כלשהיא או בחדר נפרד. לגבי הדרך דילמא בדרך לובשת איזה בגד עליון שיותר צנוע, עובדה היא שדיבר על בין הנשים בכל אופן המדובר הוא לאו דווקא על בגד בולט בצורה מושכת את העין אלא בגד שניכר שהוא יקר אולי בגלל החומרים כיאה למעמדה.
וכשהיא עם מטפחת מתבייש או נדחה ממנה?
ומכאן ל @משיב כהלכה תפסיק לחשוב שכולנו מטומטמים ואתה יודע מה היה תמיד וכולם טועים
ואפילו על דברים שהיום לא כ''כ מקפידים הקפידו פעם
במחילת כת"ר, למה להשתמש בשפה זולה ורחובית בתוך דיון הלכתי? לא ראינו כך את רבותינו.אכן
ומקרא מפורש הוא בזכריה
וספדה הארץ משפחות משפחות לבד משפחת בית דויד לבד ונשיהם לבד משפחת בית נתן לבד ונשיהם לבד
והגמ' בסוכה דורשת על כך '' אמרו: והלא דברים קל וחומר. ומה לעתיד לבא - שעוסקין בהספד ואין יצר הרע שולט בהם - אמרה תורה אנשים לבד ונשים לבד, עכשיו שעסוקין בשמחה ויצר הרע שולט בהם - על אחת כמה וכמה.''
ומכאן ל @משיב כהלכה תפסיק לחשוב שכולנו מטומטמים ואתה יודע מה היה תמיד וכולם טועים
לא ולא אדרבה ואדרבה כמעט מכל מקורות חז''ל משמע שהייתה הקפדה יתירה מימינו
כגון הגמ' בע''ז (שלמדנו לא מזמן) על רבי עקיבא ש''רק שחק ובכה''
ושם היה מדובר באשה חשובה מאד (כמו היום היועמש''ית או קאמלה האריס שהמציאות מוכיחה שהרבה יודעים איך נראות )
והגמ' שואלת איך הוא ראה אותה??
על כורחך שיש איסור להביט (כמובן לא הבטה בעלמא)
ואפילו על דברים שהיום לא כ''כ מקפידים הקפידו פעם
ומכאן קח את זה הלאה
כולנו מטומטמים ואתה יודע מה היה תמיד וכולם טועים
על כורחך שיש איסור להביט (כמובן לא הבטה בעלמא)
מכיר מכיר את כל הדברים האלו הובאו חלקם בביאור הלכה בשבת בסימן של''טעוד דבר מופרך שנובע מחוסר ידע.
בניגוד גמור למה שמנסים להלעיט את הציבור כאילו בדורות הקודמים היו כולם צדיקים וישרים ובדור הזה כולם מקולקלים, יעויין בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג, "חלק מפריצי בני עמנו בהיותם חלין במחולות אנשים ונשים יחד שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות", וגאוני סלוניקי, "המנהגים אשר לא טובים אשר נהגו בעיר ההיא לרקוד במחולות כל איש את אשת רעהו", וגאוני קושטדינא "אין לך הרגל עבירה ויצר הרע כמו להיות מחזיקין ביד הנשים הנשואות במחולות", ומהר"ר נתן "במחולות איש את אשת עמיתו", ומהר"ר בנדיט "שמעתי שנוהגין לעת שמחתן לרקד במחולות ולחטוף איש את אשת עמיתו" (והעיר על זה הגר"י הנקין שאין ללמוד מכאן היתר לפנויות וכדמשמע ממהר"י מינץ, כי הזכירו נשואות לחומר הענין והוא הדין בפנויות. ואולי כוונת מהר"י לאפרושי מאיסורא ובפנויות לא היו שומעין לו, ולכן דיבר על הנשואות עכ"פ).
ובספר הכלבו סימן ס"ו שאפילו ניסה ללמד זכות על ריקודים מעורבים: "ואמר הר"ם מרוטנבור"ק כי שמו חרם שלא יהיו אנשים עם הנשים במחול והיו דורשים יד ליד לא ינקה רע, ואמרתי כי אינו ר"ל על זה כי אם לרעה כי אינם רשעים לעשות בפרהסיא, ומביא ראיה מכהן גדול על ענין סוטה שלוקח המנחה מידו לידה והתיר לכל בניו הדבר ואמרתי הדבר לר"א מושנה"ם ואמר גם אני שמעתי זה ומעיד אני עליו בשבועה אבל טוב להניח הדבר". ופלפל שם בדבריו.
וראה בתקנות חכמי פאדובה משנת רס"ז, "גם גזרנו שלא ירקדו עם הנשים הנשואות שום זכר עם נקבה נשואה, מלבד בימי הפורים, אמנם עם הפנויות יוכלו לרקוד ובתנאי שיהיו הזכרים מלובשים... וכל מי שיש כח בידו למחות ומחה, והעובר על זה יהיה עובר על דת יהודית", וחתומים על זה מהר"י מינץ ושלושים מחבריו ותלמידיו.
וראה בשו"ת מהרד"ך בית י"ד שכתב בלשון השאלה, "ג' בתי כנסת בעיר אחת תקנו תקנה בענין הריקוד עם הנשים הנשואות משום הדברים המכוערים שהיו שם עוברים בכל יום במחול כמעט שאלו המחול היתה כקובה של זנות, שהיה אומר הבחור למסדר המחול תביא לי את פלונית ואם לאו איני מרקד, וגם היא היתה אומרת כן, ובשבת אחת אירע בלבול בתוך המחול, כי בעלה של בחורה אמר לאשתו אל תרקדי עם פלוני, ואחר כך מצאה בעלה מרקדת עמו ונעשה בלבול עד שהגיע הדבר בערכאות של גויים, ובראות כל הקהילות הפרצה היוצאת מזה הריקוד עמדו ותקנו..." ומשמע שלולא הפרצה הזאת לא היה נראה בעיניהם הדבר הזה בפני עצמו כעבירה חמורה.
וגם בשו"ת בנימין זאב סי' ש"ג משמע שאסרו הריקוד מפני הפועל היוצא, ש"שלחו ידיהם בחיק הנשים שהיו נשואות ותהי זעקה גדולה ומרה..." ע"ש עוד שדומה לשו"ת מהרד"ך.
עכ"פ, כל המוכיחים בזמנם הוכיחו את הקהל שהיו רוקדים אנשים עם נשים נשואות, אבל מעגלי ריקוד נפרדים ללא מחיצה לא עלה על דעתם לאסור. ובימינו אכשר דרא.
את והב בסופהבמחילת כת"ר, למה להשתמש בשפה זולה ורחובית בתוך דיון הלכתי? לא ראינו כך את רבותינו.
מעבר לכך שהנ"ל ת"ח גדול לפי הנראה.
אדרבה ואדרבה כמעט מכל מקורות חז''ל משמע שהייתה הקפדה יתירה מימינו
את והב בסופה
ועיין לרה''ר לשעבר
כל זה היה רק אצל האשכנזים (ואולי זה הסיבה שהתירו פאה כדי לתת קונטרה)
וכל זה התחיל באזור ההשכלה מנדלסון ומטה
אצל הספרדים מעולם לא היה וגם אצל האשכנזים לפני ההשכלה לא מצאתי